پس از توافق خودرو بخریم یا نخریم؟

پس از توافق خودرو بخریم یا نخریم؟

خودروکده : در حالی به تازگی رئیس شورای رقابت با موج افزایش قیمت خودرو پس از مذاکرات مخالفت کرده که مردم، بازیگر اصلی بازار از توقع کاهش قیمت‌ها صرف نظر نکرده‌اند. معاملات بازار خودرو این روزها در هاله‌ای از ابهام است. اینکه در مقطع فعلی خودرو بخریم یا نخریم بیشتر از گذشته تامل‌برانگیز است زیرا نزدیک شدن به نتیجه مذاکرات برای توافق هسته‌ای حجم بسیاری از تقاضاها را در بازارهای داخلی محبوس کرده است.
 
به گزارش پایگاه خبری«خودروکده»، اما انجماد بازار خودرو مساله‌ تازه‌ای نیست و به اعتقاد بسیاری از فعالان این عرصه جنس معاملات از یکی دو سال گذشته به حالت رکود درآمده به طوری که هم‌اکنون با فرارسیدن فصل تابستان و مسافرت‌ها در تعطیلات نیز باز هم یخ بازار آب نشده است.این در حالی است که از آغاز سال ۱۳۹۴ فعالان بازار خودرو در انتظار رونق تابستانی هستند. اگرچه از زمان تفاهم اولیه برای توافق هسته‌ای انتظارات مردم مبنی بر کاهش قیمت خودرو در بازار بوده؛ کاهشی که از منظر خودروسازان یک رفتار احساسی و بدون منطق است. زیرا حبس تقاضا و دست نگه ‌داشتن مردم برای خرید خودرو در بازارهای داخلی به دلیل اینکه پس از توافق هسته‌ای ارزانی خودرو رقم زده می‌شود، تنها سبب رکود بازار شده است.اما به نظر می‌رسد در کنار اختلاف‌نظرهای ادامه‌دار شورای رقابت و خودروسازان تحریک بازار خودرو با افزایش سقف تسهیلات وام خودرو هم کارساز واقع نشده است. در روزهایی که بازار خودرو در انتظار رونق تابستانی است آن‌طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید، ارائه وام ۱۵ میلیون‌تومانی هم نتوانست برای رکودی که در بازار حکمفرما شده چاره‌ساز باشد. در حالی که احتمال رونق بازار خودرو با چنین پیش‌شرطی از نگاه برخی فعالان بازار مبنی بر این بود که حتی اگر این وام‌ها هم به متقاضیان تعلق گیرد، پرداخت اقساط آن خارج از قدرت خرید قشر کم‌درآمد جامعه است.
از منظری دیگر بارها کارشناسان نسبت به توقع کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو هشدار داده‌اند اما همچنان بسیاری از مردم برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند. این موضوع باعث شده باعث شده پیش‌بینی‌ها برای بازار خودرو پس از توافق هسته‌ای کمی سخت‌تر شود زیرا اینکه بازار به لحاظ تولید و قیمت چه رفتاری دارد هنوز مشخص نیست. تنها چیزی که حتمی به نظر می‌رسد عدم کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی است زیرا توافق هسته‌ای تنها باعث ارتقای کیفیت تولیدات خودروسازان می‌شود و نباید به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود.
خودروسازان کشور در مقطع فعلی توقع افزایش قیمت محصولات‌شان را در بازار دارند و شورای رقابت هر بار مانع رشد قیمت‌ها می‌شود. نوسانات قیمتی خودرو طی دو سال گذشته باعث رکود معاملات بازار شده و از این رو هر مشتری که قدرت خرید بالاتری داشته بیشتر از بقیه پا به این بازار گذاشته است. مشتریان خودروهای وارداتی نیز می‌توانند مصداق بارز این امر باشند.
در شرایط حاضر که خودروهای لوکس وارداتی هم از بازار داخلی ایران سهم دارند، هر اتفاقی در بازار خودرو فرمول معاملات را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. اما در نهایت دستاورد توافق هسته‌ای تقویت همکاری‌هایی است که خودروسازان داخلی با خودروسازان بزرگ خارجی در پیش دارند و اگر مشکلی در تحویل قطعات مورد نیاز صنعت خودرو نسبت به سال‌های تحریم وجود نداشته باشد می‌توان ارتقای کیفیت محصولات خودروسازان داخلی را قطعی دانست. اما این مساله به معنای کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی نیست.
حال با این توصیفات اگر باز به حال و هوای این روزهای بازار خودرو برگردیم، متوجه می‌شویم که این نقش بازیگران اصلی بازار خودرو خواهد بود که سرنوشت آن را رقم می‌زند. با این حال از یک‌سو نمایشگاه‌داران همچنان منتظر نتایج مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ هستند تا شاید با توافق طرفین بازار داخلی خودرو رونق بگیرد،
به نقل از اقتصادنیوز، از سوی دیگر معلوم نیست شورای رقابت به کاهش یا افرایش قیمت خودروسازان چه رایی دهد. حال و هوای این روزهای بازار خودرو آنچنان به وضعیت نهایی توافق هسته‌ای گره خورده که اکثر فعالان بازار حاضر شدند خودروهای خود را کمتر از قیمت کارخانه به خریداران عرضه کنند اما آنطور که از شواهد پیداست آنها هم نیز مشتری ندارند.
 

منبع

خودروکده

برچسب : شورای رقابت , قیمت خودرو , معاملاتت , مذاکرات , توافق هسته ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 11 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام من رفتم سایپا گفتن 839 نفر جلو شماهستن تاتاریخ 12/8/1404 96 میلیون طلبکار هستم
امید : سریع برو کافینت بگو سخا انجام بده برات
شاهین پلاس۱ : من پرسیدم ۱۰ اردیبهشت تکمیل وجه کردم گفتن ۵۱۶ نفر جلوتن کو فاکتور نمیکنن
مهدی : سلام من ۳۰ مهر شاهین cvt فاکتور شدم ولی هنوز خبری از پیام بیمه شدن ماشین نیست و تحویل همنشده .واریز ا ول ۵مهر و دعوتنامه ۱۹ اسفند
شاهین پلاس۱ : این چندروزه چرا کسی نمیگه فاکتور شدم حتما دوباره متوقف شده ای خدا دیونمون کردن
ایگل : من 12 ام شاسی شدم 21 تیر ثبت نامم بود
جی سون : سلام ماثبت نام فروردین ، تحویل 31شهریور بودیم هنوز ندادن ، حداقل سه ماه تاخیر دارن
مهدی پلاس 16 اردیبهشت : فکر کنم واسه من ۱۱ آمده بود تا ۲۶ ام مهلت داشت من ۱۵ تکمیل وجه کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسلم : من الان تحویل گرفتم ولی اصلا نمیتونم دنده عوض کنم متاسفانه دنده ها خیلی سفت هستن،
منتظر پلاک : نیسان اکستند دیگه اگر مشکلش صدا وسیما حل کن باید رسانه ای بشه به هوش باشید. هر جا که میدونید زنگ بزنید
علی : اکستند تا بهمن نمیدن تا شما باشید دگ فروش فوری ننویسید
امیر .ای : نه با شما نبودم نمی دونم چرا اشتباهی ریپلای خورده
سعید : امیر چی میگی ؟؟ چرا پرت و پلا میگی ؟
سحر : منم 10 هستم هنوز فاکتور نشدم
امیر .ای : سلام اگر منظورت منم برای کوئیک اس 90 روز کاری بدون احتساب پنچ شنبه و جمعه البته باید از زمانی حساب کنی که چراغ اماده تخصیص روشن شده باشه
نیسان دوگانه : من خو گفتم نیسان اکستند ثبت نام نکنید به حرف نکردید
اصغر : شما در حال مجازات هستید 😂چرا حضوری زدید
سعید : 26 تا داخل 26 نفر از اعضای خانواده ات