آزادی بیش از حد سرمایه داران خودرو!

آزادی بیش از حد سرمایه داران خودرو!

فرشید سیم‌بر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علل رشد بسیار ضعیف صنعت خودروسازی در کشور گفت: کارخانه‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند، تمام تلاش خود را بر حداکثر فروش گذاشته بودند و مواردی را که در قراردادها متعهد شده بودند، عمل نمی‌کردند به گونه‌ای که باید خودروهایی با استانداردهای بین‌المللی تولید کنند، یعنی آمادگی برای مصرف بنزین یورو 4 و یورو 5 را ایجاد کنند، اما هنوز بنزین یورو 3 استفاده می‌شود.

همچنین، این شرکت‌ها علاوه بر آنکه تعهدات مالیاتی و سرمایه‌گذاری را رعایت نمی‌کردند، خودروهایی بی‌کیفیت تولید می‌کردند که قادر به صادرات نبودند.

وی گفت: با این افراد برخورد جدی صورت نگرفت و با نادیده گرفتن این موضوع در مدت زمان طولانی، توانستیم بازار بین‌المللی به‌دست آوریم نه خودروی ملی داشته باشیم که نشان‌دهنده کشورمان باشد، از طرفی هم، به وجود آمدن تحریم‌ها، این صنعت را به شدت عقب انداخت.

سیم‌بر در خصوص ارائه راهکارهایی برای افزایش صنعت خودروسازی گفت: در ابتدا باید از تعدد ماشین‌آلات، از این کشورها و شرکت‌های وابسته جلوگیری و قراردادهایی منعقد شود که به عنوان مثال می‌توان از اگزوز اتومبیل نام برد زیرا باید با شرایط آب و هوایی خشک ایران تطبیق داده شود و همچنین با فرهنگ ترافیک و تردد در خیابان‌های کشور تناسب داشته باشد تا سبب این همه تلفات مالی و جانی نشود.

سپس این شرکت‌ها را وادار کنند تا محصولات خود را به خارج صادر کنند بدون آنکه یارانه‌ای از دولت دریافت کنند، هم‌چنین باید قطعات ساخته شده در ایران را تا حد امکان پیش ببرند تا خودرو در ایران، دیگر جنبه مونتاژ در آن کشور را نداشته باشد.

وی گفت: صنعت خودروسازی، باید ده‌ها صنعت دیگر را به تحرک وادار کند و قدرت خرید مردم را افزایش دهد تا بازارهای داخلی دچار نوسان نشوند.

همچنین گفت: اگر قطعات ماشین آلات، از خارج وارد شوند، بسیاری از دریافتی‌های ارزی کشور ما باید در این راه خرج شود در حالی که باید برای مسائل اساسی و پایه‌ای کشور صرف شود.

سیم‌بر در خصوص خرید تکنولوژی‌های نو در صنعت خودروسازی پس از دوران تحریم گفت: مطمئناً کشورهای طرف ما، آخرین تکنولوژی‌های موجود را دراختیار ما نخواهند گذاشت و زمانی حاضر به این کار می‌شوند که در سرمایه‌گذاری آن واحد تولیدی سهیم باشند.

سیم‌بر در پایان گفت: برای به‌دست آوردن تکنولوژی، باید هزینه‌های تحقیقات، فناوری و آموزش و پرورش به شدت افزایش پیدا کند و به تحقیقات اهمیت داده شود.


منبع

باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب : صنعت خودرو داخلی , واردات خودرو , صادرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

ronaldo
0

اقا علی خلاقیت داریم از متخصصان حمایت نمیشه
13:43  1394/05/25
پاسخ دادن
علی
9

این حرف ها رو همه قبول دارند و قشنگه، اما تو ایران ما فقط بلدیم قشنگ حرف بزنیم، اما تو عمل ..... سواد مدیران خودرو ساز ما در حد مونتاژ خودروهای قدیمی و دست ذرازی تو جیب مردم هست. کو خلاقیت، کو احترام به حقوق مشتری، کاش مدیران ما اندکی شعور داشتند........
10:15  1394/05/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده
امیر : سلام من میخوام پیکان‌ پژویی بخرم به نظر شما مصرف ش زیاد نیست
مهرسام : واسه من رنگ سفیدتحویلم 9خردادبود
محمد : شما سقف فلزی فاکتور شدی
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟