برخی خودروهای اگزاتیک (exotic) تنها برای یکی دو سال مورد توجه هستند و بعد از آن از مد میافتند و از خاطرهها محو میشوند، اما این واقعیت در مورد آئودی R8 صدق نمیکند و حتی هشت سال پس از رونمایی از اولین مدل این سری، هنوز هم آئودی R8 مدل 2015 چشمها را به سمت خود جلب میکند. آئودی R8 همه ویژگیهای خوب مدلهای آئودی نظیر سیستم چهار چرخ محرک، موتورهای قوی و نرم و طراحی داخلی فوقالعاده یکجا در خود جای داده است. آئودی R8 برخی از ویژگیهای عالی خودروهای قدیمی ایتالیایی را دارد و از خصوصیات مکانیکی و ظاهری خودرو دوستداشتنی لامبورگینی Gallardo نیز بهره برده است. این ویژگی به محض این که پشت فرمان این خودرو بنشینید، خودش را نشان میدهند. این مدل با داشتن موتور میانی و سیستم چهار چرخ محرکی که بیشتر نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند و بدنهای ساخته شده از آلومینیوم فشرده، تمام انتظارات ما را از یک خودرو اسپرت جمع و جور برآورده میکند. این خودرو با دو موتور 8 و 10 سیلندر به بازار عرضه میشود و گیربکس استاندارد آن، یک گیربکس 6 سرعته دستی است. برای کسانی که راحتی گیربکسهای اتوماتیک را میپسندند، گیربکس دو وضعیته این مدل معروف به S tronic، عرضه میشود که بسیار سریع عمل میکند و مصرف سوخت را نیز پایین میآورد. به همان اندازهای که آئودی R8 برای رانندگی در پیست مسابقه لذتبخش است، رانندگی با این خودرو در شرایط عادی نیز بسیار دلپذیر است.
|
|
سواری با این خودرو بسیار راحت است. صندلیها راحت هستند و سرنشینان دیدی عالی از اطراف دارند. گفتنی است در حالت اتوماتیک، تعویض دندهها را کمی احساس میکنید. آئودی R8 سوپر ماشینی است که میتوانید براحتی آن را برانید و این واقعیت در مورد دیگر خودروهای این کلاس صدق نمیکند. همچنان که باید از یک مدل 8 ساله و دو سرنشینه با موتوری در پشت صندلی انتظار داشت، آئودی R8 چند نقطه ضعف دارد. محفظه بار آن بسیار کوچک است و در نتیجه این مدل انتخاب خوبی برای یک سفر طولانی نیست، مگر اینکه به تنهایی سفر کنید. اگرچه کمپانی آئودی، سیستم الکترونیکی MMI این خودرو را ظرف چند سال به روز کرده است، اما طراحی آن هنوز قدیمی است و نسبت به دیگر مدلهای آئودی پیشرفته نیست. با این وجود، مدل R8 همچنان در میان خودروهای اگزاتیک منجصر به فرد است. اگر ترجیح میدهید که با وجود پورشه 911، بیامو i8 یا مدلهای برتر اگزاتیک مانند فراری 458 Italia، لامبورگینی Huracan و مرسدس بنز SLS AMG GT مدل 2015، باز هم آئودی R8 را خریداری کنید، این مدل شایستگی سلیقه خوب شما را دارد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
آئودی R8 یک خودروی دو سرنشینه با موتور میانی است که در دو مدل کوپه و Spyder (کروک) عرضه میشود. تجهیزات مدل Spyder به مانند مدل کوپه است، اما یک سقف نرم برقی و شیشه پشتی جمع شدنی دارد که قادر است باد را منحرف کند. آئودی R8 در 5 تیپ عرضه میشود: تیپ V8 ،V10، کوپه V10 Plus، V10 Competition و Spyder V10 Carbon. تجهیزات استاندارد تیپ V8 عبارتند از: رینگهای 19 اینچی شطرنجی با تایرهای تابستانی، سیستم تعلیق تطبیقی، گرمکن برقی آینههای جانبی، بادشکن عقب حساس به تغییر سرعت، کروز کنترل، چراغهای بیرونی LED، کنترل آب و هوای اتوماتیک، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به جلو و عقب، کامپیوتر سفری، صندلیهای برقی با قابلیت تنظیم در 8 حالت به همراه گرمکن (به همراه 4 حالت برای محافظت از کمر)، روکش چرمی و جیر مصنوعی، آینه الکتروکرومیک، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به 7 بلندگو و سیدی چنجر 6 تایی، درگاههای صوتی اضافی و رادیو ماهوارهای. آپشنهای تیپ V8 عبارتند از: سیستم مسیریابی بر اساس DVD، مبدل iPod (که باعث حذف سیدی چنجر شده است)، سیستم صوتی Bang & Olufsen مجهز به 12 بلندگو. تزیینات چرمی هم معمولا در این مدل وجود دارد که گاهی اوقات با روکش جیر مصنوعی در سقف و دوخت خشتی همراه است. به سیستم پارک، دوربین دید عقب و سنسورهای عقب و جلو اضافه شده است.
کالیپرهای قرمز رنگ نیز میتوانند به این خودرو اضافه شوند، مگر اینکه شما ترمزهای کربن-سرامیک بخواهید که کالیپر آنها قهوهای است. با خرید پکیج Black Optic رینگهای 19 اینچی با روکش تیتانیم و تزیینات خارجی سیاه رنگ به خودرو شما اضافه میشود. تیپ V10 که دارای سیستم تعلیق و رینگهایی متفاوت است، سیستم پارک و برخی از تزیینات داخلی تیپ V8 را به صورت استاندارد به همراه دارد. آپشنهای اضافی آن نیز عبارتند از: روکش چرمی، روکش سقف با جنس جیر مصنوعی، سیستم مسیریابی و سیستم صوتی Bang & Olufsen. آپشنهای تیپ V10 Carbon (تنها در مدل Spyder) شامل موارد زیر است: موتور قوی 10 سیلندر، پکیج ترمز سرامیک و تزیینات فیبرکربن در اطراف درب خودرو، بادشکن، دیفیوزر و آینهها. این تیپ، تمام آپشنهای تیپ V8 را دارد، با این تفاوت که مدلهای S tronic از اگزوز اسپرت خاص بهره میبرند. تجهیزات تیپ کوپه V10 Plus به این شرح است: موتور قوی، دیفیوزر جلو، ترمزهای کربن-سرامیک و تزیینات فیبرکربن. برای سبکتر کردن آن، مخزن سوخت کوچکتر شده است (75 لیتر) و به سیستم استریو ابتدایی بازگشته است و سیستم تعلیق تطبیقی، گرمکن آینهها و گرمکن صندلیها حذف شده است (گرچه نشیمنگاه برقی باقی مانده است). البته صندلیهای برقی و سیستم استریو پیشرفته را میتوان با هزینهای اضافی به این تیپ افزود، همچنین روکشهای چرمی و اگزوز اسپرت نیز به صورت اختیاری به خریداران این خودرو عرضه میشود. تیپ کوپه R8 Competition، از تمام امکانات عالی تیپ V10 به همراه تزیینات خارجی زیبا که شامل پنلهای جانبی به رنگ سیاه مات، اگزوز اسپرت و کالیپرهای قرمز بهره میبرد.
قدرت و عملکرد موتور
تیپ V8 مجهز به موتور 8 سیلندر 4.2 لیتر است که پشت صندلیها قرار میگیرد و 430 اسببخار و حدود 430 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، نیروی تولید شده نیز به هر چهار چرخ منتقل میشود. گیربکس دستی 6 سرعته به همراه پدل شیفتر به طور استاندارد عرضه میشوند، در حالی که گیربکس دو وضعیته 7 سرعته که به نام S tronic شناخته میشود، اختیاری است و شامل پدل شیفتری است که بر روی پایه فرمان قرار گرفته است. در تست عملکرد، کوپه V8 با گیربکس دستی 6 سرعته، برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر، 4.5 ثانیه زمان نیاز است. میزان مصرف سوخت آن با گیربکس دستی در سیکل ترکیبی، 20 لیتر (25 لیتر در شهر و 14 لیتر در بزرگراه) و با گیربکس S tronic، 16 لیتر ( 20 لیتردر شهر و 12 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. تیپ V10 به هر کدام از این دو گیربکس که مجهز باشد، از موتور 10 سیلندر 5.2 لیتر بهره میبرد که 525 اسببخار و حدود 530 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. در تست عملکرد، کوپه V10 با گیربکس دستی، صفر تا 100 کیلومتر، 3.7 ثانیه و V10 Spyder با گیربکس دستی، 3.9 ثانیه زمان نیاز داشت. میزان مصرف سوخت در حالت گیربکس دستی در سیکل ترکیبی، 20 لیتر (23 لیتر در شهر و 14 لیتر در بزرگراه) و با گیربکس اتوماتیک 17 لیتر (21 لیتردر شهر و 12 لیتردر بزرگراه) برآورد شده است. تیپ V10 Plus و V10 carbon، قدرتی تا 550 اسببخار و حدود 540 نیوتنمترگشتاور تولید میکند. هر دو نوع گیربکس برای این مدلها موجود میباشند. در تست عملکرد، تیپ V10 Plus مجهز به S tronic، برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، تنها به 3.4 ثانیه زمان نیاز داشت. تیپ کوپه V10 Competition، قدرتی 570 اسببخار و 540 نیوتنمترگشتاور تولید میکند. این تیپ به طور انحصاری با گیربکس S Tronic مجهز شده است و برای رسیدن به سرعت 100 به 3.2 ثانیه نیاز دارد.
ایمنی
تجهیزات ایمنی استاندارد آئودی R8 کوپه شامل موارد زیر است: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی و کیسه هوای زانو. سنسورهای پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب برای مدل V8 به صورت سفارشی و برای مدل V10 به طور استاندارد عرضه میشود. در تست ترمز، برای همه مدلهای آئودی R8، مسافت پیموده شده برای توقف از 100 تا صفر، 32 متر است. این مسافت در خودرو R8 V10 Plus مدل 2015 با ترمزهای کربن-سرامیک نیز 32 متر است. با اینکه این مسافت کم و قابل قبول است، اما کمی از دیگر مدلهای رقیب بیشتر است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کابین آئودی R8 بسیار هنرمندانه و از مواد درجه یک ساخته شده است. صندلیهای سبک آن برای سفرهای طولانی مدت بسیار راحت و حالت رانندگی برای طیف وسیطی از افراد مناسب است. کنسول مرکزی کمی از راننده دور میباشد و سبب میشود دسترسی برای راننده دردسرآفرین باشد. گفتنی است سیستم GPS و سیستم صوتی توسط دکمههای MMI که روی داشبورد و زیر صفحه نمایشگر قرار گرفتهاند کنترل میشوند و دسترسی به آنها قدری مشکل است.
میتوان گفت این تجهیزات در مقایسه با تجهیزات الکترونیکی پورشه 911، بسیار قدیمی به نظر میرسد. کمپانی آئودی مدعی است که فضای کافی در پشت صندلیهای کوپه R8 برای یک جفت کیف گلف وجود دارد، اما قطعاً برای رفتن به باشگاه ورزشی با مشکل مواجه خواهید شد. سقف نرم و متحرک مدلهای Spyder میتواند در سرعتهای زیر 50 کیلومتر بر ساعت باز و بسته شود. تقریبا 20 ثانیه طول میکشد تا سقف باز یا بسته شود. صندلیهای چرمی مقاوم در برابر حرارت این خودرو، به طور موثری دمای سطح را کاهش میدهند که ویژگی بسیار خوبی برای حرکت با سقف باز است.
تجربه رانندگی
سواری با آئودی R8 مدل 2015 باثبات است که یقینا به دلیل سیستم تعلیق تطبیقی آن است، اگرچه صدای مزاحم جاده در اغلب مدلهای آئودی نسبتا زیاد است. با این حال با استانداردهای خودروهای اگزاتیک، این خودرو به طور قابل توجهی برای رفت و آمدهای روزمره راحت است. با وجود ارتفاع کم برای نشستن، دید بیرونی در تمامی جهات بسیار خوب است. در جادههای پر پیچ و خم، موتور ارتقا یافته و واکنشهای سریع و قابلیت کنترل فوقالعاده آن باعث میشود که این خودرو 1650 کیلوگرمی، به اندازه یک رودستر سبک وزن چالاک باشد. در ارتباط با قدرت، مدل R10 به خاطر داشتن 10 سیلندر، نیروی قابل توجه و صدای زیادی تولید میکند، اما مدل V8 یکی از کم صداترین و نرمترین موتورهایی است که تاکنون تجربه کردهایم. به جای جعبه دنده R tronic تک وضیعته مدلهای قدیمی که بسیار کند و مورد انتقاد بود، سیستم نیمه اتوماتیک S tronic دو وضعیته قرار میگیرد که برای استفاده در شهر، بسیار سریع و ساده است.
پدل شیفتر دستی و کلاسیک آن برای رانندگی بسیار پر مزیت است، اگرچه برای استفاده از آن کار سختی در پیش خواهید داشت. برای پرداخت پول بابت آئودی R8 V10 Plus و آئودی Competition دلایل کمی وجود دارد، مگر اینکه شما بخواهید در پیست مسابقه که صدمهای ثانیه نیز در آن حائز اهمیت هستند، رانندگی کنید. صرف نظر از اینکه که مدل V10 Plus نمره A را دریافت کرده، کاهش وزن آن سبب شده که از برخی از جذابیتهای خاص سری R8 محروم شود. اگرچه این خودرو برای رانندگی در شرایط سخت مناسب است، سیستم تعلیق آن با شرایط دنیای واقعی به خوبی سازگار نیست و ترمزهای کربن-سرامیکی آن گاهی اوقات صدای گوشخراشی تولید میکنند.