خودرو انباری شد

خودرو انباری شد

نبود تقاضا در کنار کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل باعث شده تا انبار خودروسازان پر شود از خودروهای تازه تولید شده و تقاضایی هم در بازار دیده نمی‌شود.

اكبر تركان، مشاور ارشد رئيس‌جمهور و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويژه اقتصادي در يك گفت‌وگوي راديويي اعلام كرد: تقاضا به حدي كم است كه هم‌اكنون يكي از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80هزار خودرو نگهداري كند. تركان كه با راديو اقتصاد صحبت مي‌كرد، اظهار داشت: هم‌اكنون كمبود عرضه وجود ندارد ولي به‌طور جدي با كاهش تقاضا مواجه هستيم.

صحبت‌هاي تركان پس از آن بيان مي‌شود كه اخيرا بين بخش‌هايي از مردم اين باور به‌وجود آمده است كه خودروسازان داخلي با ناديده گرفتن اصل انصاف، خودروي خود را با كيفيت پايين‌تر و قيمت بالاتر به مردم عرضه مي‌كنند. شرايط تحريمي چند سال گذشته باعث شد تا خودروسازان اصل كيفيت را فراموش كنند و به فكر سودآوري بيشتري باشند بدون اينكه به اصل رقابت با نمونه‌هاي خارجي فكر كنند.

اين در حالي است كه بيش از 90درصد بازار خودروي ايران در انحصار 2 برند خودروسازي داخلي است و اين دو خودروساز حتي حاضر نيستند خدمات پس از فروش مناسبي را هم در اختيار مشتريان قرار دهند. محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت هم چند روز پيش گفته بود از اينكه خودروهاي صفر كيلومتر داخلي را مقابل تعميرگاه‌ها مي‌بيند، خجالت مي‌كشد.

اما ظاهرا اين صحبت‌ها دردي را دوا نكرده و بازار خودروهاي داخلي راكد شده است. البته اين تمام ماجرا نيست. در سوي ديگر خودروسازان چيني توانسته‌اند بخشي از بازار را از خودروسازان داخلي بربايند. درباره اينكه خودروسازان چيني چگونه توانسته‌اند رقيب قدرتمند خودروسازان داخلي شوند، با شهرام ميرآخورلو، مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معـــــدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان گفت‌وگو كرده‌ايم.

علت افزايش سهم خودروسازان چيني از بازار كشورمان با وجود ركود حاكم بر بازار چيست؟

واقعيت آن است كه به‌دليل ساختار مناسب و شناخت چيني‌ها از نياز مشتريان ايراني تنوع خودروهاي چيني در بازار كشورمان از نظر تعداد مدل و تيپ‌هاي مختلف به‌گونه‌اي است كه جذابيت بيشتري براي خريداران ايراني ايجاد مي‌كنند. اين در حالي است كه خودروسازان ايراني قادر به كاركردن در زمينه توليد و عرضه خودروهايي با فيس‌ليفت (طراحي بدنه و آپشن) جديد و به‌روز نيستند. اين شرايط موجب شده تا مشتريان ايراني وقتي براي خريد خودرو به بازار مراجعه مي‌كنند با خودروهاي چيني داراي رنگ و لعاب‌هاي مختلف آن هم از برندهاي متفاوت چيني مواجه مي‌شوند كه قدرت انتخاب درست را از آنها سلب كرده و به‌رغم كيفيت نه‌چندان مناسب، به‌دليل تنوع و آپشن‌هاي مختلف اين خودروها ترغيب به خريد آن مي‌شوند.

شرايط وقتي سخت‌تر مي‌شود كه طي چند سال اخير مشتريان ايراني با مراجعه به نمايندگي‌هاي فروش شركت‌هاي خودروسازي مشاهده مي‌كنند در كنار يك يا 2محصول جديد اين خودروسازان، چند خودروي چيني نيز به مشتريان عرضه مي‌شود كه از ظاهر مشتري‌پسندتري برخوردارند. همچنين به‌روز بودن برندهاي خودروسازي چين و اينكه برندهاي مذكور مي‌توانند در سال حداقل يك خودروي جديد به بازار عرضه كنند، باعث شده تا ضعف خودروسازان داخلي در تنوع توليد و عرضه خودروهايي با ظاهري جديد بيشتر نمايان شود.

مصرف‌كننده ايراني نمي‌خواهد خودرويي مانند پژو 405 را كه 30سال پيش توليد شده، امروز هم به‌عنوان خودروي صفر كيلومتر خريداري كند. بر اين اساس مصرف‌كننده ايراني با مشاهده خودروهاي چيني كه هر سال با مدل و آپشن‌هاي جديدي به بازار عرضه مي‌شود، به خريد اين خودروها ترغيب مي‌شود.

به اعتقاد كارشناسان و مردم كيفيت خودروهاي چيني حتي از خودروهاي داخلي نيز پايين‌تر است، پس چرا هنوز هم مردم اين خودروها را خريداري مي‌كنند؟

چيني‌ها رفتار و سلايق مشتريان ايراني را به خوبي درك مي‌كنند. خودروسازان چيني در زمينه آپشن‌هاي ايمني و رفاهي به خوبي كار مي‌كنند و در رده قيمتي خودروهاي ايران‌خودرو و سايپا، خودروهايي با امكانات بيشتر و قيمت مناسب‌تر به بازار عرضه مي‌كنند و مشتريان نيز اين تنوع را متوجه مي‌شوند. مثلا درصورتي‌كه مصرف‌كننده ايراني بخواهد در رده قيمتي 50 تا 90ميليون تومان خريد كند، با گزينه‌هاي متنوعي از خودروهاي چيني مواجه مي‌شود اما اين تنوع در خودروهاي داخلي بسيار كمتر است و نمي‌توان تنها با تغيير ظاهري و ارتقا نيافتن كلاس خودروها و رفع مشكلات اصلي ساختار توليد، انتظار رقابت با چيني‌ها را داشت.

اينكه خودروي چيني بي‌كيفيت و نامرغوب است را نيز بايد در چارچوب الزامات آيين‌نامه اجرايي ضوابط فروش و خدمات پس از فروش كه اكنون در حال بازنگري است، ارزيابي كنيم؛ چراكه عرضه‌كنندگان اين خودروها بايد هزينه‌هاي تصاعدي ارائه خدمات پس از فروش را متحمل شوند؛ اينگونه نيست كه تنها به فكر فروش خودرو باشند.

گرچه ممكن است چيني‌ها در ابتداي كار خودروهاي باكيفيت پايين‌تري را به بازار عرضه كنند اما با گذشت زمان ناچار هستند در زمينه تأمين قطعات بهتر كار كنند و خودروهاي كيفي‌تري را به مشتري عرضه كنند. خودروسازان چيني مي‌دانند كه مشتري ايراني به‌دنبال رنگ و لعاب خودرو، شاسي‌بلندبودن و داشتن آپشن‌هايي مانند سانروف‌، تعداد بيشتر ايربگ، گرمكن و سردكن صندلي است. اين مشتريان در برخي موارد حتي بدون اطلاع از كابرد اصلي اين امكانات رفاهي و با بي‌توجهي به كيفيت، خودروهاي ياد شده را خريداري مي‌كنند. چيني‌ها به‌دنبال اين نيازسنجي رفته و خودروهايي متناسب با اين سليقه راهي بازار كشورمان مي‌كنند.

درصورتي كه حتي عرضه خودروهاي چيني به بازار را عامل افزايش رقابت قلمداد كنيم، علت اصلي تهديدبودن اين خودروها براي شركت‌هاي داخلي و كم‌شدن سهم بازار آنها چيست؟

متأسفانه هزينه تمام‌شده توليد خودرو در ايران بالاست چرا كه درست است كه خودروهاي چيني به‌صورت وارداتي به بازار عرضه مي‌شود اما با توجه به اينكه اين خودروها با استفاده از ابزار تعرفه‌اي سي‌كي‌دي (تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو) به كشور وارد مي‌شود، اين امر موجب شده تا تعرفه واردات اين خودروها در مقايسه با واردات خودرو به‌صورت سي‌بي‌يو (واردات خودروهاي آماده) و حتي نسبت به خودروهاي داخلي كمتر شده و با قيمت تمام‌شده كمتري در بازار عرضه شود.

اين در حالي است كه خودروسازان داخلي حتي براي تأمين قطعات مورد نياز خود ناچار به مراوده با قطعه‌سازان مختلف هستند و درصورتي كه مبادلات مالي شركت‌هاي خودروسازي با قطعه‌سازان با مشكل مواجه شود نيز بر روند تأمين قطعات و عرضه خودرو تأثير منفي دارد.

از سوي ديگر قطعه‌سازان كشورمان تنها سطح و وسعت داشته و عمق ندارند. درحالي‌كه توليد قطعه در حد 3 تا 4ميليون دستگاه خودرو است، در كشورمان اين ميزان در حد 200ه زار خودرو بوده كه موجب افزايش هزينه تمام‌شده توليد قطعات و در نتيجه افزايش هزينه‌هاي سربار توليد و قيمت تمام‌شده عرضه خودرو مي‌شود و هرچه جلوتر مي‌رويم، شرايط بدتر شده و خودروسازان ما نيز به سمت واردكنندگان خودروهاي چيني حتي به‌صورت سي‌بي‌يو پيش مي‌روند. گرچه ممكن است اين كار با هدف مهندسي معكوس و بازاريابي و حركت به سمت توليد باشد اما نبايد كاري كنيم تا خودروسازي كشورمان رنگ خودروهاي وارداتي به خود بگيرد.


منبع

همشهری

برچسب : خودرو , خودرو داخلی , خودروسازان , خودرو چینی , عرضه , تقاضا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: سوادکوهی
6

با سلام
تا زمانی که از مدیریت علمی و بروز استفاده نشه
تا زمانی که به تخصص و تعهد توجه نشه
تا زمانی که منافع شخصی بر منافع گروهی ارجعیت داشته باشه
تا زمانی که برنامه جامع و کاملی تهیه نشه
تا زمانی که رقابت ایجاد نشه
به هیچ وجه صنعت خودرو سازی ما در جهان حرفی برای گفتن نخواهد داشت
08:16  1394/06/02
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m12421k
7

خخخخ.
اون وقت وجود آپشن بیشتر و طراحی بهتر موتور های هرچند قدیمی اما بهتر دلیلی بر بی کیفیت بودن چینی هاست؟ :-)
الان مثلا پارس با چینی های هم قیمت خودش تو بازار یکیه؟! من که فک نمی کنم. همین لندمارک شاید آپشن خاصی نداشته باشه اما کیفیت ی واقعا خوبه و تا الان(17.000km) هیچ مشکلی نداشته. در صورتی که تا الان 2 تا تولید داخل صفر تو مسافرت گذاشتمون کنار جاده.
چینی ها به پای ژاپنی ها و کره ای ها و اروپایی ها نمی رسن اصلا. ولی هرچی باشن 10 پله از تولید داخل سر ترن.
16:30  1394/06/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام حسین جان فردا نرو همه دارن اوکی میشن برا شنبه ۱۱مرداد همه باهم بریم من از مشهد میخوام بیام و تا ماشینمو فاکتور نکنن یا همونجا خودمو آتیش میزنم یا بر نمیگردم چون تمام سرمایه زندگیم همونه با ۲تا بچه موندم بخدا پولی که ریختم مال رهن خانم بوده به جاش دارم اجاره میدم گفتم ۳ماهه برمیگردونم باز اجاره کمتر میشع یعنی دیگه باید کلیه هامو بفروشم اجاره بدم چون ندارم و حقوقم جواب نمیده یعنی اگر بیام دیگه حتی کرایه برگشتیمم نمیمونه برام یا باید ماشینمو بدن یا کرایه برگشت به مشهدم
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام داداش شماره تماس بزارید میام من دیگه صبرم تموم شده از این دزد ها تا ماشین تحویل نگیرم بر نمیگردم
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : من میام تا تهش باهات هستم داداش یه شماره بزار من از مشهد میخوام با اتوبوس بیام
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام من مشهدی هستم و میام داداش جان اگه وسیله داری منم میام وگرنه هماهنگ کن با اتوبوس ۱روز قبلش راه بیوفتیم یه شماره تماس بزار ممنون ازت و اینکه اگر برسم اونجا حتی شده ۱۰روز دم اون خراب شده میشینم چادر میزنم تا تکلیف مون روشن بشه من برسم اونجا با اگه جواب ندن با ۲۰لیتری بنزن میارم هم دم اون خراب شده و هم خودمد آتیش میزنم تا این دزدا رسانه ای بشن تا بقیه مردم بدونن که از این دزدا دیگه ماشین نخرن
علی شاهین جی آذرماه : دوستان ، عزیزان ، همدردان ، کسی اطلاعی از شاهین جی دستی داره؟؟؟ آخرین تاریخی که فاکتور شده کِی بوده ؟ لطفا اگر اطلاعات صحیحی دارید ، خبر بدید 🙏
شاهین g پذیرش ۱۷اذر : سلام دوستان تورو خدا ازتون خواهش میکنم هرکی نزدیک تهران هست و موقعیت تجمع رو داره پشت گوش نندازه برا تجمع تشریف بیاره چون این بی وجدان ها و بی دین ها مردم رو مسخره کردنمن خودم مشهد هستم ۱۰۰۰کیلومتر راهم دور هست ولی میام و به جاش برسه خودمو آتیش میزنم اون خراب شده سایپا دزد رو رسانه ای میکنم واقعا اگه برا پول و مالتون اعصابتون ارزش قائل هستین تشریف بیارید من خودم پشت تک تکتون هستم و حتی شده ۱۰روز چادر میزنم در اون خراب شده ولی دیگه ساکت نمیشینم ازتون خواهش خواهش خواهش میکنم همکاری کنید ممنونم ازتون
سجاد۲اردیبهشت : سلام کلا رفت دوباره تا۲ماه دیگه حتما ..شورش دراوردن دیگه ..۱۰بارگفتم بریم دم سایپا خراب شده هیشکی همراهی نکرد
شاهین جی 6 اردیبهشت : تروخدا رفتین تجمع هر چی شد نتیجه اینجا هم بگین منتظرم من خودم خانمم بچه کوچیک دارم نمیتونم بیام همسرم هم فوت شده الان 3 ماهه هرچی داشتم دادم به شرکت
شاهین جی : سلام من چندتا شاهین دنده ای جی تو دیوار دیدم گفتن ۱۲آذر بودیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا فوق العاده بهمن : راست میگه شخص که پولتون نمیخوره شرکت میخوره 😂😂😂
مویسون : متاسفم که این همه پیام دیدی دوباره رفتی تکمیل وجه کردی تاعیدماشینتوبدن بروخداتوشکرکن میخواستی لغوکنی بری بازارهرچی دوست داشتی بخری به شماخرداد405خودرومیدن حالاببینید
وحید ازنا لرستان : سلام دوست عزیز.من هم دقیقا شرایط شما رودارم پیش فروش بودم دی ماه..تکمیل وجه ام مثل شما بوده..قراردادمم 15201521 زنگ زدم گفتن حالا خیلی زوده واسه فاکتورشما
رضا : سلام دوستان 207صفر تیوفایو سقف فلز چهارم مرداد تحویل گرفتم اگه کسی خواست میفروشم معاوضه با تارا هم دارم
محمد : سلام برای من طرح مادران تحویل 90 روزه موعد تحویل زده 19 مرداد 3مرداد هم زده اماده برای فاکتور نمیدونم چقدر طول می کشه بدن
31تیرتحویل رانا : بچه ها یعنی اصلا کسی تو این دوماه رانا تحویل نگرفته؟ اصلا رانا تولید میشه؟ اخه همه شدن تحویلی 207
........... : از این حرف مفت ها زیاد زدن، همه ماشین ها کفش 40 روز تاخیر رو دارن، رانا هم همینطور، البته چون تولیدش کمه شاید به 2 ماه هم بکشه
علی رضا : سلام من هر روز بلا استثنا پیگیر هستم.به محض دریافت خبر همینجا میگم.شما ها هم پیگیر باشید و شرکت و نمایندگی ها را کلافه کنید تا مشکل رو برطرف کنن.
علی رضا : نه تکسوز به کارمون نمیاد
11بهمن : همه باورمیکنن