خودرو انباری شد

خودرو انباری شد

نبود تقاضا در کنار کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل باعث شده تا انبار خودروسازان پر شود از خودروهای تازه تولید شده و تقاضایی هم در بازار دیده نمی‌شود.

اكبر تركان، مشاور ارشد رئيس‌جمهور و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويژه اقتصادي در يك گفت‌وگوي راديويي اعلام كرد: تقاضا به حدي كم است كه هم‌اكنون يكي از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80هزار خودرو نگهداري كند. تركان كه با راديو اقتصاد صحبت مي‌كرد، اظهار داشت: هم‌اكنون كمبود عرضه وجود ندارد ولي به‌طور جدي با كاهش تقاضا مواجه هستيم.

صحبت‌هاي تركان پس از آن بيان مي‌شود كه اخيرا بين بخش‌هايي از مردم اين باور به‌وجود آمده است كه خودروسازان داخلي با ناديده گرفتن اصل انصاف، خودروي خود را با كيفيت پايين‌تر و قيمت بالاتر به مردم عرضه مي‌كنند. شرايط تحريمي چند سال گذشته باعث شد تا خودروسازان اصل كيفيت را فراموش كنند و به فكر سودآوري بيشتري باشند بدون اينكه به اصل رقابت با نمونه‌هاي خارجي فكر كنند.

اين در حالي است كه بيش از 90درصد بازار خودروي ايران در انحصار 2 برند خودروسازي داخلي است و اين دو خودروساز حتي حاضر نيستند خدمات پس از فروش مناسبي را هم در اختيار مشتريان قرار دهند. محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت هم چند روز پيش گفته بود از اينكه خودروهاي صفر كيلومتر داخلي را مقابل تعميرگاه‌ها مي‌بيند، خجالت مي‌كشد.

اما ظاهرا اين صحبت‌ها دردي را دوا نكرده و بازار خودروهاي داخلي راكد شده است. البته اين تمام ماجرا نيست. در سوي ديگر خودروسازان چيني توانسته‌اند بخشي از بازار را از خودروسازان داخلي بربايند. درباره اينكه خودروسازان چيني چگونه توانسته‌اند رقيب قدرتمند خودروسازان داخلي شوند، با شهرام ميرآخورلو، مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معـــــدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان گفت‌وگو كرده‌ايم.

علت افزايش سهم خودروسازان چيني از بازار كشورمان با وجود ركود حاكم بر بازار چيست؟

واقعيت آن است كه به‌دليل ساختار مناسب و شناخت چيني‌ها از نياز مشتريان ايراني تنوع خودروهاي چيني در بازار كشورمان از نظر تعداد مدل و تيپ‌هاي مختلف به‌گونه‌اي است كه جذابيت بيشتري براي خريداران ايراني ايجاد مي‌كنند. اين در حالي است كه خودروسازان ايراني قادر به كاركردن در زمينه توليد و عرضه خودروهايي با فيس‌ليفت (طراحي بدنه و آپشن) جديد و به‌روز نيستند. اين شرايط موجب شده تا مشتريان ايراني وقتي براي خريد خودرو به بازار مراجعه مي‌كنند با خودروهاي چيني داراي رنگ و لعاب‌هاي مختلف آن هم از برندهاي متفاوت چيني مواجه مي‌شوند كه قدرت انتخاب درست را از آنها سلب كرده و به‌رغم كيفيت نه‌چندان مناسب، به‌دليل تنوع و آپشن‌هاي مختلف اين خودروها ترغيب به خريد آن مي‌شوند.

شرايط وقتي سخت‌تر مي‌شود كه طي چند سال اخير مشتريان ايراني با مراجعه به نمايندگي‌هاي فروش شركت‌هاي خودروسازي مشاهده مي‌كنند در كنار يك يا 2محصول جديد اين خودروسازان، چند خودروي چيني نيز به مشتريان عرضه مي‌شود كه از ظاهر مشتري‌پسندتري برخوردارند. همچنين به‌روز بودن برندهاي خودروسازي چين و اينكه برندهاي مذكور مي‌توانند در سال حداقل يك خودروي جديد به بازار عرضه كنند، باعث شده تا ضعف خودروسازان داخلي در تنوع توليد و عرضه خودروهايي با ظاهري جديد بيشتر نمايان شود.

مصرف‌كننده ايراني نمي‌خواهد خودرويي مانند پژو 405 را كه 30سال پيش توليد شده، امروز هم به‌عنوان خودروي صفر كيلومتر خريداري كند. بر اين اساس مصرف‌كننده ايراني با مشاهده خودروهاي چيني كه هر سال با مدل و آپشن‌هاي جديدي به بازار عرضه مي‌شود، به خريد اين خودروها ترغيب مي‌شود.

به اعتقاد كارشناسان و مردم كيفيت خودروهاي چيني حتي از خودروهاي داخلي نيز پايين‌تر است، پس چرا هنوز هم مردم اين خودروها را خريداري مي‌كنند؟

چيني‌ها رفتار و سلايق مشتريان ايراني را به خوبي درك مي‌كنند. خودروسازان چيني در زمينه آپشن‌هاي ايمني و رفاهي به خوبي كار مي‌كنند و در رده قيمتي خودروهاي ايران‌خودرو و سايپا، خودروهايي با امكانات بيشتر و قيمت مناسب‌تر به بازار عرضه مي‌كنند و مشتريان نيز اين تنوع را متوجه مي‌شوند. مثلا درصورتي‌كه مصرف‌كننده ايراني بخواهد در رده قيمتي 50 تا 90ميليون تومان خريد كند، با گزينه‌هاي متنوعي از خودروهاي چيني مواجه مي‌شود اما اين تنوع در خودروهاي داخلي بسيار كمتر است و نمي‌توان تنها با تغيير ظاهري و ارتقا نيافتن كلاس خودروها و رفع مشكلات اصلي ساختار توليد، انتظار رقابت با چيني‌ها را داشت.

اينكه خودروي چيني بي‌كيفيت و نامرغوب است را نيز بايد در چارچوب الزامات آيين‌نامه اجرايي ضوابط فروش و خدمات پس از فروش كه اكنون در حال بازنگري است، ارزيابي كنيم؛ چراكه عرضه‌كنندگان اين خودروها بايد هزينه‌هاي تصاعدي ارائه خدمات پس از فروش را متحمل شوند؛ اينگونه نيست كه تنها به فكر فروش خودرو باشند.

گرچه ممكن است چيني‌ها در ابتداي كار خودروهاي باكيفيت پايين‌تري را به بازار عرضه كنند اما با گذشت زمان ناچار هستند در زمينه تأمين قطعات بهتر كار كنند و خودروهاي كيفي‌تري را به مشتري عرضه كنند. خودروسازان چيني مي‌دانند كه مشتري ايراني به‌دنبال رنگ و لعاب خودرو، شاسي‌بلندبودن و داشتن آپشن‌هايي مانند سانروف‌، تعداد بيشتر ايربگ، گرمكن و سردكن صندلي است. اين مشتريان در برخي موارد حتي بدون اطلاع از كابرد اصلي اين امكانات رفاهي و با بي‌توجهي به كيفيت، خودروهاي ياد شده را خريداري مي‌كنند. چيني‌ها به‌دنبال اين نيازسنجي رفته و خودروهايي متناسب با اين سليقه راهي بازار كشورمان مي‌كنند.

درصورتي كه حتي عرضه خودروهاي چيني به بازار را عامل افزايش رقابت قلمداد كنيم، علت اصلي تهديدبودن اين خودروها براي شركت‌هاي داخلي و كم‌شدن سهم بازار آنها چيست؟

متأسفانه هزينه تمام‌شده توليد خودرو در ايران بالاست چرا كه درست است كه خودروهاي چيني به‌صورت وارداتي به بازار عرضه مي‌شود اما با توجه به اينكه اين خودروها با استفاده از ابزار تعرفه‌اي سي‌كي‌دي (تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو) به كشور وارد مي‌شود، اين امر موجب شده تا تعرفه واردات اين خودروها در مقايسه با واردات خودرو به‌صورت سي‌بي‌يو (واردات خودروهاي آماده) و حتي نسبت به خودروهاي داخلي كمتر شده و با قيمت تمام‌شده كمتري در بازار عرضه شود.

اين در حالي است كه خودروسازان داخلي حتي براي تأمين قطعات مورد نياز خود ناچار به مراوده با قطعه‌سازان مختلف هستند و درصورتي كه مبادلات مالي شركت‌هاي خودروسازي با قطعه‌سازان با مشكل مواجه شود نيز بر روند تأمين قطعات و عرضه خودرو تأثير منفي دارد.

از سوي ديگر قطعه‌سازان كشورمان تنها سطح و وسعت داشته و عمق ندارند. درحالي‌كه توليد قطعه در حد 3 تا 4ميليون دستگاه خودرو است، در كشورمان اين ميزان در حد 200ه زار خودرو بوده كه موجب افزايش هزينه تمام‌شده توليد قطعات و در نتيجه افزايش هزينه‌هاي سربار توليد و قيمت تمام‌شده عرضه خودرو مي‌شود و هرچه جلوتر مي‌رويم، شرايط بدتر شده و خودروسازان ما نيز به سمت واردكنندگان خودروهاي چيني حتي به‌صورت سي‌بي‌يو پيش مي‌روند. گرچه ممكن است اين كار با هدف مهندسي معكوس و بازاريابي و حركت به سمت توليد باشد اما نبايد كاري كنيم تا خودروسازي كشورمان رنگ خودروهاي وارداتي به خود بگيرد.


منبع

همشهری

برچسب : خودرو , خودرو داخلی , خودروسازان , خودرو چینی , عرضه , تقاضا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

16 نظر

کاربر: Elantra
0

سلام ؛اینقدر بد نگین از خودروی چینی مثلا همین لیفان 620 بسیار سرتر از پژو پارسه. بسیار جادار شتاب عالی امکانات رفاهی مثل جا لیوانی کنسول صندلی راحت سانروف و ... یا ام وی ام با موتور بسیار قوی و رانندگی نرم، یا از لحاظ زیبائی کدوم محصول داخلی قابل رقابت با ام وی ام 315 یا برلیانس هست؟؟؟ جیلی و جک که بسیار جا افتاده هستند و امتحان خودشون پس دادند. ولی کلا مزیت های خودروهای چینی بسیار بالاتر از ایراداتشون هست . به جرات میشه گفت 80 درصد مزیت در مقابل 20 درصد ایراد ! ولی توی خودروهای داخلی 50-50 هست و دقیقا مثل هندوانه سر بسته یک خودرو از یک مدل و آپشن و تاریخ ساخت ممکنه با همان نوع خودرو با همان ویژگی ها ، کاملا فرق بکنه یکیشون سوهان روح و مایه عذابه و دیگری باعث خوشحالی صاحبشه . لذا این برمیگرده به نصب قطعات بی کیفیت . قطعاتی که در دید مشتری نیستند تا مشتری در نگاه اول بداند که فلان قطعه مهم را چپانده اند !!! اینجاست که میفهمیم سازندگان خودروهای خارجی از لحاظ وجدانی با شرافت بیشتری کار میکنند تا سازندگان داخلی و مثلا مسلمان ! یک خارجی بی دین بستن یک پیج را صرف نظر نمیکند اما...
09:35  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: Elantra
0

سلام ؛اینقدر بد نگین از خودروی چینی مثلا همین لیفان 620 بسیار سرتر از پژو پارسه. بسیار جادار شتاب عالی امکانات رفاهی مثل جا لیوانی کنسول صندلی راحت سانروف و ... یا ام وی ام با موتور بسیار قوی و رانندگی نرم، یا از لحاظ زیبائی کدوم محصول داخلی قابل رقابت با ام وی ام 315 یا برلیانس هست؟؟؟ جیلی و جک که بسیار جا افتاده هستند و امتحان خودشون پس دادند. ولی کلا مزیت های خودروهای چینی بسیار بالاتر از ایراداتشون هست . به جرات میشه گفت 80 درصد مزیت در مقابل 20 درصد ایراد ! ولی توی خودروهای داخلی 50-50 هست و دقیقا مثل هندوانه سر بسته یک خودرو از یک مدل و آپشن و تاریخ ساخت ممکنه با همان نوع خودرو با همان ویژگی ها ، کاملا فرق بکنه یکیشون سوهان روح و مایه عذابه و دیگری باعث خوشحالی صاحبشه . لذا این برمیگرده به نصب قطعات بی کیفیت . قطعاتی که در دید مشتری نیستند تا مشتری در نگاه اول بداند که فلان قطعه مهم را چپانده اند !!! اینجاست که میفهمیم سازندگان خودروهای خارجی از لحاظ وجدانی با شرافت بیشتری کار میکنند تا سازندگان داخلی و مثلا مسلمان ! یک خارجی بی دین بستن یک پیج را صرف نظر نمیکند اما...
09:35  1394/06/02
پاسخ دادن
انزلی چی
0

انشا ءاله این کار تداوم داشته باشه و خودروهای گران و بی کیفیت ایرانی و چینی باد کنه رو دست فروشندگانشان !! ، ولی هزار بار متاسفانه که مشاهده می شه تو این صفحات car1 خودروهای داخلی برخی مردم "راحت طلب" و ساده دل ، شوق خرید خودرو داخلی دارند و طوری از خودروهاشون تعریف و تمجید می کنند که انگار دنیا رو دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
09:02  1394/06/02
پاسخ دادن
انزلی چی
0

انشا ءاله این کار تداوم داشته باشه و خودروهای گران و بی کیفیت ایرانی و چینی باد کنه رو دست فروشندگانشان !! ، ولی هزار بار متاسفانه که مشاهده می شه تو این صفحات car1 خودروهای داخلی برخی مردم "راحت طلب" و ساده دل ، شوق خرید خودرو داخلی دارند و طوری از خودروهاشون تعریف و تمجید می کنند که انگار دنیا رو دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
09:02  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: سوادکوهی
6

با سلام
تا زمانی که از مدیریت علمی و بروز استفاده نشه
تا زمانی که به تخصص و تعهد توجه نشه
تا زمانی که منافع شخصی بر منافع گروهی ارجعیت داشته باشه
تا زمانی که برنامه جامع و کاملی تهیه نشه
تا زمانی که رقابت ایجاد نشه
به هیچ وجه صنعت خودرو سازی ما در جهان حرفی برای گفتن نخواهد داشت
08:16  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
0

اين مشتريان در برخي موارد حتي بدون اطلاع از كابرد اصلي اين امكانات رفاهي و با بي‌توجهي به كيفيت، خودروهاي ياد شده را خريداري مي‌كنند.!!!!!
آخه با شعورررر دیگه سانروف و گرم کن و سرد کن صندلی هم اطلاع میخواد؟!!!!! که مردم ندارن!!!!
شما عرضه مونتاژم ندارید چه برسه تولید خودرو!!!
انشالا ک ورشکست شید راحت شیم از این انحصارررر
یعنی میشه با پنجاه شصت میلیون فرود ریپتور سوار شیم،ای خدااااا
04:43  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
0

اين مشتريان در برخي موارد حتي بدون اطلاع از كابرد اصلي اين امكانات رفاهي و با بي‌توجهي به كيفيت، خودروهاي ياد شده را خريداري مي‌كنند.!!!!!
آخه با شعورررر دیگه سانروف و گرم کن و سرد کن صندلی هم اطلاع میخواد؟!!!!! که مردم ندارن!!!!
شما عرضه مونتاژم ندارید چه برسه تولید خودرو!!!
انشالا ک ورشکست شید راحت شیم از این انحصارررر
یعنی میشه با پنجاه شصت میلیون فرود ریپتور سوار شیم،ای خدااااا
04:43  1394/06/02
پاسخ دادن
کاربر: m12421k
7

خخخخ.
اون وقت وجود آپشن بیشتر و طراحی بهتر موتور های هرچند قدیمی اما بهتر دلیلی بر بی کیفیت بودن چینی هاست؟ :-)
الان مثلا پارس با چینی های هم قیمت خودش تو بازار یکیه؟! من که فک نمی کنم. همین لندمارک شاید آپشن خاصی نداشته باشه اما کیفیت ی واقعا خوبه و تا الان(17.000km) هیچ مشکلی نداشته. در صورتی که تا الان 2 تا تولید داخل صفر تو مسافرت گذاشتمون کنار جاده.
چینی ها به پای ژاپنی ها و کره ای ها و اروپایی ها نمی رسن اصلا. ولی هرچی باشن 10 پله از تولید داخل سر ترن.
16:30  1394/06/01
پاسخ دادن
منتظر
0

به چی خودروساز داخلی دلمون رو خوش کنیم؟
به احترام به مشتری؟
به قرار دادهای یه طرفشون؟
کیفیت خودروهاشون؟
ایمنی شون؟
آلایندگی پایین؟
به اشتغال زاییشون که همه قطعات را وارد می کنند؟
به خوش قولیشون؟
شما بگید به چی دلمون رو خوش کنیم.
من تا عمر دارم ماشین داخلی می خرم.
به امید روزی که همه خائنین به مملکت از جمله این دو خودرو ساز از بین برند.
16:12  1394/06/01
پاسخ دادن
رامتین
0

اینکه میگید خودروهای چینی بی کیفیت تر از داخلی است خنده داره. بنظرم خودروهای چینی در حال حاضر (نه دو سه سال پیش) از خودروهای داخلی هم با کیفین تر و هم ارزونتر و هم زیباتر و با آپشن بیشتره. پس آدم مگه مغز ... خورده که خودروی داخلی بخره. امیدوارم با ورشکستگی خودروسازهای داخلی مواجه بشیم و سپس خودروساز های خارجی با همکاری شرکتهای داخلی، کارخانجات مستقلی ایجاد کنند.
15:40  1394/06/01
پاسخ دادن
انزلی چی
0

خودروهای صفر کیلومترتون رو تو انبار انباشته کنید تا زیر لاستیکهاشون علف در بیاد!!!!!!!!!!!!!!!!
14:23  1394/06/01
پاسخ دادن
فراری
0

سلام لطفا ی عربی داخل متن را درست کنید و متن دارای غلط املایی میباشد"ادیو اقتصاد"!
14:16  1394/06/01
پاسخ دادن
نوید
0

با کمال احترام به نگارنده ی مقاله
من که کاملا راضی هستم خودرو ساز های کشورمان رنگ خودرو های وارداتی بگیرد.
خودمونو که دیگه نمیتونیم گول بزنیم ایرانخودرو و سایپا و.... به غیر از مونتاژ کار دیگه ای از عهده شان بر نمی آید که مونتاژ کاران قابلی هم نیستند.
14:02  1394/06/01
پاسخ دادن
امیر
0

یه چیز دیگه که یادم رفت این بود که تولید ماشین برای عراقیها گرون در نمیاد که پرشیا رو به اونا 18تومن میدین . به ما که 45تومن میدین بازم میگید نمیصرفه بابا خیلی دیگه.....
14:01  1394/06/01
پاسخ دادن
امیر
0

چینیها از اونور دنیا اومدن و سلیقه ایرانی رو فهمیدن . شما 50ساله که تو ایرانید به خودتون زحمت ندادین دنبال سلیقه و نیاز بازار باشید . و به تولید بهتر کمک کنید . قطعه ساز همان چیزی رو میزنه که خودروساز میخواد . پس الکی نا لایقی خودتون رو گردن کسی دیگه نندازید . ماشین صفر ایرانی نمیخریم
13:54  1394/06/01
پاسخ دادن
محمد
0

باید برند به سوی مونتاز چون نمینونن خودرو طراحی کنند
12:44  1394/06/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد