برخی معتقدند که پراید بسیار ارزان تر از قیمت کنونی اش ارزش دارد ، زمانی که این خودرو حدود 7 میلیون تومان عرضه می شد گفته می شد قیمت تمام شده این خودرو 3.5 میلیون تومان بود.
قلعه بانی مدیر عامل پیشین سایپا هم در آن سال ها قیمت تمام شده پراید را حدود 4.5 میلیون تومان عنوان کرده بود . حال اگر فرض بگیریم این عدد درست باشد ، قیمت تمام شده پراید چیزی در حدود 65 درصد قیمت این خودرو در بازار است با این محاسبات این خودرو باید امسال 12.5 میلیون تومان برای تولید کننده تمام شود . اما آیا می توان ارزان تر از پراید را هم در ایران تولید کرد.
هم اکنون تاتا نانو با قیمت 2500 دلار ارزان ترین خودرو در جهان است . یعنی قیمت این خودرو در حدود 8میلیون تومان است این بدان معنی است که قیمت این خودرو از پراید می تواند بسیار کمتر باشد .
اگر فرض بگیریم این خودرو به صورت کامل به ایران وارد شود حدود 14 میلیون تومان قیمت پیدا می کند ولی اگر این خودرو با ساخت داخل بالای 50 درصد در ایران تولید شود قیمت این خودرو میتواند چیزی در حدود 9 میلیون تومان باشد .
با این قیمت بسیاری از افراد قشر متوسط به پایین ایران می توانند صاحب خودرو صفر کیلومتر شوند .
اما «تاتا نانو» چگونه خودرویی است
تاتا نانو، یک خودروی شهری چهار سرنشینه است که توسط شرکت هندی تاتا موتورز و بیشتر برای بازار هند ساخته میشود. این خودرو بسیار کم مصرف است به گونهای که در بزرگراهها با یک لیتر ۲۶ کیلومتر و در داخل شهر با یک لیتر ۲۲ کیلومتر راه میپیماید. موتور تاتا نانو دو سیلندر است و با حجم 630 سی سی که کمتر از نصف حجم موتور خودرو پراید است حدود 40 اسب بخار قدرت تولید می کند این در حالی است که موتور 1300 سی سی پراید حدود 60 اسب بخار قدرت تولید می کند.
طول تاتا نانو 3 متر است در حالی که پراید حدود 4 متر طول دارد عرض تاتا نانو 1.5 و ارتفاع آن 1.6متر است .در حالی که پراید 1.6 متر عرض و 1.5 متر ارتفاع دارد . با این اعداد مشخص ست که تاتا نانو از نظر اندازه از پراید کوچکتر و هم اندازه رنو 5 است . وزن پراید 870 کیلوگرم و وزن تاتا نانو 600 کیلوگرم است . با این وزن بنظر می رسد قدرت کشش پراید و تاتا نانو چندان تفاوتی با هم نداشته باشند .
این خودرو برای نخستین بار در نهمین نمایشگاه خودروی پراگاتی در شهر دهلی نو هند در دهم ژانویه ۲۰۰۸ رونمایی شد.نانو در زبان گجراتی یعنی زبان مدیران گروه تاتا به معنای کوچک است.
تاتا نانو از نظر کیفیت ساخت، خودرو بسیار ارزان قیمتی است و در ساخت تزئینات داخلی آن از مواد و پلاستیک ارزان قیمت استفاده شده است . از نظر ایمنی با توجه به فیلم تست تصادف، این خودرو وضعیت بهتری نسبت به خودرو پراید و همچنین خودرو ام وی ام 110 دارد . این خودرو توانسته است آزمون ایمنی در انگلستان را پاس کند .
شاید اگر این خودرو در ایران تولید شود بسیاری از مشتریان به جای خرید پراید یا ام وی ام 110 به سمت خرید این خودرو حرکت کنند تاتا نانو شاید برای خارج شهر گزینه چندان مناسبی نباشد ولی برای مسیر های داخل شهری با توجه به مصرف سوخت پایین گزینه مناسبی بنظر می رسد .
در چند سال گذشته برخی زمزمه ها از مذاکراتی بین خودرو سازان ایرانی و تاتا موتورز برای تولید یا فروش این خودرو در ایران شنیده شده است که تا کنون خبر قطعی از این موضوع منتشر نشده است. بررسیهای نشان میدهد؛ ممکن است با توجه به افزایش مبادلات سیاسی اقتصادی ایران پس از رفع تحریم ها ، شرکت های خودرو ساز ایرانی به سمت همکاری با تاتا موتورز هند برای تولید خودرو های ارزان تمایل پیدا کنند .
البته در فضای موجود شرکت های ایرانی بیشتر تمایل دارند با شرکت های اروپایی، ژاپنی و کره ای همکاری کنند ولی این شرکت ها ارزان ترین خودرو هایشان بالای 7 هزار دلار قیمت تمام شده دارد .
گفتنی است تاتاموتور بزرگترین شرکت خودروسازی هند است. این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتا است. تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی تاتا، از پارسیان هند بنیان نهاده شد.
مشهورترین محصول این شرکت تاتا نانو است که به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو تنها ده هزار روپیه معادل ۲۵۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد.
تاتا موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی جگوار و لندرور را از فورد خریداری کرد و پس از آن هم با جنرال موتورز آمریکا برای خرید هامر وارد مذاکره شده که البته در نهایت هامر به شرکت دیگری فروخته شد.