دو مرجع قیمت‌گذاری خودرو

دو مرجع قیمت‌گذاری خودرو

مغایرت یا موازی‌کاری؛ چالشی میان دو مفهوم است که این روزها به چالش بزرگ‌تری میان دوقانون ختم شده است. چالشی که بحث قیمت‌گذاری در صنعت خودرو را با ابهام روبه‌رو کرده است. 
در روزهایی که شورای رقابت به‌دنبال تعیین قیمت خودرو در سال‌جاری است، مطرح کردن قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و تغییر مرجع انحصاری دانستن کالاها باعث شد تا بحث تصمیم‌گیری شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای داخلی به استفساری از مجلس موکول شود. استفساری که همچنان منتظر رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. 
تصویب این الحاقیه و مغایرت آن با اصل 44 قانون اساسی حالا به چالشی جدی برای نمایندگان مجلس از یکسو و شورای رقابت از سوی دیگر تبدیل شده است. مغایرتی که برخی آن را موازی‌کاری میان قوانین مجلس و از سوی دیگر بلاتکلیفی مشتریان و خودروسازان می‌دانند. 
هر چند قانون اخیری که رئیس شورای رقابت براساس آن قیمت‌گذاری خودرو را موکول به استعلام از مجلس دانسته توسط نمایندگان مجلس تصویب شده است و لازم‌الاجرا است، اما این گره کور باید توسط کسانی که آن را تصویب کردند، باز شود. 
حالا همه چشم به نتیجه استعلام مجلس در این باره دوخته‌اند و شورای رقابت نیز به انتظار مرجع تصمیم‌گیر برای مشخص کردن رقابتی‌ یا غیررقابتی بودن بازار خودرو است. با این حال بسیاری از کارشناسان با تکیه بر اصل 44 قانون اساسی، مصوبه 4 اسفندماه 93 مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر تصویب این الحاقیه را زیر سوال می‌برند و معتقدند این قانون به اصل 44 قانون اساسی که مرجع انحصار را شورای رقابت دانسته است، بی‌توجهی کرده است؛ بنابراین باید مورد بازنگری قرار بگیرد. بازنگری که ممکن است بحث انحصاری دانستن کالاها را از شورای رقابت سلب کند. 
هر چند در این میان برخی نیز طرح این مساله در زمانی که قرار بود قیمت جدید خودروها اعلام شود را وقت‌کشی شورای رقابت برای تعیین قیمت‌ها می‌دانند. 
 
 چالش مصوبه مجلس 
اما مغایرت‌ها از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ 
«قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» قانونی که می‌گوید: «به‌منظور تنظیم مناسب بازار، افزایش سطح رقابت، ارتقای بهره‌وری شبکه توزیع و شفاف‌سازی فرآیند توزیع کالا و خدمات، دولت مکلف است با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌و چهارم (44) قانون اساسی، قیمت‌گذاری را به کالاها و خدمات عمومی و انحصاری و کالاهای اساسی یارانه‌ای و ضروری محدود کند.» 
این قانون یک تبصره دارد که طبق آن، «دستورالعمل نحوه تعیین کالاهای اساسی، انحصاری و خدمات عمومی و فهرست و قیمت این کالاها و خدمات به پیشنهاد کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و حسب مورد وزارتخانه ذی‌ربط، به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد؛ بنابراین در این مصوبه اسمی از شورای رقابت برای قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری برده نشده است حال آنکه در فصل نهم اصل 44 قانون اساسی تاکید شده است که تعیین تکلیف درباره کالاهای انحصاری باید توسط شورای رقابت صورت بگیرد. حال با وجود آنکه در قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مرجع تصمیم‌گیر شورای اقتصاد معرفی شده است، ابهام بسیاری را ایجاد کرده است. 
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت هرچند استعلام درباره این مغایرت را به مجلس شورای اسلامی سپرده است، اما در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» بر اصل 44 قانون اساسی اشاره می‌کند و به طور ضمنی از ارجحیت اصل 44 قانون اساسی بر قانون کنونی تاکید می‌کند.  حال آنکه، بسیاری تصویب قانون الحاقی در اسفندماه سال گذشته را به نوعی نابسامانی در تصویب قوانین و در نظر نگرفتن قوانین مرجع و اساسی می‌دانند و نسبت به اینکه چرا قوانین براساس مبانی علمی مصوب نمی‌شوند نیز انتقاد جدی دارند. 
شیوا معتقد است: هر چند براساس ماده 21 قانون الحاقی برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، بحث انحصار خدمات عمومی برعهده شورای اقتصاد است، اما قانون‌گذار شورای رقابت را برای تصمیم‌گیری در این باره تعیین کرده است و الحاقیه قانون مذکور خلاف اصل 44 قانون اساسی است. 
در همین باره جمشید پژویان، رئیس پیشین شورای رقابت در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» نیز با اشاره به اینکه اصل 44 قانون اساسی مسوولیت تعیین انحصار کالاها را به شورای رقابت سپرده تاکید می‌کند که این موضوع غیرقابل تغییر است، شورا باید به کار خود ادامه دهد و بحث قیمت‌گذاری را پیگیری کند. 
پژویان با اشاره به اینکه اگر قانونی بخواهد برخلاف اصل 44 مصوب شود فاقد اعتبار است مگر اینکه صراحتا به بند و ماده خاصی از این قانون اشاره کند ادامه می‌دهد: در ماده 92 اصل 44 قانون اساسی آمده است که این قانون نه تنها تمام قوانین قبلی را لغو می‌کند، بلکه هر قانون دیگری هم که در آینده تصویب شود، اگر به صورت مستقیم و به صراحت به بند یا ماده خاصی از اصل 44 اشاره کند، آن قانون نامعتبر است و اصل 44 معتبر است. 
به اعتقاد وی، آنچه که مجلس تصویب کرده است بدون ذکر بند و ماده بوده است و تصور می‌کنم مربوط به ماده 38 است که براساس آن شورا موظف به تعیین دستورالعمل قیمت است. 
از آنجایی که آنها اشاره مستقیمی به این موضوع نکرده‌اند؛ بنابراین این مصوبه جدید اعتباری ندارد و شورای رقابت همچنان می‌تواند به وظایف خود ادامه دهد و هیچ ارگان دیگری اجازه ورود به این موضوع و تعیین دستورالعمل قیمت را ندارد. 
 مسوول شناخت انحصار؛ شورای رقابت 
خودرو کالایی انحصاری است. این اظهارنظر تاکنون بارها توسط مسوولان و نمایندگان‌ مجلس شورای اسلامی شنیده شده است. انحصاری که قرار شد شورای رقابت با شکستن آن به ایجاد فضای رقابتی بپردازد. شورایی که براساس فصل نهم اصل 44 قانون اساسی تنها موضوع فعالیتش تسهیل رقابت و منع انحصار بوده است. انحصار؛ عارضه‌ای اقتصادی که به عقیده کارشناسان از رشد اقتصادی جلوگیری می‌کند. 
حالا براساس دو قانون، مرجع قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری با یکدیگر مغایرت دارد؛ به‌طوری‌که در یک قانون مرجع قیمت‌گذاری شورای رقابت است و در قانون دیگر کارگروهی که در نهایت مصوباتش باید به تایید شورای اقتصاد برسد. 
 علی علی‌لو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این ابهام، شورای رقابت را مسوول قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری و ایجادرقابت بین کالاهای مذکور می‌خواند.   
علی‌لو با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی تعیین‌کننده در این زمینه است می‌گوید: براین اساس سایر قوانین باید تابعی از این قانون باشند نه اینکه آن را تحت‌الشعاع قرار دهند؛ بنابراین هر الحاقیه یا برنامه‌ای که به تصویب می‌رسد باید براساس سیاست‌های در نظر گرفته شده قانون اساسی باشند. زیرا در صورت مغایرت هر قانونی با قانون اساسی شورای نگهبان به بازنگری در این باره می‌پردازد. مغایرت هر قانونی با اصل 44 به معنی ملغی بودن آن قانون است. در بحث خودرو نیز قانون اساسی شورای رقابت را مرجع دانسته است؛ بنابراین این شورا باید به تعیین تکلیف بپردازد. اگر در قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اصل 44 زیر سوال رفته باشد. مسلم است که نیازمند بازنگری و اصلاح است زیرا اصل 44 مرجع است. 
 
 وقت‌کشی برای عدم افزایش قیمت؟ 
شورای رقابت گویا بازیگر اصلی این مغایرت‌هاست. مغایرت دو قانونی که اکنون به‌طور موازی در تعیین قیمت کالاهای انحصاری حرکت می‌کند، موجب ابهام در وضعیت قیمتی خودرو در کشور شده است. 
هر چند خودروسازان در نامه‌ای به شورای اقتصاد، خواستار اعلام غیرانحصاری خواندن خودرو شدند، اما به دلیل تاخیر چهار ماهه ظاهرا دیگری امیدی به تجدید نظر شورای اقتصاد در این زمینه ندارند. حال آنکه آنها با تصویب قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، امید زیادی به دخالت نکردن شورا در امور قیمتی خودرو دارند. 
خودروسازان معتقدند که انحصاری دانستن خودرو و احاله قیمت‌گذاری آن به شورای رقابت در چند سال گذشته موجب آشفتگی و به هم‌ریختگی بازار خودرو و وارد کردن ضرر و زیان هنگفت به آنها شده است. آنها دلایل بسیاری برای رد انحصاری بودن خودرو دارند. 
اما حالا موضوعی که بعد از اعلام خبر استعلام شورای رقابت از مجلس در این زمینه توسط برخی از کارشناسان مطرح شده این است که چرا با گذشت چند ماه از تصویب این قانون، شورای رقابت اکنون موضوع ابهام در این قانون را پیگیری کرد. 
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور در این زمینه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه خودرو کالایی انحصاری نیست، می‌گوید: با وجود آنکه نظر ما بر انحصاری نبودن خودرو است، اما هر دو قانون به یک موضوع که خودرو انحصاری است، تاکید دارند؛ زیرا براساس قانونی که در سال 1390 توسط شورای اقتصاد مصوب شد، خودرو کالایی انحصاری است و نیازی به استفساریه از مجلس نیست، به همین دلیل ما در نامه‌ای از شورای اقتصاد خواستار غیرانحصاری دانستن صنعت خودرو هستیم. 
وی معتقد است علت اینکه شورای رقابت در حال حاضر قانون تنظیم مقررات مالی دولت را مطرح کرده، تاخیر در تعیین قیمت‌های جدید است.   
به همین دلیل است که بعد از گذشت چند ماه از درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت ناگهان این موضوع مطرح می‌شود وگرنه این قانون در اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید.  در این زمینه بسیاری این حرکت شورای رقابت را انداختن توپ در زمین مجلس برای ایجاد تاخیر در افزایش قیمت‌ خودروها در سال‌جاری می‌دانند. تاخیری که به عقیده برخی از کارشناسان ممکن است برای وقت‌کشی تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای باشد.  مذاکراتی که با اعلام اولیه تفاهم آن مشتریان خودرو را نسبت به کاهش قیمت امیدوار کرد.  حالا شورا دست و دلش در افزایش قیمت خودرو می‌لرزد. از یکسو مجبور است قدرت خرید مشتریان را و کشش بازار را در نظر بگیرد، از سوی دیگر به انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌ای است.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , چالش , مذاکرات هسته ای , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین تبدیلی جی ال ۲۱ خرداد : وضع ما هم بهتر از شما نیس الان ۳ ماهه که تبدیل زدیم ولی هیچ خبری نیس برا تکمیل وجه کردن طلا گرم ۶ خورده ای فروختم الان ببین چنده الان حدود صد تومن بخاطر فروش طلا ضرر کردم زیادی ناشکری نکنید
v4 تحویل فوری ۳ شهریور : دوستانی که پلاک شدن از پلاک آزاد خودتون روی ماشین میذارن یا یه پلاک جدید میذارن؟
تارا-v4_فرسوده فوری-مرحله ششم : تارا اتوماتیک v4 - سفید - مشهد - فوری مرحله ششم. 30 روزه همین الان 19 شهریور فاکتور شد. پیامک قرارداد 8 مرداد واریزی کل وجه 16مرداد موعد تحویل 15 شهریور ماوالتفاوت اول 30 مرداد مبلغ 1 میلیون و 490 هزارتومان ماوالتفاوت دوم 16 شهریور 3 میلیون و 960 هزار تومان تاخیر از روز 16 شهریور محاسبه شده 1 میلیون 645 هزار تومان روزانه 822 هزار تومن انشاءالله قسمت همه ی دوستان در هیچ مرحله پیامک از شرکت نیامد. فقط پیامک عذرخواهی تحویل آمد. برای ماوالتفاوت و فاکتور شدن پیامکی نیست توی کاستومر هم بخش پیامک ها نیست. هرروز کاستومر را چک کنین . مخصوصا دوستانی که پیش فروش هستن و sbr واریزی نداشتن. من چون sbr رو قبل از سود تاخیر خودم واریز کردم منتظر نشده که تاخیر بندازه و از سود کم کنه.
مهراد : تا اینجا ک من متوجه شدم برا مرداد و شهریور و مهر هنوز دعوتنامه تبدیل جی ال نفرستادن بچه ها بنظرتون چکار کنیم ک پیامش بیاد چ گیری افتادیم فک کنم برا کسایی ک از اول جی ال بودن پیام رفته اما ماها ک جی هستیم نیومده بین این شاهین جی چ کار کرد با ما لعنت بهتون والا راضی هستیم جی ال بفرست تو این بی ماشینی حاضریم خر هم ک باشه سپار بشیم
ع.ع : سلام من ۱۶ اسفند تکمیل وجه. سخا ۱۸ اسفند هنوز فاکتور نشدم.
حمزه شاهین جی ب اجبار تبدیل : داداش من چکار میشه کرد خب این مسولان بیشرف انشاالله زودتر برن گم بشن دیگه زشتیم افتاده از این مدیران
محمد : سلام. کسی اطلاع داره دقیقا شاهینglتا کی فاکتور شده؟؟؟؟؟؟؟؟
+Sadegh : دعای جدید خدایا یا ماشین ما رو بده یا جنگ جهانی سوم شروع بشه اخبار امروز : روسیه به لهستان حمله کرد / یمن چند موشک به اسرائیل شلیک کرد / اسرائیل به قطر حمله کرد
+Sadegh : بزک نمیر بهار میاد / کمبزه با خیار میاد
تارا v1P : واریز وجه 5/2 ارسال قرارداد 5/25 تحویل 6/1 رنگ مشکی شهر اراک زمان فاکتور شدن 6/14 زمان پلاک 6/16 صدور اسناد 6/18 حمل جهت تحویل به نمایندگی 6/18 رفتم نمایندگی گفت بخاطر تعطیلی یا پنج شنبه میدن و صددر صد شنبه کارت طلایی که دوستان پرسیدن واسه اینه اگه توی راه موندی مثلا زنگ میزنی به دادت میرسن - من نمیدونم به کار بیاد یا نه اما من سه ستاره گرفتم . آخرین پیام من در اینجا به یادگار بماند... *ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود *نی نام زما و نه نشان خواهد بود *زین پیش نبودیم و نبد هیچ خلل *زین پس چو نباشیم همان خواهد بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن تحویل 31مرداد : منم زدم چت جی پی تی گفتن سیمی ولی نگفت مونتاژ کدوم شهر
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم : مردادی ها خبری نشد؟
نازنین : سلام دعوتنامه شهریور اومده؟
صادق : سلام چرا شایعه درست میکنین همه پلاک میشن تهران تماس گرفتم گفتن تا10روز دیگه همه پلاک میشن به شایعه ها توجه نکنین اگر نخواد پلاک کنه مگه مرض دارن دوباره ثبت نام کنن برای خودشون تعهد درست کنن
احمد31مرداد : پ کی تحویل میدن هنوز رو صدور اسنادمیچرخه خسته شدیم والا
آینازپنج دنده : NAکده 70328هست. پنح دنده فولادی ان ا هم جنس مثلا محکم فولاد هست
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوستان،شکر خدا پیش فروش های تحویل 31 مرداد دارن فاکتور میشن،قراردادهای دهه سوم مرداد در حال فاکتور شدن هستن،چشم همه به جمال سورن پلاس روشن😄😁🤣 از این به بعد فقط به فکر نوبت نمایندگی باشیم برای تعمیرات و نواقص ماشین !!!
سورن تحویل 31مرداد : عزیزان از کجا متوجه بشیم خط تولید کدوم استان فقط شناسه خودرو زده vin
. : وای مردم از خنده. چرا هر کس فاکتور میشه اینقدر مهربون میشه ولی قبلش عین 🌵 پاچه ملت رو میگره و فوش میده
سورن : دوستان من vinماشین رو دادم به چت جی پی تی با توضیح کامل گفت که دریچه برقی یا سیمی