بازار خودرو این روزها به یک معضل تبدیل شده است و حتی دولت هم دیگر نمیداند چه نسخه شفابخشی باید برای رونقبخشی به این بازار طراحی کند؛ مدتها است که دیگر مسکنها روی این بازار جواب نمیدهد.
بازار خودرو این روزها از روزهای سرد زمستانی هم پیشی گرفته است. روزهایی را میگذراند که تا به حال تجربه نکرده است. اکنون یک سالی است که معاملات بازار خودرو منجمد شده است. کمتر کسی است که خودروی خود را زیر قیمت نفروشد، حتی اگر خوش شانس باشد، با حداقل یکی دو میلیون تومان ضرر باید خودروی خود را در بازار آب کند. این را فعالان بازار خودرو میگویند. آنها بر این باورند که به این زودیها هم امیدی نیست که بازار به رونق برگردد.
در این میان، دولت هم مسکنهای مقطعی را برای بازار خودرو طراحی میکند اما این رکود آنقدر عمیق شده است که دیگر با این داروهای جزئی، روی پا نمیایستد و باید فکری نو برای بهبود آن کرد. همین چند وقت پیش بود که با هیاهوی بسیار، تحریک بازار خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی، آرامشی چند روزه را به خطوط تولید خودروسازان برگرداند اما این مسکن هم تنها چند روزی بیشتر دوام نیاورد و آنگونه که خودروسازان میگویند، هنوز اوضاع و احوالشان خوش نشده است.
گفتگو با یکی از فعالان بازار خودرو که مدتها است دو دهنه مغازه خود را به یک مغازه کوچک تبدیل کرده و بخشی از نمایشگاه اتومبیلش را به فعالان حرفهای دیگر سپرده است، حکایت از آن دارد که بازار به این زودیها قصد ندارد از رکود خارج شده و راه تحرک را در پیش گیرد.
وی می افزاید: بسیاری از همصنفان ما در حوزه خرید و فروش اتومبیل، به بازار بهمن ماه که فصل رونق خرید و فروش است، چشم امید دارند و احتمال میدهند شاید بازار در آن روزها که نزدیک به ایام پایانی سال است و فصل سفرهای نوروزی است، تحرکی از خود نشان دهد.
این گفته وی، در شرایطی است که سال گذشته نیز فعالان حوزه خودرو چشم انتظار رسیدن ایام پایانی سال بودند تا بلکه رونقی را شاهد باشند و کسب و کارشان از این کسادی خارج شود اما این اتفاق رخ نداد و بازار همان سوت و کوری ماههای قبلش را داشت، البته بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم به نسبت داغتر از خودروهای صفر کیلومتر بود که همین امر، این دغدغه را امسال هم بیشتر میکند که شاید بازار باز هم رکود خود را در ماههای پرتقاضای آخر سال، ادامه دهد.
اما اگر پای گفتگوی فعالان حوزه خرید و فروش خودرو برای بازار خودروهای وامدار هم بنشینیم، آنها هم حرفهایی برای گفتن دارند. برخی میگویند دلالانی هستند که بدون دفتر و دستک معاملاتی، اقدام به خرید و فروش خودروهای وامدار میکنند و البته مردم هم ترجیح میدهند خودروی خود را بدون واسطه بفروشند تا اینکه به بنگاههای معاملات خودرو مراجعه کنند، این در شرایطی است که آنها دید خوبی نسبت به خرید و فروش در بنگاهها ندارند و به نظر میرسد فروش خودروی خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه، بهتر میدانند.
در این میان اما دلالانی هم هستند که با دریافت مبالغی، خودروهای وام دار را به صورت وکالتی خرید کرده و بعد از آن، به دلیل داشتن وام ۲۵ میلیون تومانی یا از قبیل آن، خودرو را با سود به گفته خودشان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی میفروشند. یکی از افرادی که کار خرید و فروش خودروهای وام دار را انجام میدهد در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: وقتی خودرو از سوی مشتری تحویل گرفته شد، میتواند آن را بفروشد و ما هم البته ترجیحمان این است که خودرویی را بخریم که حداکثر وام خودرو یعنی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان را داشته باشد، چراکه راحت تر هم میتوانیم آن را در بازار آب کنیم.
وی میافزاید: معمولا سودی که برای این خودروها میتوان متصور شد، ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است و در نادر مواردی مثل خودروی پارس یا تندر، میتوان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم سود برد که در شرایط کنونی بازار، شاید سود معقولی باشد اما ترجیح ما این است که بتوانیم خودروهایی را خریداری کنیم که راحتتر هم در بازار بفروشیم.
به هرحال، بازار خودروهای داخلی این روزها حال و هوایی متفاوت از سالهای قبل دارد. کمتر کسی میتواند آینده پررونقی برای این بازار متصور شود، البته آمار تولید هم افت را نسبت به برنامه نشان میدهد و آنگونه که مجتبی خسروتاج، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده است، تاکنون خودروسازان ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو از برنامه تولید عقب هستند. البته شاید اگر هم تولید کنند، باز هم خودروهای انباری تعدادشان زیاد و همین امر، برای خودروسازان دردسرساز شود؛، چراکه بعید به نظر میرسد دولت به این زودیها مسکن دیگری برای بازار خودرو داشته باشد.