واترپمپ یکی از مهمترین بخشهای خودرو است و وظیفه آن این است که آب و ضد یخ را پیوسته در داخل موتور به حرکت در بیاورد تا موتور جوش نیاورد. وجود نشتی در واترپمپ یا نقص در عملکرد آن باعث میشود آسیبهایی جدی به موتور خودرو وارد بشود. به عنوان یک مالک خودرو، باید در نظر داشته باشید که واترپمپ به مراقبت احتیاج دارد و باید تشخیص بدهید چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لکهایی از ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب همگی میتوانند نشانههایی از این باشند که واترپمپ باید تعویض بشود.
نکته اول
ماشینتان را یک شب در پارکینگی که کف تمیزی دارد پارک کنید. اگر برایتان امکان ندارد که در یک پارکینگ تمیز پارک کنید، یک قطعه مقوا با رنگ روشن زیر موتور خودرو بگذارید.
نکته دوم
صبح روز بعد مقوا را چک کنید. اگر آب آن را خیس کرده است، در جایی نشتی وجود دارد. این نشتی ممکن از از خود واتر پمپ و یا از واشرها باشد. اگر هم لک سبز رنگ مشاهده کردید، ضد یخ نشت کرده است و معنای آن این است که ضد یخ از جایی نشت میکند.
نکته سوم
پولی واتر پمپ را چک کنید. بخش مدور واترپمپ که تسمه دور آن میافتد را پیدا کنید. پولی را به جلو و عقب تکان بدهید. اگر شل به نظر میرسد، وقت عوض کردن آن فرا رسیده است.
نکته چهارم
به صدای موتور گوش بدهید. کاپوت را بالا بزنید و موتور را روشن کنید. اگر صدای ساییدگی ضعیفی میشنوید، میتواند نشانهای باشد از این که اوضاع وخیم است. هر چه وضعیت بدتر بشود، صدا هم بلندتر خواهد شد.
نکته پنجم
اطراف واترپمپ دنبال نشتی بگردید. اگر قطراتی از آب یا کمی بخار آب مشاهده کردید، به طور قطع یک نشتی وجود دارد.
نکته ششم
اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شده است به آن توجه کنید. اگر واترپمپ نشتی داشته باشد یا خوب کار نکند، مایع خنک کننده کافی به موتور نمیرسد و دمای آن بالا میرود و باعث میشود چراغ هشدار دهنده روشن بشود.
نکته هشتم
به کولر خودرو توجه کنید. اگر کولر خوب کار نمیکند ممکن است به این علت باشد که واتر پمپ کارش را درست انجام نمیدهد.
-توجه داشته باشد دیدن یک لک کوچک آب زیر خودرو، آن هم در یک روز گرم به معنای وجود مشکل در واترپمپ یا سیستم خنک کننده نیست. وقتی کولر ماشین در هوای گرم کار میکند، میعان صورت میگیرد و آب از زیر موتور چکه میکند که پدیدهای عادی است.
-در برخی خودروها، نمیتوانید واترپمپ را بردارید مگر این که قاب تسمه تایم را بردارید. گاهی اوقات ممکن است هیچ نشتی، سر و صدا یا اشکالی در واشرها و تسمهها وجود نداشته باشد ولی آب رادیاتور بیش از حد داغ بشود و بخار از کنار درب آن بیرون بیاید. این امر در بیشتر موارد عادی و طبیعی است چون درب رادیاتور به گونهای طراحی شده است که فشار اضافی را دفع کند تا به قسمتهای دیگر آسیب وارد نشود. بعضی از واترپمپها دارای فنهایی با تیغه پلاستیکی هستند که ممکن است به مرور زمان خورده بشوند و نتوانند آب و ضد یخ را به گردش در بیاورند؛ در این صورت موتور جوش خواهد آورد. برای این که این مورد را تست کنید، هنگامی که موتور سرد است درب رادیاتور را باز کنید و استارت بزنید. باید گردش آب در رادیاتور را به وضوح ببینید در غیر این صورت بخشهای زیادی از تیغههای داخلی واترپمپ خورده شدهاند و فقط قسمت کمی از آنها باقی مانده است.
-کم بودن آب یا ضد یخ یکی از عوامل اصلی جوش آوردن موتور است. اگر رادیاتور نشتی دارد، اطمینان پیدا کنید که آب آن پر باشد. بهتر است بدانید ترموستات نیمی از مایع خنک کننده را مسدود کرده و 5 تا 12 دقیقه پس از روشن شدن موتور آن را آزاد میکند، به این ترتیب بهتر است بعد از گشتن این مدت مقدار آب را دوباره چک کنید زیرا ممکن است بعد از آزاد شدن تمام آب، هنوز سطح آن پایین باشد.
هشدارها
-اگر سطح آب رادیاتور پایین است و موتور را به تازگی خاموش کردهاید، پیش از اضافه کردن آب اجازه بدهید مدتی بگذرد و موتور سرد بشود، چون اضافه کردن آب سرد به موتور داغ میتواند به علت اختلاف زیاد دمای آب باعث ترک خوردن پوسته موتور بشود و یک مشکل کوچک را به دردسری بزرگ و پر هزینه تبدیل بکند.
-منظور از موتور سرد، موتوری است که حداقل یک ساعت از خاموش شدن آن گذشته و هیچ فشاری زیر درب رادیاتور وجود نداشته باشد.
-هیچ وقت ضد یخ کامل و بدون آب داخل رادیاتور نریزید چون ممکن است بیش از حد داغ بشود. از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید که معمولاً مخلوطی 50/50 از آب و ضد یخ را توصیه میکنند. برای برخی خودروها نیز مخلوط 70/30 توصیه شده است. اگر در مناطق سردسیر زندگی نمیکنید، آب خالص نیز میتواند کافی باشد.