اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است 

اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است

 
تسنیم به نقل از فرانس پرس نوشت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
 
فرانس پرس طی گزارشی نوشت: کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است. ایرانی ها در شبکه های مجازی نارضایتی خود از صنعت خودروسازی کشور را که به دلیل خروج شرکت های خارجی پس از تشدید تحریم ها، اکنون عمدتا در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دارد، ابراز می دارند.
 
هر سال حدود 20 هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و پلیس می گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی گردد که خودروهای تولید داخل دارند.
 
هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند، اما به گفته اسکندر مومنی، جانشین رئیس پلیس ایران «ایمنی این خودروها رضایت بخش نیست.»
 
وی می افزاید: «این به دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است.»
 
فشار افکار عمومی، مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت سایپا را ناگزیر ساخته تا در تلویزیون از مردم بابت «کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته» عذرخواهی کند.
 
وی گفته: «ما طرح های ویژه ای برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت (های پس از فروش) داریم.»
 
اکثر خودروهای ایرانی بر اساس مدل های خارجی ای تولید می شوند که قبل از تحریم ها قطعاتشان خریداری و در داخل مونتاژ می شد.
 
مدل پراید شرکت سایپا، که پلتفرم اصلی آن متعلق به شرکت کیا موتورز می باشد، ارزان ترین خودروی ایرانی با قیمت 200 میلیون ریال یعنی حدود 22 برابر حداقل دستمزد یک ایرانی است.
 
ایران در سال 2011، 1.65 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، اما پس از تحریم های غرب، این رقم کاهش شدیدی را شاهد بود و در سال 2013 به حدود 740 هزار دستگاه رسید. سال گذشته تولید خودروی ایران به 1.2 میلیون دستگاه افزایش یافت.
 
تقریبا تمام خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده اند. شرکت رنوی فرانسه به صادرات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می دهد، اما حجم کار نسبت به قبل از تحریم ها کمتر شده است.
 
تولید کنندگان ایرانی امیدوارند بازگشت شرکای خارجی به آنها کمک کند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و کیفیتشان را بالا ببرند.
 
این گزارش در ادامه نوشت: تعرفه های گمرکی 100 درصدی واردات خودرو تضمین می کند که خودروهای خارجی با کیفیت برای اکثر ایرانی ها دور از دسترس باشد.
 
فروش خودروهای چینی وارداتی به مدد کاهش قیمت های اعمال شده پس از توافق هسته ای 14 جولای در حال افزایش است، اما حتی همان خودروها نیز همچنان از قیمت متوسط خودروهای تولیدی ایران گران ترند.
 
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
 
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.»
 
لیلاز در ادامه گفت، تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه های 1980 و 1990 ناشی می شود که اکنون به اتمام رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد، خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 12 درصد فرصت های شغلی کشور را تامین می کند.
 
لیلاز افزود، هرچند مالیات اعمال شده بر خودروهای تولید داخل حدود 30 تا 70 درصد است که به گفته ترتیب دهندگان کمپین رقم بسیار بالایی است، اما ایرانی ها پول بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورها بابت خرید بنزین پرداخت می کنند.
 
وی گفت: «به دلیل اینکه دولت به دلایل سیاسی و اجتماعی نمی تواند مانند کشورهای اروپایی به سوخت مالیات ببندد، آنها این مالیات را مستقیما از خودرو اخذ می کنند.»

منبع

خبر آنلاین

برچسب : اقتصاد , راکد , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

علیرضا
2

که چی؟ بی ام و آی هشت فقط صدی دو لیتر مصرفشه.اینجوری که اگه این ماشینا بیان قیمت بنزینش کمتر از این لگنای بی مصرفه
22:07  1394/06/24
پاسخ دادن
محمدرضا
0

من هم مثل شما و بقیه ملت یه آدم عامی هستم
میدونم اعتصاب ملیونی عواقب خیلی بدی داره ولی کمپین و شعار نخریدن هم مشکلی رو حل نمیکنه
نهایتا اگه کمپین واقعا پایدار باشه تا شب عید بیشتر پایدار نیست اگه هم پایدار باشه حتی تا تابستان 95هم پایدار بمونه اونوقت از طرف مجلس و دولت همه اعضای کمپین مجرم شناخته میشوند و باهاشون برخورد خیلی شدید میشه چون این کمپین هم تولید داخلی هم صنعت وابسته و مادر کشور و هم اشتغال کارگران رو تهدید میکنه
اگه ملت واقعا خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب میخوان فقط باید از طریق قانونی اعتراض کنند مثلا از طریق شکایت به وزارت صنعت و معدن یا از طریق شورای شهر یا مجلس
با کمپین هیچ مشکلی حل نمیشه بلکه فقط مشکلات بیشتر و پیچیده تر میشه
من مرده شما زنده بالاخره به حرفام میرسید
19:16  1394/06/24
پاسخ دادن
شاهرودي
0

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
واین کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.» ولي بايد عنوان كنيم كه علاوه بر اقتصاد راكداين كمپين بخوبي جواب داده واكثريت پشتي بان كمپين بوده اند خود بنده از خريد صرفنظر كرده ومدتي صبر ميكنم وهمين طور دوستان ونزديكان بنده .من نميدانم آقاي ليلاز برچه اساسي اين حرف را ميزند .ضمنا من خود نزديك به سي سال است در اين صنايع فعاليت دارم .ظاهرا نفع ليلاز در اين صنعت زياد استَ.ضمنا چرا واقع بين نيستيم با توليد اين خودروها نه تنها به كشور خدمت بلكه زيان ميزنيم .سوخت بالا .كيفيت پايين .امنيت بسياركم .كه سالانه باعث ازبين رفتن خانوادهها ميشود .بعد اقاي ليلاز 4تا عدد وارقام حفظ كردي در جرايد عنوان ميكني نميدانم 3درصد توليد ناخالصو....



14:57  1394/06/24
پاسخ دادن
شاهرودي
0

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
واین کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.» ولي بايد عنوان كنيم كه علاوه بر اقتصاد راكداين كمپين بخوبي جواب داده واكثريت پشتي بان كمپين بوده اند خود بنده از خريد صرفنظر كرده ومدتي صبر ميكنم وهمين طور دوستان ونزديكان بنده .من نميدانم آقاي ليلاز برچه اساسي اين حرف را ميزند .ضمنا من خود نزديك به سي سال است در اين صنايع فعاليت دارم .ظاهرا نفع ليلاز در اين صنعت زياد استَ



14:52  1394/06/24
پاسخ دادن
رضا
9

بازهم نظرکارشناس معلوم الحال.خسته نشین از این همه کلک و دروغ . با این همه دروغ تا حالا چی گیرتون اومده جز خفت هنوز آدم نشدین
11:20  1394/06/24
پاسخ دادن
Ttt
16

صحیح است.
" با نخریدن خودرو صفر، به کاهش قیمت ها کمک کنیم."
10:05  1394/06/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ماهان : مبارک باشه شاهین پلاس بود منم 15اسفند تکمیل وجه کردم اما فعلا خبری نیست
محم : یکی‌ دو نفرن که با دروغاشون باعث شدن دیگه این گروه کاربرد نداشته باشه معلوم نیست کی‌ راست میگه کی دروغ!!!
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : منم ۶ اسفند تکمیل وجه کردم cvt پس چرا cvt فاکتور نمیکنند؟
Mostafa : سلام وقت بخیر.از a5 همچنان خبری نیست
محسن اسفند ماه : برادر akbar فردا فاکتور شدم، خواهش می کنم، بازم کمکی بود در خدمتم
محسن سی و یک اسفند ماه بعد از تعطیلات : خانعلی قهرمان تشکر تشکر
وحید : متاسفانه همین الان متوجه شدم اتوبوس حامل خانعلی آچیلیان و اقوام خیلی نزدیکشون که برای انتقام از من عازم تهران بودن پنچر شده، و اتوبوس به مبدا برگشته، باز خدارو شکر دست انتقام خانعلی برای چند وقت از سر من کوتاه شد. خدارو شکر
بهزاد : تو سایتا خیلی گشتم تقریبا حواله های شاهین رو کسی نمیفروشه. منم۲ دی ۲۹۱ واریز کردم. نمیدونم حواله رو بفروشم برم نقدی بخرم الان. یا نگه دارمش درش بیارم همین جی رو. ‌‌.
تارا 30اسفند : سلام وقت بخیر دوستان تارا دستی تحویل 30اسفند بودم دوروز پیش فاکتور وپلاک شده وامروز آماده بارگیری زده کی به نمایندگی می‌ره ممنون میشم جواب بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
x22 بندر : سلام دی ماه تکمیل وجه کردم 1403/11/7 شاسی خورده و هنوز فاکتور نشده و تحویلی 11 خردادم.
اطلس azar : از آن مدیریت محترم تقاضا دارم در صورتی که این جانب را صاحب حق دانستیددستورات لازم در خصوص انتظارات شاکی را صادر فرمایید. همچنین در صورت اینکه شکایت اینجانب ارتباط موضوعی با آن دستگاه نداشته و یا خارج از ماموریت آن سازمان محترم است، این شکایت به صورت سیستمی به دستگاه مرتبط ارجاع گردد.همچنین ازسازمان محترم بازرسی کل کشور تقاضا می کنم دراستای تکلیف تبصره 1 ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بر نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شکایت اینجانب نظارت نماید. در ادامه توضیحات تکمیلی به شرح ذیل اعلام می گردد: ( ..... ) اینجانب ضمن تایید صحت کلیه مندرجات فوق، جهت هرگونه همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر به مسئولین دستگاه اجرایی و سازمان بازرسی آمادگی خود را اعلام می نمایم. شماره تماس اینجانب می باشد. با تشکر
اطلس مشکی 8مهر : جناب راعی حادثه اسکله بندر رجایی مربوط به دیروز است و شما امروز به فاصله 3 ساعت و طی دو پیام، نظرات و وعده های متفاوت و متناقضی دادید. بنده و همسرم کارمندیم و اذر 402 اولین پرداخت و 8مهر403 دومین پرداخت را داشتیم و ماشبن فروختیم و الان 7ماه است که وسیله نداریم. هر بار یک وعده و وعیدی دادید برایم سوال است چرا امروز برای سومین بار در سال جاری فروش گذاشتید. لطفا به شعور مردم و هموطنتون توهین نکنید و با زندگی هموطنتون بازی نکنید. یا سایپا وظیفه خودش بداند و روشنگری کند و یا با موج منفی حاصل از تجمع و خبررسانی و نارضایتی مردم کنار بیاید.
اطلس azar : شرکت سایپا با ارسال دیرهنگام دعوت نامه در اسفندماه1403 باعث شد علاوه بر افزایش قیمت که شامل من شد و من در اسفندماه تکمیل وجه کردم و قرار شد یک ماهه خودرو تحویل داده شود ولی با گذشت بیش از یک ماه نه تنها خودرو و تحویل ندادند طی تماس با سامانه 96550 شرکت سایپا اپراتور شرکت تاریخی جهت تحویل اعلام نکردند.با توجه به این که این موضوع باعث ضرر مالی اینجانب و سلب آرامش من و خانواده ام شده است لذا درخواست رسیدگی به این موضوع و احقاق حق و حقوق اینجانب را دارم. با سپاس .
اطلس azar : مدیریت محترم رسیدگی و پاسخگویی به شکایت موضوع: شکایت اینجانب ... به کد ملی ... سلام علیکم احتراماً ضمن عرض خدا قوت، با عنایت به ماده 27 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر اینکه در صورت بروز هر گونه تخلف، مسئولین دستگاه های اجرایی مسئولیت پاسخگویی به شکایات مردم را به عهده داشته و با استفاده از ظرفیت تعیین شده در ماده 90 قانون مدیریت خدمات کشوری حق شکایت ارباب رجوعان به مراجع قانونی محفوظ است به استحضار می رساند، اینجانب به دلیل ( عدم اجرای قانون و یا تکالیف قانونی در فرایند ) در ارتباط با دریافت خدمت ( خدمات شرکت سایپا ) در تاریخ ( آذرماه 1403 ) و در محل ( استان تهران، شهرستان تهران ) شکایت دارم. برای اثبات ادعای فوق، می توان از طریق ( بررسی مستندات ) به شرح ( اینجانب در اسفندماه 1402 برای خوردی اطلس شرکت سایپا با تحویل آذرماه 1403 ثبت نام کردم.
محمدرضا | Mohammad Reza : سلام دوستان؛ امروز صبح تماس گرفتن گفتن ماشینت آمادس بیا ببر. رفتم ماشینو از نمایندگی آدابی قم گرفتم کارواش کرده بودن. اولش توضیح دادند درباره ماشین و خودشون پیش چشمام چک کردن و محض احتیاط بعدش یک ساعت از رو چک لیست چک میکردم چیزیش کم نباشه و جک و آچار چرخ و زاپاس و آنتن و مثلث خطر و بکسل بند همراهش بود و امضا کردم. ((⭕️ کوییک GXRL رینگ آلومینیومی رنگ سفید-مشکی - ⭕️ ثبت نام و سخا 21 آبان - ⭕️ پذیرش 22 آبان شماره **120268- ⭕️ تاریخ فاکتور و "عدم دریافت شاسی از وزارت سمت" 27 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ نمایش شماره شاسی در سایپا یدک 31 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ پلاک آنلاین (پلاک جدید) 3 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ چراغ تحویل 4 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ تماس از نمایندگی جهت دریافت 7 اردیبهشت 1404.)) گفتن سند و بیمه نامه یک ماه دیگه از نمایندگی بگیر. کارت و برگ سبز هم میاد دم در خونه. کارت سوخت هم از سایت میشه ثبت نام کرد هم از پلیس 10+. یاعلی...🌹
اطلس azar : https://136.bazresi.ir/dargah/dashboard2/apps درود دوستان این سامانه شکایت ثبت کنید
اردشیر : سلام تحویل 30 خرداد فاکتور شدی
گرفتار رانا : پرداختی جدید فعال شده؟ میگن بابت کمربند یک میلیون هشتصد تومن دیگه باید پرداخت بشه کسی چک کرده؟
11 بهمن : بعد از سه ماه انتظار نه خبری از فاکتور هست نه هیچی! دوستان عزیز منتظر سود تاخیر هم نباشید که بگید اشکال نداره بعدا سودشو میدن. الان نزدیک سه چهار ماهه سود تاخیر شاهین ها رو ندادن