نیسان Rogue مدل 2015، یک کراس اوور جمع و جور، زیبا و جذاب است که بین پنج تا هفت سرنشین را در خودش جا میدهد. این خودرو تجهیزات زیادی دارد تا در اختیار خانوادهها قرار بدهد ولی بازار کراس اوورهای جمع و جور پر از گزینههایی عالی است که باعث میشود رقابت در این حوزه روز به روز سختتر و سختتر بشود. اگر راحتی و فضای زیاد برای شما در اولویت قرار داشته باشد، به طور قطع نیسان Rogue برای شما جذاب خواهد بود. کابین داخلی از مواد بسیار با کیفیت ساخته شده است و بسیار شیک به نظر میرسد، در خودروهای این کلاس نیز بسیار نادر است که یک کراس اوور جمع و جور بتواند هفت سرنشین را در خودش جا بدهد. البته صندلی ردیف سوم قدری کم جاست ولی در مجموع فضای بار بسیار زیاد است. چنانچه صندلیهای ردیفهای دوم و سوم خوابانده شود، فضای بار به 1.98 بالغ میشود که واقعاً فضای زیادی است. سیستم تعلیق این کراس اوور ساخت کمپانی نیسان به گونهای طراحی شده است که هنگام حرکت روی مسیرهای ناهموار همه پستی و بلندیها را جذب کند ولی نقطه ضعف این سیستم تعلیق نرم این است که رانندگی با این خودرو زیاد لذتبخش نیست. هندلینگ قدری سنگین احساس میشود و ترکیب موتور چهار سیلندر با گیربکس متغیر پیوسته (CVT) منجر به شتابی کم و سر و صدایی زیاد میشود، به ویژه هنگامی که نیسان Rogue بار و مسافر زیادی حمل میکند. خوشبختانه در این کلاس از خودروها، رقبای دیگری نیز وجود دارند که هر یک از نقاط ضعف و قوتی برخوردارند. وقتی صحبت از لذت رانندگی پیش میآید، مزدا CX-5 رقیب سرسخت نیسان Rogue محسوب میشود، بسیار نیز راحت و همه کاره است. اگر هم فضای بار زیاد و مصرف سوخت کم برایتان اهمیت دارد، بهتر است نگاهی به هوندا CR-V یا سوبارو Forester بیندازید. کیا سورنتو نیز تنها کراس اوور جمع م جوری است که از صندلی ردیف سوم برخوردار است. گفتنی است نیسان Rogue در زمینه ایمنی از تجهیزات خوبی بهره میبرد ولی سایر رقبا تجهیزات راضی کننده بیشتری در اختیار خریداران قرار میدهند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
نیسان Rogue مدل 2015 یک کراس اوور جمع و جور است که در سه تیپ به بازار عرضه میشود: تیپ S، تیپ SV و تیپ SL. تجهیزات استاندارد تیپ S عبارتند از: رینگها ی17 اینچی، چراغهای LED روزتاب، دسترسی بدون کلید، کروز کنترل، تهویه مطبوع به همراه دریچههایی برای صندلی عقب، فرمان تلسکوپی به قابلیت خم شدن به بالا و پایین، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، صندلیهای تاشوی عقب به نسبت 40/20/40، نمایشگر 5 اینچی سیستم تفریحات و سرگرمی، دوربین دید عقب، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و چهار بلندگو، درگاه USB/iPod و یک جک صوتی اضافی. تجهیزات تیپ SV عبارتند از: رینگهای 17 اینچی، چراغهای اتوماتیک، شیشههای دودی عقب، روفریل، دسترسی و استارت بدون کلید، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در شش حالت، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، اپلیکیشن NissanConnect برای تلفن همراه، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو و رادیو ماهوارهای. تیپ SL نیز به صورت استاندارد از تجهیزات زیر بهره میبرد: رینگهای 18 اینچی آلومینیومی، چراغهای مهشکن، روکش چرمی، گرمکن صندلیهای جلو، کنترل صوتی، دوربین پارک 360 درجه، نمایشگر لمسی 7 اینچی، GPS، سیستم صوتی Bose مجهز به هشت بلندگو و سیدی چنجر شش تایی. گفتنی است بیشتر آپشنهای این خودرو در قالب پکیج به فروش میرسند. پکیج Family که فقط برای تیپهای S و SV به فروش میرسد، صندلیهای ردیف سوم تایرهای run-flat (تایر زاپاس حذف میشود) و شیشه دودی عقب (فقط برای تیپ S) را در اختیار خریداران قرار میدهد. چنانچه پکیج Premium را برای تیپ SV خریداری کنید، GPS، نمایشگر لمسی بزرگتر به همراه دوربین دید گسترده، گرمکن آینههای جانبی، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم پیشگیری از تصادف و تشخیص اشیاء متحرک ( در کنار دوربین پارک 360 درجه) در اختیارتان قرار میگیرند. پکیج Premium در تیپ SL این تجهیزات را در اختیار خریداران قرار میدهد: چراغهای LED، سقف پانوراما و تجهیزات ایمنی پکیج Premium تیپ SV. سقف پانوراما به صورت یک آپشن تکی برای تیپ SV به فروش میرسد.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران نیسان Rogue مدل 2015 را یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری تأمین میکند که قادر است 170 اسببخار نیرو و حدود 238 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس CVT و دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد عرضه میشوند و سیستم چهار چرخ محرک به صورت سفارشی به فروش میرسد. در تست سرعت، نیسان Rogue توانست ظرف 9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند که برای تیپ پایه یک کراس اوور جمع و جور تقریباً معمولی محسوب میشود. میزان مصرف سوخت این کراس اوور ژاپنی با دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی 9.78 لیتر (10.53 لیتر در شهر و 8.29 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک در سیکل ترکیبی 9.78 لیتر (10.95 لیتر در شهر 8.55 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است.
ایمنی
نیسان Rogue مدل 2015 به صورت استاندارد از این تجهیزات ایمنی بهره میبرد: کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز ضدقفل دیسکی برای هر چهار چرخ، کیسه هوای صندلیهای جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پردهای و دوربین دید عقب. مدلهای مجهز به چهار چرخ محرک از کنترل در سربالایی و سراشیبی نیز بهره میبرند. تجهیزات ایمنی که به صورت سفارشی ارائه میشوند عبارتند از: سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم پیشگیری از تصادف به همراه دوربین دید گسترده. این دوربین برای تیپ SL به صورت استاندارد و برای تیپ SV به صورت سفارشی عرضه میشود هنگام پارک کردن دیدی 360 درجه از اطراف خودرو ارائه میدهد و هنگامی که اشیاء متحرکی وارد حوزه دید دوربین بشوند هشدار میدهد. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیبدیدگی کلی چهار ستاره، در زمینه عدم آسیبدیدگی از جلو چهار ستاره و در زمینه عدم آسیبدیدگی از طرفین پنج ستاره به نیسان Rogue اختصاص داده است. در تست ترمز، تیپ SL نیسان Rogue مجهز به سیستم چهار چرخ محرک پس از پیمودن 37.80 متر متوقف شد که برای خودرویی در این کلاس عادی به نظر میرسد.
طراحی داخلی و امکانات خاص
یکی از نقاط قوت نیسان Rogue طراحی داخلی آن است. سطوح نرم زیادی داخل کابین به چشم میخورند، داشبورد نیز چیدمانی زیبا و چشمنواز دارد. کمپانی نیسان مدعی است صندلیهای جلوی نیسان Rogue مانند نیسان آلتیما از نوع جاذبه صفر (Zero Gravity) است و حتی برای رانندگان قد بلند نیز از فضای پای زیادی برخوردار است. صندلیهای ردیف دوم به نسبت 40/20/40 تا میشوند تا کاربرد بیشتری داشته باشند. این صندلیها 23 سانتیمتر به جلو و عقب میلغزند تا سرنشینان صندلیهای عقب راحتتر باشند. با این که صندلیهای ردیف سوم بیشتر برای خردسالان مناسب هستند ولی باعث میشوند نیسان Rogue بر کراس اوورهای فاقد این ردیف از صندلی برتری داشته باشد. گنجایش فضای بار پشت صندلیهای ردیف سوم 0.27 متر مکعب میرسد و چنانچه صندلیهای ردیف دوم و سوم خوابانده شوند، حداکثر به 1.98 متر مکعب افزایش پیدا میکند. متاسفانه دید راننده از قسمت عقب محدود است و مانور دادن در فضاهای کم را به کاری دشوار تبدیل میکند.
تجربه رانندگی
شتاب نیسان Rogue مدل 2015 به گونهای نیست که کمر شما را به پشتی صندلی بچسباند ولی هر زمان به آن نیاز داشتید شما را ناامید نخواهد کرد. فشردن پدال گاز، واکنش نه چندان خوشایند موتور را به دنبال دارد چون گیربکس CVT دور موتور را آرام آرام بالا میبرد، ممکن است بعضی رانندهها از تکانهای خفیف کابین نیز گلایه داشته باشند. هنگام حرکت در بزرگراه، صدای موتور و تایرها وارد کابین نمیشوند و سفرهای طولانی را لذتبخش میکنند. گفتنی است هنگامی که خودرو پر از بار و سرنشین است، راننده باید از قبل برای تغییر مسیر تصمیم بگیرد. تردیدی نیست که سیستم تعلیق این کراس اوور برای راحت بودن سرنشینان تنظیم شده است. کیفیت سواری تیپ SL به همراه رینگهای 18 اینچی قدری خشک است ولی چندان آزار دهنده نیست. نکته منفی این است که نیسان Rogue هنگام عبور از پیچها سنگین احساس میشود و میطلبد که راننده بیشتر و بیشتر درگیر رانندگی بشود.