چرا خودروسازی ایران جزو بزرگان نیست؟

چرا خودروسازی ایران جزو بزرگان نیست؟

 
مقایسه خودروسازی ایران با سایر شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا در حالی همواره از سوی افکار عمومی انجام می‌شود که نگاهی به بزرگان صنعت خودرو جهان نشان می‌دهد همه آنها در یک بستر اقتصادی مناسب و معمولا رو به رشد (یا حداقل پایدار) فعالیت کرده و از دل برتری اقتصاد کشورشان، هر کدام برای خود به غولی تبدیل شده‌اند.
جنرال موتورز، فورد، فولکس واگن، بنز، فیات، تویوتا، نیسان و...، همه و همه در شرایطی خاص توانسته‌اند به قدرت‌های برتر خودروسازی جهان تبدیل شوند. اگر نگاهی به اقتصاد کشورهای مبدا آنها بیندازیم، متوجه می‌شویم تقریبا شرایط هیچ کدام‌شان شبیه خودروسازان ایرانی نیست.
در حال حاضر بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا در کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، فرانسه و ایتالیا مشغول فعالیت هستند و این موضوع یک پیام مهم دارد و آن اینکه «اقتصادهای بزرگ، خودروسازان برتر را تحویل جامعه جهانی داده‌اند.» به‌عبارت بهتر، هرچه اقتصاد کشورها قوی‌تر بوده، خودروسازی‌شان نیز قدرت بیشتری داشته و خودروسازان بزرگ و معتبر، از دل اقتصادهای برتر بیرون آمده‌اند.
این در حالی است که اقتصاد ایران به هیچ کدام از کشورهای صاحب صنعت خودرو، کوچک‌ترین شباهتی ندارد و در تمام رتبه‌ها و شاخص‌های اقتصادی، پایین‌تر از آنها است.
در این بین، هرچند ایران طبق آمارهای سال 2013 میلادی با تولید ناخالص 997 میلیارد دلاری خود، اقتصاد هفدهم دنیا به‌شمار می‌رود، اما با توجه به شاخص تولید سرانه (شاخص قدرت خرید برابر) هفتاد و دومین اقتصاد دنیا است. طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی در ایران، تنها 7211 دلار است.
ایران در حال حاضر بیش از 20 خودروساز دارد که در این بین، ایران خودرو و گروه سایپا دارای بیشترین حجم تولید هستند و نزدیک به 35 هزار نفر کارمند و کارگر دارند. در مجموع ایران را باید هجدهمین خودروساز بزرگ دنیا دانست.
 
 
آمریکا
 
اما نگاهی بیندازیم به کشورهای بزرگ صاحب صنعت خودرو، تا مشخص شود چه ارتباطی میان اقتصاد و خودروسازی آنها برقرار است.
ابتدا از ایالات‌متحده آمریکا شروع کنیم، کشوری که در حال حاضر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود و سه غول خودروسازی بزرگ را در خود جا داده است.
طبق آخرین آمارهای اقتصادی، 22 درصد از «تولید ناخالص داخلی اسمی» دنیا سهم آمریکایی‌ها است و پیش‌بینی می‌شود در فصل نخست سال‌جاری میلادی، تولید ناخالص داخلی این کشور از رقم 7/ 17 تریلیون دلار نیز تجاوز کند.
یکی از ویژگی‌های اقتصاد آمریکا اما جایگاه نخست این کشور در میان اعضای OECD (سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه) است، چه آنکه بالاترین میانگین درآمد خانوارها و کارمندان را دارد.
اما یکی دیگر از ویژگی‌های اقتصاد آمریکا این است که این کشور از دهه 1890 تا به امروز، رده نخست اقتصادهای برتر دنیا را در اختیار دارد و این بدان معناست که شرکت‌های داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی، با امنیتی بسیار بالا در ایالات‌متحده آمریکا مشغول فعالیت هستند.
به‌عبارت بهتر، فضای کسب‌و‌کار در این کشور، پایدار بوده و بسیار امن است، از همین رو تولیدکنندگان و بازرگانان این امکان را دارند که بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کرده و برای آینده‌شان برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند.
از همین رو است که 128 شرکت از 500 شرکت برتر دنیا، دفتر مرکزی‌شان در آمریکا قرار دارد و آنها این کشور را مرکز امن خود قرار داده‌اند.
در جمع این 128 شرکت، نام بسیاری از بزرگان خودروسازی جهان نیز به چشم می‌آید که اتفاقا سه غول صنعت خودرو آمریکا (جنرال موتورز، فورد و کرایسلر) نیز جزو آنها هستند. در این بین و طبق آمار، جنرال موتورز سومین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار می‌رود و در سال 2014 میلادی، بیش از 155 میلیارد دلار درآمد داشته‌ است. طبق آماری که در سال 2013 منتشر شد، این شرکت بیش از 219 هزار کارمند و کارگر دارد و فقط سود خالصش، در این سال 34/ 5 میلیارد دلار بوده است. همچنین مجموع دارایی‌های جنرال موتورز در سال 2013، به 34/ 166 میلیارد دلار بالغ شده که نشان از پشتوانه مالی عظیم این غول خودروسازی جهان دارد.
 
آمریکایی‌ها اما علاوه‌بر جنرال موتورز، دو غول دیگر یعنی فورد و کرایسلر را نیز دارند و در این بین، فورد پنجمین خودروساز پر درآمد دنیا به‌شمار می‌رود. این شرکت در سال 2013 بالغ‌بر هفت میلیارد دلار سود خالص داشته و دارایی‌هایش نیز بیش از 202 میلیارد دلار برآورد شده است.
این شرکت که در جریان بحران اقتصادی جهان حاضر به دریافت وام از دولت آمریکا نشد، در سال 2013 حدود 181 هزار نفر کارمند و کارگر داشته است.
از سوی دیگر، کرایسلر نیز که در حال حاضر زیرمجموعه فیات به حساب می‌آید، اگرچه در مقایسه با فورد و جنرال موتورز، ضعیف‌تر است، اما باز هم برای خود غولی به حساب می‌آید و بسیار امید دارد تا به واسطه سهامدار ایتالیایی‌اش، رشد کند. طبق آمارهای منتشره، کرایسلر بیش از 65 هزار کارمند و کارگر دارد.
فعالیت این سه خودروساز بزرگ در کنار دیگر شرکت‌های خودروساز جهان در ایالات‌متحده، سبب شده تا آمریکا به دومین کشور تولیدکننده خودرو در جهان تبدیل شود و بالاتر از کشورهایی مانند آلمان و ژاپن قرار گیرد.
 
 
چین
 
از سرزمین سرخ پوست‌ها به دیار چشم بادامی‌ها برویم، جایی که هم‌اکنون لقب بزرگ‌ترین بازار و بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو دنیا را به خود اختصاص داده است.
چین؛ این بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا و دومین قدرت اقتصادی برتر جهان، در حالی بیشترین حجم تولید خودرو را به خود اختصاص داده که سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را در اختیار دارد و به واقع «مهد تولید» در این کره خاکی است.
طبق آمارهای موجود، میانگین رشد اقتصادی چین در یک دهه گذشته، 10 درصد بوده است. این کشور علاوه‌بر اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده دنیا به‌شمار می‌رود، بالاترین حجم صادرات را نیز به خود اختصاص داده است. بنابر گزارش صندوق بین‌المللی پول، چین در تولید ناخالص داخلی، رتبه دوم را پس از آمریکا دارد و به لحاظ سرانه درآمد، در رتبه 77 جهان جا خوش کرده است.
در حال حاضر بیشتر بزرگان خودروسازی جهان، بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌ها و تولید خود را به چین منتقل کرده‌اند تا در کنار بازار آزاد آن، از حمایت‌های مادی و معنوی دولت چین نیز بهره ببرند. امنیت سرمایه‌گذاری و فضای کسب‌و‌کار مناسب، مولود شرایط اقتصادی خوب چین است که سبب شده خودروسازان داخلی این کشور نیز در کنار مهمانان بنام خارجی، رشد کرده و به اصطلاح سری از میان سرها در بیاورند.
شرایط اقتصادی مناسب چین در واقع سبب شده تا به بزرگ‌ترین خودروساز دنیا تبدیل شود و چون شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان در آن حضور دارند، رقابتی سخت و نفسگیر در بازار خودرو این کشور برقرار است، رقابتی که نفعش در حوزه‌های کیفی و قیمتی و خدمات پس از فروش به مشتریان می‌رسد.
 
 
ژاپن
 
به سرزمین سامورایی‌ها برویم، جایی که خودروسازان بزرگ آسیا و جهان در آن به چشم می‌آیند. صحبت از ژاپن است، سومین اقتصاد بزرگ جهان که طبق آمارهای سال 2013 و به لحاظ درآمد سرانه، رده 22 دنیا را در اختیار دارد. این کشور آسیایی را به نوعی مهد اختراعات جهان دانسته از آن با نام بزرگ‌ترین تولیدکننده کالاهای الکترونیک یاد می‌کنند.
ژاپنی‌ها اما سومین خودروساز بزرگ جهان و اولین در آسیا به‌شمار می‌روند، چه آنکه تویوتای آنها به تنهایی سالی بیش از 10 میلیون خودرو می‌سازد و بخش زیادی از آن را به بازارهای دنیا ارسال می‌کند. تویوتا پس از فولکس واگن آلمان، پردرآمدترین‌ترین خودروساز جهان به‌شمار می‌رود و تعداد کارکنان و کارگرانش در سال 2013، بالغ‌بر 333 هزار نفر بوده است. درآمد این شرکت در سال 2013، بیش از 215 میلیارد دلار بوده و مجموع دارایی‌هایش نیز به بیش از 35 تریلیون ین می‌رسد.
تویوتا اما تنها خودروساز مشهور ژاپنی‌ها نیست، چه آنکه شرکت‌هایی مانند نیسان و هوندا را نیز باید جزو بزرگان خودروسازی این کشور بلکه صنعت خودرو جهان دانست.
در این بین، نیسان نهمین خودروساز پردرآمد جهان به‌شمار می‌رود و مجموع دارایی‌هایش در سال 2013، بیش از 127 میلیارد دلار برآورد شده است. نیسان همچنین در این سال بیش از 155 هزار کارمند و کارگر داشته و سود خالص آن به 4، 3 میلیارد دلار بالغ می‌شود.
همچنین، هوندا نیز که در جمع خودروسازان پردرآمد جهان، رتبه ششم را در اختیار دارد، سودی بیش از 367 میلیارد ین در سال 2013 داشته و مجموع درآمدهایش نیز 8، 11 تریلیون ین برآورد شده است.
 
 
آلمان
 
اما آلمان؛ سرزمین ژرمن‌ها و کشوری که مهد خودروهای لوکس به‌شمار می‌رود و چهارمین اقتصاد برتر جهان محسوب می‌شود. این کشور سومین صادرکننده بزرگ دنیا در سال 2014 لقب گرفته و بیش از 29 درصد از حجم صادراتش را کالاهای صنعتی از جمله خودرو تشکیل می‌دهند.
از آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا نیز یاد می‌شود و این یعنی تولیدکنندگان داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی، با امنیت بالایی در این کشور فعالیت می‌کنند و معمولا از نوسانات و بحران‌های مالی در امانند.
آلمانی‌ها خودروساز بزرگ و معروف، کم ندارند، چه آنکه فولکس واگن‌ به تنهایی یکی از سه غول صنعت خودرو جهان به‌شمار می‌رود و در جمع پردرآمدها نیز اول است. فولکسی‌ها چند برند و زیرمجموعه معروف را نیز در دل خود جا داده‌اند که در این بین می‌توان به پورشه و آئودی اشاره کرد، شرکت‌هایی که در جهان خودروسازی، نام‌هایی آشنا به حساب می‌آیند، اما اقتصاد و صنعت آلمان، خودروسازان بزرگ دیگری را نیز به خود می‌بیند، از جمله بی‌ام‌دبلیو و دایملر (بنز) که نام‌هایی آشنا برای مشتریان جهانی صنعت خودرو به‌شمار می‌روند.
در این بین، بنز در سال 2013 حدود 91 میلیارد دلار درآمد داشته و آمارهای سال 2012 نیز از درآمد حدودا 77 میلیارد یورویی بی‌ام‌دبلیو حکایت دارند. همچنین برآورد شده که بی‌ام‌دبلیو بیش از 155 هزار نفر کارمند و کارگر در سال 2013 داشته است.
در مجموع عملکرد خودروسازان بزرگ آلمان سبب شده تا این کشور چهارمین تولیدکنند خودرو در جهان لقب بگیرد.
 
 
فرانسه
 
سری هم به کشوری بزنیم که ایرانی‌ها خاطرات تلخ و شیرین زیادی از خودروسازنش دارند.
حرف از فرانسه است، کشوری که ششمین اقتصاد بزرگ جهان به‌شمار می‌رود و در اروپا نیز رده سوم را به خود اختصاص داده است. بنابر آماری متعلق به سال 2010، این کشور با 6/ 2 میلیون نفر میلیونر، بیشترین ثروتمندان اروپایی را در خود جا داده است.
آن طور که آمارها روایت می‌کنند، سرانه تولید ناخالص داخلی فرانسوی‌ها بیش از 44 هزار دلار است و بر این اساس، فرانسه جایگاه بیستم جهان را در جدول مربوطه (سرانه تولید ناخالص داخلی) را در اختیار دارد. 31 شرکت از 500 شرکت برتر دنیا، در فرانسه سکنی گزیده‌اند تا این کشور از این لحاظ، رتبه چهارم را پس از آمریکا، چین و ژاپن به خود اختصاص دهد.
بزرگ‌ترین خودروسازان فرانسه را شرکت‌های پژوسیتروئن و رنو تشکیل می‌دهند که در این بین و طبق آمارهای سال 2012، سود پژو حدود 819 میلیون یورو بوده و تعداد کارگران و کارمندانش نیز بیش از 198 هزار نفر.
همچنین در مورد رنو نیز گفته می‌شود که مجموع دارایی‌های این شرکت در سال 2013، حدود 75 میلیارد یورو بوده و سودش نیز به 695 میلیون یورو بالغ می‌شود.
در مجموع فرانسه را باید ششمین تولیدکننده خودرو در دنیا دانست.
 
 
ایتالیا
 
به ایتالیا هم سری بزنیم و ببینیم در اقتصاد و خودروسازی آنجا چه خبر است. ایتالیا را باید چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان دانست، کشوری که دهمین صادرکننده بزرگ جهان نیز به‌شمار می‌رود.
در ایتالیا بیش از 4/ 1 میلیون نفر، ثروتی بالای یک میلیون دلار دارند و سرانه ثروت در آن، 45 هزار و 770 یورو برآورد شده است. این یعنی ایتالیا در حوزه سرانه ثروت، سیزدهمین کشور جهان است.
در این کشور اما خودروسازان بزرگی فعالیت می‌کنند، از جمله گروه فیات-کرایسلر، فراری و لامبورگینی. در این بین، فیات به تنهایی در سال 2012، سودی بالغ‌بر 8/ 3 میلیارد یورو داشته و مجموع دارایی‌هایش نیز 82 میلیارد یورو برآورد شده است. در مجموع ایتالیا را باید هشتمین تولیدکننده خودرو در جهان دانست.
 
چرا خودروسازی ایران جزو بزرگان نیست؟

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودروسازان , کمپانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

شهرام
1

جواب این سوالو از خائنی مثل نعمت زاده و همکاران دولتی و سیاسی باید پرسید که خودرو سازی رو مثل یه بچه لوس و نونور فقط به خاطر حفظ منافع خودشون به این شکل حفظ کردن
08:35  1394/08/16
پاسخ دادن
محسن
2

دلایل قرار نداشتن در بین بزرگان
1. وجود انحصار
2. عدم وجود رقیب و بازار رقابتی
3. حمایت بی چون و چرای دولت از این صنعت
4. عدم اجازه به بخش خصوصی برای ورود به این بخش (وجود قوانین بسیار دست و پا گیر)
5. وجود مناقع برخی از سیاسیون در این بخش
6. عدم استفاده از محققین و دانشجویان کاربلد ایرانی و خارجی (اینو از یکی از رفیقام که رفته بود کارورزی ایران خودرو شنیدم که می گفت خدایی هیچی از مکانیک بارشون نیس در مورد مواردی مثل ایرودینامیک، کنترل، دیزاین و ... با گاو برابری می کنن)


بخشی از این قضیه هم به خودمون بر می گرده که هر چی لگن ساختن خریدیم و اعتراض هم نکردیم حتی به توهین های سیاسیون به مردم در خصوص نخریدن خودرو هم اعتراض نکردیم
04:19  1394/08/16
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
0

اخسنت حرفات کامل و درست بود تگه اینا دزد نبودن 50 سال فرصت داشتن پیشرفت کنن و واقعن خودرو ساز باشن نه اینکه مونتاژ کار و الان ماشینا با کیفیت و به روز صادرات میکرد همه دنیا به این موضوع اختراف کردن که بزرگترین دانشمندا و مغز های خلاق ایرانی هستن اگه دزد نبودن الان ایران میتونست حتی جز 3 خودرو ساز اول دنیا بشه نمون فقط نگاهی به تیونیکگ کار ایرانی منصوری بکنید که تو دنیا شناخته شده هست اگه خودرو با کیفیت و بروز داشتیم حتما واسه کشور خودشون کا ر میکردن ولی در عوض 50 سال دزدیدن و اشغال تولید کردن
14:33  1394/08/16

علیرضا
0

عکس ام وی ام هم هست خخخخخخخخخخخخخ
18:12  1394/06/28
پاسخ دادن
کاربر: dodge
0

((چرا خودروسازی ایران جزو بزرگان نیست؟))



خخخخ
10:36  1394/06/28
پاسخ دادن
شایان
2

ایران خودروساز نیست.مونتاژ کننده است.کدوم خودرو وجود داره که ساخت کشور ایران باشه و سمند هم بعید که برای ایران باشه. واقعا جای تاسف داره که مردم ایران باید خودروهای اشغالی مانند پژو 405 سوار بشیم که قیمتش 6 میلیون تومان نه 30 میلیون.
00:30  1394/06/24
پاسخ دادن
مهدی
0

ماهمه ماشینامون منتاژ هستن
17:09  1394/06/23
پاسخ دادن
حمید
13

"چرا خودرو سازی ایران جزو بزرگان نیست "
میشه بفرمایید چرا باید ما جزو بزرگترین خودرو سازان باشیم؟؟؟؟؟!!!!!
14:10  1394/06/23
پاسخ دادن
شایان
3

درود به شرفت حمید. ایران اصلا خودرو ساز نیست که بخواد جز برترین ها باشه.
00:33  1394/06/24

Ttt
17

احساس می کنم دارین جک میگین!
12:22  1394/06/23
پاسخ دادن
شایان
1

دقیقا داستان افسانه ای
00:34  1394/06/24

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد