موتور خودرو انرژی بسیار زیادی را به شکل گرما از دست میدهد و چنانچه به این موضوع بیتوجهی شود، این گرما نه تنها موتور بلکه قطعات اطراف آن را نیز، دچار مشکل میکند؛ به همین دلیل است که دمای موتور همواره باید در حد مشخصی باقی بماند. این کار بر عهده سیستم خنککننده گذاشته شده است که با فرستادن مایع خنککننده (آب مخلوط با اتیلن گلیکول یا ضدیخ) به داخل موتور، گرما را جذب کند. آب پس از گرم شد به رادیاتور بازگشته و گرمای خود را از طریق فنها به هوا منتقل میکند. بدین ترتیب، آب و مخلوط ضدیخ خنک شده و دوباره به موتور بازمیگردند.
بدون وجود رادیاتور، موتور به سرعت داغ شده و دچار مشکل میشود. بنابراین، برخورداری از یک رادیاتور سالم جزو موارد ضروری و حیاتی به شمار میرود. اما به نظر شما یک رادیاتور چه مدت میتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد؟ بسیاری از متخصصان بر این باورند که یک رادیاتور، در صورتیکه به خوبی نگهداری شود، هشت تا ده سال عمر میکند. گفتنی است، رادیاتورهای فلزی قدیمی چنانچه در شرایط مناسب نگهداری شوند، میتوانند تا آخر عمر خودرو با آن همراه باشند، اما رادیاتورهای جدید عموما از پلاستیک ساخته میشوند و پلاستیک در اثر گرم و سرد شدن متناوب، پس از مدتی-کمتر از یک دهه- دچار ترک میشود.
به منظور نگهداری بهتر از رادیاتور، باید طبق دستورالعمل ذکر شده در دفترچه راهنما هر چند وقت یک بار آب و ضدیخ آن را به صورت کامل تخلیه کرده و کل مخزن را شستشو دهید. نکته دیگری که باید همواره به آن توجه کنید، سطح مایع خنککننده است. کم شدن بیش از حد آب به معنای وجود یک سوراخ در مخزن رادیاتور میباشد؛ در صورت بروز این مشکل، باید هرچه سریعتر به یک مکانیک مراجعه کنید.
زنگ زدن بستها و گیرهها، خوردگی مخزن آلومینیومی یا مشکلات ترموستات، از دیگر مواردی هستند که میتوانند در کار سیستم خنککننده اختلال ایجاد کنند. پس بهتر است، در صورت بروز کوچکترین مشکلی خودروی خود را نزد تعمیرکار ببرید تا از صحت عملکرد بخشهای مختلف آن اطمینان حاصل کنید.