در حالیکه بیشتر نگاهها به سمت اجرایی شدن تسهیلات 25 میلیون تومانی منعطف شده، مدیران صنعت خودرو به دنبال یافتن شرکای جدید برای دو خودروساز بزرگ کشور هستند تا جاییکه شنیده شده سایپا بر سر تولید خودرو الیزه با سیتروئن به تفاهم رسیده است.
حمیدرضا بهداد: موضوعی که هفته گذشته در صدر اخبار حوزه خودرو قرار داشت، شل کن سفت کن بانک مرکزی در ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو بود. بانک مرکزی ابتدا اعلام کرد قصد ارائه وام 25 میلیون تومانی به مشتریان خودرو را دارد،اما به فاصله کوتاهی «وام» را به «تسهیلات» تغییر داد تا مشخص شود قرار نیست پولی دست مردم داده شود. پس از این اتفاق، ناگهان اعلام شد تسهیلات موردنظر تنها به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص می یابد تا شوکی جدید به مشتریان وار شود، اما این نیز دوامی نیافت و بانک مرکزی تاکید کرد استفاده از تسهیلات موردنظر برای عموم آزاد است.
هرچه هست، بانک مرکزی در آخرین روز هفته گذشته، سازوکار پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو را روی خروجی سایت خبری خود فرستاد تا سرگیجه مشتریان کمی تسکین پیدا کند. طبق اعلام بانک مرکزی، پرداخت تسهیلات خودرو از دوشنبه این هفته آغاز می شود. البته یک تغییر بزرگ در پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی رخ داده و آن، کاهش مدت بازپرداخت از هفت به چهار سال است، موضوعی که اقساط مربوطه به بیش از 700 هزار تومان می رساند.
سیتروئن شریک سایپا می شود
اما در روزهایی که سایپاییها در سکوت خبری به سر می برند و نامی از شرکای آینده خود نمی برند، برخی رسانه ها خبر از قطعی شدن شریک جدید این شرکت دادند.
بر این اساس و به نقل از منابع آگاه گفته شده که سیتروئن فرانسه شریک قطعی دومین خودروساز بزرگ ایران است. ظاهرا مذاکراتی میان مسوولان سایپا و سیتروئن انجام شده و دو طرف بر سر مسائل کلی به توافق رسیده اند و فقط در انتظار لغو تحریمها برای آغاز شراکت شان هستند. گفته می شود اولین محصولی که در قالب شراکت سایپا و سیتروئن، در ایران تولید خواهد شد، «الیزه» نام دارد، خودرویی که مشابه آن با نام پژو 301 نیز در ایران خودرو به تولید خواهد رسید.
کنایه های منطقی
هفته گذشته اما گفت و گویی از منوچهر منطقی مدیرعامل پیشین ایران خودرو منتشر شد که کنایه های را به همراه داشت، از جمله اینکه وی گفته بود «کمپین خودرو، مردمی است.»
منطقی که فروردین 88 از ایران خودرو رفت، در گفتوگو با مجله تجارتفردا تاکید کرده بود که «خودروسازان کشور در جهت اعتمادسازی حرکت نکردهاند و یکی از مشکلات صنعت خودرو داخل، به روز نبودن محصولات است.» به گفته منطقی، «الان مشتری داخلی، خودرو ایرانی را با خودرو چینی مقایسه می کند و وقتی می بیند آپشن محصول چینی بیشتر و قیافه اش جذاب تر است، خب طبعا آن را ترجیح می دهد.»
وی این را هم گفته بود که «خودروسازان در خلق محصول و به روز رسانی خودروهای داخلی، واقعا گامی برنداشته اند، چه آنکه قبلا حتی تعداد محصولاتی که عرضه می شد، بالاتر بود، اما الان تنوع نیز به نوعی پایین آمده است.»
مدیرعامل پیشین ایران خودرو اما در بخش دیگری از اظهارات خود به شراکت دوباره ایران خودرو و پژو اشاره و گفته بود که «پژو پولی به ایران نمی آورد و سرمایه گذاری این شرکت، بیشتر جنسی است تا پولی؛ در واقع سرمایه گذاری به شکلی است که شما متوجه آن نخواهید شد و این طور نیست یک بانکی باشد و مثلا 100 میلیون یورو به آن واریز کنند و بگویند سرمایه گذاری کرده ایم.»
افشاگری پژو
دیگر گفتوگوی حاشیهای هفته گذشته صنعت خودرو، مصاحبه یکی از روزنامههای اقتصادی کشور با نایب رییس هیات مدیره پژو بود. در این گفتوگو، ژان کریستف کمار گفته بود که ایران خودرو هیچ وقت از پژو درخواست محصولات جدید و سرمایه گذاری نکرده، حال آنکه پژوییها تمایل به این کار داشتهاند. وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش، به ماجرای ترک ایران از سوی پژو اشاره و تاکید کرده این شرکت به دلیل قوانین آمریکا، چاره ای جز رفتن و قطع ارتباط با ایران خودرو نداشته است.
کمار اما به مذاکرات یک و سال نیم اخیر ایران خودرو و پژو نیز اشاره و گفته بود که این شرکت با محصولاتی جدید (شامل پژو 301،208 و 2008) به ایران باز خواهد گشت. این اظهارات البته واکنش مسوولان پیشین ایران خودرو را به همراه داشت، چه آنکه آنها از صحبت های کمار به عنوان «دروغ های پژو» یاد کردند.
خودروسازان دنده عقب رفتند
اعلام جدیدترین آمار تولید خودروسازان کشور از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت را باید دیگر خبر مهم صنعت خودرو در هفته گذشته دانست، چه آنکه نشان داد حال غول های جاده مخصوص خوب نیست.
طبق آمار اعلامی، تیراژ محصولات سواری سه غول جاده مخصوص در مهر ماه امسال و نسبت ماه مشابه سال گذشته،54 درصد کاهش پیدا کرده است. بر این اساس،خودروسازان کشور در مجموع 47 هزار و 46 دستگاه انواع محصولات سواری و تجاری و وانت را به تولید رسانده اند که در این بین،سهم سواری ها، 42 هزار و 810 دستگاه بوده است.
در بین خودروسازان کشور،ایران خودرو دارای بیشترین تیراژ بوده تا همچنان عنوان بزرگترین خودروسازان ایران را در اختیار داشته باشد.همچنین طبق آمار، میانگین کلی تولید خودرو در مهرماه امسال، یک هزار و 568 دستگاه در روز بوده است. این در حالی است که پیش از این، هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور به تنهایی روزانه بیش دو هزار دستگاه تیراژ داشتند.
آمار اعلامی اما از تیراژ 548 هزار و 461 دستگاهی خودروسازان کشور طی هفت ماه امسال حکایت دارد و بر این اساس،تیراژ آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از 12 درصد کاهش داشته است. طبق آمار،بسیاری از خودروهای تولید داخل از جمله پراید،رانا،پارس،سمند و تیبا با افت تولید مواجه شده اند و این در حالی است که پراید همچنان لقب پرتیراژترین خودرو داخلی را در اختیار دارد.
فراخوان بی سر و صدای ایران خودرو
«ایران خودرو برای محصولات خود فراخوان داد»؛ این خبری بود که هفته گذشته از سوی برخی سایت ها منتشر شد، اما آبی های جاده مخصوص واکنشی به آن نشان ندادند.
بر این اساس، گفته شده برخی از مالکان خودرو پژوپارس،عنوان می کنند که ایران خودرو از طریق پیامک از آنها خواسته تا برای تعویض شلنگ بنزین خودروهای خود به نمایندگی های این شرکت مراجعه کنند.
فراخوان ایران خودرو در شرایطی است که خودروسازان ایرانی معمولا برای محصولات خود دست به فراخوان نمی زنند، اما گویا مشکل پیش آمده برای محصول موردنظر ایران خودرو با ایمنی خودروها سروکار داشته و ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.