دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو

دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو

 
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، بحث تعرفه واردات خودرو باز هم داغ شده و آن طور که خبر می‌رسد، در حال حاضر دو سناریو در این مورد از سوی گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است.
 
 
 
بنابر گزارشی که اقتصادنیوز منتشر کرده، طبق سناریوی اول، تعیین تعرفه به جای مبنا قرار گرفتن حجم موتور، بر اساس ارزش دلاری صورت می‌گیرد. در این سناریو که توسط گمرک پیشنهاد شده، تعرفه خودروها بسته به آنکه چه قیمتی (بر مبنای دلار) داشته باشند، تعیین خواهد شد. به‌عبارت بهتر، اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، تعرفه خودرو به نوعی شناور می‌شود و وارد‌کنندگان دیگر با یک تعرفه ثابت مواجه نخواهند بود. این در شرایطی است که در حال حاضر، حجم موتور خودروهای وارداتی معیار لوکس بودن یا نبودن آنها به‌شمار می‌رود و برخی کارشناسان معتقدند این روش کارآیی لازم را نداشته و بهتر است تغییراتی در آن ایجاد شود. اما سناریوی دوم در مورد تعرفه سال آینده واردات خودرو که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده، می‌گوید بهتر است تعرفه حذف و مالیات بر مصرف جایگزین آن شود.
 
 
به‌عبارت بهتر، اگر این سناریو پذیرفته شود، تعرفه واردات خودرو حذف و به جای آن، از مشتریان مالیات بر مصرف اخذ خواهد شد. بر این اساس، احتمالا هرچه خودرو گران‌تر و دارای حجم موتور بالاتری باشد، مالیات آن نیز بیشتر خواهد بود؛ به‌عنوان مثال، مشتری پورشه، باید پول بیشتری را (در قالب مالیات) نسبت به کسی که سوناتا می‌خرد، به دولت بپردازد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، جایگزین شدن مالیات بر مصرف به جای تعرفه، تصمیمی منطقی به‌شمار می‌رود؛ زیرا در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از همین روش برای کنترل واردات و حمایت از تولید داخل استفاده می‌کنند. حالا باید منتظر ماند و دید در هفته‌های پایانی سال چه تصمیمی برای تعرفه واردات خودرو گرفته خواهد شد و یکی از این دو سناریو پذیرفته می‌شود یا روشی دیگر مد نظر است.
 
 
 
دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تعرفه , واردات خودر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: رایزو
6

توی عملی شدن هر دو سناریو خوب ان. اما خب عاقلانه تر این دو روش دوم هست. نه تنها ایران خیلی از کشور ها میان از روش دوم استفاده میکنن. واضح ترین دلیلشم همینه که تو متن اومده به خاطر حفظ و حمایت از تولید داخلی. از طرفی هم خودرو های با مصرف پایین مالیات کمتری بهشون میخوره و برای قشری که نمیخوان و نمیتونن هزینه بالا کنن میتونه گزینه خیلی خوبی باشه. همینطور وقتی که قیمت وارداتی منطقی بشه. زنگ خطر به گوش داخلی ها میرسه که مجبور بشن شروع کنن به تغییر یا برن کنار. نمونه تغییر ناشی از رقابت که هفته های پیش هم تو پست ها گفتم که کم کم فضای رقابت شروع میشه . همین طرح فروش ال90 ایرانخودرو در برابر رنو ساندرا پارس خودرو بود.
21:34  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
علی
12

ته تهش اون چیزی میشه که به نفع ایران خودرو و سایپا باشه نه یه آدم معمولی مثل من
19:41  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
6

بهتره فکری کنن و برنامه ای بریزن تا خودروهای ایمن تر و پاک تر وارد بشه.
ب نظرم این مالیات بر مصرف طرح خوبیه ب شرطی ک درست اجرا بشه. نه مثل طرح های دیگشون خرابش کنن.
15:59  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
سعید
5

هر دو روش بهتری نسبت به قانون مسخره ی فعلی هستند.
اما به نظر من قانون سناریوی اول بهتره . چون باعث میشه هر ماشینی
عادلانه و با قیمت واقعی خودش به دست مشتری برسه.
به عنوان مثال یک لندکروزر قیمت واقعی اش 50 هزار دلاره که میشه معادل
180 میلیون تومان. حالا با احتساب هزینه های اضافی میگیریم 200 میلیون.
در صورتیکه در ایران مدل های 4 لیتری هم اکنون 550 میلیون و مدل های
5.7 لیتری قیمت سرسام آور 850 میلیون رو دارند !!
این واقعا ظلمه که بر اساس حجم موتور بخوای قیمت ماشین رو تعیین بکنی
14:56  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
usa & japan
3

هر دو تعرفه بهتر از تعرفه ی کنونی هستن ولی بازم خوب نیست.اصن من نمیدونم تعرفه چه معنی میده.در مورد تعرفه ی اول باید بگم که اگر مجوز ورود به خودرو های بالای 50 هزار دلار ندن که این یعنی هیچ خودروی درست و خوبی وارد نمیشه پس باید قیمت رو بالاتر ببرن.مثلا بزارن بالای 100 هزار دلار که تازه برخی از خودرو های لوکس در این بازه ی قیمتی حضور دارن.منتهی سوال این است که این تعرفه بر اساس قیمت پایه ی خودروی مورد نظر هست یا قیمت تمام شده؟؟؟مثلا اگر قیمت پایه ی خودرویی از 90 هزار دلار تا 120 هزار دلار باشد مدل 120 هزار دلاری هم میتواند وارد شود یا نه؟؟؟در مورد تعرفه ی دوم هم باید گفت که این عدالت نیست در اسلام.حضرت علی زمانی که حکومت میکردند از کسی که فقیر بود و کسی که پولدار بود یک مالیات رو اخذ میکردند.عدالت اسلامی این است و اگر نام ایران جمهوری اسلامی باشد این قانون بی معنی هست.حالا که مشاهده میکنید بانکداری اسلامی رو...وام میدن و سود هم میگیرن و طبق قوانین اسلامی هم ملت گناهکار هستن و هم گیرنده ی سود.این عمر ربا هست و حرام.گر چه من هیچ وقت ممکنه نتونم پورشه سوار بشم ولی جریان این هست.
12:57  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
رسا
6

چرا اصلا" بايد واردات ما از كشورهاي حوزه خليج فارس باشد؟ و مجبور باشيم ارز مملكت را به جيب اين عرب هاي تازه به دورون رسيده بريزيم .
آيا مي دانستيد درآمد دبي از نفت فقط 5% و 95% مابقي درآمدش از همين واسطه گري هاست ؟
چرا ايران با اين همه پتانسيل چه از درياي شمال و چه از درياي جنوب و مسير ترانزيت شرق به غرب نبايد قطب اصلي تجاري و اقتصادي منطقه باشد ؟
اصلا" نه توليد خواستيم و نه نفت .
چرا مثل زماني كه ايران امن ترين و مهم ترين منطقه براي مسير راه ابريشم و تجار و سرمايه داران بود اكنون نبايد اين چنين باشد؟
12:41  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس اتومات : سلام دوستان دیگه واقعا خسته شدیم به نظرتون چیکار کنیم مغزمون نمیگشه خدا لعنت کنه مدیر سایپارو کی بریم جلوی شرگت فردا صبح هماهنگ شید بیاید خواهش میکنم از همه دوستانی که میتونن بیان،بیان خواهش میکنم.به زورم شده بریم داخل.
هاشم : من۱۳ اسفند تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیس
سیف اله : با سلام، تعداد کسانی که در مهرماه 1402 مبلغ 290 میلیون تومان پرداخت نموده اند زیاد است . من نیز در مورخ 12 مهرماه برای شاهین سی وی تی این مبلغ را واریز نمودم ولی هنوز برای تکمیل وجه فراخونی برایم ارسال نشده است
عرشیا : سلام به همگی صبح بخیر آقا تمامی گروه به شماره 162 زنگ بزن و بگن ما روز شنبه بابت ندادن خودروی شاهین و بی لیاقتی مدیریت سایپا میخواهیم تجمع بزرگی کنیم لطفا شما هم بیاد تا برنامه تهیه کنید بچه ها زنگ بزنید که پر شور شه دمه همگی گرم
علی شاهین : سلام دوستان من در تاریخ 12 مهر 1402 پیش فروش شاهین cvt ثبت نام کردم از اون تاریخ به بعد نه پیامی اومده نه خبری شده ایا اصلا سایپا اطلاعاتی از ما داره یا اینکه همه چی هک شده و پاک شده
شاهین G : شاهین پلاس دنده ای به بازار می‌آید، گران ترین دنده ای سایپا https://share.google/MN1t9mBNrxXETGsMw احتمالا بجای شاهین G شاهین پلاس دنده ای بدن البته کمی با قیمت بالاتر از شاهین G منتظر باشید . ولی خداکنه زود بدن..........
سعید : پس وعده صادق ما. ۱۱ آذر ساعت۱۱
شاهین : اینا از یهود بدترند اسرائیل اگه گلو مردم غزه گرفته و با گرسنگی دادن دارن جنایت میکنند اینا داخل کشور اومدن پول مردم رو الان 8ماهه گرفتن مردوم رو بلا تکلیف گذاشتن اسرائیل هیچ گوهی نمیتونست بخوره امسال اینا بودند که خیانت میکند به جان و مال مردم
شاهین سی وی تی : رفتم به یکی بگم کفش ندارم دیدم طرف پا نداره خدایی وضعیت شاهین جی ها خیلی بدتر هست نسبت به ما ها 8 ماه تاخیر چه خبرتون آخه... 💘💘💘💘💘💘💘
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن مادران تحویل 6 تیر : سلام 404.05.02 فاکتور شدم و 4 مرداد پلاک شدم از شهر ارومیه هستم و خودرو رو پرسیدم نمایندگی گفت تو سایت مازندران هستش .به نظر دوستان برقی هست یا سیمی و کی به دستمون میرسه.
دانیال : کدوم سایت بود ماشینت
خبر فوری : شایعه چیه بابا،سایپا نامه زده برای 21تا 25مرداد تعطیله،اگه بیشتر نشه
اطلس بیست آذر تکمیل وجه بیست اسفند : درود من دیروز زنگ زدم 096550 کارشناس امیدوارم کرد اگه راست گفته باشه گفت تو همین ماه همه ی آذر ی ها فاکتور میشن خدا کنه حقیقت گفته باشه
صالح : رنگ حاکستری تحویل داده شده
غلامعلی : خیلی ممنونم از اطلاع رسانی خوبت مارو دلگرم و امیدوار کردی سپاسگزارم
X55 : من 29تیربودم چهارم تحویل گرفتم
احمد آریان : دوستان ساینا دوگانه جی ایکس چرا اینقدر بی جونه؟ این نوعه اینجوره اگ 100 هزار کارکرد کنه ک دیگ راه نمیره!! بنظرتون بفروشمش اس بگیرم؟ جی ایکس صفر بدمش اس صفر که دریچه سیمیه لطفا راهنمایی کنید تشکر
اطلس نقره ای آبانی تکمیل وجه 24 مهر : نقره ای فاکتور نداشتیم ؟ چرا فاکتور نمیکنن نقره ای رو ای خدا خوب وقتی ندارید تبدیل بزارید یعنی چی آخه اونقدر این موضوع تاخیر واسه سایپا بی اهمیت شده ساده ترین کارها رو هم که تمام شرکت ها انجام میدن انجام نمی ده
اصغر : نه داداش تعطیلات تابستانی ومیگی که موقع جنگ افتاد دیگه اون موقع نداره شایعه ننداز