چرا خودروهای تسهیلاتی تحویل نمی‌شوند؟

چرا خودروهای تسهیلاتی تحویل نمی‌شوند؟

 
فروش تسهیلاتی خودرو در حالی توانست خودروسازان کشور را با بخشی از مشتریان آشتی دهد که حالا مقدمات به هم خوردن این «آشتی‌کنان» به واسطه تحویل ندادن خودروهای پیش فروش شده، فراهم آمده است.
 
هرچند بانک مرکزی و خودروسازان هر دو تاکید می‌کنند مشکلی برای تامین اعتبار تسهیلات پرداختی و تحویل خودروها نیست، اما به‌نظر می‌رسد یک «مشکل بزرگ» در این بین وجود دارد که تا رفع نشود، دست مشتریان به خودروهای ثبت‌نامی (در طرح فروش تسهیلاتی) نخواهد رسید. این مشکل بزرگ ظاهرا «تضمین چک‌های ثبت‌نام‌کنندگان در طرح فروش تسهیلاتی» است؛ به‌نحوی‌که بانک‌ها می‌خواهند تا حد امکان از پاس شدن این چک‌ها، توسط مشتریان و خودروسازان، مطمئن شوند. به‌عبارت بهتر، نگرانی بانک‌ها این است که بخشی از مشتریان نخواهند یا نتوانند چک‌های خود را در موعد مقرر پاس کنند و از همین رو قصد دارند تا جایی که ممکن است، در این مورد محکم کاری کرده و بابت وصول پول خود مطمئن شوند.
 
 
هر چه هست 10 روز از پایان فروش تسهیلاتی خودروهای داخلی می‌گذرد و اگرچه قرار بود خودروها بین یک هفته تا یک ماه تحویل داده شوند، اما به‌دلیل هماهنگ نبودن خودروسازان و بانک‌ها، مشتریان هنوز موفق به دریافت خودرو ثبت‌نامی خود نشده‌اند. این موضوع اگر ادامه دار بوده و خودروهای ثبت‌نامی همچنان تحویل داده نشوند، به بی‌اعتمادی مشتریان نسبت به خودروسازی کشور خواهد افزود. از طرفی، ازآنجاکه هدف دولت از ارائه تسهیلات به مشتریان خودرو، خروج بازار از رکود و رونق گرفتن تیراژ خودروسازان بوده، قطعا ادامه روند فعلی (در انبار ماندن خودروها) نه به نفع شرکت‌های خودروساز است و نه به سود دولت.
 
 
مشکلی که می‌گویند نیست!
 
اما کمی به عقب برگردیم و ببینیم اصل ماجرای فروش تسهیلاتی خودرو چه بود. طرح فروش تسهیلاتی خودرو از اواسط ماه گذشته و پس از آن آغاز شد که دولت در قالب بسته سیاستی خروج از رکود، تصمیم به تحریک تقاضا در بازار خودرو گرفت و اعلام کرد تسهیلاتی 25 میلیون تومانی را برای این کار در نظر گرفته است. بر این اساس، از اواسط آبان ماه طرح فروش تسهیلاتی خودروهای داخلی کلید خورد و در نهایت حدود 110 هزار نفر توانستند در این طرح شرکت کنند. بر این اساس، این 110 هزار نفر، توانستند با پرداخت 20 درصد قیمت، خودرو موردنظر خود را ثبت‌نام‌ کنند. 80 درصد باقیمانده قیمت خودروها نیز تا سقف 25 میلیون تومان به‌عنوان تسهیلات برای خودروسازان در نظر گرفته شد تا بازار خودرو پس از ماه‌ها رکود، رنگ رونق را به خود ببیند.
 
 
استقبال مشتریان از این طرح دولت به حدی بود که هرچند بانک مرکزی اعلام کرد پرداخت تسهیلات تا اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد یافت، اما در عرض شش روز ظرفیت کامل و فروش تسهیلاتی بسته شد. هر چه بود، طبق قول و قرارهای خودروسازان و بانک‌ها، قرار شد شرکت‌های خودروساز اسناد فروش خود را نزد بانک مرکزی برده و پس از تنزیل آنها، تسهیلات 25 میلیونی به حساب‌شان واریز شود. این در شرایطی است که در حال حاضر بانک‌ها و خودروسازان هماهنگی لازم را با یکدیگر نداشته و نه چکی تنزیل می‌شود و نه خودرویی به دست ثبت‌نام‌کنندگان در طرح فروش تسهیلاتی، می‌رسد. این وسط نه بانک مرکزی و بانک‌ها تقصیر را به گردن می‌گیرند و نه خودروسازها؛ به‌عبارت بهتر بانک‌ها و خودروسازان در حال انداختن توپ به زمین یکدیگر هستند و اگرچه در واکنش به تامین نشدن اعتبار و تحویل ندادن خودروها، پی در پی عبارت «مشکلی نیست» را به کار می‌برند، اما روند کار نشان می‌دهد حتما مشکلی هست.
 
 
بانک‌ها به دنبال ضامن!
 
اما ببینیم ریشه مشکل میان بانک‌ها و خودروسازان بر سر تامین اعتبار مربوط به تسهیلات، چیست؟ خودروسازان می‌گویند طبق سازوکار موجود، اسناد فروش 110 هزار خودرو ثبت‌نامی را نزد بانک‌های عامل برده‌اند، اما آنها اقدامات لازم در راستای تنزیل این اسناد را انجام نداده و تسهیلات 25 میلیونی وعده داده شده را تامین نمی‌کنند.
 
به‌عبارت بهتر، خودروسازان حرف شان این است که بانک‌های عامل پولی در قالب تسهیلات 25 میلیون تومانی به حساب آنها واریز نکرده‌اند و در نتیجه امکان تحویل خودروهای ثبت‌نامی وجود ندارد. اوضاع به شکلی است که خودروسازان در بخشنامه‌ای از نمایندگی‌های خود خواستند تا از تحویل خودرو به مشتریان خودداری کنند و از همین رو 110 هزار نفری که در طرح فروش تسهیلاتی شرکت کرده‌اند، فعلا نمی‌توانند خودرو خود را تحویل بگیرند. از آن سو اما مسوولان بانکی کشور نیز تاکید می‌کنند که دلیل تنزیل نشدن اسناد فروش خودروسازان، ناقص بودن این اسناد است، به‌نحوی‌که شرکت‌های خودروساز چک‌های تحویلی را به اصطلاح ظهرنویسی (پشت نویسی) نکرده‌اند. آن طور که مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده، تکمیل نبودن مدارک فروش شرکت‌های خودروساز، دلیل اصلی تنزیل نشدن اسناد فروش و در نتیجه تحویل ندادن خودروهای ثبت‌نامی است. موضوعی که علی‌اصغر میرمحمدصادقی به‌طور ویژه به آن اشاره کرده، ظهرنویسی نکردن چک‌ها توسط مشتریان است، به‌نحوی‌که وی به صراحت گفته شرکت‌های خودروساز این موضوع را رعایت نکرده‌اند.
 
 
میرمحمدصادقی البته در عین حال تاکید کرده که بانک مرکزی از بانک‌های عامل خواسته تا نسبت به واریز اعتبار مربوط به تسهیلات 25 میلیونی، اقدامات لازم را انجام داده و این اعتبار را به اصطلاح قسمت به قسمت، در اختیار خودروسازان قرار دهند. در واقع بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته که به محض دریافت کامل مدارک، تسهیلات موردنظر را به‌صورت تدریجی در اختیار خودروسازان قرار دهند. از سوی دیگر اما محمدرضا قربانی، مدیر اداره ارتباطات بانک مرکزی در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد که بعد از ارسال مدارک از سوی بانک‌ها به بانک مرکزی، اعتبار موردنظر به حساب بانک عامل واریز می‌شود تا آن را به حساب خودروساز که چک‌های ظهرنویسی شده را تحویل داده، واریز کند. وی با بیان اینکه بانک مرکزی آماده تامین اعتبار است، اما هنوز بانک‌های عامل، اطلاعات و اسنادی برای بانک مرکزی ارسال نکرده‌اند، می‌افزاید: بررسی این تاخیر نشان داد که بانک‌های عامل در حال دریافت اطلاعات بوده و در عین حال که خودروسازان نیز تاکنون چک‌های ارائه شده را ظهرنویسی نکرده‌ یا به‌طور کامل مستندات را در اختیار بانک‌ها قرار نداده‌اند. به گفته قربانی، مشکل تامین مالی برای 110 هزار خودروی مورد توافق به هیچ وجه وجود ندارد، زیرا بانک مرکزی تمامی منابع لازم برای تامین اعتبار را متعهد شده و نیازی به استفاده از منابع بانک‌ها نیست.
 
 
اظهارات مسوولان بانک مرکزی در حالی است که خودروسازان تاکید می‌کنند مدارک کاملی را نزد بانک‌ها برده‌اند، اما به‌دلیل بروکراسی خاص سیستم بانکی کشور، هنوز اقدامی در راستای تنزیل اسناد فروش خودروها انجام نشده است. آن طور که معاون فروش و بازاریابی سایپا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید،در حال حاضر هر روز شش نفر از صاحبان امضا در این شرکت،نسبت به ظهرنویسی چک‌ها اقدام می‌کنند و از طرفی، سایپا معادل 300 میلیارد تومان از اسناد فروش خود را به بانک‌های عامل ارائه داده است. از سوی دیگر معاون فروش و بازاریابی ایران‌خودرو نیز در گفت‌وگو با بخش خبری 14 اعلام کرد که شرکت‌های خودروساز منتظر صدور فاکتور مبالغ واریزی از سوی بانک مرکزی هستند و طبق آخرین اطلاعات، تا حداکثر روز شنبه هفته آینده مبالغ توافق شده به حساب خودروسازان واریز و از همان روز تحویل خودروها آغاز خواهد شد. به گفته مصطفی خان کرمی، ایران خودرو حتی بخشی از خودروهای ثبت‌نامی متقاضیان شهرستانی را نیز به محل نمایندگی‌های این شرکت در سراسر کشور منتقل کرده است.
 
 
هر چند مسوولان بانک مرکزی و خودروسازان اصرار دارند که هیچ مشکلی بابت تنزیل اسناد فروش و تحویل خودروهای ثبت‌نامی وجود ندارد، اما آنچه از دل اظهارات آنها می‌توان برداشت کرد، این است که کار به مانع خورده است. به باور برخی کارشناسان، مساله اصلی به «تضمین چک‌های مشتریان» برمی‌گردد و این موضوع را به خوبی می‌توان از اظهارنظر مسوولان بانکی کشور مبنی بر «عدم‌ظهرنویسی چک‌ها» متوجه شد، چه آنکه ظهر نویسی به نوعی تضمینی است برای بازگشت پول بانک‌ها. به‌عنوان مثال، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرده که در فرآیند تخصیص وام 25 میلیونی خودرو، بانک‌ها با مردم ارتباط مستقیمی ندارند و چک‌ها در سررسید خود وصول و در اختیار بانک قرار خواهند گرفت؛ با این حال، آن دسته از چک‌هایی که امکان عدم وصول و برگشت آن وجود دارد، در تعهد خودروسازان بوده و آنها باید این مساله را به گردن بگیرند.
 
 
خودروسازان ضامن مشتریان شدند
 
اظهارات مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اما در شرایطی است که یکی از کارشناسان کشور در این مورد می‌گوید:نه بانک مرکزی و نه بانک‌ها هیچکدام نمی‌خواهند در ماجرای فروش تسهیلاتی خودرو با مشتریان طرف شوند؛ به‌عبارت بهتر، آنها می‌خواهند بدون اینکه با مشتریان رودررو شوند، نسبت به وصول شدن چک‌ها اطمینان حاصل کنند. وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل تاخیر در تنزیل اسناد فروش خودروسازان، همین موضوع است، تاکید می‌کند: بانک‌ها می‌خواهند به هر شکل ممکن، مطمئن شوند که چک‌های مشتریان (چه توسط خودشان و چه توسط خودروسازها) پاس شده و به پول شان خواهند رسید. به گفته این کارشناس، وقتی بانک‌ها بر ظهرنویسی چک‌ها اصرار می‌کنند، معنایش این است که می‌خواهند عواقب پاس نشدن چک‌ها را از خود ساقط و بر گردن خودروسازها بیندازند و این یعنی شرکت‌های خودروساز عملا ضامن مشتریان شده‌اند. وی تاکید می‌کند که با توجه به روش موردنظر برای تنزیل اسناد فروش و پشت نویسی چک‌ها، هر چکی که از سوی مشتریان پاس نشود، عملا بر گردن خودروسازان خواهد افتاد و آنها هستند که باید پول بانک‌ها را پس بدهند. این کارشناس در نهایت می‌گوید که بانک‌های به دنبال محکم کاری در ماجرای چک‌های مشتریان هستند.
 
 
این کارشناس اما در ادامه این را هم می‌گوید که ممکن است بانک‌های عامل به‌دلیل بالا‌رفتن حجم بدهی خودروسازان، اعتبار مربوط به تسهیلات 25 میلیونی را به حساب آنها واریز نکرده و نکنند. این گفته وی را می‌توان با توجه به اظهارات مدیر اعتبارات بانک مرکزی، به نوعی تایید کرد، چه آنکه قربانی از احتمال تسویه حساب بانک‌ها با خودروسازان (از محل اعتبارات مربوط به تسهیلات 25 میلیون تومانی) صحبت به میان آورده است. وی در واکنش به برخی شایعات مبنی بر اینکه وجه نقد 20 درصدی پرداختی به خودرو سازان، به‌عنوان ضمانت نزد بانک‌ها باقی می‌ماند، تاکید کرده که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد، اما ممکن است شرکت‌های خودروساز با این پول بخشی از بدهی قبلی خود را تسویه کنند. هرچه هست، در حال حاضر 110 هزار مشتری میان ناهماهنگی خودروسازان و بانک مرکزی معلق مانده و تکلیف خود را بابت دریافت خودروهای ثبت‌نامی شان نمی‌دانند و این موضوع می‌تواند وجهه خودروسازان و بانک‌ها را در افکار عمومی زیر سوال ببرد.
 
 
 
چرا خودروهای تسهیلاتی تحویل نمی‌شوند؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , خرید خودرو , وام خودرو , اقساطی , خرید اقساطی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

17 نظر

kk47
0

مگه وجهه ای هم داشتن که حالا به خطربیافته؟؟؟!!!
09:13  1394/09/07
پاسخ دادن
شاهین
6

این مردم به خیال خودشون دانا پراید 21 میلیونی رو تحریم کردن بعد واسه پراید 34 میلیونی صف کشیدن امروز پراید فردا دلار پارسال برای اربیعن ازاد بود رفتن همه الان باید بری پاسبورد بگیری و ویزا که روی هم فقط همین 2 قلم 250 تومان برای هر نفر اب میخوره نفری 500 دلار هم به گفته خودشون میبرن تا از باراز کربلا خرید کنن به همون عراقی های بی شرفی کرد به دخترهای خرمشهر تجاوز کردن اگه 2 میلییون نفر بخواد بره میشه 1 میلیارد دلار همین پولو متونسیم واسه کشور خودمون خرج کنیم ارزو میکنم تا مردم کشوم رفته رفته دانا بشن چون هرچی سرمون امده از نادانی بود ارزش هر کس به اندازه فهم اوست مردم اندر حسرت فهم درست ممنون از مدیر باشرف و میهن پرست وان کار بخاطر سایت خوبش
22:06  1394/09/06
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

حالا پیدا کنید پرتقال فروش را.
بیچاره کسایی ک رفتن با وام خودرو خریدن و با کمپین نموندن. ب این چیزام ختم نمیشه. حالا حالاها باید بدوون. امروز برای تحویل گرفتن خودروشون. فردا برای پرداخت قسطاش.پسفردا برای تعمیر لگن هاشون.
21:02  1394/09/06
پاسخ دادن
شهرام قوامی
0

چرا جو گیر شدین؟
چرا الکی خودمونو بزنیم ب اون راه!؟
کی دیده این ملت باهم متحد باشن و جلو ظلم بایستن؟؟؟
پس الکی کمپین کمپین نکنیم!
هیچ احدالناسی بابت احترام به کمپین از خریدن خودرو صفر صرفنظر نکرده!!!و فقط و فقط قدرت اقتصادی کم شده
نمیتونستن
با این طرح تونستن
خودمونو نزنیم ب خواب
خودرو ک هیچی
مردم برا نخریدن سیب زمینی هم متحد و یک دل نمیشن تو ایران
02:28  1394/09/06
پاسخ دادن
amir
12

بانک و خودروسازان!
دو غول کلاهبرداری دارن باهم همکاری میکنند خدا بخیر کنه...
02:17  1394/09/05
پاسخ دادن
حجت
26

سلام
این روحانی همونی نیست که تو وعده های انتخاباتی میگفت" این مردم لیاقت بالاتر از اینها دارند که سوار این فرغون ها شوند"
18:26  1394/09/04
پاسخ دادن
کاربر: Reza
30

چرا وام ازدواج رو 25 میلیون نمی کنن؟ چرا به یک شخصی که بیماری ای مثل سرطان داره که هزینه هاش کمرشکنه 25 میلیون وام نمی دن؟ جوابش مشخصه چون کار یه بدبخت راه می افته.چون هیچ سودی برا دولت نداره.
اما چرا برای خودرو وام می دن؟چون خدا تومن سود براشون داره.
همین آقای یکه زارع ،اینقدر دزدیده که تا 7 نسل بعدش تامینه.
16:23  1394/09/04
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
20

نه بابا یکه زارع پولش کجا بود خیلی ادم با خدا وشریف هستن ایشون فقط یکم از حقوق و زحماتش رو پسنداز کرده واسه 7 نسل بعدش همین بیچاره چیزه زیادی نداره که
18:37  1394/09/04

کاربر: mojtaba .a
16

وای خندیدیم من که روزاول گفتم ملت نخرین اینا ماشین بده و وام بده نبیستن تو ایران همچی همین جوریه همه کارا بی برنامه و بدون هماهنگی انجام میشه و بعد هم میندازن گردن هم دیگه حالا باز بدویین برین صف بکشین فررررغون بخرین
15:23  1394/09/04
پاسخ دادن
رضا
1

این حرف حداقل در مورد ایرانخودرو شاید صحت نداشته باشد چون ایرانخودرو یک وکالت بلاعذل از مشتریان گرفته که با این وکالت بدون هیچ دلیلی به راحتی میتواند خودرو مشتری را به پارکینگ منقل کند تا چک پاس شود و در نهایت هزینه این انتقال ویا حتی پارکینگ را هم از مشتری بگیرد
14:00  1394/09/04
پاسخ دادن
امیر
21

دوست من. بابت ماشینی که صاحبش نیستی و هر وقت دلشان خواست از شما میتواند بگیرد. بیش از 40فقره چک گرفتند و تازه یک چک بابت کل مبلغ اصل و فرع گرفتند. مثل روز روشنه که سالهای آینده دبه کردن اینها را خواهیم دید. و زندانهای ما باید خودشونو آماده تعداد زیادی از این دوستان باید بکنند. مردم همیشه در صحنه هم ماشین را از دست خواهند داد هم کلی بدهی رو دستشان خواهد ماند
15:39  1394/09/04

Ttt
16

اولا قطعا چک 30-40 درصد از مشتریان پاس نخواهد شد حالا بر هر دلیلی...
دوما به جز کارمندان رسمی دولت، بانک ها از هیچ طریقی نمی توانند از پاس شدن چک های مشتریان مطمئن شوند...
سوما امیدوارم همه دست اندر کاران این داستان اعم از فروشنده، خریدار و وام دهنده..همگی متضرر بشن..
13:25  1394/09/04
پاسخ دادن
علی هیدجی
16

دوست عزیز لطفا با دید گسترده تری نگاه کنید شما که دوست دارید خریدار هم ضرر بکنه آیا می دونید پدر بنده (و پدرهای زیادی) بعد از 35 سال بازنشسته شده و در عشق ماشین بوده و هست و تنها راه جلوی پاش همین طرح هستش. من کلی گفتم این ماشین ها کیفیت ندارن ولی آرزوی داشتن خودرو تو سن 60 سالگی برای پدر من مثل رویاست مثل خوابه و چاره ای نداره ووووو.... پس توهین نکنید و ادب داشته باشید
منشتر نکنید نامردید.
15:24  1394/09/04

کاربر: Reza
20

خریدار چه گناهی داره آخه؟! خیلی ها از روی اجبار تو این طرح ثبت نام کردن.
امیدوارم همه ی هموطنان عزیزم که در این طرح ثبت نام کرده اند از پس پاس کردن چک و پرداخت اقساطشون بر بیان.
ان شاءالله برای هیچ کدومشون مشکلی پیش نیاد و ان شاءالله مسئولان هم تاوان این کاراشونو تو همین دنیا بدن.
15:36  1394/09/04

امیر
18

رضا جان من هم آرزو میکنم که اونهایی که این وام را گرفتند با یاری خدا به سلامت هم قسط بدن وهم با لذت و خوشی استفاده کنند. ولی متوجه نشدم چرا مجبور بودن کسی با اسلحه بالای سرشون بود که مجبورشون کرده بود؟ تعداد کسانی که مریض دارن و نیاز داشتن فکر نکنم بیش از10هزار باشه. رفیق 120هزار نفر ثبت نام کردند. که اگر تا عید صبر میکردند با قیمت بهتری میشد خرید. امیدوارم از صحبتهای دوستانه من ناراحت نشده باشی
00:35  1394/09/05

Ttt
12

جناب هیدجی;
اولا بنده بی ادبی در صجبت های خودم نمی بینم! صرفا آرزوی ضرر کردم برای کسانی که در خیانت علیه ملت نقشی داشتن..چه بسا خریداران که همون ملت هستن، خواسته یا ناخواسته..از روی اجبار یا اختیار به خودشون و هم نوعانشون خیانت کردن.
وضعی که پدران محترم من و شما از اون شاکی اند و رنج می برند، دست پخت خودشونه نه بنده..ولی ادامه این وضع تقصیر نسل ماست.
13:13  1394/09/05

مجید
3

اون هایی که از کمپین خودرو نخرید سو استفاده کردن و رفتن خودرو های انبار شده رو با وام گرفتن هر بلایی سرشون بیاد حقشونه، انتظار حمایت مردم رو هم نداشته باشن چون فقط فرصت طلبی کردن وبس.
19:43  1394/09/06

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد