چند سال پیش، خرید یک سدان فول سایز، از نظر کارایی، همانند خرید یک یخچال بود؛ اما با تولید خودروهایی چون هیوندای آزرا 2015 موضوع طراحی و زیبایی نیز، به میان آمد. طراحی بدنه آزرا آکنده از حس اطمینان و اعتماد است و در داخل کابین نیز کارایی، کیفیت و زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. کمپانی هیوندای نیز اعلام کرده است که هیچ چیز تجملی و بیفایده در آزرا 2015 وجود ندارد. با پیشرفت سریع تکنولوژی، خودروساز کرهای در مدل جدید آزرا از سیستمهای جدیدی برای کمک به راننده بهره برده است؛ بدین ترتیب، هشدار نقاط کور و ترافیک عقب در تمامی تیپهای این خودرو به صورت استاندارد عرضه میشود و تیپ Limited به صورت سفارشی از سیستمهایی چون هشدار برخورد از جلو و عبور از خط استفاده میکند. در سیستم GPS ارائه شده در مدل 2015 این سدان لوکس نیز، اپلیکیشنهایی چون Pandora و Siri Eyes Free گنجانده شدهاند.
علاوه بر تجهیزات الکترونیکی بیشمار و گسترده، ویژگیهای بنیادین آزرا نیز، این خودرو را شایسته تقدیر و احترام میسازد؛ پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.3 لیتری استاندارد در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک، رانندگی نرم و راحت، فضای مناسب برای سرنشینان جلو و عقب و همچنین، صندوق عقب جادار، رضایت خریداران را جلب کرده و سدان فول سایز هیوندای را آماده مسافرتهای طولانی میکند. گفتنی است، گزینههای جالب توجه و چشمگیر دیگری در این کلاس وجود دارند که هنگام خرید میتوانید آنها را نیز مدنظر قرار دهید؛ یکی از این موارد، تویوتا Avalon است که نه تنها راحتی، کیفیت، و عملکرد را به خوبی با یکدیگر ادغام کرده است بلکه مدل هیبریدی آن، افرادی را که به دنبال مصرف سوخت کم هستند، به سوی خود جذب میکند.
امکان انتخاب یکی از دو پیشرانه شش یا هشت سیلندر خورجینی در کنار طراحی کلاسیک، از ویژگیهای کرایسلر 300 دیفرانسیل عقب به شمار میروند. چنانچه راحتی اولویت اصلی شما برای خرید خودرو است، به سختی بتوانید از گزینههایی چون بیوک LaCrosse یا شورولت ایمپالا بگذرید؛ خودروهایی که علاوه بر رانندگی شیک و لوکس، فهرستی طولانی از تجهیزات و امکانات رفاهی را در کنار امکان سفارش پیشرانه چهار سیلندر در اختیار خریداران قرار میدهند. کیا کادنزا نیز، تجهیزات تقریبا مشابهی با آزرا 2015 را، البته در زیر یک ظاهر متفاوت، عرضه میکند. اگرچه هیوندای آزرا 2015 هیچ مزیت و برتری خاصی بر رقبای خود ندارد، اما در کلاس خود گزینه بسیار خوب و مناسبی به شمار میرود، به ویژه اگر مجذوب طراحی آن شده باشید.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هیوندای آزرا 2015 یک سدان فول سایز با ظرفیت پنج سرنشین است که در دو تیپ پایه و Limited به بازار عرضه میشود. تجهیزات استاندارد تیپ پایه این کرهای لوکس عبارتند از: رینگهای آلومینیومی 18 اینچی، چراغهای جلوی اتوماتیک، مهشکن، آینههای جانبی مجهز به گرمکن، سیستم هشدار نقاط کور و ترافیک عقب، دسترسی و استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، تودوزی چرم، صندلیهای جلو برقی مجهز به گرمکن و تهویه با قابلیت تنظیم در هشت جهت (و حافظه تنظیمات برای صندلی راننده)، فرمان تلسکوپی با قابلیت بالا و پایین شدن به صورت برقی، صندلی عقب مجهز به گرمکن با قابلیت خم شدن به نسبت 40/60، یخچال و آینه الکتروکرومیک.
امکان اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، نمایشگر لمسی 8 اینچی مجهز به GPS و اپلیکیشنهایی چون رادیو Pandora و Siri Eyes Free، دوربین دید عقب، سیستم ارتباط اورژانس Blue Link هیوندای، سیستم صوتی Infinity مجهز به 14 بلندگو و رادیو ماهوارهای، رادیو HD و CD Player، ورودی صوتی کمکی و USB از جمله تجهیزات الکترونیکی این خودرو به شمار میروند. آزرا Limited از تجهیزات دیگری چون رینگهای آلومینیومی 19 اینچی، چراغهای جلوی زنون با کنترل خودکار نوربالا، مهشکنهای LED، سیستمهای هشدار برخورد از جلو و عبور از خط، سنسورهای پارک عقب، سانروف پانوراما، نورپردازی داخلی، آفتابگیر برقی برای شیشه عقب و دستی برای شیشههای جانبی نیز، بهره میبرد.
قدرت و عملکرد موتور
پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.3 لیتری با تامین قدرتی معادل 293 اسببخار و گشتاوری در حدود 346 نیوتنمتر هیوندای آزرا 2015 را به پیش میراند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک که به صورت استاندارد عرضه میشود، این نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند. در ارزیابیهای صورت گرفته، سدان لوکس کرهای توانست طی 6.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد که البته برای خودرویی شش سیلندر در حد متوسط قرار دارد. سازمان EPA نیز، مصرف سوخت آزرا را حدود 11.9 لیتر در سیکل ترکیبی (13.7 لیتر در شهر و 9.5 لیتر در بزرگراه) برای تیپ پایه و 12.5 لیتر در سیکل ترکیبی (14.4 لیتر در شهر و 9.8 لیتر در بزرگراه) برای تیپ Limited عنوان کرده است.
ایمنی
ترمزهای دیسکی ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی برای صندلیهای جلو و عقب، کیسه هوای پردهای و زانویی برای راننده، و محافظ سر فعال از جمله تمهیدات ایمنی کمپانی سازنده برای هیوندای آزرا 2015 هستند. تمامی تیپهای آزرا به صورت استاندارد با دوربین دید عقب، هشدار نقاط کور و ترافیک عقب عرضه میشوند؛ گفتنی است، آزرا Limited از سیستم هشدار عبور از خط و برخورد از جلو به همراه سنسورهای پارک عقب نیز، بهرهمند است.
سیستم BlueLink هیوندای خدماتی چون کنترل از راه دور، کمکهای اورژانسی، بازیابی خودروی مسروقه، هشدار سرعت و Geo-Fencing را در اختیار خریداران قرار میدهد. در تست ترمز انجام شده، آزرا 2015 توانست پس از طی مسافتی در حدود 38 متر از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت متوقف شود که برای خودرویی با تایرهای تابستانی در حد متوسط قرار دارد. موسسه ایمنی بزرگراهها نیز، بالاترین رتبه خود یعنی "خوب" را برای برخورد از جلو، بغل و مقاومت سقف به آزرا اعطا کرد. طراحی صندلیها و پشتسریهای این خودرو نیز، از نظر محافظت از گردن، رتبه "خوب" را از آن خود کرده است.
طراحی داخلی و تجهیزات خاص
همانند بسیاری از همکلاسان خود، هیوندای آزرا 2015 نیز از طراحی داخلی شیک و لوکسی برخوردار است که اگرچه پلاستیک خشک و براق مورد استفاده، کمی از زیبایی آن کاسته است، اما در مجموع طراحی داشبورد و کنسول مرکزی رضایت خریداران را جلب میکند.
طراحی جدید کنسول مرکزی، دکمهها و اهرمهایی را به کابین افزوده است که سبب بهبود عملکرد سدان لوکس کرهای میشوند؛ از جمله این اهرمها میتوان به اهرم تنظیم رادیو اشاره کرد که جایگزین منوهای نمایشگر لمسی در نسل قبلی شده است. گرافیک عالی، امکان جستجو در گوگل، رادیو اینترنتی Pandora و کنترل صوتی Siri Eyes Free برای کاربران آیفون، از جمله مزایای نمایشگر لمسی 8 اینچی استاندارد این خودرو هستند.
تودوزی چرم با کیفیت در کنار گرمکن و تهویه، راحتی و آسایش صندلیهای جلو را صدچندان میکند. صندوق عقب 462 لیتری آزرا نیز، با بلعیدن چمدانها و ساکهای بزرگ، یک سفر راحت را برای شما فراهم میآورد.
تجربه رانندگی
پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.3 لیتری با تامین قدرتی معادل 293 اسببخار، در هر شرایطی و حتی با وجود 4 سرنشین بزرگسال، عملکرد خوبی از خود به نمایش میگذارد. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز، با وجود تعویض دندههای نرم، کمی کند عمل میکند که این امر ممکن است به مذاق برخی رانندگان خوش نیاید. اگرچه هیوندای آزرا 2015 با هدف ارائه رانندگی نرم و روان طراحی و تولید شده است، اما هندلینگ آن در پیچها کمی خشک و سفت میباشد و از این نظر، رقبایی چون Avalon و 300 هندلینگ نرمتر و فرمانپذیری دقیقتری را در اختیار راننده خود قرار میدهند. حال تصمیم با شماست که در این کلاس کدام خودرو را انتخاب کنید.