پاتک به عملیات رکودزدایی بازار خودرو

پاتک به عملیات رکودزدایی بازار خودرو

 
در شرایطی که هنوز تسهیلات 25 میلیون تومانی به بازار خودرو تزریق نشده، منتقدان و مخالفان و البته کمپینی‌ها پیش‌دستی کرده و از همین حالا ساز ناکارآمدی و حتی مضر بودن این تسهیلات را می‌زنند.
 
طبق تصمیم هفته گذشته دولت، بخشی از اعتباری که برای خروج بازارهای داخلی از رکود، در نظر گرفته شده است، سهم بازار خودرو خواهد شد تا رکود در آن فروکش کرده و خرید و فروش خودروهای داخلی رونقی نسبی به خود بگیرد. هرچند هنوز سازوکار دقیق پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی اعلام نشده، اما طبق آخرین گمانه زنی ها، این تسهیلات میان بانک‌ها و خودروسازان رد و بدل خواهد شد و با این حساب، پولی به مشتریان پرداخت نمی‌شود. ظاهرا روش کار به این شکل است که مشتریان با مراجعه به نمایندگی‌های خودروسازان داخلی، 80 درصد قیمت محصول موردنظر خود را تا سقف 25 میلیون تومان، تسهیلات دریافت می‌کنند و باقی مبلغ را خود می‌پردازند. این تسهیلات قرار است با سود 16 درصد و بازپرداخت هفت ساله، به مشتریان داده شود، مشتریانی که بسیاری از آنها به دلیل نبود و کمبود نقدینگی، امکان خرید ارزانترین خودروهای داخلی را نیز ندارند. با توجه به شرایط در نظر گرفته شده برای تسهیلات موردنظر، امکان خرید خودرو با نقدینگی کم (تا مرز چهار میلیون تومان) نیز برای مشتریان فراهم آمده، به نحوی که مثلا اگر کسی قصد خرید پراید یا پژو 405 را داشته باشد، به ترتیب با چهار و شش میلیون تومان می‌تواند مالک این دو خودرو شود و 80 درصد قیمت آنها را تسهیلات 25 میلیون تومانی پوشش می‌دهد.
 
 
در امتداد کمپین
 
اما حالا و در شرایطی که این طرح تنها برای شش ماه و به منظور خروج بازار خودرو از رکود در نظر گرفته شده، منتقدان حسابی به آن تاخته و بر طبل ناکارآمدی و مضر بودنش می‌کوبند. هرچند هشدارهای کارشناسان مبنی بر تورم زا بودن بسته خروج از رکود دولت را نمی‌توان نادیده گرفت و این موضوع جزو ایرادهای بسته موردنظر است، اما به نظر می‌رسد برخی انتقادهایی که در مورد تسهیلات 25 میلیون تومانی مطرح می‌شود، فراتر از اخطارهای اقتصادی بوده و رنگ و بوی غیر کارشناسی و جناحی دارد. جوی که این روزها علیه تسهیلات 25 میلیون تومانی به راه افتاده، حرف اصلی‌اش باز هم همان «نه به خرید خودروهای داخلی» است و به‌عبارت بهتر، دنباله رو کمپین معروف «خرید خودرو صفر ممنوع»، به‌شمار می‌رود.
 
 
به فاصله کوتاهی پس از توافق جامع هسته‌ای وین بود که ناگهان کمپینی به نام «خرید خودرو صفر ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و ذهن خودروسازان و کارشناسان و حتی مسوولان دولت را به خود مشغول کرد. کمپین موردنظر حرفش این بود که اگر مشتریان، خودرو داخلی نخرند، خودروسازان مجبور به کاهش چند میلیونی قیمت محصولات خود خواهند شد و از طرفی کیفیت را نیز بالا می‌برند. این کمپین البته حامیان و اعضایی بسیار رادیکال نیز داشت، چه آنکه تنها تعطیلی خودروسازی کشور، راضی شان می‌کرد و آنها به کاهش قیمت و افزایش کیفیت قانع نبودند. اگرچه کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» حامیان و اعضا مردمی نیز داشت (کما اینکه ایرانی‌ها به دلیل نارضایتی از کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل، خود به خود عضو کمپین هستند) اما به اعتقاد کارشناسان، اتاق فکر آن را مخالفان دولت تشکیل داده بودند. به باور کارشناسان، ازآنجاکه خودروسازی نقشی اساسی و مهم در رشد اقتصادی کشور طی سال 93 داشته، مخالفان دولت می‌خواستند با راه‌اندازی کمپین موردنظر، بر رکود بازار دامن زده و به تبع آن، تیراژ را پایین آورده و در نتیجه اثر صنعت خودرو بر رشد اقتصادی را کمرنگ و حتی منفی کنند.
 
 
اتفاقا رکودی که دامان بازار خودرو را پس از توافق هسته‌ای گرفت، به شدت بر تیراژ خودروسازان تاثیر منفی گذاشت و حتی بنابر گمانه زنی ها، اثر خودروسازی را بر رشد اقتصادی، خنثی کرد. اگرچه بسیاری از کارشناسان، دلایل رکود بازار خودرو را به «قیمت بالای خودروها»، «کاهش قدرت خرید مشتریان» و «خوش‌بینی ایرانی‌ها به کاهش قیمت خودرو و همچنین ورود محصولات ارزان و با کیفیت خارجی)، مرتبط می‌دانند، اما به هر حال بخشی از این رکود به پای کمپینی‌ها نوشته شده و آنها از این بابت به خود می‌بالند که توانسته‌اند سهمی در کاهش تیراژ خودروهای داخلی داشته باشند. حالا هم برخی از کارشناسان معتقدند حمله به تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو، به‌نوعی ادامه همان کمپین است و همان هدف را (تشدید افت تقاضا و پایین آمدن تیراژ خودروهای داخلی) دنبال می‌کند. اتفاقا به تازگی کمپینی جدید در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده که حرفش «نه به تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو» است و این موضوع، فرضیه دست داشتن مخالفان دولت در تخریب تسهیلات موردنظر را تقویت می‌کند.
 
 
به گفته کارشناسان، ازآنجاکه تسهیلات 25 میلیون تومانی می‌تواند تا حدی بازار خودرو را تکان داده و حداقل به خالی شدن پارکینگ خودروسازان بینجامد، مخالفان دولت را به تکاپو انداخته تا مشتریان را نسبت به تسهیلات موردنظر دلسرد کنند. طبعا اگر مشتریان از این تسهیلات استقبال نکنند، عملیات رکودزدایی دولت در بازار خودرو، شکست خواهد خورد و این یک پیروزی بزرگ برای آنها به‌شمار می‌رود. این پیروزی از آن جهت است که استقبال نکردن از تسهیلات 25 میلیونی، به معنای تداوم رکود سنگین در بازار خودرو و در نتیجه کاهش بیش از پیش تیراژ خودروهای داخلی خواهد بود و معنای بزرگ‌ترش نیز این است که یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی به شدت بیشتری خواهد لرزید. به اعتقاد کارشناسان، اگر عملیات دولت برای کنار زدن سایه رکود از سر بازار خودرو شکست بخورد، خودروسازان مجبورند باز هم از تیراژ خود بکاهند و در نتیجه دولت دیگر نمی‌تواند برای تداوم رشد اقتصادی، روی صنعت خودرو حساب کند.
 
 
اگر نگاهی به آمار تولید خودروسازان طی پنج ماه گذشته بیندازیم، به وضوح متوجه می‌شویم که افت تقاضا چه بلایی بر سر تیراژ خودروهای داخلی آورده است. طبق آخرین آمارها، خودروسازان طی شهریور امسال و در مقایسه با مرداد ماه، حدود 50 درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند و مجموع تیراژ روزانه آنها از پنج هزار دستگاه به زیر 1500 دستگاه رسیده است. در این شرایط استقبال نکردن مشتریان از تسهیلات 25 میلیون تومانی، بدون شک بر رکود بازار خواهد افزود و این موضوع به هیچ وجه برای دولت که می‌خواهد پیچ و مهره یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی را سفت کند، خبر خوبی نیست. از طرفی، خودروسازان نیز که این روزها به دلیل کاهش شدید تقاضا و افت فروش، با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، بابت استقبال نکردن مشتریان از تسهیلات جدید، متضرر خواهند شد و این موضوع پیروزی دیگری برای کمپینی‌ها به حساب می‌آید.
 
 
تسهیلاتی که می‌صرفد
 
اما مخالفت‌ها با تسهیلات خرید خودرو در حالی این روزها به اوج رسیده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این تسهیلات در مقایسه با گذشته شرایط بهتر و سهل تری را برای خرید خودرو فراهم کرده است. به گفته کارشناسان، تسهیلات جدید به دلایل مختلف از جذابیت بالایی برخوردار است و از همین رو می‌تواند در جذب مشتریان به بازار خودرو، موفق عمل کند. کارشناسان بر این باورند که با توجه به مزیت‌های تسهیلات 25 میلیون تومانی، آن‌دسته از مشتریان که در پی خرید خودرو هستند اما توانایی مالی‌اش را ندارند، از این تسهیلات استفاده خواهند کرد. از جمله مزیت‌های تسهیلات موردنظر، مبلغ آن است، چه آنکه با 25 میلیون تومان، امکان خرید خودروهای داخلی برای بسیاری از مشتریان فراهم خواهد آمد. از سوی دیگر، تسهیلات 25 میلیونی مدت زمان بازپرداختی هفت ساله دارد؛ بنابراین مشتریان عملا تا هفت سال، تورم را (در بازار خودرو) دور خواهند زد. هرچند یکی از مواردی که مخالفان برای ناکارآمد نشان دادن تسهیلات جدید، روی آن دست گذاشته‌اند، سود 17 میلیون تومانی‌اش است، اما باید در نظر داشت که مشتریان پول خودرو موردنظر خود را به تدریج و در طول هفت سال پرداخت می‌کنند و این موضوع می‌تواند سود اعلام شده را به‌نوعی توجیه کند. نکته دیگری که نمی‌توان از آن غافل شد، نرخ‌سود تسهیلات جدید است، چه آنکه مشتریان حداقل سود موجود را در این تسهیلات می‌پردازند. طبق اعلام بانک مرکزی، تسهیلات 25 میلیون تومانی با سود 16 درصد در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، حال آنکه اگر قرار بود مشتریان از وام خودرو استفاده کنند، باید حداقل 21 درصد سود می‌پرداختند. هرچه هست فعلا باید منتظر ماند و دید تسهیلات 25 میلیون تومانی با چه سازوکاری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت و در نهایت عملیات دولت برای شکستن رکود بازار موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نقشه کمپینی‌ها و مخالفان علیه این عملیات.
 
 
 
 
پاتک به عملیات رکودزدایی بازار خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : رکود خودرو , وام خودرو ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

نیما
4

تسهیلات جدید به دلایل مختلف از جذابیت بالایی برخوردار است.......خخخخخخ پراید و پژو 405 اونقدر جذابن که روحم جلوشون خشک میشه علی الخصوص با بازپرداخت کلی 410000000میلیون ریالی که البته این گاری ها ارزش همچین پولی رو دارن یا نه رو همگان بدان آگاهند. ......خرید خودرو مونتاژ داخلی ممنوع
17:28  1394/08/05
گزارش
پاسخ دادن
طاها
14

(مشتریانی که بسیاری از آنها به دلیل نبود و کمبود نقدینگی، امکان خرید ارزانترین خودروهای داخلی را ندارند) منظورتون پرایده؟
پراید دیگه در حد فرغون هم نیست کی دیگه 20میلیون حاضره پول برای پراید بده اگه قصد خود کشی هم داشته باشه راه های دیگه ای هم هست پس آقای کارشناس بهتره بحث و سیاسی نکنی یه درصد هم به فکر مردم باشین
00:06  1394/08/05
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba asghari
16

والا ما نه با دولت مشکل داریم نه موضوع کمپینه اقا به چه زبونی بگیم این ماشینا اشغاله ماشینامون از هند افقانستان کمتره جز بدترینا تو دنیا هست با قیمتها دروغی و غرمنصفانه بعدم ما این وام بگیریم اصلا سودش مهم نیست 47 ملیون بدیم 405 سوار شم بعد تا 7سال نتونم ماشینم بفروشم ماشین ایرانی اگه خیلی خوب میخوای راحت باشی باید 2سال یه بار عوض کنی با این کیفیت جدید که باید سال یه با ر عوض بشه پس در نتیجه بخوایم هم نمیتونیم بخریم شاید یگه شرایط کار مثل و وضع اقنصادی مثل قبل بود و درامد خوب بود بازم این وام خوب بود ولی الان مقه چقر درامد هست که هم اجاره خونه و اب و برق که تازه 30 درصدم گرون شد بده خورد خوراک هم که هسا اگه 4 نفر بخوان نون ماست بخورن 10000تومان باید خرید کنی بس که ارزون همیچی تو ایران اینا یه طرف ماهی 500 هم بدی قست ماشین اونم این ماشینا با این قیمتا که پراید یه شبه از 7 میشه 20 ملیون تازه این وضغ خوبه یه جون که گفتم بماند که وضع اکثر جونا بدتر از ایناست
16:25  1394/08/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
9

کاملا باهات موافقم
01:43  1394/08/05

گزارش
سیا
2

کاملا موافقم اگر اسب سوار شیم از این خودروهای بی کیفیت 40-50سال پیش بهتره ، هم امنیت بیشتری دارین هم هر هفته نیازی نیست تو صف تعمیرگاه باشین.
19:18  1394/08/05

گزارش
رضا
24

ما مردم عادی کاری به باند بازی حکومت نداریم اینها سالهاست کارشون اینه.
این میره اون میاد یکی از یکی بدتر. به هر حال ما حاضر نیستیم به زور جنس اشغال بخریم خودروسازها هم اگر راست میگن خودروها را خودشون اقساط به مردم بدن با سود صفر و مثلا ۵ ساله .
در تمام مدت هم خودرو بیمه بدنه باشه که اگر اتفاقی هم افتاد مشکلی پیش نیاد. بهتون قول میدم تا این حرف مطرح بشه خودروسازها نمیگن تا حالا چقدر پول مردم را نگه میداشتیم و چه بلاهایی سر این مردم اوردیم شروع میکنن به اه و ناله و حقه بازی و داستان سرهم کردن.
برای همینه که میگم درست بشو نیستن چون حرف بالا که زدم مشکل هر دو طرف رو راحت حل میکنه ولی خودروسازها و حکومت که پشتیبان این قشره هم خدا رو میخوان هم خرما رو. اینم نمیشه.
15:46  1394/08/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید اتو فلز 30 دی : بله،من 5 ابان تکمیل کردم،9 تبدیل زدم،12 فاکتور شد و 13 پلاک.
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره
نیسان دوگانه اکستند : دوستان اکستند دوگانه کسی پلاک شده خاهشا راست بگین؟
ساینا تکمیل وجه 30اردیبهشت : 5 آبان فاکتور شدم امروز هم تحویل بالاخره بعد 5 ماه تاخیر راحت شدم خداحافظ همگی امیدوارم شماهم راحت بشید
مظلومی : چرا به ترتیب پذیرش نیس اینم یجور پارتی بازیه دیگه بنده بجز خدا کسی رو ندارم توی نمایندگی از 10 تا ماشین 9 تا اومده بعد از من بعد نیگن ننمیدوتیم چرا اینجوریه
مظلومی : داداش گلم چرا پس و پیش پلاک میزنن، بنده 7 مردادم موندم دوگانه ولی برج 6 و 7 پلاک شدن اگه به ترتیب هست این کجاش ترتیبه، وشما میگی پلاک میشن کجا یه هفته راکت مونده لامصبا
سعید اتو فلز 30 دی : با سلام،207 اتوماتیک سفید. واریز اول 7 مرداد،تکمیل 5 ابان،9 آبان تبدیل به60611، 12 آبان فاتور،13 آبان پلاک،انشاالله واسه همه خیلی زود فاکتور بشه،