آیا میخواهید به آفرود بروید؟ اگر اولین بار است که میخواهید با یک خودرو دو دیفرانسیل رانندگی کنید، نکاتی وجود دارند که باید بدانید.
نکته اول
اگر ار قبل خودرو مناسب آفرود ندارید یک دستگاه خریداری کنید. جیپهای قدیمی برای کار مناسب هستند. البته جیپ رانگلرهای جدید هم مناسبند ولی قیمت آنها بالاست. بهترین خودروهای آفرود، خودروهایی هستند که کوچک و جمع و جور باشند و ناهمواریهای سطح زمین را خوب جذب کنند.
نکته دوم
پیکآپهای بزرگ برای آفرود مناسب نیستند مگر اینکه قصد داشته باشید زمان زیادی را در گل و لای رانندگی کنید.
نکته سوم
مواد و وسایل لازم برای خود و خودروتان را به همراه بردارید. بنزین اضافه، تایر زاپاس، جک، آب و لوازم یدککشی برای مواقعی که شاید جایی گیر کنید و مجبور بشوید خودرو دیگری شما را بکشد.
نکته چهارم
بهتر است افراد مبتدی یک میسر آسان را انتخاب کنند. جادههای فرعی کوهستانی که به ندرت ترددی در آنها صورت میگیرد، برای این گونه افراد مناسب است.
نکته پنجم
وقتی به ابتدای مسیر رسیدید هر دو دیفرانسیل را فعال کنید.
نکته ششم
با احتیاط وارد مسیر بشوید.
نکته هفتم
مراقب سنگهایی که وسط مسیر قرار گرفتهاند باشید. بعضی از آنها بزرگتر از آن هستند که بتوان تایرها را دو طرف آن انداخت و از رویشان عبور کرد. اگر روی سنگی بروید که بیش از حد بزرگ است ممکن است قسمت زیرین خودرو یا کارتل آسیب ببیند و خودرو زمینگیر بشود.
نکته هشتم
یک مربی به همراه داشته باشد، این کار کمک زیادی به شما میکند!
نکته نهم
از محل قرارگیری تایرها آگاه باشید. این کار به شما کمک میکند بدون این که احتیاج داشته باشید مربی به شما بگوید از کدام طرف بروید، راهتان را از میان مسیرهای دشوار پیدا کنید. برای تمرین میتوانید کف پارکینگ یا خیابان قوطی آلومینیومی نوشابه بچینید، سپس سعی کنید هر قوطی را با تایر سمت شاگرد بزنید. اگر این کار را چند بار با موفقیت انجام بدهید، هنگامی که خود را در لبه انتهایی مسیری ببینید که به اشتباه وارد آن شدهاید، بسیار به درد بخور خواهد بود.
-اگر خودروهای دیگر گیر کردند به آنها کمک کنید.
-باد تایرها را کم کنید و به حدود 15 PSI برسانید. این کار باعث میشود تایر روی سنگلاخ بخوابد و اصطکاک و کشش بیشتری تولید کند.
-همیشه بهتر است به همراه یک خودرو دیگر به آفرود بروید تا در صورتی که یک خودرو در جایی گیر کرد، خودرو دیگر بتواند به آن کمک کند.
-خودرویی انخاب کنید که به دیفرانسیل ضد لغزش یا قفل دیفرانسیل مجهز باشد. این نوع دیفرانسیل به خودرو کمک میکند حتی در صورتی که یک چرخ به صورت هرز و بدون هیچ اصطکاکی میچرخد، نیرو به خوبی به چرخ دیگر همان محور منتقل بشود. این امر زمانی کارایی خودش را نشان میدهد که از صخرهها بالا میروید و یک چرخ روی هوا قرار میگیرد.
-نوار یا سیم بکسل به همراه داشته باشید. شاید لازم بشود کسی را بکسل کنید، شاید هم خودرو خودتان به بکسل شدن احتیاج پیدا کند. استفاده از وینچ هم میتواند بسیار مفید باشد.
- تصاویری که بسیاری از دوربینها ثبت میکنند، نمیتوانند حق مطلب را ادا کنند، بنابراین اگزر میخواهید به دوستانتان فخر فروشی کنید، بهتر است دوربین حرفهای به همراه داشته باشید. در دوربینهای معمولی، صخرهها کوچکتر از آن چیزی به نظر میرسند که شما از رویشان عبور کردهاید.
-خودروهایی که محور جلو آنها خشکتر است مناسبترند و هنگام رانندگی در خارج جاده، دست شما را بیشتر باز میگذارند. خودورهایی که از سیستم تعلیق مستقل در قسمت جلو بهره میبرند، روی جاده بسیار راحت هستند ولی در خارج جاده به زحمت میافتند. به همین خاطر است که خودروهای Humvee هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب از سیستم تعلیق مستقل بهره میبرند.
هشدارها
توجه داشته باشید که خودروهای آفرود به خاطر ارتفاع زیادشان، مرکز ثقل بالاتری دارند، به همین خاطر بیشتر مساعد چپ شدن هستند.
-شما هیچگاه به عمق آب یا عمق گل و لای زیر آن آگاه نخواهید شد و خودرویی که حدود 1800 کیلوگرم وزن دارد، مانند یک سنگ غرق خواهد شد. حتی اگر چوب عمق 20 سانتیمتری را نشان میدهد، خودرو سنگین شما این قابلیت را دارد که حدود 2.4 متر در گل و لای زیر آب فرو برود.
-روی سنگهای بزرگ نروید. ممکن است گیر کنید یا به خودرو آسیب برسانید.