روزی روزگاری برای خریدن یک سدان جمع و جور با قیمت مناسب باید بر مواردی مانند جادار بودن، راحتی و قیافه ظاهری خوب تمرکز میکردید و امروزه اگر نیم نگاهی به نیسان Sentra مدل 2015 داشته باشید، نیازی نیست به هیچ کدام از این موارد توجه کنید چون ارزانترین خودرویی است که در این کلاس یافت میشود. این خودروی تقریباً متوسط صندوقی بزرگ و جای زیادی برای سرنشینان دارد و حتی برای کسانی که قبلاً خودرویی بزرگتر و لوکستر داشتهاند نیز مناسب است. با این که این مدل از نیسان در مقایسه با سایر خودروهای این کلاس شتاب کمتری دارد ولی از نظر ظاهری از رقبا عقبتر نیست. نیسان Sentra چند سال پیش به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفت و نسل هفتم آن نیز همچنان در زمینه رفاه و راحتی، تجهیزات بیشتر و درگیر بودن راننده در حال ارتقاء است. مدل 2015 این خودرو فهرست بلند بالایی از تجهیزات استاندارد دارد که از میان آنها میتوان به کروز کنترل، درگاه USB/iPod، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر لمسی سیستم تفریحات و سرگرمی، دوربین دید عقب، اپلیکیشنهای مختلف، رادیو ماهوارهای و تزیینات چرمی داخل کابین اشاره کرد. با این حال، نیسان Sentra مدل 2015 رقبای سرسختی دارد که هر کدام به نوبه خودشان از مزایایی برخوردارند. فورد فوکوس و مزدا 3 بیشتر راننده را درگیر رانندگی میکنند و قدری بیشتر مورد پسند جوانان هستند. هیوندای الانترا و هوندا سیویک را نیز نباید فراموش کرد چون از تجهیزات استاندارد زیادی بهره میبرند. در نهایت هم فولکس واگن Jetta مدل 2015 قرار دارد هم به صورت هیبریدی و هم با موتور توربودیزلی به بازار عرضه میشود. همگی این خودروها رقبایی سرسخت هستند ولی از نظر میزان مصرف سوخت و جادار بودن کابین داخلی به پای نیسان Sentra مدل 2015 نمیرسند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
نیسان Sentra مدل 2015 یک سدان جمع و جور پنج نفره است که پنج تیپ به بازار عرضه میشود که عبارتند از: تیپ S، تیپ FE+ S، تیپ SV، تیپ SR و تیپ SL. تجهیزات استاندارد تیپ پایه S عبارتند از: رینگهای 16 اینچی فولادی، چراغهای اتوماتیک، چراغ ترمزهای LED، دسترسی بدون کلید، تهویه مطبوع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در شش جهت، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، دکمههای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان، لوازم تمام برقی، سیستم صوتی مجهز به سی دی خوان و چهار بلندگو، درگاه USB/iPod و اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث. چراغهای مه شکن، چراغهای روی رکاب، بادشکن عقب، آینه الکتروکرومیک و نورپردازی تزیینی نیز جزو مواردی هستند که به صورت سفارشی به فروش میرسند. تیپ FE+ S به خاطر بهرهمندی از تایرهای مقاومت پایین، بادشکن عقب و سینیهای آیرودینامیک زیر بدنه دارای مصرف سوخت کمتری است. تجهیزات استاندارد تیپ SV عبارتند از: دسترسی بدون کلید، استارت دکمهای، تکیهگاه کشویی دست برای صندلیهای جلو، روکش چرمی غربیلک فرمان و دسته دنده، نمایشگر 5 اینچی سیستم تفریحات و سرگرمی، دوربین دید عقب، اپلیکیشنهای سازگار با تلفنهای همراه NissanConnect (با قابلیت ارسال پیغام کوتاه بدون استفاده از دست)، رادیو ماهوارهای، اتصال بلوتوث و سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو. تیپ SR از سایر تیپها اسپرتتر است، خطوط برجستهای برروی بدنه دارد، ارتفاع بدنه آن کمتر است و از چراغهای مهشکن و بادشکن عقب نیز به صورت استاندارد بهره میبرد. در داخل کابین نیز روکش پارچهای اعلا، تزیینات نقرهای رنگ و گرمکن صندلیهای چلو به چشم میخورند. ترمزهای دیسکی عقب، رینگهای 17 اینچی، آینههای جانبی مجهز به گرمکن و چراغهای راهنمای LED نیز به صورت سفارشی به فروش میرسند. تجهیزات استاندارد تیپ فول آپشن SL مشابه تجهیزات استاندارد تیپ SV است و تجهیزات سفارشی تیپ SR را نیز به آنها اضافه میکند. تجهیزات دیگری که در آن به چشم میخورند نیز عبارتند از: کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، آینه الکتروکرومیک و تزیینات چوبی در داخل کابین. چنانچه پکیج Cold Weather (فقط برای تیپ SV عرضه میشود) را خریداری کنید، روکش چرمی و گرمکن صندلیهای جلو نیز در اختیارتان قرار میگیرند. تجهیزات پکیج Style (فقط برای تیپ SV) عبارتند از: سانروف، آینه آرایشی به همراه چراغ، رینگهای آلومینیومی 16 اینچی منحصر به فرد و بادشکن عقب. پکیج Premium برای تیپهای SR و SL به فروش میرسد و سانروف، آینه آرایشی به همراه چراغ، سیستم صوتی Bose به همراه هشت بلندگو را در اختیار خریداران قرار میدهد. پکیج Navigation (برای همه تیپها به جز تیپ S) دارای سیستم GPS، نمایشگر لمسی 5.8 اینچی، ارائه اطلاعات سفر و ترافیک از طریق ماهواره و سیستم تشخیص صوتی است.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران نیسان Sentra مدل 2015 را یک موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری تأمین میکند که قادر است 130 اسببخار نیرو و حدود 174 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. تیپ پایه S به صورت استاندارد به گیربکس شش سرعته دستی مجهز است و گیربکس متغیر پیوسته (CVT) به صورت به صورت سفارشی قابل خریداری است. سایر تیپهای این سدان به صورت استاندارد از گیربکس CVT بهره میبرند. میزان مصرف سوخت نیسان Sentra به همراه گیربکس شش سرعته دستی در سیکل ترکیبی 9.12 لیتر (10.14 لیتر در شهر و 7.60 لیتر در بزرگراه) و با گیربکس CVT در سیکل ترکیبی 8.29 لیتر (9.44 لیتر در شهر و 7.02 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. گفتی است تیپ FE+ S کمترین میزان مصرف را دارد و در سیکل ترکیبی 8.05 لیتر بنزین مصرف میکند و نیسان Sentra را به یکی از کم مصرفترین سدانهای این کلاس تبدیل میکند. در تست سرعت، تیپ SL توانست ظرف 10.1 از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که شتاب نسبتاً کمی برای این کلاس از خودروها محسوب میشود.
ایمنی
نیسان Sentra مدل 2015 به صورت استاندارد از این تجهیزات ایمنی بهره میبرد: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، سیستم کنترل باد تایرها، کیسه هوای صندلیهای جلو، کیسه هوای پردهای سراسری و پشت سریهای برقی برای صندلیهای جلو. دوربین دید عقب و سیستم Easy Fill Tire Alert (که باد تایرهای را به صورت اتوماتیک تنظیم و مراحل آن را از طریق سیگنالهای دیداری و شنیداری به اطلاع راننده میرساند) از تیپ SV به بالا به صورت استاندارد عرضه میشود. بیشتر تیپهای این سدان به ترمزهای کاسهای مجهز هستند ولی تیپهای SR و SL به صورت استاندارد دارای ترمز دیسکی در قسمت عقب هستند. در تست ترمز، این سدان به همراه ترمزهای دیسکی عقب توانست پس از پیمودن 35.97 متر متوقف شود که مسافت نسبتاً خوبی است. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسب دیدگی از میانه جلو و از گوشههای جلو بالاترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را اختصاص داده است. مقاومت طرفین، مقاومت سقف و طراحی صندلیها و پشت سریها هنگام وارد شدن ضربه از عقب نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شدهاند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
رانندهای قد بلند از فضای بسیار زیاد صندلیهای جلو رضایت کامل خواهند داشت، سرنشینان صندلی عقب نیز شکایتی نخواهند داشت. در واقع، فضای صندلیهای عقب به اندازهای است که این سدان متوسط بیشتر شبیه یک بزرگ به نظر میرسد. با این که شاید طراحی محافظهکارانه کابین داخلی زیاد شگفتآور نباشد ولی همه چیز بسیار خوب در کنار هم چیده شده است. تجهیزاتی که بیشتر به چشم میآیند عبارتند از: دسترسی و استارت بدن کلید که قبلا یک آپشن لوکس برای این خودرو به شمار میرفت، و اپلیکیشنهای تلفن همراه که با سیستم NissanConnect سازگاری دارند. در تیپهایی از نیسان Sentra که به GPS مجهز نیستند، باز هم رادیو ماهوارهای (Pandora یا iHearRadio) در دسترس هستند و امکان نمایش پیغامهای کوتاه بر روی صفحه نمایشگر وجود دارد. فضای بار نیز برای این کلاس از خودروها بزرگ است و گنجایش آن به 0.43 متر مکعب بالغ میشود.
تجربه رانندگی
موتور 130 اسببخاری نیسان Sentra بسیار آرام و بی سر و صداست و هنگام حرکت در بزرگراه از شتاب و سرعت مناسبی برخوردار است. گیربکس CVT این سدان، یکی از بهترین گیربکسهای موجود در بازار است و واکنش کندی که این گونه گیربکسها دارند در آن مشاهده نمیشود. یکی از دلایل این امر این است که کمپانی نیسان فاصله بین تعویض دندهها را به گونهای برنامهریزی کرده است شبیه عملکرد گیربکسهای اتوماتیک سنتی احساس میشود. بسته به این که کدام حالت رانندگی (D, L, O/D off, Eco, Sport) و وضعیت دریچه گاز را انتخاب کنید، گیربکس عملکردش را بر اساس آن تنظیم میکند. گفتنی است کیفیت سواری نیسان Sentra در محدوده متوسط قرار میگیرد. البته سواری آن به اندازه رقبای اسپرتش خشک نیست ولی به نوعی نرم و پیچیده است. هنگام عبور از پیچها هندلینگ بینظیر است، فرمان نیز پاسخگو و مطمئن است. ترمزها عملکرد خوبی دارند و نیروی متوقف کننده زیادی تولید میکنند.