کمپانی گریت وال که به یاد دیوار بزرگ چین نامگذاری شده است، در سال 1984 در Baoding تاسیس و در سال 2010 به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای SUV در چین شناخته شد. از جمله محصولات این کمپانی میتوان به M4 و H6 اشاره کرد که سعی دارند در آشفته بازار خودروی ایران جایی برای خود باز کنند. حال این کمپانی قصد دارد با عرضه هاوال H8 به رقابت با فورد Territory و هیوندای سانتافه بپردازد. این SUV بزرگ شهری که با قیمت 40,000 دلار استرالیا عرضه میشود، با بهرهمندی از مواد مرغوب در داخل کابین و رعایت استانداردهای طراحی و ارائه تکنولوژیهای جدید، فضایی جادار و راحت را در اختیار سرنشینان قرار میدهد و از این نظر به رقابت با سردمداران این کلاس میپردازد. انتقاداتی که سال گذشته در خصوص کیفیت و عملکرد H8 مطرح شد، کمپانی سازنده را وادار کرد علیرغم فروش بیش از 100,000 دستگاه، این خودرو را از بازارهای سراسر دنیا جمع کند و برای اصلاح و رفع عیوب به موطن خود بازگرداند.
هاوال H8 بر اساس تجهیزات موجود، در دو تیپ Luxury و Super Luxury در اختیار علاقمندان قرار میگیرد. تجهیزات استاندارد تیپ پایه Luxury عبارتند از: رینگهای آلومینیومی 18 اینچی، چراغهای جلوی زنون، چراغهای حرکت در روز LED، برف پاک کنهای مجهز به حسگر باران، رکابهای جانبی، سانروف، دسترسی بدون کلید به همراه استارت دکمهای، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک سه نقطهای، تودوزی چرم، صندلیهای جلوی قابل تنظیم برقی، نمایشگر لمسی 8 اینچی رنگی، GPS، دوربین دید عقب، DVD Player، قابلیت اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، شش کیسه هوا، کنترل پایداری الکترونیکی، و کنترل در سربالایی و سراشیبی. با این تفاسیر، خودروساز چینی بر این باور است که H8 موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا میشود.
با پرداخت چند هزار دلار بیشتر که البته هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، میتوانید تیپ فول آپشن Super Luxury را خریداری کنید و از تجهیزاتی چون چراغهای جلوی قابل تنظیم، درب صندوق برقی، سیستم صوتی Infinity مجهز به آمپلیفایر، آینه الکتروکرومیک، صندلیهای جلوی مجهز به گرمکن و تهویه و ماساژور، و نمایشگرهای مخصوص صندلی عقب برخوردار شوید. تیپ پایه به دو صورت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک (با پرداخت 3,000 دلار بیشتر) و تیپ فول آپشن فقط به صورت AWD عرضه میشوند.
پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر H8 با تولید قدرتی در حدود 218 اسببخار و گشتاوری معادل 324 نیوتنمتر، این خودروی 2,098 کیلوگرمی (در حالت دیفرانسیل عقب) یا 2,175 کیلوگرمی (در حالت AWD) را به پیش میراند. بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته، SUV چینی با سه سرنشین طی 12.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست مییابد که بسیار کند میباشد. اگرچه در دور موتور بالا صدای کمی داخل کابین به گوش میرسد، اما در مجموع سکوت و آرامش کابین H8 رضایت سرنشینان را جلب میکند. از آنجایی که قدرت و عملکرد پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربوشارژر ممکن است مورد قبول برخی افراد قرار نگیرد، امیدواریم کمپانی سازنده دو پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری دیزلی و شش سیلندر 3 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژر را نیز، تا پایان سال به خط تولید H8 اضافه کند.
|
|
گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز، که به صورت استاندارد عرضه میشود، با تعویض دندههای نرم و به موقع H8 را همراهی میکند. گفتنی است، قابلیت تعویض دنده به صورت دستی از طریق دسته دنده یا پدل شیفترهای پشت فرمان از دیگر ویژگیهای این شاسی بلند چینی به شمار میرود که البته به کمی تغییر و اصلاح نیاز دارد. گیجی و سبکی فرمان، هندلینگ خودرو را تحتالشعاع قرار میدهد و تکانهای ناشی از تغییر مسیر، از عدم تعادل و کنترلپذیری این خودرو حکایت میکنند. سیستم تعلیق H8 اگرچه از زمان عرضه خودرو در سال 2013 مدام دچار تغییر و تحول شده است، اما باز هم آنطور که باید و شاید رضایت راننده و سرنشینان را جلب نمیکند.
همانند H2 موضوعی که تعجب همگان را در خصوص H8 برامیانگیزد، طراحی داخلی آن است. همانطور که میدانید، بسیاری از خودروهای چینی از مواد نامرغوب و بسیار معمولی در طراحی کابین خود بهره بردهاند، اما هاوال H8 از این نظر بسیار متفاوت است و شاید بتوان گفت، در زمره بهترینهای این کلاس قرار دارد. با نگاهی به داشبورد، رکاب دربها، دکمهها و اهرمهای کنترلی، و ستونها و سقف متوجه کیفیت بالای مواد و روکشها میشوید. روکش لطیف و نرم فرمان و داخل داشبورد در کنار تزئینات فلزی براق، همگی از لوکس بودن این خودرو حکایت میکنند.
|
|
با این وجود، نقاط ضعفی نیز در داخل کابین H8 به چشم میخورد که از جمله آنها میتوان به از بین رفتن رنگ دستگیرههای پلاستیکی دربها، ترمز پارک پایی و آرم Haval حک شده روی دسته دنده اشاره کرد که جلوه چندان زیبایی به خودرو نمیبخشند. همانند دیگر خودروهای چینی، در هاوال H8 نیز، اولویت با سرنشینان عقب است و به همین دلیل این قسمت با ارائه فضای سر و پای مناسب، راحتی و آرامش سرنشینان را موجب میشود. شایان ذکر است، صندلیها نیز، به نوبه خود، بسیار راحت هستند. برخلاف بسیاری از شاسیبلندهای حاضر در این کلاس، H8 خودرویی با ظرفیت پنج سرنشین است و چنانچه به دنبال خودرویی بزرگتر هستید، باید H9 یا H7 L را خریداری کنید.
برخلاف کابین جادار، هاوال H8 از صندوق نسبتا کوچکی در مقایسه با رقبا برخوردار است و با خم کردن صندلی عقب که به نسبت 60:40 طراحی شده است، فضای صندوق کمی افزایش پیدا میکند. جالب است بدانید که H8 تنها مدلی از هاوال است که با لاستیک زاپاس فول سایز ارائه نمیشود. کمپانی سازنده با در نظر گرفتن گارانتی پنج ساله و امداد جادهای، سعی دارد خیال خریداران را آسوده سازد. اگرچه تا پیش از عرضه پیشرانههای جدید و قدرتمندتر، ممکن است H8 آنطور که انتظار میرود مورد استقبال عموم قرار نگیرد، اما راحتی و آرامش کابین در کنار قیمت مناسب، این شاسیبلند چینی را به رقیب بسیار مناسبی در این کلاس تبدیل میکند.