اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است 

اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است

 
تسنیم به نقل از فرانس پرس نوشت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
 
فرانس پرس طی گزارشی نوشت: کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است. ایرانی ها در شبکه های مجازی نارضایتی خود از صنعت خودروسازی کشور را که به دلیل خروج شرکت های خارجی پس از تشدید تحریم ها، اکنون عمدتا در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دارد، ابراز می دارند.
 
هر سال حدود 20 هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و پلیس می گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی گردد که خودروهای تولید داخل دارند.
 
هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند، اما به گفته اسکندر مومنی، جانشین رئیس پلیس ایران «ایمنی این خودروها رضایت بخش نیست.»
 
وی می افزاید: «این به دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است.»
 
فشار افکار عمومی، مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت سایپا را ناگزیر ساخته تا در تلویزیون از مردم بابت «کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته» عذرخواهی کند.
 
وی گفته: «ما طرح های ویژه ای برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت (های پس از فروش) داریم.»
 
اکثر خودروهای ایرانی بر اساس مدل های خارجی ای تولید می شوند که قبل از تحریم ها قطعاتشان خریداری و در داخل مونتاژ می شد.
 
مدل پراید شرکت سایپا، که پلتفرم اصلی آن متعلق به شرکت کیا موتورز می باشد، ارزان ترین خودروی ایرانی با قیمت 200 میلیون ریال یعنی حدود 22 برابر حداقل دستمزد یک ایرانی است.
 
ایران در سال 2011، 1.65 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، اما پس از تحریم های غرب، این رقم کاهش شدیدی را شاهد بود و در سال 2013 به حدود 740 هزار دستگاه رسید. سال گذشته تولید خودروی ایران به 1.2 میلیون دستگاه افزایش یافت.
 
تقریبا تمام خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده اند. شرکت رنوی فرانسه به صادرات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می دهد، اما حجم کار نسبت به قبل از تحریم ها کمتر شده است.
 
تولید کنندگان ایرانی امیدوارند بازگشت شرکای خارجی به آنها کمک کند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و کیفیتشان را بالا ببرند.
 
این گزارش در ادامه نوشت: تعرفه های گمرکی 100 درصدی واردات خودرو تضمین می کند که خودروهای خارجی با کیفیت برای اکثر ایرانی ها دور از دسترس باشد.
 
فروش خودروهای چینی وارداتی به مدد کاهش قیمت های اعمال شده پس از توافق هسته ای 14 جولای در حال افزایش است، اما حتی همان خودروها نیز همچنان از قیمت متوسط خودروهای تولیدی ایران گران ترند.
 
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
 
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.»
 
لیلاز در ادامه گفت، تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه های 1980 و 1990 ناشی می شود که اکنون به اتمام رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد، خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 12 درصد فرصت های شغلی کشور را تامین می کند.
 
لیلاز افزود، هرچند مالیات اعمال شده بر خودروهای تولید داخل حدود 30 تا 70 درصد است که به گفته ترتیب دهندگان کمپین رقم بسیار بالایی است، اما ایرانی ها پول بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورها بابت خرید بنزین پرداخت می کنند.
 
وی گفت: «به دلیل اینکه دولت به دلایل سیاسی و اجتماعی نمی تواند مانند کشورهای اروپایی به سوخت مالیات ببندد، آنها این مالیات را مستقیما از خودرو اخذ می کنند.»

منبع

خبر آنلاین

برچسب : اقتصاد , راکد , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

علیرضا
2

که چی؟ بی ام و آی هشت فقط صدی دو لیتر مصرفشه.اینجوری که اگه این ماشینا بیان قیمت بنزینش کمتر از این لگنای بی مصرفه
22:07  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
رضا
9

بازهم نظرکارشناس معلوم الحال.خسته نشین از این همه کلک و دروغ . با این همه دروغ تا حالا چی گیرتون اومده جز خفت هنوز آدم نشدین
11:20  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
Ttt
16

صحیح است.
" با نخریدن خودرو صفر، به کاهش قیمت ها کمک کنیم."
10:05  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : من نمی‌دونم شرکت سایپا داره چیکار می‌کنه ولی هیچ عدالتی ندارن ما ۲۹ آذر پیام پیش فروش شاهین جی برای آبان ۴۰۴ اومد و ۳۰ ام واریز کردم ولی برای بعضیا ۳ و۵..دی ماه پیام پیش فروش مرداد اومده و الان ماشینشون را تحویل گرفتن بر چه اساس برا منی که ۲۹ آذر پیام میدی میفتم آبان ولی اینایی که دی ماه بودن میفتن مرداد والا عجیبه بخدا عجیبه الهی خیر دنیا و آخرت را نبینید که آنقدر مارو اذیت کردید بخدا نمیبخشم
M : سلام دوستان من تکمیل وجه 23 اسفند هستم.احیانا اگه پیامک تبدیل به glبرام نیاد. از کجا میشه برم ببینم تبدیل خوردم یا نه؟؟ و؟
Vl : درود به همه دوستان تولید تارا در روز حدود 350 الی 400 دستگاه هست به امید ایزد منان همه دوستان هر چه زودتر فاکتور بشوند
شاهین جی ال : دوستان بابت سود تاخیر کسی خبری نداره؟ من یک ماهه ماشین رو تحویل گرفتم ، ۷ ماه تاخیر داشت ، هیچ سودی محاسبه نشده ، چیکار کنم کسی تاحالا گرفته ؟
شاهین cvt اتومات مهر ۱۴۰۲ : آقا مگه ۱۶ اسفندی ها فاکتور نشدن؟ پس چرا بعضی از ۱۶ اسفتدی های میگن تازه براشون پیامک تبدیل به Gl آمده؟ توی این دیوانه خانه سایپا چه خبره!!!
صالح : سلام، من یک ماه پیش اومدم گفتم سایپا ساعتی 10 تا ماشیم شاهین پلاس به زور تولید میکنه یه سری دوستات اومدن مسخرم کردن، بی شرفها سیاستشونه، برا چی قطعه ندارن؟؟؟ ما که هنوز تحریم جدیدی نشدیم به نظر منم تجمع تنها راهه
پویا : مبارکتون باشه پلاک شدین پیامک اومد یا سایتو چک کردین
ایمان : تارا v1 3شهریور تحویل بوده 16 فاکتور 17 پلاک 20 بارگیری شده 8تومان هم بابت تاخیر
ایمان : تارا v1 3شهریور تحویل بوده 16 فاکتور 17 پلاک 20 بارگیری شده
شاهین cvt : مثل سود تاخیر پرداخت میکنن. حداقل 6 ماه طول میکشه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلسی : حالا تکلیف ماها چیه چرا موقع تجمع کسی نمیاد یعنی همه این وسط ماشین دوم دارید که اینقد بیخیال ماشین ثبتنامیتون هستید
سمند جدید اهواز زیبایی : حاضرم شرط ببندم به این که تبدیل زدن برقی میدن
ساینا اس بهمن : سلام فاکتور شدن تا تحویل حضوری چندروز زمان میبره؟
ایمان : احتمالا اخر همین ماه صادر میشه
مصطفی : اره والله منم همین رو زده البته امروز نمی دونم چکار کنم دو ماهه کارم شده این بک سره داخل اینترنتم
sahar : 11بهمن واریزیم بوده پذیرش13بهمن
حسن رانا : من هستم 12 فاکتور شدم هنوز پلاک نشدم
دنا پلاس 6 دنده تحویل 31 تیر : ممنون از راهنمایی تون شنبه زنگ می زنم
مهیاس دناپلاس فولادی 31 تیر : سلام زنگ بزنید به نمایندگی اسم باربری که میاره رو بپرسید شماره شو از گوگل پیدا کنید زنگ بزنید بگید خودرو من کجاست؟
پیمان : کسی می دونه اینکه تو قسمت توضیحات شماره گذاری نوشته شماره شاسی از وزارت صمت دریافت نشده(عدم ارسال اطلاعات خودرو ازستاد نوسازی ناوگان) یعنی چی؟؟ هرکی می دونه بگه تا مشکلو حل کنیم خیلی هامون این مشکلو دارن تا این مشکلم حل نشه پلاک شدن طول میکشه