شاید شنیدن این خبر که کمپانی جیپ قصد دارد جیپ پاتریوت قدیمی را دوباره به خط تولید برگرداند قدری تعجبآور باشد ولی وقتی به آمار فروش بالای آن نگاهی بیندازید همه چیز دستگیرتان خواهد شد. این خودرو برخلاف از مدل افتادگیاش، توانسته از طی چند سال اخیر مشتریان جدیدی برای خودش دست و پا بکند. جیپ پاتریوت در سال 2015 به بازار بازگشته است تا سبک و سیاق جیپ را در قالب یک کراس اوور جمع و جور خلاصه کند. اگر به دنبال یک کراس اوور جدید با قیمتی در سطح جیپ پاتریوت میگردید، بهتر است به نگاهی به فورد Escape شهری، مزدا CX-5 اسپرت و تویوتا RAV4 پر طرفدار بیندازید که گزینههای بهتری هستند. جیپ چروکی جدید نیز بسیار جذاب است. در مجموع میتوان گفت جیپ پاتریوت خودرو بدی نیست ولی با استانداردهای امروزی، بهتر است مورد بازنگری قرار بگیرد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
جیپ پاتریوت مدل 2015، یک کراس اوور جمع و جور و پنج نفره است که در تیپهای Sport، Latitude و Limited به بازار عرضه میشود. دو تیپ فرعی با نامهای Altitude Edition و High Altitude Edition نیز وجود دارند که به ترتیب زیر مجموعه تیپهای Sport و Latitude محسوب میشوند و فقط با دیفرانسیل جلو، موتور 2 لیتری و گیربکس متغیر پیوسته (CVT) در اختیار مشتریان قرار میگیرند. تجهیزات تیپ اسپرت عبارتند از: رینگهای 16 اینچی فولادی، روفریل، چراغهای مهشکن، آینههای جانبی دستی، شیشههای خم، قفلهای دستی، کروز کنترل، روکش پارچهای، غربیلک فرمان با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، صندلیهای تاشوی عقب به نسبت 40/60، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و چهار بلندگو و یک جک صوتی اضافی. تیپ فرعی Altitude Edition از این تجهیزات بهره میبرد: رینگهای 17 اینچی آلومینیومی سیاه رنگ، سپر عقب همرنگ بدنه و تزیینات سیاه رنگ روی بدنه. چنانچه پکیج Power Value Group را خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرند: آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، دسترسی بدون کلید، شیشههای برقی و قفل مرکزی. توجه داشته باشید که قبل از خریداری این پکیج باید حتماً سیستم تهویه مطبوع را که به صورت یک آپشن مجزا برای تیپهای Sport و Altitude به فروش میرسد. تیپ Latitude همه تجهیزات فوق را به صورت استاندارد دارد و این تجهیزات را نیز به آنها اضافه میکند: رینگهای 17 اینچی آلومینیومی نقرهای رنگ، روکش چرمی غربیلک فرمان، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی تاشوی شاگرد، صندلیهای تاشوی عقب و دکمههای کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان. تجهیزات تیپ فرعی High Altitude Edition عبارتند از: رینگهای 17 اینچی، سانروف، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت و روکش چرمی. تیپ Limited از همه تجهیزات تیپ Latitude بهره میبرد ولی این تجهیزات را به آنها اضافه میکند: موتور حجیمتر، ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ (سایر تیپها در چرخ عقب دارای ترمز کاسهای هستند)، تزیینات بدنه ارتقا یافته، کنترل آب و هوای اتوماتیک، کامپیوتر سفری، سیدی چنجر شش تایی، صندلی برقی راننده و روکش چرمی. برای تیپهای Latitude و Limited چندین و چند پکیج به فروش میرسند. چنانچه پکیج Sun and Sound Ground را خریداری کنید، سانروف، سیستم صوتی Boston Acoustics به همراه ساب ووفر، دو بلندگو بر روی قسمت داخلی صندوق عقب و رادیو ماهوارهای در اختیارتان قرار میگیرند. تجهیزات پکیج Security and Cargo Convenience Group عبارتند از: روفریل، استارت از راه دور، صفحه نمایشگر میزان باد تایرها، روکش بار، آینه الکتروکرومیک، ریموت کنترل باز کننده درب پارکینگ که با همه دربها سازگار است، بلوتوث و درگاه USB. تجهیزاتی که به صورت تکی برای تیپهای Latitude و Limited به فروش میرسند عبارت است از یک نمایشگر لمسی 6.5 اینچی که قابلیت ذخیرهسازی فایلهای دیجیتال موسیقی را دارد. GPS نیز در صورت سفارش به صورت رایگان روی صفحه نمایشگر نصب میشود. برای تیپهایی که به سیستم چهار چرخ محرک مجهز هستند پکیجهای Freedom Drive I و Freedom Drive II نیز به فروش میرسد. پکیج دوم نیازمند گیربکس CVT است و در بردارنده این تجهیزات است: کنترل در سربالایی و سراشیبی، قلابهای یدک کشی، تایرهای چهار فصل، تایر زاپاس، پنلهای جانبی و در تیپ اسپرت: رینگهای 17 اینچی و تنظیم ارتفاع صندلی راننده.
قدرت و عملکرد موتور
جیپ پاتریوت مدل 2015 با موتورهای مختلفی به بازار عرضه میشود. موتور پایه، یک موتور چهار سیلندر دو لیتری است که میتواند 158 اسببخار نیرو و حدود 201 نیوتنمتر گشتاور تولید کند و فقط روی تیپهای Sport و Latitude که دیفرانسیل جلو هستند سوار میشود. گیربکس استاندارد، یک گیربکس پنج سرعته دستی است و گیربکس شش سرعته اتوماتیک به صورت سفارشی قابل خریداری است. گیربکس CVT نیز فقط در کنار پکیجهای Altitude یا High Altitude عرضه میشود. میزان مصرف موتور 2 لیتری با گیربکس شش سرعته انوماتیک در سیکل ترکیبی 11.40 لیتر (12.44 لیتر در شهر و 10.14 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است که با در نظر نیروی خروجی موتور، مأیوس کننده به نظر میرسد. با گیربکس CVT نیز میزان مصرف سوخت در سیکل ترکیبی معادل با 11.40 لیتر (12.44 لیتر در شهر و 10.14 لیتر در بزرگراه) تخمین زده شده است. اگر تعویض دنده به صورت دستی برایتان دشوار نیست، گیربکس دستی مصرف سوخت در سیکل ترکیبی را تا 10.53 لیتر (11.59 لیتر در شهر و 9.12 لیتر در بزرگراه) کاهش میدهد. موتور حجیمتر 2.4 لیتری نیز چهار سیلندر استدو میتواند 172 اسببخار نیرو و حدود 224 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور برای تیپهای Sport و Latitude به صورت سفارشی و برای تیپ دیفرانسیل جلو Limited به صورت استاندارد عرضه میشود. در تست سرعت، جیپ پاتریوت با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و پکیج Freedom Drive I توانست ظرف 9.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند که به شتاب صفر تا صد هوندا CR-V (9.5 ثانیه) و تویوتا RAV-4 (9.2 ثانیه) نزدیک است. شتاب صفر تا صد این خودرو به همراه پکیج Freedom Drive II نیز به 10.3 ثانیه میرسد که برای یک کراس اوور جمع و جور زمان زیادی محسوب میشود. گفتنی است جیپ پاتریوت میتواند باری به وزن 907 کیلوگرم را یدک بکشد.
ایمنی
ترمز ضدقفل برای تیپهای Sport، Latitude (و تیپهای فرعی Altitude و High Altitude) به صورت استاندارد عرضه میشود. تیپ Limited و همه تیپهایی که به پکیجهای Freedom Drive I و Freedom Drive II مجهز هستند، در جلوم و عقب از ترمزهای دیسکی بهره میبرند. کنترل کشش، کنترل پایداری، کیسه هوای کناری برای صندلیهای جلو و کیسه هوای پردهای سرتاسری نیز به صورت استاندارد عرضه میشوند. در تست سرعت، جیپ پاتریوت مدل 2015 توانست پس از پیمودن 36.88 متر متوقف بشود که برای خودروهای این کلاس، مسافتی عادی محسوب میشود. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیب دیدگی از نیمه جلو، مقاومت طرفین و مقاومت سقف، بالاترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را به این خودرو اختصاص داده است ولی در زمینه عدم آسیب دیدگی از گوشههای جلو رتبه "ضعیف" را کسب کرده است. طراحی صندلیها و پشت سریها هنگام وارد شدن ضربه از عقب نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شدهاند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
طراحی داخلی در خلال سالها دستخوش تغییر شده است ولی هنوز هم یکی از سادهترین طراحیهای داخلی است که میتوانید پیدا کنید. بیشتر سطوح از مواد پلاستیکی ارزان قیمت پوشیده شده است، غربیلک فرمان نیز به بالا و پایین خم میشود تا راحتی راننده را تضمین کند. تیپ Sport ضعیفترین تیپ از نظر آپشن است چون به صورت استاندارد از لوازم برقی و سیستم تهویه مطبوع بهره نمیبرد. گفتنی الست صندلیهای جلو بسیار راحت هستند و حتی برای افراد قد بلند نیز جای کافی وجود دارد. با این حال، سرنشینان صندلی عقب تا این اندازه راحت نیستند. فضای پا و ارتفاع قسمت نشیمنگاه نیز کم است.
|
|
آمپرها بزرگ و خوانا هستند، دکمهها و دستههای کنترلی نیز ارگونومی خاصی دارند که نشان دهنده میراث جیپ است. نمایشگر 6.5 اینچی از مد افتاده به نظر میرسد و نمایشگر 8.4 اینچی شباهت زیادی به همتایش در جیپ چروکی دارد. در مجموع میتوان گفت اگر به دنبال تجهیزات پیشرفته و امروزی هستید، بهتر است بدانید جیپ پاتریوت از زمان عرضه اولیهاش در سالهای گذشته تا کنون تغییر زیادی نکرده است. نقطه ضعف دیگری که به چشم میخورد گنجایش فضای بار است که به 0.65 متر مکعب میرسد و چنانچه صندلیهای عقب خوابانده بشوند به 1.51 متر مکعب افزایش پیدا میکند.
تجربه رانندگی
جیپ پاتریوت مدل 2015 به همراه موتور 2 لیتری بسیار کند و آهسته است ولی موتور 2.4 لیتری هنگامی که در کنار گیربکس CVT قرار بگیرد، شتاب بسیار خوبی خواهد داشت. گیربکس اتوماتیک شش سرعته که سال گذشته به بازار عرضه شد، نقطه قوت این کراس اوور محسوب میشود و با تعویض دندههای سریع، جیپ پاتریوت را در رده سایر رقبا قرار میدهد. هنگامی که صحبت از رانندگی آف رود به میان بیاید، باید گفت تیپهای مجهز به پکیج Freedom Drive II عملکردی بسیار عالی دارند و تیپهایی که از پکیج Freedom Drive I بهره میبرند مانند یک کراس اوور معمولی ولی کند و پر مصرف رفتار میکنند.