انحصار در صنعت خودروسازی

انحصار در صنعت خودروسازی

 
زمزمه‌های خروج تعیین مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو از دستور کار شورای رقابت به عنوان یکی از مهمترین مخالفان افزایش قیمت خودرو در حالی مطرح می‌شود، که دولت نیز در بسته تحریک تقاضای خود ابزارهایی را برای افزایش تقاضا در بخش خودرو در نظر گرفته و البته در مقابل همه این‌ها، کمپینی‌ها هنوز تصمیم برای کوتاه آمدن از موضع تحریم خرید ندارند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، طی ماه‌های گذشته تنها ابزار مردم برای اعتراض به خودروسازان طی سال جاری راه‌انداختن کمپینی برای نخریدن بوده و البته شورای رقابت نیز تا زمانی که به خواب زمستانی پیش از انتخاب اعضای جدید فرونرفته بود به عنوان سدی برای جلوگیری از افزایش قیمت شناخته می شد؛ اما حالا با عدم تشکیل جلسه این شورا طی بیش از سه ماه زمزمه‌های خروج تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو از این شورا قدرت می‌گیرد.
 
اصرار خودروسازان، تاکید وزیر صنعت بر عدم کاهش قیمت خودرو و اصرار وی بر انحصاری نبودن این بازار و همچنین کمپینی که با امید واقعی کردن قیمت خودرو و البته افزایش کیفیت آن نخریدن را پیشنهاد می‌کند در ماه‌های اخیر زورآزمایی سختی را در بازار خودروهای داخلی به راه انداخته‌ است.
 
با کاهش رشد در بخش صنعت طی بهار امسال، گزارش مرکز آمار از وضعیت صنعت حاکی از آن بود که بخش ساخت وسایل نقلیه بیشترین نوسانات را در شاخص تولید در صنعت داشته است و از سوی دیگر هشدارهایی درباره انبارهای پر خودروسازان مطرح می‌شود.
 
از سوی دیگر شورای رقابت با این استدلال که طی سال جاری قیمت ارز افزایش نداشته و تولید برای خودروسازان ارزان تر تمام می شود و البته با شکایت از کیفیت خودروهای داخلی زیر بار افزایش قیمت مورد نظر خودروسازان نرفت.
 
اما با وقفه تشکیل جلسه جدید شورای رقابت به دلیل معرفی نشدن اعضای جدید به آن به نظر می‌رسد زمزمه هایی از کنار گذاشته شدن این شورا از بحث تعیین مکانیزم قیمت گذاری خودرو به گوش می‌رسد و این درحالی‌است که طی دو هفته گذشته قرار بود شورا تشکیل جلسه دهد اما هر بار با این استدلال که هنوز تمامی اعضا معرفی نشده‌اند تشکیل جلسه به تعویق افتاد.
 
اگرچه تاکنون نیز شورای رقابت عهده دار تعیین مکانیزم قیمت گذاری خودرو بوده، یک عضو شورای رقابت علت نارضایتی مردم از قیمت خودروهای تولید داخل را عدم رعایت مکانیزم این شورا و نبود نظارت کافی برای جلوگیری از تخلفات می‌داند.
 
اما اگر با این استدلال که پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای خودرو باعث شده دیگر این کالا انحصاری نباشد، تصمیم گرفته شود که وظیفه قیمت‌گذاری از دوش شورای رقابت برداشته شود، معلوم نیست که با نبود فشارهای شورا برای جلوگیری از افزایش قیمت، نحوه ارزش‌گذاری خودروها در آینده به چه صورت خواهد بود و روند رشد قیمت‌ها به چه سو می‌رود.
 
یک عضو ناظر شورای رقابت که پیش از این نیز تاکید داشته بازار خودروی داخلی ایران یک بازار انحصاری است و شورای رقابت بر اساس وظیفه ذاتی خود موظف است بر این بازار نظارت کرده و مکانیزم قیمت‌گذاری را تعیین کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره این استدلال نیز نظر مخالفی دارد.
 
تعریف این عضو ناظر از انحصار این است که تا زمانی که بیش از 50 درصد سهام یک تولید کننده در دست سهامدار خاص باشد، به این معنا است که انحصار در بازار آن محصول وجود دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد سهام ایران خودرو در دست سهام دار خاص است، تصریح می کند تا زمانی که شرایط به این شکل باشد مکانیزم قیمت‌گذاری در دست شورای رقابت باقی خواهد ماند و هر زمان که بیشتر از نیمی از سهام خودروسازان از دست سهامدار خاص خارج شد، می توان گفت که بازار از انحصار خارج شده است و موضوع می‌تواند از دستور کار شورای رقابت خارج شود وگرنه با شعار نمی‌توان بازار خودرو را رقابتی کرد.
 
وی پیشی گرفتن تولید خودرو بر تقاضا را در اثر افزایش تولید خودروسازان ندانست و تصریح کرد: خودروسازان طی ماه‌های گذشته نه تولید را افزایش داده‌اند و نه کیفیتشان را بلکه کاهش تقاضا نسبت به عرضه در اثر جو روانی حاکم بر افکار عمومی است که خود به این نتیجه رسیده اند تا زمان رسیدن به شرایط مطلوب، خرید خودرو را تحریم کنند.
 
این عضو ناظر شورای رقابت علت راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروی داخلی را انتظار مردم برای واقعی شدن قیمت‌ها و البته نرسیدن محصول در زمان مناسب به دست خریدار می‌داند و بر این نکته تاکید می‌کند که تا زمانی که خودروسازان با مردم با صداقت رفتار نکنند، مردم متقاعد به شکست تحریم خود نخواهند شد.
 
وی خاطر نشان کرد: دستگاه حاکمیتی لازم است وضعیت تولید و عرضه را به نفع مردم تغییر دهد.
 
این عضو ناظر شورای رقابت در پایان در پاسخ به این سوال که تا چه حد احتمال خروج تعیین نحوه قیمت‌گذاری خودرو از دستورکار شورای رقابت وجود دارد، گفت: در نخستین جلسه شورای رقابت این موضوع مطرح می شود و من به عنوان یکی از اعضا با آن مخالفت می‌کنم.
 
وی بار دیگر تصریح کرد: تا زمانی که بیش از 50 درصد سهام یک خودروسازی در دست یک بخش باشد، در آن بخش انحصار وجود دارد.
 
 
 
انحصار در صنعت خودروسازی
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , صنعت حودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

کاربر: mojtaba asghari
2

انحصار کدوم انحصار بابا سایپا و ایران خودرو بس که ماشیناشون عالی هستند چه از نظر کیفیت و امکانات و چه قیمتی هیچ کشوری و خودرو سازی توان رقابت نداره تویوتا و بنزو ... اینا یه مشت لگن ساز هستن .الا اگه یکی از اینا بتونه 50 سال یه ماشینو تولید کنه موتور پیکان هنوز تولید میشه و اریسان داره استفاده میکنه یا رویه خودرو کارا میزارن کی همچین تکنولوژی داره که 50سال تولید کنه بس که علی و پیشرفته هست نیاز به جدید کردن نبوده حالا بنز و تویوتا هر سال مجبورن دباره طراحی کنند بس که عقب افتادن اصن یه وضعیه
12:40  1394/08/06
گزارش
پاسخ دادن
امیر
17

کی میگه ما انحصار داریم؟ آخه سه برابر شدن قیمت ماشین وارداتی و چهار برابر فروختن ماشین داخلی که انحصار نمیشه
21:01  1394/08/05
گزارش
پاسخ دادن
نیما
11

گفتیم و بازم میگیم درشو تخته کن یکم برو هاوایی با پول مرگتون مثل زالو اونجا بچرین رودتون بالا بیاد سر عقل بیاین چون اصولا عقل شما منبع فراوانی از انواع یونجه است......خرید خودرو مونتاژ ایرانی یعنی بی غیرتی پس ممنوع.
17:23  1394/08/05
گزارش
پاسخ دادن
رسا
7

خيلي خيلي عذر مي خوام مي شه بپرسم نمايندگان عزيز محترم و دلسوز ما در مجلس شوراي اسلاميمون چه شكري مي خورن ؟
مگر اينها نبايد از حقوق مردم دفاع كنند؟
مردم بايد حرفاشون رو در كمپين هاي مجازي بزنند تا به حقشون برسن؟
17:04  1394/08/05
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمدرضا از کرج
7

خود مردم مقصرند
سال 92 پراید 12تومانی شد 17 تومان بعدش شد 20 تومان همه مردم هم صف کشیدند برای خریدن پراید
همون موقع که قیمت پراید شد 20 تومان مردم باید نمایندگان مجلس و خودروساز رو به دادگاه میکشوندند تا حساب کتاب پس بدن ولی دیدیم که مردم ایران برای خریدن پراید 20 تومانی با همدیگه مسابقه داده بودند
حالا که مردم بعد از 2 سال از گران شدن پراید و خریدن پراید20 تومانی و تقلید و تبعیت از کمپین مجهول الهویه در فیسبوک از لاک بی تفاوتی خارج شدند به یکباره رگ غیرتشان باد کرده
خودکرده را تدبیر نیست
خودروسازها مار خوردند و افعی شدند و این مارها را خود مردم تهیه و تدارک و به خورد خودروسازها دادند
پس مردم خودشون مقصرند
20:17  1394/08/05

گزارش
امیر
3

رسا جان. این آقایان مثلا نماینده مردم فقط زمان انتخابات برای رای نماینده مردمند وقتی رفتند مجلس میشن نماینده غیر مردم چون از طرف مردم که چیزی نمیماسه ولی از جای دیگه چرا. نگاه به حرفاشون نکن اینا هیچ وقت و هیچ وقت منافع مردم براشون مهم نیست
14:16  1394/08/06

گزارش
ارسلان
3

دوست عزیز از کرج. زمانی که یه مشکل پیش میاد بهترین راه برای حل آن پیدا کردن راه حل است نه مقصر همه ما مقصر بودیم ولی الان راه حل این مشکل کمپین وحفظ اتحاد هست که داره جواب میده
17:41  1394/08/06

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : تکمیل وجه اسفن 90 درصد فاکتور شدن مابقی تو همین چند روز فاکتور میشن و به امید خدا نوبت ما میرسه من 13شهریور واریز اولیه داشتم 15 اردیبهشت تکمیل وجه و سخا
علیرضا ۱ : دوستان پیامک تحویل میزنه از ۸:۳۰به بعد شما قبل ۸اونجا باشید نوبت بگیرین من ۷رفتم نوبت گرفتم ساعت ۸کارای اداریش رو انجام دادم بعد ۸:۳۰دقیقه ماشین رو تحویل گرفتم
شاهین زمستان درجنوب : سایپا که قطعی ماشیناش وگرون میکنه به زودی ودراین شکی نیس ولی این بی صاحب اصلا دعوتنامه نمیفرسته یافاکتور نمیزنه همش با تٵخیر اخه از جون مردم چی میخوای مردم بخدا اذیت شدن الان ایرانخودرو دوماه نرسیده به موعد تحویل همه دعوتنانه مرداد رافرستاد وروند تحویل خودرو زودتر ازموعد هست الان سایپا هم گرون میکنه وهم با تاخیر تحویل میده نمیدونم مرضشون چی هست
ناشناس : درجواب این دوست عزیز من 23 مهر 402 واریز وجه اولیه کردم هفته چهارم اسفندماه 403 منتظر دعوتنامه تکمیل وجه بودم تا الان که 22 خرداد 404 هست از پیامک دعوتنامه تکمیل وجه خبری نیست
Jac j4 ۱۰بهمن : سلام دوستان من بهمن ثبت نام کردم تحویل اردیبهشت بوده هنوز فاکتور نشده زنگم میزنم میگن همینه تاخیر داره منتها اقواممون اسفند ثبت نام کرده هفته پیش پبامک فاکتور اومده براش خیلی عجیبه! اینا رو چه حسابی فاکتور میکنن شاسی میزنن؟ مگه به نوبت نیست ؟!!!
هادی : از جریمه تاخیر بگو. تو سند کمپانی یا پیامک نوشته چقدر؟
علی شاهین : اینکه دوستان میگن مهر 1402 واریز کردن چه تاریخی از مهر. این مهمه چونکه تا 5 مهر دعوتنامه اومده ولی اونایی که بعدش واریز کردن هیچ
ممد : سلام تارا وی۱پلاس سفید طرح مادران فروش فوری،تحویل۲۶خرداد ۱۵ام فاکتور۱۸ام پلاک امروز۲۲تحویل گرفتم.ایشالا قسمت همگی...
دی ماه : سلام من ۲۶ام سخا وتکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم نوش جونشون والا از سهندی ها هیچ بخاری درنمیاد نه حرفی نه اعتراضی فقط اینجا فحش میدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهران س : سلام عزیز من هنوز نظرات پیگیری میکنم گفتم جویا حال شما بشم مشکلتون حل شد فاکتور شدین ؟
مجید مشهد : واریز اسفند 402 تکمیل وجه 28 مهر 403 سخا 28 مهر هر کسی از مهر ماه فاکتور شد لطفا اعلام کنید ممنون از 25 خرداد یادتون نره چرا گروه اطلسو پاک کردن از صفحه
پیش فروش تیر : منم نظرم اینه. انشالله که اصلاح قیمت صورت بگیره و ما منتفع بشیم
محمد751 : نه یکی داخل یکی از گروها گذاشته بود گفتم اطلاع بدم .
ساینا : برای کارت سوخت کی؟ وباچه مدرکی بایداقدام کرد؟
4 تیر فوری : دوستان سود تاخیر چجوریه
اشکان کاشان : سلام ثبت نام1403/11/23تیگو7پروپرمیوم،1403/12/18شاسی،پرداخت دیون1404/2/28ثبت چک دیون1404/3/4،درمورخ1404/3/17فاکتور،بیمه،پلاک،ارسال مدارک1404/3/19 امروزدرکمال ناباوری وتعجب نمایندگی ومشریان تحویل گرفتم
رسول : داداش توم هی امروز گرفتیم یکم باش کارکن بن 1000تا5000ببر نمایندگی اینا هم میتونی از اپراتور گیج سایپا بپرسی
رسول : داداش ایجاد ماشین هنوز تحویل نگرفتن که باش ترمز کنن دلت خوشه بده یکی با دستگاه دیاگ کامپیوتری هواگیریش کنه
محمودرضا : درود بر همگی با توجه به واکنش منفی وزارت صمت به ابلاغ قیمتهای جدید محصولات ایران خودرو از سوی این شرکت، احتمالا برای تنبیه ایران خودرو، قیمتها مجددا بازنگری شود و با سخت گیری بیشتری قیمت گذاری صورت بگیرد که خروجی ان، متعادل شدن افزایش قیمتها خواهد بود. بنابراین پیشنهاد بنده هم این است که با توجه به اینکه فرصت دو هفته ای تا مهلت پرداخت اعلام شده برای تکمیل وجه وجود دارد، از تکمیل وجه خودداری نمایید و انرا به دو روز اخر موکول نمایید. البته اگر افزایش قیمت کمتر از مقادیر فعلی تایید و ابلاغ شود ایران خودرو مجبور است وجوخ مازاد را عودت دهد منتها این کار زمانبر خواهد بود.