مردن به وقت شهریور - کاری از خودروسازان

مردن به وقت شهریور - کاری از خودروسازان

 
اقتصادنیوز نوشت: خودروسازی ایران دومین هفته پاییز را در حالی پشت سر گذاشت که طی آن، آماری ناامیدکننده از کیفیت و تولید خودروهای داخلی منتشر شد. بر اساس آمار در شهریور ماه گذشته علاوه بر افت 44 درصدی تولید خودرو، کیفیت 8 خودرو نیز کاهش محسوسی داشته است.
کاهش تولید خودروهای سواری در شهریور ماه را باید مهمترین خبر هفته گذشته دانست، چه آنکه بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، تیراژ خودروسازان در این ماه و نسبت به مرداد، حدود 29 درصد کاهش پیدا کرده است. هرچند خودروسازان توانسته اند تیراژ خود را طی شش ماه نخست امسال حدود سه درصد افزایش دهند، اما اوضاع تولیدشان در شهریور ماه بسیار ناامیدکننده بوده و از حال ناخوش آنها حکایت دارد.
 
آمار می گوید خودروسازان طی شهریور امسال و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته نیز افتی 44 درصدی را تجربه کرده اند که این به معنای کاهش تولید حدودا 43 هزار دستگاهی آنهاست. به اعتقاد کارشناسان، دلیل اصلی افت تیراژ خودروسازان، نه مشکلات تولید، بلکه بحران فروش است، چه آنکه مشتریان مدت هاست با بازار خودرو قهرند و غول های جاده مخصوص را تحریم کرده اند.
 
کیفیت پایین، قیمت بالا، کاهش توان مالی آنان و خدمات پس از فروش نامناسب، عمده دلایل قهر مشتریان با بازار خودرو به شمار می روند، هرچند البته امیدواری و خوشبینی آنها به ورود خودروهای ارزان و با کیفیت به کشور در دوران پساتحریم نیز دیگر دلیل رکود سنگین فعلی است.
 
این رکود به هر حال افت تیراژ خودروسازان را به همرا داشته و از همین رو کارشناسان نگران منفی شدن رشد اقتصادی کشور به دلیل پایین آمدن تیراژ خودرو هستند. خودروسازی یکی از ارکان اصلی رشد اقتصاد ایران در سال گشته بود و حالا با توجه به روند کاهش تیراژ در این صنعت (و البته رکود در دیگر بازارها از جمله صنعت و معدن و مسکن)، خیلی ها پیش بینی می کنند رشد اقتصاد کشور در سال جاری منفی شود.
 
اما از جزئیات آمار تولید خودرو طی نیمه نخست امسال می توان به افت تولید پراید و سمند و رانا اشاره کرد و این در حالی است که سایر محصولات سواری با افزایش تیراژ روبرو شده اند. در این بین، پراید اگرچه افت تولید داشته، اما همچنان پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می رود و پژوپارس ایران خودرو نیز در تعقیب آن است.
 
بنز به ایران خودرودیزل پول نداد
اگرچه پیش تر گفته شده بود شرکت بنز آلمان به دلیل قطع ارتباط یک طرفه اش با ایران خودرودیزل، غرامتی 42 میلیون یورویی به این واحد تجاری ساز ایران خودرو پرداخت کرده، اما هفته گذشته برخی رسانه ها خبر دادند که آلمانی ها این غرامت را در قالب خودرو و موتور خودرو، پرداخت کرده اند.
 
بنز که پس از تشدید تحریم های بین المللی، از ایران رفت، برای بازگشت دوباره اش مجبور به پرداخت غرامت به ایران خودرودیزل شد و طبق اخبار منتشر شده، به جای دادن پول، 100 دستگاه بنز سواری، یک هزار و 500 دستگاه بنز اکسور (در قالب پک قطعات) و 500 دستگاه موتور اتوبوس، به ایران ارسال کرده است. گفته می شود بنز حتی نصف ارزش محصولات سواری خود را که به ایران خودرودیزل داده، از این شرکت دریافت کرده است.
 
دلیل مخالفت سایپا با فروش پارس خودرو به رنو
اما برخی رسانه ها هفته گذشته از دلیل مخالفت سایپا با فروش پارس خودرو به رنوی فرانسه، پرده برداشتند. در شرایطی که رنو کماکان خواهان خرید پارس خودرو است، سایپا به عنوان سهامدار و مالک این شرکت (پارس خودرو) حاضر به فروش آن نیست و به ادعای برخی رسانه ها، دلیل این مخالفت این است که خودروساز فرانسوی می خواهد بخشی از پول پارس خودرو را به جای طلبش از این شرکت، تهاتر کند.
 
بر این اساس گفته می شود رنو به سایپا پیشنهاد داده بخشی از پول پارس خودرو را با بدهی هایش به این شرکت (رنو) تهاتر کند، اما این پیشنهاد با مخالفت سایپایی ها روبرو شده است. ظاهرا پارس خودرو بابت قطعات تندر-90، به رنو بدهکار است و از همین رو خودروساز فرانسوی از این شرکت خواسته تا ضمن فروش پارس خودرو، بدهی خود را از این راه صاف کند. این در حالی است که مسوولان سایپا زیر بار این موضوع نرفته و اعلام کرده اند پارس خودرو را با این شرایط به رنو نخواهند فروخت.
 
کیفیت 8 خودرو افتاد
هفته گذشته اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گزارشی جدید از وضع کیفی خودروهای داخلی را منتشر کرد و این در حالی بود که طبق آن، کیفیت هشت خودرو در مقایسه با گزارش قبلی، افت را نشان می داد.
طبق گزارش اعلامی، سوزوکی گرندویتارا با کیفیت ترین خودرو تولید داخل به شمار می رود و ام وی ام مدل 110 نیز دارای کمترین کیفیت است. در گزارش شرکت بازرسی آمده که بهترین خودروهای تولید ایران، به ترتیب شامل ویتارا و سراتو و انواع تندر-90 می شوند و لقب بدترین ها نیز به پرایدها و ام وی ام مدل 110 رسیده است. بر این اساس همچنین خودروهای رده متوسط نیز شامل دنا و و رانا و جک و ام وی ام مدل 530 می شوند که در میانه های جدول رده بندی کیفی خودروهای تولید داخل جا خوش کرده اند.
 
100 هزار خودرو روی دست ماند
اما در شرایطی که پیش تر گفته شده بود موجودی پارکینگ فقط یکی از خودروسازان داخلی به 40 هزار خودرو رسیده است، هفته گذشته خبر رسید خودروسازان بیش از اینها، محصول انبارشده دارند.
 
این موضوع در جریان نامه نگاری چهار وزیر به رییس جمهور بابت بحرانی شدن رکود در کشور، افشا شده، چه آنکه وزرای مربوطه در نامه خود تاکید کرده بودند 100 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان خاک می خورد.
 
گفته می شود خودروسازان برای آنکه بتوانند موجودی انبارهای خود را کنترل کنند، تیراژ خود را پایین آورده و از روی پنج هزار دستگاه، به کمتر از دو هزار دستگاه رسانده اند.
 
 
 
 
مردن به وقت شهریور - کاری از خودروسازان
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

خبر آنلاین

 

برچسب : مردن به وقت شهریور , رکود خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

تحریییییم کننده فرغوووون
14

توبه ی گرگ مرگه...
اینا آدم بشو نیستن...
بهتره برن دنبال آفتابه سازی!
گرچه آفتابشون هم سوراخ از آب درمیاد.خخخخخ
01:26  1394/07/19
پاسخ دادن
رضا
20

خوب بالاخره این همه خالی بندی و انکار و دروغگوئی به جایی نرسید مثل دفعات قبل.
نمیدونم چرا تو این مملکت این نمایشنامه در مورد اکثر چیزها و در زمانهای مختلف تکرار میشه و هیچ وقت برای مسئولین درس عبرت نمیشه تا کی بیت المال باید به این روش هدر بره .
بهتر نیست راستگو باشند و صادق و صد البته مودب. اینجوری هم کارشون بیشتر پیش میره و هم مردم بیشتر بهشون اعتماد میکنن و احترام قائل میشن.
البته میدونم ، کو گوش شنوا این بارهم مثل دفعات قبل همه چیز تکرار میشه و این مردم هستن که تاوان و مکافات میدن . اونها که حقوق اخر ماه رو عشق است . هر گونه سئوال و حسابرسی از اونها هم که با برچسب ضد انقلاب ساکت میشه پس چرا زحمت بکشن تا حالا همین راه جواب داده بعد از این هم همین راه رو عشقه
19:34  1394/07/18
پاسخ دادن
امیر
27

این آقایان میگن ما روی کیفیت تمرکز کردیم پس چی شد . نکنه منظورشون روی رشد منفی کیفیت تمرکز کردن . علت بی اعتمادی مردم هم نسبت به شما همین دروغهایی است که تو رسانه میگید ولی در عمل مردم چیز دیگه ای میبینند . این همه حرف در مورد بهبود ماشین زدید و در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد بعد انتظار دارید به شما اطمینان کنیم در مورد برنامه های دراز مدت و یا قراردادهای خارجی که از نظر شما محرمانه هستند . دوستان همانطور که میبینید بعد از اینکه مردم برای گرفتن حق. خودشون دست بکار شدن. مدیران نالایق ما بدلیل نداشتن برنامه وسواد چنان سردرگم شدن که همه کار میکنند بجز کاری که باید . این همان مدیرانی هستند که ادعاهای اونا گوش فلک و کر میکرد
18:18  1394/07/18
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
14

دم بنز گرم ک غرامتی رو پرداخت کرد هر چند به صورت محصولات. از سرشونم زیاده. یک صدم این کار رو پژو انجام نداد حتی یه معذرت خواهی خشک و خالی هم نکرد.
سایپا هم که پارس خودرو رو نمیفروشه چون نمیخواد از سود فروش محصولات رنو دست برداره. اگه سایپا پارس خودرو رو بفروشه دیگه محصولی جز پراید و نیبا براش نمیمونه.
17:57  1394/07/18
پاسخ دادن
محمد باقری
24

تحریم تا جمع شدن بساط این دو فرغون مونتاژ کن و ریشه کن شدن دزدی در این دو .

17:31  1394/07/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد