چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

جابجا کردن تایرها اهمیت زیادی دارد و علاوه بر این که عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد، ایمنی را نیز بالا می‌برد. در این مقاله خواهیم دید چگونه می‌توانیم این کار ساده اما تأثیرگذار را درست انجام بدهیم. چه تصمیم داشته باشید این کار را خودتان انجام بدهید و چه بخواهید آن را به دست یک مکانیک با تجربه بسپارید، بهتر است بدانید چرا این کار را انجام می‌دهیم.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

تایرهای جلو و عقب یکسان فرسوده نمی‌شوند. درباره‌اش فکر کنید. هنگام پارک دوبل، هنگام عبور از پیچ‌ها و با هر چرخش فرمان، فشار زیادی به تایرهای جلو وارد می‌شود. این فرسایش در مورد خودروهای دیفرانسیل جلو بیشتر است چون تایرهای جلو نیروی پیشران خودرو را تأمین می‌کنند، اصطکاک تایر با سطح جاده نیز باعث تولید گرما می‌شود و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا تایرهای جلو زودتر از تایرهای عقب فرسوده بشوند و به همین خاطر است که لازم است در طول مدتی که تایرها عمر می‌کنند، چندین بار جای تایرهای جلو و عقب را عوض کرد تا هم میزان فرسودگی تایرها با هم برابر باشد و هم عمر آن‌ها افزایش پیدا کند. بهتر است بدانید وقتی گفته می‌شود "جابجا کردن تایرها" منظور انجام کارهایی است که در بالا گفته شد و جابجا کردن تایرهای یک محور با هم (مثلاً جابجایی تایرهای عقب با یکدیگر و یا جابجا کردن تایر سمت راننده با سمت شاگرد) کار درستی نیست. برای این کار دلایل خوبی وجود دارد. آج تایرها با گذر زمان ساییده می‌شوند و الگویشان تغییر می‌کند. بسیاری از این سایید‌گی‌ها به سیستم تعلیق و بالانس بودن یا نبودن تایرها ربط پیدا می‌کند و به همین خاطر است که بهتر است تایرهای سمت راست را در سمت راست و تایرهای سمت چپ را در سمت چپ نگه داشت.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

در صورتی که اندازه رینگ‌های جلو و عقب خودرو شما متفاوت است (مانند کرایسلر Crossfire) می‌توانید تایرهای چپ و راست یک محور را با هم عوض کنید. اگر الگوی آج تایرها نا متقارن است، یعنی از داخل به سمت خارج فرق می‌کند، باید آن‌ها را جلو و عقب کنید (و نه چپ و راست). ولی هر چند وقت یکبار باید تایرها را جابجا کنید؟ در پاسخ باید گفت بستگی دارد. برای اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو نگاهی بیندازید ولی بیشتر خودروسازان توصیه می‌کنند بعد از هر 5,000 تا 10,000 مایل (8,000 تا 16,000 کیلومتر) تایرها را جابجا کنید. یکی از ابزارهای مهم برای انجام این کار، آچار بکس است. آچار بکس‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند ولی می‌توانید یک دست آچار ارزان قیمت خریداری کنید.  در خودروهای مدرن امروزی که از رینگ‌های آلومینیومی بهره می‌برند، داشتن آچار بکس یکی از ضروریات به شمار می‌رود. البته بهترین نوع آچار بکسی که برای خودرو شما مناسب است را می‌توانید در دفترچه راهنمای خودروتان پیدا کنید. حال که اطلاعاتی کلی در این مورد به دست آوردیم، بیایید وارد جزییات بشویم.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

خودروتان را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید. اگر خودروتان دنده اتوماتیک است دنده را در حالت Park و اگر دارای گیربکس دستی است آن را توی دنده بگذارید و ترمز دستی را بکشید سپس موتور را خاموش کنید. مشخص کنید که ابتدا تصمیم دارید روی تایرهای کدام طرف از خودرو کار کنید. حال به سمت مقابل بروید و یک سنگ یا مانعی دیگر جلو یا پشت تایرهای جلو و عقب بگذارید. این کار برای محکم کاری است و باعث می‌شود وقتی مشغول کارید، خودرو حرکت نکند. جک‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای بلند کردن خودرو از آن‌ها استفاده کنید، ولی مطمئن‌ترین جک، همان جکی است که خودروساز روی خودرو گذاشته است. از طرفی این جک فقط برای استفاده‌های کوتاه مدت طراحی شده است، به همین خاطر توصیه می‌شود از دو خرک استفاده کنید و آن‌ها را زیر شاسی‌های جلو و عقب بگذارید. پس از این که جک خودرو را بالا برد، خرک‌ها را زیر شاسی و پشت هر چرخ قرار بدهید، سپس به آرامی جک را پایین بیاورید تا وزن خودرو روی خرک‌ها بیفتد. البته استفاده از جک‌های هیدرولیک کوچک یا جک سوسماری نیز می‌تواند مناسب باشد.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

جک را در محلی که توسط خودروساز توصیه شده است قرار بدهید. این محل در بیشتر خودروهای که موتور آن‌ها در قسمت جلو قرار دارد، حدود 30 تا 60 سانتی‌متر پشت چرخ‌های جلو است. به یاد داشته باشید، پیش از این که جک را بالا ببرید، باید با آچار چرخ همه پیچ‌های چرخ‌های جلو و عقب را شل کنید. این کار باعث می‌شود وقتی جک را بالا می‌برید و می‌خواهید پیچ‌ها را باز کنید، چرخ‌ها نچرخند. وقتی پیچ‌ها را شل کردید، زیر خودرو جک بزنید . اگر خرک دارید، آن‌ها را سر جایشان قرار بدهید. ابتدا چرخ‌های جلو را بیرون بیاورید، بعد چرخ‌های عقب، سپس جای آن‌ها را با هم عوض کنید، یعنی تایر جلو را در قسمت عقب و تایر عقب را در قسمت جلو بیندازید. به یاد داشته باشید پیش از این که تایرها را در جای جدیدشان نصب کنید، آج آن‌ها را وارسی کنید. تایرها دارای شاخص‌هایی هستند که  اگر آن‌ها را وارسی کنید، متوجه خواهید شد چه وقت باید به فکر خرید تایرهای نو باشید. این شاخص‌ها لا به لای طرح آج و به ویژه در لبه ‌های آن مشاهده می‌شوند. اگر یکی از این شاخص‌ها را پیدا کردید، ارتفاع آن را با ارتفاع آج‌های اطرافش مقایسه کنید. اگر آج به اندازه‌ای خورده شده است که ارتفاع آن به ارتفاع شاخص نزدیک شده است، باید هرچه زودتر یک تایر نو بخرید.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

حالا نوبت جا به جا کردن تایرهاست. اگر یکی از دوستان‌تان در این کار به شما کمک می‌کند، بهتر است تایرها را در دست بگیرد تا شما پیچ‌ها را ببندید. وقتی با دست همه پیچ‌ها را سفت کردید، وقت آن است که آچار بکس را بردارید و آن‌ها را بیشتر سفت کنید. پس از این مرحله می‌توانید جک را پایین بیاورید و پیچ‌ها را به اندازه‌ای که توصیه شده است سفت کنید. به یاد داشته باشید، باید پیچ‌ها به صورت ضربدری سفت کنید، یعنی به شکل یک ستاره. وقتی کارتان در یک طرف خودرو تمام شد، وقت آن است که به سراغ طرف دیگر بروید و همین مراحل را تکرار کنید. به یاد داشته باشید، همین کار ساده می‌تواند عمر تایرها را بسیار بالا ببرد، علاوه بر این چسبندگی خودرو به سطح جاده را نیز بالا می‌برد. این کار باید هر 5,000 تا 10,000 مایل (8,000 تا 16,000 کیلومتر) تکرار بشود. همانطور که دیدید این کار نیاز به یک مکانیک مجرب با ابزارآلاتی گران و پیچیده نیاز ندارد و خودتان هم می‌توانید آن را انجام بدهید.


منبع

Edmunds

 

برچسب : تایر , آج , آج تایر , عمر تایرها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

رضا خان
0

به لاستیک هم بستگی داره
اگر لاستیک دارای جهت باشه باید برای هر سمت، همون سمت بمونه و فقط جلو و عقب بشه
یعنی راننده جلو با راننده عقب جابجا بشه و شاگرد جلو با شاگرد عقب
در غیر این صورت مثلا اگر هرکدام از چرخهای سمت شاگرد با چرخهای سمت راننده جابجا شود، جهت لاستیک برعکس شده و هم زودتر ساییده میشود و هم کارایی مطلوب در زمان ترمز گرفتن ندارد
در شرایط خاص برای جابجایی به این صورت (ضربدری) باید لاستیک از رینگ خارج شده و برعکس شود.
22:43  1399/01/19
پاسخ دادن
علی
0

سایتهای ایرانی فقط متن رو کپی میکنن بدون اینکه بخونن یا کمی اطلاعات داشته باشن. آقای مهندس یه جا میگی چرخهای سمت راست رو باید سمت راست نگه داشت و یه جا هم میگی چرخهای عقب و جلو جابجا بشن و بعد ضربدری تعویض بشن، مثل عکس. بالاخره چرخها باید سمت خودشون بمونن یا میشه چپ و راست( ضربدری) تعویض کرد!
19:27  1397/07/06
پاسخ دادن
مصطفی
16

سلام،اصلا متوجه نشدم لاستیکارو چطور باید جابه جا کرد،لتستیک کدوم طرفو با کدوم طرف باید عوض کرد؟
19:32  1395/10/07
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
12

برای ماشین های دف جلو،مث پراید پژو تندر،لاستیک جلو سمت راننده را رو چرخ عقب راننده بندازید.بعدش لاستیک عقب شاگرد را جای جلو راننده بندازید.
23:33  1395/10/07

کاربر: علی ا
12

FWD alternative با FWD چه فرقی داره؟
14:07  1394/04/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : میگن 72 ساعت طول میکشه بریه تهران 3 ,4روزم کنترل کیفی طول میکسه بعد زنگ میزنن برای تحویل
تارا تیتانیومv4 : با این حادثه اخیر بندر عباس قطعا به دلیل مشکل عدم تامین قطعات وارداتی علی الخصوص قطعات خودروهای اتوماتیک ،روند صدور فاکتور در ایرانخودرو قطره چکانی خواهد شد
علی تارا 30 بهمن : سلام ، از دوستان کسی خبر نداره سود تاخیر در حمل چطوری محاسبه میشه ؟
تارا : سلام دوستان من دیروز رفتم نمایندگی اونحا با داد و بیداد با دعوا بلاخره امروز ماشینم فاکتور شد سی بهمن تکمیل وجه ۲۹اذر انشالله قسمت شما 😂
احمد123 : سلام تارا اتومات من یک هفته است که فاکتور شده ولی هنوز پلاک نشده چه کار باید انجام بدهم
شاهین اتومات : در مهر 1402 مبلغ 290 تومان بابت پیش خرید یک دستگاه شاهین اتومات از سایپا پرداخت کردیم مطابق قرارداد پیوست با سود مشارکت 19.5 درصد در اسفند 1403 دعوتنامه پرداخت ودیعه دوم صادر گردید که متاسفانه سود مشارکت که 85 میلیون تومان شده بود در نظر گرفته نشده و مبلغ 390 میلیون تومان دعوت نامه صادر گردید پس از پیگیری از شرکت سایپا اعلام کردند که شورای رقابت تبصره ای به خودرو ساز ها داده که خلاف قرارداد منعقده با مشتری می توانند سود مشارکت پرداخت نکنند و فقط نرخ تورم را در نظر بگیرند به همین منظور سایپا 40 میلیون تومان بابت نرخ تورم مطابق پرداخت ودیعه اول برای شما در نظر گرفته و 85 میلیون تومان سود مشارکت را در نظر نگرفته است . لذا مشتری که دو سال در تولید سایپا مشارکت کرده است باید 45 میلیون تومان بیشتر پرداخت نماید .
مهراد : اره خودشه برا هیچ کس فاکتور نشده خیلی دروغ میگه فک کنم اصلا شاهین پلاس ثبت نام نکرده یا پول نداره
تارامارا : بعد سه روز، همچنان منتظر حمل خودرو
میثم : مچکرم انشاالله قسمت شما و همه دوستان بشه در جواب سوال بعضی از دوستان اینه ها برقی نیستن ولی نسبت به مدلی های قبلی مثل ۵ دنده ها خییییلی بهتر شده مخصوصا دنده کشی عالی شده من ۵ دنده سوار شدم انگار گیربکس دنده کشی مشکل داشت دنده جا نمیخورد این عالی عالی شده دنده عقب هم مانیتور داره خطر عقب هم جدید گزاشتن دکمه ها شیشه بالابر هم از کنسول وسط گزاشتن رو تو دری ها که هم عالی شده
مهدی شاهین پلاس اسفندی : آقا منم تکمیل وجه کردم دیروز سخا ثبت شده ولی تکمیل وجه چراغش روشن نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده : پاسخ به صبح میگفتن شهر باید ویرایش بشه ما دوباره از طریق اداره پست انجام دادیم ولی باز همون شهر خورد اصلا مشکل نداشت به تهران زنگ زدم رسیدگی به پرونده رو درخواست دادم 72 ساعته جواب اومد شما هم شکایت کنید وباید به شما پیام بیاد که پرونده درحال رسیدگی هست وگرنه اینجوری خیلی دیر میشه حتی یه کارشناس بمن گفت ماشینت تحویل گرفتی پیگیری کن سود تاخیرش بگیر
علی 10 خرداد : سلام. سورن موتور جدید 10 خردادم هنوز فاکتور نشدم.
مریم : من 20 مهر تکمیل وجه و آبان 1403 تکمیل وجه شدم ولی هنوز فاکتور نشدم اینقدر دروغ تحویل مردم ندید
صبح : به دنا 6 دنده پلاکتون که دیر ارسال شده دلیلشو سامانه سخا میگفتن یا کسری پلاک؟
ع : مغزتو
توحید ارومیه : جود.فک کنم اسمت اقا جواد باشه الفش افتاده.شما سعی کن از 20اردیبهشت پولت اماده باشه چون از 20اردیبهشت تا 25خرداد احتمال داره دعوتنامه ات بیاد.دعوتنامه ات هم بیاد حدودا 14روز فرصت تکمیل وجه داری
توحید ارومیه : امین اگه روند فاکتور کردن روند طبیعی و عادی خودش رو طی کنه و فاکتور متوقف نشه حدودا 10.12روزی طول میکشه تا نوبت فاکتور به شما برسه
نازنین : قبلا اره میدادن
توحید ارومیه : شمس بعضی از شهرها پلاک ازاد دارن و هنوز پلاکشون تموم نشده.اون شهر ها یه سری پلاک چاپ میکنن میفرستن به کارخونه تا بعد از تخصیص پلاک نصب بشن.مشکلی نیست.حدودا یک هفته تا10روز برگ سبز کارت ماشینت با پست میاد .حدودا 1ماه دیگه هم برگ کمپانی و بیمه نامه میاد نمایندگی میری از اونجا میگیری
اشکان : سقف فلز هستید؟ منم فلز تحویل 6 خرداد هستم هنوز فاکتور نشدم فوری سفیدtu5