در شرایطی که فعالان بازار از رکود خرید و فروش خودرو صحبت به میان میآورند، ایران خودروییها طی حدودا هشت ماه امسال، به اندازه کل سال گذشته، محصول سواری و وانت تولید کردهاند.
این موضوع نشان میدهد که خودروسازان همچنان بر افزایش تولید نسبت به سال گذشته، اصرار دارند و بهنظر میرسد این «اصرار» بهدلیل جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای داخلی است، چه آنکه گفته میشود وزارت «صنعت، معدن و تجارت» از تولیدکنندگان خواسته تا با رشد تولید، هزینههای سربار را کاهش داده و مانع گرانی بیش از پیش محصولات خود شوند.
هرچه هست، آنطور که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده، با توجه به تمهيدات صورت گرفته در زنجيره تامين، اين گروه صنعتي از اول امسال تا 21 آبان ماه، بيش از 365 هزار دستگاه سواري و وانت به توليد رسانده است و این میزان تیراژ، با کل تولید سال قبل ایران خودرو برابری میکند. به گفته هاشم یکهزارع، اين ميزان توليد نشاندهنده 95 درصد رشد نسبت به توليد همين دوره زماني در سال گذشته و دو درصد رشد نسبت به برنامه توليد مصوب است.
وی تاکید کرده که بيشترين سهم توليد مربوط به پارس با 90 هزار دستگاه و 405 با 70 هزار دستگاه بوده است كه این دو خودرو به ترتیب 24 و 19 درصد از مجموع توليد ايرانخودرو را به خود اختصاص دادهاند. همچنین سمند و پژو 206 نیز هر کدام 17 درصد از تولیدات هشت ماه امسال ایران خودرو را در اختیار دارند.
این در حالی است که رانا بهعنوان محصول دیگر ایران خودرو، حدود 5 درصد از کل تولید هشت ماهه این شرکت را به خود اختصاص داده و دنا که هزاران چشم انتظار دارد، در بازه زمانی موردنظر، یک هزار و 400 دستگاه تولید داشته است.
از سوی دیگر اما تندر-90 که این روزها تیراژ مناسبی ندارد، دو درصد تولید هشت ماهه ایران خودرو را به خود اختصاص داده و در مقایسه با هشت ماه سال گذشته، رشدی 130 درصدی را تجربه کرده است. آنطور که ایران خودروییها اعلام کردهاند، از ابتداي سال جاري تا 21 آبانماه نیز 56 هزار دستگاه وانت بار دو در این شرکت به توليد رسیده تا سهم این محصول از کل تولید هشت ماهه آبیهای جاده مخصوص، 15 درصد باشد.