نسل جدید شورولت کوروت دستخوش بازنگری کلی نشده است. این خودرو وقتی سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفت (مدل C7) عنوان کاملترین و نابترین شورولتی که تاکنون ساخته شده است را به خودش اختصاص داد، این مدل چنان قوی و نیرومند بود که گویی کمپانی شورولت یک موتور جت روی آن نصب کرده است. در سال 2015 شورولت کوروت نام Z06 را بر خودش گذاشته و در دو مدل کوپه و کروک روانه بازار شده است. این خودرو از یک موتور 8 سیلندر و مجهز به توربوشارژر بهره میبرد که قادر است 650 اسببخار نیرو تولید کند که بی شباهت به نیروی شاتلهای فضایی نیست. شورولت کوروت Z06 مدل 2015، از پورشه 911 قیمت کمتری دارد و میتواند همه خودروهای رقیب را از میدان به در کند. طبیعی است که شورولت کوروت Z06 از سیستم تعلیق و سیستم ترمز به روز شدهای بهره میبرد ولی تغییر و تحولات به همین موارد محدود نمیشوند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک جایگزین گیربکس شش سرعته قدیمی شده است که در نسل قبلی شورولت C6 به کار گرفته میشد. بنا به گفته کمپانی شورولت، این گیربکس هشت سرعته، بهتر از گیربکس دو وضعیته PDK که روی خودروهای پورشه نصب میشود، عمل میکند. در مدل جدید این کوپه قدرتمند، تجهیزات پیشرفتهای نیز به کار گرفته شده است که از میان آنها میتوان به ارتباطات نسل چهارم (4G)، اتصال Wi-Fi و سیستم Performance Data Recorder اشاره کرد. این سیستم تصاویر را از طریق یک دوربین 720P که در جلوی خودرو قرار دارد روی صفحه نمایشگر به نمایش میگذارد. در مجموع میتوان گفت دلایل زیادی برای خریدن شورولت کوروت Z06 مدل 2015 وجود دارد چون کابین داخلی بسیار ارتقا یافته است و هندلینگ نیز واقعاً بینظیر است. موتور نیز اگر زیاد به آن فشار نیاورید، مصرف سوختی معادل 9.12 لیتر خواهد داشت. شاید مقایسه کردن شورولت کوروت با رقبای اسپرتش کار منصفانهای نباشد ولی پورشه 911 مدعی است که به لطف صندلیهای عقب کوچکش در عقب، انعطافپذیری بیشتری دارد و از طراحی یکدست و هماهنگی برخوردار است ولی عملکرد پایینتر و قیمت بیشتری دارد. شاید بتوان گفت همین موارد در مورد بی ام و M4 مدل 2015 نیز صدق میکنند ولی راننده را زیاد درگیر رانندگی نمیکند و از آپشنهای زیادی برخرو ردار نیست تا بتواند به قلمرو شورولت کوروت Z06 وارد بشود. مرسدس بنز C63 AMG کوپه نیز با موتور 8 سیلندر و 6.2 لیتریاش گزینه مناسبی است ولی از زیباییهای بصری شورولت بهرهای نبرده است. دوج Viper و نیسان GT-R نیز از در مقایسه با شورولت Z06 از قیمتی بالاتر و عملکردی پایینتر برخوردار هستند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
شورولت کوروت مدل 2015 هم به صورت کوپه و هم به صورت کروک به بازار عرضه میشود و تیپهای آن عبارتند از: تیپ پایه Stingray، تیپ Stingray Z51 و تیپ Stingray Z06. مدل کوپه از یک سقف سخت بهره میبرد که جمع میشود و داخل صندوق عقب قرار میگیرد، مدل کروک نیز دارای یک سقف پارچهای برقی است که در سرعتهای زیر 50 کیلومتر بر ساعت میتواند جمع بشود. تیپهای Stingray و Stingray Z51 چند ریز شاخه به نامهای 1LT ، 2LT و 3LT دارند. زیر شاخههای تیپ Stingray Z06 نیز عبارتند از: 1LZ، 2LZ و 3LZ. تجهیزات تیپ 1LT عبارتند از: رینگهای 18 اینچی در جلو، رینگهای 19 ایتچی در عقب، ترمز برمبو، چراغهای زنون، گرمکن آینههای جانبی، دسترسی بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، کروز کنترل، روکش چرمی، صندلیهای برقی جلو با قابلیت حرکت در هشت جهت و فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین. فناوریهای پیشرفتهای که داخل کابین به چشم میخورند نیز عبارتند از: سیستم OnStar، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر 8 اینچی ویژه نمایش اطلاعات ضروری به راننده، سیستم تفریحات و سرگرمی MyLink به همراه یک نمایشگر 8 اینچی، دوربین دید عقب، سیستم صوتی Bose به همراه 9 بلندگو و دو درگاه USB، کارتخوان SD و رادیوی ماهوارهای. تجهیزات تیپ 2LT عبارتند از: آینه الکتروکرومیک، نمایشگر مجازی، روکش بار، تزیینات رنگی در داخل کابین و بر روی تکیه گاه دست، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن و دارای تنظیمات زیاد، حافظه تنظیمات راننده، سیستم صوتی ارتقا یافته Bose به همراه یک سابووفر. تجهیزات تیپ 3LT نیز به شرح زیر است: روکش چرمی، پنل ابزار و نمایشگر GPS رنگی (که در تیپهای پایینتر به صورت سفارشی قابل خریداری است). زیرشاخههای 2LT و 3LT از تیپ Z51 دارای چندین پکیج مختلف هستند. پکیج Pacific Design (فقط برای مدل کوپه) دارای این تجهیزات است: نوارهای سیاه رنگ روی بدنه، رینگهای سیاه رنگ، کالیپرهای قرمز، تزییناتی از جنس فیبر کربن روی بدنه و کابین داخلی و صندلیهای اسپرت. پکیج Atlantic Design (فقط برای مدل کروک)، از این تجهیزات بهره میبرد: بادشکن جلو، طرحهای گرافیکی بر روی کاپوت و صندوق عقب، هواکشهای خاکستری و ساک مخصوص حمل اسباب و اثاثیه.
تیپ Z06 1LT همه تجهیزات تیپ Z51 1LT را داراست و این موارد را نیز به آنها اضافه میکند: توربوشارژر، کمک فنرهای تطبیقی، سیستم تعلیق اسپرت، دیسک ترمزهای بزرگتر، تایرهای پهن، کاپوت از جنس فیبر کربن، نمایشگر مجازی، غربیلک فرمان با نیمه پایینی تخت و پرههایی از جنس فیبر کربن. تیپ Z06 2LZ همه از همه تجهیزات فوق به جز نمایشگر مجازی برخوردار است. تیپهای Z06 3LZ و 3LT نیز فقط تزییناتی از جنس جیر به موارد فوق اضافه میکنند. تجهیزات پکیج Carbon-Fiber Aero شامل این موارد میشوند: بادشکن جلو از جنس فیبر کربن، رکابهای فیبر کربنی و بادشکن بزرگتر عقب. تجهیزات پکیج Z07 Performance از این تجهیزات بهره میبرد: بادشکن عقب قابل تنظیم (برای عملکرد بهتر درب صندوق عقب) تایرهای مخصوص و دیسک ترمزهای بزرگ از جنس کربن-سرامیک. صندلیهای اسپرت برای همه تیپها و مدلها به صورت سفارشی قابل خریداری هستند. مدلهای کوپه هم میتوانند به صورت سفارشی به از سقف شفاف بهرهمند بشوند.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران تیپهای Stingray و Stingray Z51 را یک موتور 8 سیلندر 6.2 لیتری تامین میکند که نیرویش را به چرخهای عقب منتقل میکند. این موتور به صورت استاندارد قادر است 455 اسببخار نیرو و حدود 624 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. اگر پمپهای اگزوز که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند را انتخاب کنید، نیرو به 460 اسببخار و گشتاور به حدود 630 نیوتنمتر افزایش پیدا میکند. گیربکس استاندارد، یک گیربکس هفت سرعته دستی است ولی یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است. میزان مصرف سوخت با گیربکس دستی و در سیکل ترکیبی، 13.03 لیتر (16.10 لیتر در شهر و 9.44 لیتر در بزرگراه) برآورد میشود. میزان مصرف سوخت با گیربکس اتوماتیک نیز تقریباً مشابه است و در سیکل ترکیبی به 13.69 لیتر (17.11 در شهر و 9.44 در بزرگراه) بالغ میشود. تیپ Z06 مجهز به یک موتور 8 سیلندر 6.2 لیتری است که از توربوشارژر بهره میبرد و قادر است 650 اسببخار نیرو و حدود 881 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک نیز میتوانند در کنار این گیربکس قرار بگیرند. در تست سرعت، شورولت Stingray Z51 کوپه با گیربکس دستی، توانست ظرف 4.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. کمپانی شورولت مدعی است شورولت Z06 شتاب صفر تا صدی حدود 3 ثانیه دارد که واقعاً شگفتانگیز به نظر میرسد.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کیفیت مواد مصرف شده در کابین داخلی بسیار خوب هستند ولی ظاهراً مواردی کوچکی نظیر دکمه استارت از پورشه 911 الهام گرفته است. صندلیها عالی و خوش ترکیب هستند و در همه وضعیتهای رانندگی، بسیار خوب از کمر حمایت میکنند. یک نمایشگر در وسط کنسول قرار گرفته است که به راننده اجازه میدهد پنج حالت مختلف رانندگی را انتخاب کند. این حالتها عبارتند از: Weather، Eco، Tour، Sport و Track. این حالتهای مختلف رانندگی، در فرمان، گاز، گیربکس و سیستم کنترل پایداری، تغییراتی ایجاد میکنند. مالکان مدلهای کوپه از فضای زیاد بار لذت خواهند برد که به 0.42 متر مکعب بالغ میشود. این فضا، جای کافی برای گنجاندن اسباب و اثاثیه و ساکهای گلف را فراهم میکند. ظرفیت صندوق تیپ کروک نیز به 0.28 متر مکعب میرسد.
تجربه رانندگی
موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی شورولت کوروت مدل 2015 جنان قوی و انعطافپذیر است که واقعاً یک موتور رویایی به نظر میرسد. این موتور گشتاور بالایی تولید میکند و قاطعانه میتوان گفت از عملکردی بینظیر برخوردار است و صدایی گوش نواز از اگزوزها به بیرون میفرستد. این موتور هیچ کم و کسری ندارد و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز با تعویض دندههای سریعش، بر عملکرد بالای آن مهر تایید میزند. این خودرو حتی با تایرهای معمولی نیز از چسبندگی بینظیری برخوردار است، سیستم کنترل پایداری نیز به راننده اجازه میدهد با ایمنی بالا پیچ و خمها را پشت سر بگذارد. در مجموع میتوان گفت اگر به دنبال یک خودرو اسپرت میگردید که در همه فصول کارآیی داشته باشد و پول هم برایتان اهمیت ندارد، نمیتوانید گزینهای بهتر از شورولت کوروت مدل 2015 پیدا کنید.