رنو برای همیشه به ایران آمده است

رنو برای همیشه به ایران آمده است

در روزهایی که خودروسازان ایرانی پی در پی نسبت به عملکرد رنو انتقاد کرده و حتی در پی جدایی از این شرکت فرانسوی هستند، گویا رنویی‌ها تمایلی به ترک «جاده مخصوص» ندارند و برنامه‌ای طولانی مدت را برای میهمانی در ایران در نظر گرفته‌اند. «رنو به ایران آمده، برای همیشه»؛ این جمله را پیمان کارگر، مدیرعامل رنوپارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید و تاکید می‌کند که این شرکت فرانسوی حتی با وجود تحریم‌ها نیز از ایران نخواهد رفت. با کارگر که چندان اهل مصاحبه نیست، در حاشیه همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران گفت‌و‌گو کردیم. وی در حالی که از جلسه با وزیر «صنعت، معدن و تجارت» فارغ شده بود، امیدوارانه از آینده رنو در بازار ایران صحبت به میان آورد. وی از تمایل رنو برای تداوم تولید مگان در پارس‌خودرو خبر داد و همچنین تاکید کرد که ایران‌خودرو سال آینده دو محصول جدید رنو (کبچر و کلیو4) را روانه بازار خواهد کرد. به گفته کارگر، این دو محصول ابتدا به‌صورت CBU وارد کشور خواهند شد و سپس در ایران‌خودرو به تولید می‌رسند.
  شما به‌عنوان مدیرعامل رنوپارس و یکی از مدیران ارشد رنوی فرانسه، از سخنرانان همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران بودید و خیلی‌ها انتظار داشتند در صحبت‌هایتان از برنامه‌های رنو برای بازار ایران بگویید؛ حال آنکه بیشتر به فعالیت‌های جهانی رنو پرداختید. دلیل این موضوع چیست؟ آیا رنو قصد حضوری طولانی مدت در بازار ایران دارد؟
طبیعی است؛ به شما حق می‌دهم که چنین برداشتی از صحبت‌های من داشته باشید، می‌دانید چرا؟
  چرا؟
نام این همایش چیست؟
  همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران!
پس حق دارم وارد جزئیات برنامه‌های آینده رنو در بازار ایران نشوم، چون در این همایش، بسیاری از خودروسازان دنیا حضور دارند و من استراتژی رنو در این «بازار» را علنی نمی‌کنم.
  در حاشیه همایش، جلسه‌ای با وزیر «صنعت، معدن و تجارت» داشتید؛ آیا به نتیجه خاصی در مورد آینده فعالیت‌های رنو در ایران رسیدید؟
بله، جلسه داشتیم و آقای وزیر دقیقا می‌دانند برنامه رنو در ایران چیست.
 خیلی‌ها معتقدند آینده ارتباط رنو با ایران، به مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وابسته است؛ شما هم همین نظر را دارید؟
تحریم‌های بین‌المللی طبعا محدودیت‌هایی را با خود به همراه دارد، منتها فقط سرعت مذاکرات و پیشرفت کارها را کم می‌کند. راحت‌تر بگویم، درست است که تحریم‌ها سرعت کار را کند می‌کنند، اما استراتژی ما را از بین نمی‌برند.
 استراتژی رنو در ایران چیست؟
استراتژی ما از همان ابتدا که به ایران آمدیم مشخص بود و الان هم به دنبال توسعه صنعت خودرو در این کشور هستیم. این کار را نه تنها با محصولات تازه بلکه با سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های جدید انجام خواهیم داد. باز هم تاکید می‌کنم که تحریم‌ها بر سرعت کار اثر می‌گذارند، اما در استراتژی رنو نه.
 با همه اینها، اما یک سناریوی بدبینانه در مورد خودروسازی ایران وجود دارد که می‌گوید اگر مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه 1+5 تا تیر ماه سال آینده به نتیجه نرسد و تحریم‌ها لغو نشوند، شرکت‌های خارجی از ایران خواهند رفت و رنو نیز جزو آنهاست. شما به چنین سناریویی فکر کرده‌اید؟
من به شخصه فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ بدهد.
 اما این سناریو از طرف خود خودروسازان ایرانی مطرح شده است.
به هر حال من فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی (به نتیجه نرسیدن مذاکرات و لغو نشدن تحریم‌ها) رخ بدهد و اگر هم رخ داد، رنو در ایران هست و خواهد بود.
 یعنی حتی با وجود تداوم تحریم‌ها؟ 
رنو به ایران آمده برای همیشه.
 ایران‌خودرو به تازگی از دو محصول جدید رنو (کبچر و کلیو4) رونمایی کرد و گفته می‌شود قرار است این دو خودرو در ایران به تولید برسند. این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد؟
تاریخ دقیقی را مشخص نکرده‌ایم، اما طبق صحبت‌هایی که با دوستان در ایران‌خودرو انجام داده‌ایم، این شرکت در سال آینده، کبچر و کلیو4 را به بازار عرضه خواهد کرد.
 اگر قرار است این دو خودرو سال آینده به بازار عرضه شوند، پس چرا اینقدر زود رونمایی‌شدند؟
ما فعلا قرار است کلیو4 و کبچر را به‌صورت CBU (خودرو کامل) به ایران‌خودرو بدهیم و تولید آنها در مرحله بعد است.
 قرار است چند دستگاه از این دو خودرو را به ایران صادر کنید؟
عدد دقیق را نمی‌توانم بگویم، اما حداقل 300 دستگاه کبچر و کلیو4 را به‌صورت CBU در بازار ایران عرضه خواهیم کرد.
 با وجود اینکه شما از تولید محصولات رنو در ایران‌خودرو خبر می‌دهید، اما مدیران این شرکت از عملکرد رنو به شدت انتقاد می‌کنند به‌عبارت بهتر، ظاهرا ایران‌خودرو می‌خواهد فعالیت رنو در ایران‌خودرو را محدود کند؛ شما این را تایید می‌کنید؟
نه اصلا؛ چرا باید چنین اتفاقی رخ بدهد؟
 ظاهرا این موضع ایران‌خودرویی‌ها است.
به هر حال از طرف رنو تمایلی برای قطع همکاری با ایران‌خودرو وجود ندارد.
 می گویند چون ایران‌خودرو مذاکراتی را با پژو آغاز کرده و به دنبال شراکتی دوباره با این خودروساز است، عملا دیگر احتیاجی به رنو را احساس نمی‌کند. به‌عبارت بهتر، ایران‌خودرو می‌خواهد تمرکز خود را روی پژو بگذارد و به اصطلاح بی‌خیال رنو شود.
قبلا هم که پژو در ایران بود، ایران‌خودرو همزمان با رنو و سوزوکی نیز کار می‌کرد و الان هم همین طور است. در حال حاضر نیز رنو و پژو و سوزوکی، هر سه هستند و می‌خواهند با ایران‌خودرو کار کنند.
 پس قرار نیست رنو از ایران‌خودرو جدا شود؟
ما چنین تصمیمی نداریم و حتی علاوه بر تندر و وانت تندر، دو محصول جدید دیگر را نیز که روی پلت فرم X90 ساخته خواهند شد، برای ایران‌خودرو در نظر گرفته ایم. از طرفی، همان طور که در ابتدا گفتم، رنو در حال حاضر کلیو4 و کبچر را به ایران‌خودرو داده و سال آینده هم محصولات جدیدی را در این شرکت معرفی خواهد کرد.
 آن طور که از اظهارات ایران‌خودرویی‌ها برمی‌آید، مشکل آنها با رنو پارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران) است نه با خود رنو. همین طور است؟
چرا با رنو پارس مشکل دارند؟
 به دلیل همان بحث‌های مربوط به سهام ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در شرکت رنوپارس. ایران‌خودرو می‌گوید چون بیشتر سهام رنو پارس (آن بخش از سهام که به خودروسازان ایرانی مربوط می‌شود) در اختیار سایپا است، این شرکت (ایران‌خودرو) عملا نقشی در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های رنوپارس ندارد و از همین رو نمی‌خواهد ارتباطی با رنو پارس داشته باشد.
ایران‌خودرو به هیچ وجه مجبور نیست با رنوپارس کار کند. اصلا قراردادهایی که ما در مورد کبچر و کلیو4 با ایران‌خودرو بسته‌ایم، ارتباطی با رنوپارس ندارد و ایران‌خودرویی‌ها در این پروژه به طور مستقیم با رنو کار می‌کنند. خود من الان به‌عنوان یکی از مدیران ارشد رنو، با ایران‌خودرو مذاکره می‌کنم نه در قالب مدیرعامل رنوپارس. در واقع رنوپارس 
یکسری کارهای مربوط به جوینت ونچر رنو در ایران را انجام می‌دهد و ایران‌خودرو اجباری برای کار با این شرکت ندارد. البته ایران‌خودرو اگر بخواهد، می‌تواند در پروژه کبچر و کلیو4 نیز از رنوپارس کمک بگیرد، به شرط آنکه رنوپارس هم حاضر به همکاری در این مورد باشد. 
  اگر موافق باشید، از ایران‌خودرو بگذریم و سری هم به پارس‌خودرو و ماجرای پیچیده مگان بزنیم. از مگان چه خبر؟ ظاهرا پارس‌خودرویی‌ها به تازگی رسما اعلام کرده‌اند که این خودرو را دیگر به تولید نخواهند رساند؛ موضع رنو در این مورد چیست؟
نه این طور نیست؛ ما توافقی برای حذف تولید مگان در پارس‌خودرو نکرده‌ایم.
 اما این خبر رسما از سوی مدیرفروش پارس‌خودرو اعلام شده و حتی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدور) نیز صحبت‌هایی را مبنی‌بر توقف کامل تولید مگان، مطرح کرده است.
هر وقت پارس‌خودرو برای مگان سفارش قطعه بدهد، رنو قطعات موردنیاز برای تولید این محصول را در اختیار این شرکت قرار خواهد داد.
 گفته می‌شود در حال حاضر یک پک هزار و 500 دستگاهی از قطعات مگان، در ترکیه مانده و پارس‌خودرو تمایلی به دریافت آن ندارد؛ همین طور است؟
بله؛ این پک که گفتید، الان در ترکیه است.
 با این شرایط، می‌خواهید چه کنید؟ منظورم این است که همکاری‌هایتان با پارس‌خودرو را ادامه می‌دهید؟
ما نه تنها حاضریم به‌واسطه مگان با پارس‌خودرو همکاری کنیم؛ بلکه مایلیم محصولات جدیدی را نیز در این شرکت به تولید برسانیم؛ منتها باید ببینیم تصمیم دوستان در پارس‌خودرو چیست.
 یعنی در ماجرای مگان، به نوعی توپ در زمین پارس‌خودرو است ؟
بله دیگر، آنها باید در مورد مگان تصمیم بگیرند و اگر درخواست بدهند، رنو قطعات موردنیاز برای تولید این محصول در پارس‌خودرو را تامین خواهد کرد.
 با توجه به مواضع اخیر پارس‌خودرویی‌ها، بعید به نظر می‌رسد تمایلی به ادامه تولید مگان در این شرکت وجود داشته باشد.
باید بنشینیم و با هم صحبت کنیم تا به نتیجه برسیم. پارس‌خودرو باید صراحتا به رنو بگوید که مگان را می‌خواهد یا نه. اگر می‌خواهد، که قطعات موردنیاز را در اختیارش می‌گذاریم و اگر هم این خودرو را نمی‌خواهد و دنبال محصول جدیدی از رنو است، که باید در مورد این موضوع نیز مذاکره کنیم.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : رنو , خودرو , ایران , نمایندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

یحیا
5

خاک و چوک چه جسارتا ... فرانسه در چه فکریه ایران پر از چینیه ....!
20:54  1393/09/16
گزارش
پاسخ دادن
حمید
3

نمی دونم چرا تو کشور ما خودروسازی یعنی فرانسه؟؟؟ انگار فقط فرانسه ماشین تولید می کنه، رنو پژو رنو پژو رنو پژو...
07:51  1393/09/13
گزارش
پاسخ دادن
جابر
16

ها بابا شما که راست مگن ... اصلا شما فرانسه رو با کارخانه رنوش خریدن پژو رم اشانتیون دادن بهتان.
23:47  1393/09/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل تیر ۹۰ روزه : سلام شاسی ۸ آذر بیمه و پلاک ۱۸ آذر فعلا ارسال مدارک زرد هست کسی میدونه چقد طول میکشه تحویل بدن؟
شاهین جی ال تیر ماه : سلام دوستان ۵ تیر تکمیل وجه کردم به نظرتون کی فاکتور میشم
محمد کعبی : سلام خدا قوت. من تیر ماه ثبت نام کردم قرار بر این بود ۹۰ روز تحویل خودرو انجام بشه ولی تا الان خبری نیست ممنون میشم پیگیری کنید
علی مدبر : رز زرد بسوز فقط
علی مدبر : من امروز تحویل گرفتم
علی مدبر : از خودم گفتم یکم بخندیم
رسول : توبیجاکردی الکی حرف درنیار
رز زرد : مبارکه داداش امیر...ان شاءالله به سلامتی و دل خوشی ازش استفاده کنی🌼
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمند : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید من براس سمند سورن صبت نام کردم اگه اسمم در نیاد میخام حوالشو بخرم تره فوق لاده میخاستم بدونم تحویلشون چه جوریه زود میدن یانه لطفا توضیح بدین ممنون
خوشخوان : پلاید ارقتا برچ 7 تحویل باید بدج 8 می بود چرا الان 10 شده ندادن بهمون باید هر زور بلیم نمایندگی جواب درست نمیده پول میگیرن ولی تحبیل نمی دهند
مهندس سایپا : دوست عزیز من خودمم مثل شما اطلس ثبت نام کردم. اما دنیا که به آخر نرسیده. همین الانشم مدیران بسیار تحت فشار هستن و دارن روی موضوع کار می کنن. می تونیم با صبر و حوصله مشکل و حل کنیم. همه ما اذیت شدیم ولی ضرر هنگفت که نکردیم. بله اگه طلا می خریدیم بیشتر سود می کردیم ولی الانشم که ضرر نکردیم، کمتر سود کردیم همین. همه ما قشر متوسط جامعه هستیم و بی ماشینی اذیتمون می کنه، اما کاریه که شده، باید صبر کنیم. مخصوصا اینکه به نام سایپا لطمه بزرگی وارد شده و جامعه نسبت بهش بی اعتماد شده. ولی اینطور نیست که فکر کنین از این وضعیت مدیرا خوشحال هستن و دارن بهمون می خندن، اتفاقا خیلی هم ناراحتن اما کاری از دست کسی برنمیاد. حالا ببینیم این تغییر مدیریت چند روز پیش به کجا میرسه. می خوان با کروز وارد مذاکره بشن. کمترین مشکل سایپا اطلسه، تعهدات شاهین خیلی بیشتره قطعات وارداتی هم خیلی بیشتر داره.
طهورا اطلس آذر : هر دم از این باغ بری می‌رسد پیام اومده درخواست حضوری بزنید تا ماشین تونو پلاک کنیم
میلاد : کوئیک rs
ایمان : آقا ایران خودرو برای 3 گواهی لسقاط چقد از واریزی مرحله دوم کسر. میکنه
اطلس : واقعا شما چرا اصرار داری بگی که مدیران دارند زحمت میکشند؟ میگن چیزی که عیان است چه حاجت بیان است، واقعا حال و روز ما رو یا نمیدونی یا از عوامل خود سایپا هستی و اومدی اینجا داری چرت و پرت میگی، همه ما الان یک سری آدم مضطرب، افسرده، عصبی و روانی شدیم که داریم چوب اعتماد به همین مدیریت نماها رو میخوری.
مهندس سایپا : سلام شما وقتی میگین ثروت اندوزی یعنی از هیچ چی خبر ندارین. حقوق مدیران خودروسازهای داخلی حدود سیصد میلیون تومنه. دقیقشم خواستین درمیارم بهتون میگم.
اطلس : واقعا به نظرتون اگر مدیران زحمت می کشیدند اوضاع ما الان این طوری بود؟ اونا یک درصد هم مردم براشون مهم نیستند و فقط به فکر ثروت اندوزی خودشون هستند تمام.
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : یه هفته تا 10روز ماشین تحویلت میشه. بعد از فاکتور....