رمز موفقیت ایرلاین‌های خارجی در ایران چیست؟

رمز موفقیت ایرلاین‌های خارجی در ایران چیست؟

ایرلاین‌های خارجی حاضر در ایران با داشتن تفاوت‌هایی مهم در وضعیت پروازی و نیز شرایط فرودگاهی مقصد (در دیگر کشورها) سهم ایرلاین‌های ایرانی از مسافران خارجی «از ایران» یا «به ایران» را به اندازه چشمگیری کاهش داده‌اند.

 در حال حاضر 32 شرکت هواپیمایی خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران نشست و برخاست دارند. شرایط نامناسب ایرلاین های ایرانی از جهات گوناگون و نیز کیفیت پایین فرودگاه‌های کشور باعث شده است، بخش ناچیزی از سفر خارجی ایرانی‌ها برای کشور و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی سودآوری داشته باشد.

شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه، ایر عربیا امارات، آلیتالیا از ایتالیا، اطلس‌جت از ترکیه، آزال از آذربایجان، ایژین‌ایر از یونان، شرکت هواپیمایی اتریش، شرکت هواپیمایی بلاویا بلاروس، شرکت هواپیمایی چاینا از چین، شرکت هواپیمایی امارات، شرکت هواپیمایی الاتحاد دبی، شرکت هواپیمایی العراقیه، شرکت هواپیمایی جزیره امارات، کام‌ایر افغانستان، شرکت هواپیمایی کویتی، گلف‌ایر بحرین، لوفت‌هانزا آلمان، شرکت انور ترکیه، شرکت هواپیمایی پگاسوس ترکیه، شرکت هواپیمایی قطری، شرکت هواپیمایی سعودی، شرکت هواپیمایی سوریه، شرکت هواپیمایی تاجیک کشور تاجیکستان، ترکیش‌ایرلاین، شرکت هواپیمایی اوکراین، شرکت هواپیمایی اوکراین‌اینترنشنال، جرمنیا آلمان، شرکت هواپیمایی کرندون ترکیه، فلای‌دبی از امارات، فری‌برد ترکیه و شرکت هواپیمایی تیلویند از خطوط هوایی کشور ترکیه در ناوگان هوایی ایران فعالیت دارند. البته با توجه به فصل تابستان و افزایش سفرهای داخلی و خارجی تعداد درخواست‌های شرکت‌های هواپیمایی خارجی طبیعتا افزایش می‌یابد؛ بنابراین تعداد ایرلاین‌های فعال در ناوگان هوایی متغیر است.

پرواز با این شرکت‌های هواپیمایی مسافران را ملزم به استفاده از ترانزیت می‌کند. این پروازها پس از برخاستن هواپیمای ایرلاین‌های خارجی از فرودگاه‌های بین‌المللی ایرانی، در یکی از شهرهای کشور صاحب ایرلاین -که در بیشتر موارد پایتخت آن کشور است- فرود می‌آیند. مسافران پیاده می‌شوند، در سالن‌های ترانزیت به دنبال گیت پروازی بعدی برای چک شدن دوباره می‌گردند و به مسیر خود ادامه می‌دهند. گاهی حضور در سالن‌های ترانزیت بیش از 12 ساعت طول می‌کشد. به‌عنوان مثال پرواز از تهران به یک شهر اروپایی همچون میلان با یک پرواز ترک می‌تواند بین 8 ساعت تا 18 ساعت طولانی شود، درصورتی‌که با پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان، این سفر بدون تغییر هواپیما و ترانزیت و مستقیم کمتر از 6 ساعت زمان می‌برد. در کنار بالا بودن زمان پرواز، کاستی‌های دیگری نیز در پروازهای شرکت‌های هواپیمایی خارجی دیده می‌شود که بالا بودن قیمت یکی از آنهاست. پایین بودن حجم بار قابل سپردن به بخش بار هواپیما در برخی پروازها از دیگر مسائلی است که می‌تواند دارای اهمیت باشد. اما با این وجود تعداد زیادی از ایرانی‌ها این پروازها و سختی‌ها و کاستی‌های آن را به پروازهای ایرانی ترجیح می‌دهند.

چرا ایرانی‌ها به پروازهای خارجی تمایل دارند؟

اصلی‌ترین دلیل تمایل ایرانی‌ها و بسیاری از مسافران غیرایرانی به استفاده از پروازهای ایرلاین‌های خارجی برای سفر به ایران یا از ایران، محدود بودن روزهای پروازی شرکت‌های ایرانی به شهرهای مشخص است. برای مثال ایران‌ایر تنها یک پرواز در هفته به شهر میلان ایتالیا دارد. این تنها پرواز به‌طور قطع پاسخگوی مسافران مسیر پروازی تهران-میلان-تهران نیست. هزاران دانشجوی ایرانی در شهرهای مختلف ایتالیا مشغول به تحصیل هستند که در ماه آگوست -مردادماه- به دلیل تعطیلات دانشگاه‌ها قصد بازگشت به ایران را دارند و بسیاری با پاسخ دفتر ایران‌ایر مبنی بر پر بودن پروازها مواجه می‌شوند. حتی با وجود اضافه شدن دو پرواز شرکت هواپیمایی ماهان، همچنان بلیت در ماه‌های پرترافیک سال بسیار کمتر از نیاز است.

دلیل دیگر، تمرکز اکثر پروازهای خارجی ایرلاین‌های ایرانی در پایتخت است. هواپیماهای بیشتر ایرلاین‌های ایرانی که در مسیرهای بین‌المللی پرواز دارند از فرودگاه امام خمینی (ره)‌ بلند می‌شود و در این فرودگاه فرود می‌آید. تنها مسیرهای منتهی به دبی، برخی از شهرهای ترکیه و عراق از برخی شهرهای دیگر نیز صورت می‌گیرد. اما شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایر از اصفهان و شیراز و تهران و البته با ترانزیت به مقصد میلان ایتالیا پرواز دارد. ضمن آنکه می‌توان از این شهرها (با پرواز با ترکیش) در روزهایی با تنوع بیشتر برای میلان بلیت تهیه کرد.

با وجود این کاستی‌ها اما هستند ایرانی‌هایی که همچنان پرواز با ایرلاین‌های ایرانی را ترجیح می‌دهند. برخی دیگر از مسافران هم می‌گویند این دو مشکل را می‌توان تحمل کرد، اگر راهی سریع برای رفتن از تهران به شهرستان‌ها و برعکس -بعد و قبل از پرواز به ایران- بود. فاصله زیاد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی از فرودگاه مهرآباد مسافران را به این فکر می‌اندازد که به جای تحمل ترافیک تهران یا سفر با تاکسی و اتومبیل شخصی در جاده‌های کشور که چند ساعتی زمان می‌برد، در سالن‌های ترانزیت فرودگاه‌های دیگر کشورها حضور داشته باشند. شاید اگر متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی راه‌اندازی شود و البته از این طریق بتوان این فرودگاه را به فرودگاه مهرآباد وصل کرد، تا مسافران ایرانی و خارجی بعد از ورود به تهران بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر به شهرهای دیگر کشور برسند، بتوان سهم بیشتری برای ایرلاین‌های ایرانی در جابجایی مسافر قائل شد. ضمن آنکه باید این نکته را درنظر گرفت؛ بسیاری از فرودگاه‌های پرتردد بین‌المللی دنیا، ترمینالی برای پروازهای داخلی آن کشور دارند. بنابر این می‌توان با راه‌اندازی سالن پروازهای داخلی ایران در فرودگاه امام خمینی نیز درصدد رفع این کاستی برآمد. هرچند مسئولان اعلام کرده‌اند که انتقال پروازها از مهرآباد به فرودگاه امام منتفی است، اما شاید بتوان برای رونق بخشیدن به پروازهای خارجی ایرلاین‌های ایرانی، استثناهایی قائل شد. 

البته نمی توان وجود تعداد بالای شرکت های هواپیمایی خارجی در کنار ایرانی‌ها را برای ایجاد رقابت و تنوع نادیده گرفت. اما زمانی این رقابت می‌تواند منصفانه باشد که این ایرلاین‌ها از امکانات و شرایطی نزدیک به هم برخوردار باشند.

پس از توافق هسته‌ای و انتشار اخبار متفاوت مبنی بر آغاز فعالیت‌هایی برای تجهیز ناوگان هوایی کشور به هواپیماهای بیشتر و جوان‌تر که قابلیت پرواز در مسیرهای اروپایی را داشته باشند، می‌توان به حذف این کاستی‌ها و جلوگیری از خروج ارز و حتی ارزآوری ایرلاین‌های ایرانی امیدوار بود.


منبع

خبرآنلاین

برچسب : حمل و نقل هوایی , ایرلاین های خارجی , پرواز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: silvershadow
1

من ک خارج نمیرم.
اما برای سفر ترجیح میدم برم امارات و از اونجا ب هر جا بخوام برم.
اینقدر کادرپروازی و امکاناتی ک بهت ارائه میدن خوبه ک هر چقدرهم معطلی و هزینه داشته باشه میارزه.
19:37  1394/06/01
پاسخ دادن
رضا
1

کجا هستن اونهایی که دم از حق مردم میزدند حق مردم اینه که ایرانی با پرواز کشورهایی بره مسافرت که در زمان تاسیس هواپیمایی ملی ایران هیچ شرکت هواپیمایی نداشتن. اینم همش رو بود و ادعا الکی
15:33  1394/06/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Meysam BAC X3 : امروز برای من پلاک شد انشالله برای همه دوستان زودتر انجام بشه و خودروشون را تحویل بگیرن حتی برخی کوییک سوارها🤣🤣🤣 کاش میشد گلریزون کنیم اون بنده خدام کوییکشو عوض کنه دیگه نیاد اینجا نظر بده
سهند : سلام ریسک نکن اخه ازشیراز تااونجا ماشین صفر رو ۱۰روزهم صبرکنی میارند نزدیک ترین نمایندگی بگیر
J7 رضا : سلام آقا ارسلان برای من هم پیام ثبت اقامتگاه اصلی اومد ولی با شرکت صحبت کردم گفت اگر مشکلی باشه خودمون باهاتون تماس می گیریم ولی برای من بعد از صدور بیمه اومد ولی حالا توی صدور پلاک مونده . اصلا مشخص نیست کرمان موتور اینقدر تاخیر برای تحویل خودرو می کنه چه چیزی آیدش میشه وقتی ماشین شاسی و بیمه شد چرا باید پلاک نکنید و ماشین پیشتون بمونه حتما می خوان پارکینگ‌ها شون همیشه پر از ماشین باشه . آقایون ارسلان یه زنگی شرکت بزن . موفق باشید
امید شمال : سلام دوستان من فاکتور شدم امروز یه دنده عقب رفتم و بعد برگشتم و فاکتور شدم واریز اولیه من 27مرداد بود واریز تکمیل وجه 16 اسفند سخا هم همون روز مابه‌التفاوت بیمه ندادم خود سایپا اوکی کرد خیلی زحمت کشید 😄 تحویل حضوری هم زده بودم انشالا بعد تحویل هم نظرات میدم خدمت شما در ضمن فک کنم امشب تا فردا شب پلاک هم بشم ارادتمندم
رز زرد : بله متاسفانه تو قرارداد این بند هست که در صورت عدم تامین سانروف،خودرو بدون سانروف فاکتور میشود😐
عظیم زاده : واقعا به وحید ،،دلت خنک شد که جو‌گروه‌ را خراب کردی و همه را فراری دادی !!!!
تارا : خدا لعنتشون کنه خدا ازشون نگذره ایشالله خیر نبینند که اینقدر مردم رو اذیت می‌کنند و آزار میدند یه قوطی حلبی میخواند بدند صد بار اسم بنویس ۶ماه جلوتر پول بده بعد هم با منت و خفت باید بشینی تا ببینی کی گردش حسابهاشون راضی کننده میشه دلشون بیاد یه آهن قراضه بدند وقتی گرفتی تازه میشه اول بدبختی...
مجید x5 : شماره قرارداد اشتباه هستش
حسین : داداش مبارکه، شماره قرارداد شما چند بود؟ من ثبت نام ۱۸ آذر هستم هنوز تکمیل وجه هست، کی تحویل میدن؟؟
تارا v4 تیتا نیوم : سلام ماشین من تکمیل وجه ۱۳ دی سرامیکش رو رفتم حذف کردم ، فاکتور شده امروز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : از امیر به سید هایما ی شما تحویل 16 خرداد فاکتور شد؟
یاسر دوگانه 30بهمن : سلام من24فروردین فاکتور شدم ماشین پلاک شده هرروز زنگ میزنم میگن چند روز دیگه بارگیری میشه کی بارگیری بشه خدا میدونه،،هر مرحله از این از این ردیابی قرارداد یک هفت خوان رستمه خسته شدیم خدا شاهده دیگه اعصاب نداریم
محمد موتور جدید : باسلام تحویل 11خرداد ماه هنوز فاکتور نشد ، تکمیل وجه هم 13اسفند ماه
توحید ارومیه : شادمهر برای پیش فروش بهمن از 4تا18بهمن مهلت تکمیل وجه بود.برای پیش فروش اسفند از 27بهمن تا 11اسفند هست.که بهمن تا 13فاکتور شدن.مونده تکمیل وجه های 14تا 18.شما هم امروز تکمیل وجه کنی فرداش میشینه بحساب شرکت
ترامپ قمار باز : دوستان سورن موتور جدید تا چند خرداد فاکتور شده لطفا بگین
سورن دوگانه 30 بهمن : سلام همه بروبکس خوبین؟ سورن دوگانه ef7 کپسول 100 لیتری ثبت نام اسفند 1401 تکمیل وجه 28 آذر 1403 فاکتور 3 اردیبهشت 1404 پلاک 6 اردیبهشت 1404
احسان 28بهمن : سلام آقا توحید ما تکمیل وجه 28بهمن هستیم فکر کنم بعد از شما فاکتور میشیم ،یعنی امکانش هست تا آخر هفته فاکتور بشه،ممنوم از پاسخگویی شما،
ستار عباسی : با سلام من وقتی تو نمایندگی ثبت میکردم گفتن 224 میلیون واریز کنین 18 تومن فلان اضهفه هست ولی رینک المنیومی میشهماشینتون کوییکgxr.l هست الان استعلام میکنم میاره gxr.lبا رینک فولادی یعنی چه ؟
دنا اتو : سلام دوستان ... دنا اتومات تحویل خرداد ماکسی ه فاکتور شده ؟
داود : مال منم 31 پلاک شد . امروز رسید تیک حمل هم نخورده بود فقط صدور اسناد تیک خورده بود