مزدا 5 مدل 2015 یک مینی ون نسبتاً جمع و جور است که از قدرت مانوردهی بالا و مصرف سوخت مناسبی بهره میبرد. با این که تعداد صندلیها برخلاف سایر مینی ونها هفت یا هشت عدد نیست بلکه شش عدد است ولی به عنوان یک مینی ون بسیار خوب به صاحبش خدمت میکند. برای مثال، دربهای کشویی و سبک وزن عقب، سوار و پیاده شدن را مخصوصاً برای کودکان بسیار آسان میکند. محفظههای بار زیادی نیز در داخل کابین به چشم میخورند، سواری لذتبخش آن نیز در کنار سیستم تعلیق اسپرت و فرمانپذیری عالی مزدا قرار میگیرد. با همه این حرفها، این مینی ون مزدا 5 مدل 2015 در چند زمینه از رقبا عقب میماند. این خودرو فقط با یک موتور چهار سیلندر و 157 اسببخاری به بازار عرضه میشود که بیشتر برای رفت و آمدهای روزمره، رساندن کودکان به مدرسه و خریدهای روزانه مناسب است، با این حال، وقتی با سرنشینان زیاد در بزرگراه حرکت میکنید، موتور عملکردی چندان مناسب ندارد. اگر به دنبال مینی ون بهتری میگردید، میتوانید به هوندا Odyssey، کیا Sedona و تویوتا Sienna مدل 2015 نگاهی بیندازید. در حوزه کراس اوورهای خانوادگی نیز گزینههای خوبی مانند فورد C-Max هیبریدی و هوندا CR-V وجود دارند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
مزدا 5 مدل 2015 یک مینی ون جمع و جور و شش نفره است که دارای سه ردیف صندلی است و در سه تیپ Sport، Touring و Grand Touring به بازار عرضه میشود. تجهیزات استاندار تیپ Sport عبارتند از: رینگهای 16 اینچی، لوازم تمام برقی، دسترسی بدون کلید، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک (با دریچههای هوا برای صندلیها عقب)، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، صندلیهای تاشوی عقب به نسبت 50/50، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو و سیدی خوان، درگاه USB و جک صوتی اضافی. تیپ Touring این تجهیزات را به تجهیزات فوق اضافه میکند: رینگهای 17 اینچی، چراغهای مهشکن، بادشکن عقب، سنسور پارک عقب، روکش چرمی غربیلک فرمان و سر دنده، کامپیوتر سفری و اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث. تجهیزات تیپ Grand Touring عبارتند از: سانروف، چراغهای زنون اتوماتیک، گرمکن آینههای جانبی، برف پاک کن های اتوماتیک، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، روکش چرمی و رادیو ماهوارهای. تجهیزاتی که به صورت تکی برای مزدا 5 به فروش میرسند نیز عبارتند از: استارت از راه دور، آینه الکتروکرومیک و نمایشگر سیستم تفریحات و سرگرمی برای صندلیهای عقب.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران مزدا 5 مدل 2015 را یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری تأمین میکند که قادر است 157 اسببخار نیرو و حدود 221 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیرویی که موتور تولید میکند از طریق گیربکس پنج سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. در تست سرعت، تیپ Grand Touring توانست ظرف 9.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که صفر تا صد آن از مینی ونهای شش سیلندر بیشتر است ولی به صفر تا صد کراس اوورهای چهار سیلندر بسیار نزدیک است. گفتنی است میزان مصرف سوخت مزدا 5 در سیکل ترکیبی 11.40لیتر (13.3 لیتر در شهر و 9.78 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است.
ایمنی
مزدا 5 مدل 2015 به صورت استاندارد به این تجهیزات ایمنی مجهز است: کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز ضدقفل، کیسه هوای صندلیهای جلو و کیسه هوای پردهای جانبی. سنسورهای پارک عقب به صورت سفارشی قابل خریداری هستند و تجهیزاتی مانند دوربین دید عقب، سیستم هشدار عبور از خط و سیستم پیشگیری از تصادف که امروزه همه مینی ونها به آن مجهز هستند، در این خودرو به چشم نمیخورند. در تست ترمز، مزدا 5 توانست پس از پیمودن حدود 39.5 متر متوقف بشود که بیشتر ارز مسافت میانگین است. تیپ Sport عملکرد بهتری از خود نشان داده است و پس از پیمودن 37.80 متر به حالت توقف در آمد. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیبدیدگی از میانه جلو و مقاومت سقف، به مزدا 5 بالاترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را داده است. گفتنی است این خودرو در زمینه عدم آسیبدیدگی از طرفین رتبه "متوسط" و در زمینه عدم آسیبدیدگی از گوشههای جلو رتبه "ضعیف" را به دست آورده است. مقاومت صندلیها و پشت سریها هنگام وارد آمدن ضربه از عقب نیز موفق به کسب رتبه "قابل قبول" گردیده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
مزدا 5 آشکارا از سایر مینی ونهای امروزی کوچکتر است، با این حال، از کابین داخلی مجهزی برخوردار است. صندلیهای ردیف دوم جلو و عقب میروند و تاشو هستند. صندلی سمت شاگرد ردیف دوم نیز تاشو است و میتوان از آن به عنوان میز استفاده کرد. طراحی داشبورد صاف و صیقلی، ساده و مدرن به نظر میرسد، دکمههای کنترلی زیادی نیز روی آن به چشم میخورند. دکمهها و کلیدهای کنترلی در دسترس هستند و استفاده از آنها آسان است.
صندلیهای جلو بسیار راحت هستند ولی اگر افراد بلند قد در سفرهای طولانی روی صندلیهای عقب بنشینند، زیاد راحت نخواهند بود. به لطف وجود دربهای کشویی در دو طرف، دسترسی به صندلیهای ردیف سوم آسان است. صندلیهایی که به نصب 50/50 تا میشوند، بیشتر برای کودکان مناسب هستند چون فضای پا و فضای سر مناسبی در اختیار بزرگسالان قرار نمیدهند. هنگامی که صندلیهای ردیف سوم خوابانده بشوند، گنجایش فضای بار 1.26 متر مکعب است و چنانچه صندلیهای ردیف دوم نیز خوابانده شود، این فضا بسیار افزایش پیدا میکند (هرچند کمپانی مزدا این مقدار را اعلام نکرده است). تنها ایراد مهمی که میتوان از مزدا 5 مدل 2015 گرفت این است که کابین آن در مقایسه با دیگر مینی ونها کم عرض و باریکتر است و برای حمل اشیاء بزرگ مناسب نیست.
تجربه رانندگی
مزدا 5 مدل 2015 به طرز ماهرانهای کاربردی بودن، چالاکی و مانورپذیری را در هم میآمیزد. دید عالی راننده از اطراف و شعاع چرخش کم فرمان باعث میشود این خودرو روی جادههای باریک و پارکینگهای عمومی بسیار فرز و چالاک باشد. کیفیت سواری خشک نیست ولی کمی دستاندازها را احساس خواهید کرد. هندلینگ واقعاً اسپرت است و مانند سایر خودروهای این خانواده، مزدا 5 نیز سواری لذتبخشی دارد. اگر گله و شکایتی وجود د اشته باشد، به طور قطع در مورد موتور چهار سیلندر خواهد بود. اگرچه این موتور برای رفت و آمدهای روزمره نیروی کافی تولید میکند ولی هنگامی که پر از سرنشین است یا از سربالاییها عبور میکند، از شتاب کمی برخوردار است. گفتنی است گیربکس اتوماتیک بسیار خوب عمل میکند، تعویض دندهها نیز به موقع انجام میگیرند تا به افزایش شتاب کمک کنند. از آن جایی که بین گیربکی و موتور هماهنگی خوبی وجود دارد، میزان مصرف سوخت این مینی ون از کراس اوورهایی مانند هوندا CR-V و مزدا CX-5 پایینتر است.