استدلالی برای کاهش قیمت خودرو

استدلالی برای کاهش قیمت خودرو

به موضوع خودرو باید همه جانبه نگریست. بحث کیفیت، قیمت، اشتغال و ... با این جمله که خودروسازی تعطیل شود، اتفاقی خاصی نمی‌افتد، تنها شاید برای کوتاه‌مدت از پرداخت هزینه‌هایی که این صنعت بر اجتماع حمل می‌کند اجتناب شود.

باهمین دیدگاه، کل صنایع هم تعطیل شوند اتفاقی نمی‌افتد. وضعیت ارز در اقتصاد مناسب نیست که بگوییم این صنایع تعطیل شوند و به سمت واردات صرف حرکت کنیم.

راهکار، خصوصی‌سازی واقعی و افزایش انتظارات از تولیدکننده است، یعنی تغییر دید و نگاه مدیران ارشد این صنعت، و تا زمانیکه دولتی است و از تداوم حضورش و از فردایش خبر ندارد و انتصابات، بدون ضابطه است، اتفاق مبارکی رخ نخواهد داد.

اما در بحث قیمت باید توجه داشت، اتفاقا 4 سال قبل، من از معدود افرادی بودم که از منطق و استدلال افزایش قیمت خودرو دفاع می‌کردم و تولیدکنندگان، واقعا هیچ دفاعی و تقصیری نداشتند. در آن سال، دولت به یکباره دستور داد تمام فلزات و محصولات پلیمری، به نرخ جهانی (در مورد فلزات بورس فلزات لندن) و به نرخ دلار بازار آزاد به تولید کننده داخل تحویل داده شود.

مثلا مس که تنی حدود 8000 دلار یا کیلویی هشت دلار بود و با دلار 1100 تومان 8800 تومان بود، دلار که یکباره شد 4000 تومان یعنی نزدیک چهار برابر، عمده قیمت تمام شده خودرو هم فلزات و محصولات پلیمری است که همه به یکباره ظرف چند ماه محدود، 3 تا 4 برابر شد. دستور دولت به کارخانجات فلزات مادر و مواد خام این بود، تولیدکننده داخل نمی‌تواند بخرد، صادر کنید. قیمت تمام شده خودرو دست کم 3 برابر شد. حاشیه سود آنها بلعیده شد و به حاشیه ضرر رسیدند. این وضعیت 1394 ادامه داشت.

وضعیت امسال کاملا متفاوت است. اما در رسانه‌ها گفته نمی‌شود. فلزات اساسی در بورس جهانی فلزات هم به کف قیمت خود در دوره 7-8 ساله رسیده است. مثلا مس، بعد از 8 یا 10 سال به کف قیمت تنی 5000 دلار رسیده است. یعنی کیلویی پنج دلار با دلار آزاد 3300 تومان (16500) درحالیکه در اوج قیمت به 8.5 دلار در هر کیلو به نرخ دلار 3500 (نزدیک 30 هزار تومان) رسیده بود. با همان استدلالی که قبلا از افزایش ناچاری و ناخواسته قیمت خودرو دفاع می کردم (یعنی دست تولیدکننده نبود و دستور دولت بود و با اهداف خاص)، الان نکته مهم این است که قیمت جهانی تمام فلزات و مواد پلیمری به کف قیمت دهه اخیر رسیده است. اینها بخش عمده قیمت تمام شده خودرو را تشکیل می‌دهند و نسبت به اوج قیمت یعنی سه سال قبل، دستکم 30 درصد ارزان شده‌اند. البته به فاصله زمانی ثبت سفارش تا تحویل مواد اولیه باید توجه داشت. طبیعی است سفارشات قبلی با نرخ‌های بالاتر تحویل می‌شود.

حال چرا در مقابل کاهش قیمت مقاومت می کنند؟ در پاسخ باید گفت، خودرو‌سازان بهانه افزایش دستمزدها را مطرح می‌کنند. اما باید دقت داشت که حقوق دستمزد چیزی در حدود 8% قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد و افزایش 17% امسال، یعنی 1.5 درصد افزایش قیمت تمام شده، این در حالی است که به‌واسطه ارزان شدن مواد اولیه (فلزات و مواد پلیمری)، دست کم 15% قیمت تمام شده کاهش یافته است.

این می‌تواند به‌عنوان مطالبه به‌حق مردم مطرح شود که این کاهش قیمت خود را در کاهش قیمت کالاهای نهایی نشان دهد مگر اینکه ثابت شود به‌دلیل فشار سازمان حمایت به عدم افزایش قیمت، زیان‌ده بوده و تازه سودده شده است.

در کنار انتظار کاهش قیمت خودروی داخلی (مثلا حداقل 10 درصد)، انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی به‌مراتب جدی‌تر و منطقی‌تر است. کاهش قیمت تمام شده به‌دلیل افت قیمت جهانی فلزات و مواد پلیمری، just in time بودن سفارشات و تولید در کشورهای مبدا (برعکس ایران)، اثرات مذاکرات و رفع تحریم در کاهش هزینه واردات، تثبیت نرخ دلار و موارد دیگر انجام شده است.


منبع

خبرآنلاین

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

انزلی چی
17

با این تفاسیر و به گفته نویسنده که قیمت فلزات 15 درصد کاهش داشته و با فرض اینکه اگر 8 درصد هم دستمزد از قیمت تمام شده کم شود ، پس باید خودروسازان داخلی حداقل 7درصد قیمت خودرو را کاهش دهند ، چرا جوابگو نیستند؟؟؟؟!!!!
11:33  1394/06/14
پاسخ دادن
امین
17

متاسفانه این به اصطلاح خودروسازها (مونتاژ کارها) فقط با ایجاد جو و بپا کردن گردو خاک سعی دارن هزینه های سوء مدیریت رو به مردم تحمیل کنند
اما وقتی با عدد و رقم همه چیز رو محاسبه می کنیم نه فقط ادعای خورویی های رو نتیجه بر خلاف محاسبات فنی اونها میشه
امیدواریم مدیران و دست اندرکاران صنعت خودرو یک تصمیم عاقلانه بگیرن که بجای تحمیل هزینه به یک طرف از پروتکل win-win استفاده کنن
11:21  1394/06/14
پاسخ دادن
ابوالفضل لطفی
16

ماشینای چینی هر چه بد باشه از ماشینهایی مثل دنا که بهتره و با این حال اگه هزینه های وارداتی خودرو های چینی و سود دلال ها را کنار بگذاریم قطعا قیمتش خیلی از ماشینهای ایرانی پایین تر در میاد یا مثلا کیا اپتیما که فوق العاده زیباست در کیش به قیمت 50 میلیون تومان عرضه میشه و دنا 44 ملیون آیا واقعا منطقی است ؟؟
11:18  1394/06/14
پاسخ دادن
سعید
6

دوست عزیز پایین اومدن کیفیت ماشین های داخلی هم به دلیل استفاده
از قطعات چینی در آنهاست. پس ادعای شما بر بالاتر بودن کیفیت خودروهای چینی بی اساس و اشتباهه.
ضمنا قیمت جهانی کیا اپتیما معادل 20/400 هزار دلار است که بدون هیچ
گونه هزینه ای معادل تقریبا 70 میلیون تومان در می آید.
حالا نمی دونم این 50 میلیون رو از کجا آوردی !!!!
12:08  1394/06/14

مرتضی
7

دوست عزیز سعید .کاملا در اشتباهی...چین کیفیت خودروهایش در پنج سال اخیر فوقالعادهبالا رفته و کم کم داره استانداردهای اروپایی را بدست میاره...چین پنج سال قبل موتور تولید میکرد.در حالی که پراید پنج سال قبل از الان با کیفیت تر بود....الان بنز ا ام جی تو چین تولید میشه..الان شرکت اپل تو چین خط تولید داره .الان تویوتا تو چین خط تولید داره...یادمه کره هم حدود ۱۵سال قبل چنین دیدی نسبت به خودرو هایش بود و هیوندا و دوو در ابتدا به اشقال کره ای معروف بودند...الان هیوندا در تمام دنیا دیده میشه....البته اصلا منظور من این نیست که محصولات چینی به اروپایی و امریکایی یا ژاپنی و کره ای میرسه.بلکه فقط با محصولات ایران مقایسه شد...ضمنا اینکه شرکتهای خودرو ساز ایران بی کیفیت ترین شرکتهای چینی را برای قطعه سازی انتخاب میکنند هم سبب این سویی تفاهم میشه...
در مورد قیمت اپتیما حق با شماست م قیمتش بالای ۷۰تومنه تو کیش...برید تو سایت جزیره کیش قیمت خودرو خرید و اجاره کامل هست
14:29  1394/06/14

علی
24

آخه چجوریه ماشینی که خارج ساخته میشه با مواد اولیه با کیفیت تر و دست مزد های بالاتر و مالیات های بیشتر و با جدید ترین تکنولوژی ها ارزون تر از خودرو های سی سال پیش که با حداقل کیفیت ساخته میشن و بدترین مواد اولیه و قطعه رو دارن و تو کشور ما مالیات کمتره و دستمزد هم کمتره، ارزون تره
پس همون تعطیل بشه بصرفه تره
10:52  1394/06/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد