چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

آیا می‌خواهید به آف‌رود بروید؟ اگر اولین بار است که می‌خواهید با یک خودرو دو دیفرانسیل رانندگی ‌کنید، نکاتی وجود دارند که باید بدانید.

 

نکته اول

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

اگر ار قبل خودرو مناسب آف‌رود ندارید یک دستگاه خریداری کنید. جیپ‌های قدیمی برای کار مناسب هستند. البته جیپ رانگلرهای جدید هم مناسبند ولی قیمت آن‌ها بالاست. بهترین خودروهای آف‌رود، خودروهایی هستند که کوچک و جمع و جور باشند و ناهمواری‌های سطح زمین را خوب جذب کنند.

 

نکته دوم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

پیک‌آپ‌های بزرگ برای آف‌رود مناسب نیستند مگر این‌که قصد داشته باشید زمان زیادی را در گل و لای رانندگی کنید.

 

نکته سوم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

مواد و وسایل لازم برای خود و خودروتان را به همراه بردارید. بنزین اضافه، تایر زاپاس، جک، آب و لوازم یدک‌کشی برای مواقعی که شاید جایی گیر کنید و مجبور بشوید خودرو دیگری شما را بکشد.

 

نکته چهارم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

بهتر است افراد مبتدی یک میسر آسان را انتخاب کنند. جاده‌های فرعی کوهستانی که به ندرت ترددی در آن‌ها صورت می‌گیرد، برای این گونه افراد مناسب است.

 

نکته پنجم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

وقتی به ابتدای مسیر رسیدید هر دو دیفرانسیل را فعال کنید.

 

نکته ششم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

با احتیاط وارد مسیر بشوید.

 

نکته هفتم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

مراقب سنگ‌هایی که وسط مسیر قرار گرفته‌اند باشید. بعضی از آن‌ها بزرگ‌تر از آن هستند که بتوان تایرها را دو طرف آن انداخت و از رویشان عبور کرد. اگر روی سنگی بروید که بیش از حد بزرگ است ممکن است قسمت زیرین خودرو یا کارتل آسیب ببیند و خودرو زمین‌گیر بشود.

 

نکته هشتم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

یک مربی به همراه داشته باشد، این کار کمک زیادی به شما می‌کند!

 

نکته نهم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

از محل قرارگیری تایرها آگاه باشید. این کار به شما کمک می‌کند بدون این که احتیاج داشته باشید مربی به شما بگوید از کدام طرف بروید، راه‌تان را از میان مسیرهای دشوار پیدا کنید. برای تمرین می‌توانید کف پارکینگ یا خیابان قوطی آلومینیومی نوشابه بچینید، سپس سعی کنید هر قوطی را با تایر سمت شاگرد بزنید. اگر این کار را چند بار با موفقیت انجام بدهید، هنگامی که خود را در لبه انتهایی مسیری ببینید که به اشتباه وارد آن شده‌اید، بسیار به درد بخور خواهد بود.

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

-اگر خودروهای دیگر گیر کردند به آن‌ها کمک کنید.

-باد تایرها را کم کنید و به حدود 15 PSI برسانید. این کار باعث می‌شود تایر روی سنگلاخ بخوابد و اصطکاک و کشش بیشتری تولید کند.

-همیشه بهتر است به همراه یک خودرو دیگر به آف‌رود بروید تا در صورتی که یک خودرو در جایی گیر کرد، خودرو دیگر بتواند به آن کمک کند.

-خودرویی انخاب کنید که به دیفرانسیل ضد لغزش یا قفل دیفرانسیل مجهز باشد. این نوع دیفرانسیل به خودرو کمک می‌کند حتی در صورتی که یک چرخ به صورت هرز و بدون هیچ اصطکاکی می‌چرخد، نیرو به خوبی به چرخ دیگر همان محور منتقل بشود. این امر زمانی کارایی خودش را نشان می‌دهد که از صخره‌ها بالا می‌روید و یک چرخ روی هوا قرار می‌گیرد.

-نوار یا سیم بکسل به همراه داشته باشید. شاید لازم بشود کسی را بکسل کنید، شاید هم خودرو خودتان به بکسل شدن احتیاج پیدا کند. استفاده از وینچ هم می‌تواند بسیار مفید باشد.

- تصاویری که بسیاری از دوربین‌ها ثبت می‌کنند، نمی‌توانند حق مطلب را ادا کنند، بنابراین اگزر می‌خواهید به دوستان‌تان فخر فروشی کنید، بهتر است دوربین حرفه‌ای به همراه داشته باشید. در دوربین‌های معمولی، صخره‌ها کوچک‌تر از آن چیزی به نظر می‌رسند که شما از رویشان عبور کرده‌اید.

-خودروهایی که محور جلو آن‌ها خشک‌تر است مناسب‌ترند و هنگام رانندگی در خارج جاده، دست شما را بیشتر باز می‌گذارند. خودورهایی که از سیستم تعلیق مستقل در قسمت جلو بهره می‌برند، روی جاده بسیار راحت هستند ولی در خارج جاده به زحمت می‌افتند. به همین خاطر است که خودروهای Humvee هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب از سیستم تعلیق مستقل بهره می‌برند.

 

هشدارها

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

توجه داشته باشید که خودروهای آف‌رود به خاطر ارتفاع زیادشان، مرکز ثقل بالاتری دارند، به همین خاطر بیشتر مساعد چپ شدن هستند.

-شما هیچ‌گاه به عمق آب یا عمق گل و لای زیر آن آگاه نخواهید شد و خودرویی که حدود 1800 کیلوگرم وزن دارد، مانند یک سنگ غرق خواهد شد. حتی اگر چوب عمق 20 سانتی‌متری را نشان می‌دهد، خودرو سنگین شما این قابلیت را دارد که حدود 2.4 متر در گل و لای زیر آب فرو برود.

-روی سنگ‌های بزرگ نروید. ممکن است گیر کنید یا به خودرو آسیب برسانید.


منبع

WikiHow

برچسب : آف رود , خارج جاده , جیپ , جیپ رانگلر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

15 نظر

یوسف
0

من یه جیپ ۶سیلندر دارم کجا باید برم شرکت کنم رهنمایی کنید ممنون میشم‌
05:29  1397/10/21
پاسخ دادن
سعید
0

برای اولین بار که امشب به صفحه ی این مقاله اومدم ، متوجه شدم که
آقا بابک اینجا هم با دوستان سر لندکروز دعوا داشته.
بابا دست بردار آقای بابک خان ، اصلا x6 بهترین و قدرتمندترین ماشین آفرود
دنیاست باشه !!!!! ... بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه !
00:20  1394/06/04
پاسخ دادن
ronaldo
5

برای اینجور جاده هاgmc بهترینه!
20:22  1394/06/03
پاسخ دادن
سعید
1

ماشین های آمریکایی و ژاپنی در آفرود قدرت دارند و ماشین های اروپایی
بیشتر در جاده و خیابان موفق هستند .
اما بازم تویوتا و جیپ حرف اول رو می زنند.
00:21  1394/06/04

چروکی
5

ronaldo فقط امریکا فقط امریکا.
11:57  1394/06/04

مريم
0

اقا بابك يعني ماهم كه نظر هاي مسخره شما رو ميخونيم يالقوزيم. واقعا از ادبو تربيتت معلومه كي هستي
11:38  1394/06/03
پاسخ دادن
بابک
1

دوستان خوبم باور کنید به خدا قسم بعضی از نظرات به من هیچ ربطی ندارن. هر چند که از اقا سعید دلخور شدم و از سر ناراحتیم یه چیزائی گفتم ولی به خدا قسم دوس نداشتم و ندارم کسی ازم دل ازرده شه. اقا سعید هرچی که من سعی داشتم با ایشون بحث علمی و فنی بکنیم و نظراتمونو به بحث و اشتراک بذاریم اما ایشون به شدت عصبانی میشد و شروع میکرد به توهین و اینا. اما به خدا قسم بعضی از دیدگاهها و نظرات هیچ ربطی به من نداشتن. من دوس دارم با دوستان درباره ی خودرو و دنیایه خودرو نظراتمونو به بحث و اشتراک بذاریم. ما نیومدیم تو این سایتا به جون هم بیفتیمو دعوا کنیم. اومدیم نظرات و عقاید و سلایقمونو مورد بحث و بررسی قرار بدیم و از تبادل افکار لذت ببریم. باز در اخر میگم بعضی از کامنتا به من هیچ ربطی نداشتن. با وجود اختلاف عقیده و سلیقه به تمامیه جوونایه ماشین باز احترام قائلم و از مباحثه با دوستان لذت میبرم.
15:03  1394/06/03

اميد
0

نه به اين متن ادبي نه به اينكه نظر هيچ كس رو هم قبول نداشتن.
16:57  1394/06/03

امین
0

لنكروز ماشين خوبيه و امكانات خوبي داره ولي براي آفرود حرفه اي بدلايلي مختلف مثل اندازه كه زياد از حد بزرگه و قيمت بالا كه هزينه رو بالا مي بره و .... مناسب نيست
09:32  1394/05/30
پاسخ دادن
تویوتا
2

با لندکروزها با خیال راحت در آفرود برانید. چون جای نگرانی چندانی وجود
ندارد
22:39  1394/05/29
پاسخ دادن
هاجی پاترولی
0

من هم با کاپرا روندم هم لندکوروز هم با جیپ و پاترول و ۱۳سال هم سابقه آفرود دارم نظر من اینکه پاترول و جیپ بهتر تو آفرود میرن نسبت به لند کوروز
14:54  1394/10/22

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد