متنوع نبودن محصولات تولیدی خودروسازان در حالی یكی از نارضایتیهای همیشگی مشتریان و مسوولان بوده است كه تولیدکنندگان با پشتسر گذاشتن دو سال سخت در تولید، در تلاش برای ایجاد تنوع در محصولات خود هستند؛ بهطوریکه آنها قصد دارند 22 خودرو جدید به سبد محصولات خود اضافه كنند. طبق وعده دو شرکت بزرگ خودروساز کشور این خودروها قرار است تا پایان سال آینده وارد بازار شوند، بر این اساس خودروهای تازهوارد از شرکتهای چینی، فرانسوی، ژاپنی و محصولات داخلی خواهند بود.
ورود 22 خودرو جدید به بازار
گروه خودرو: عدم تنوع در سبد محصولات خودروسازان در حالی یكی از نارضایتیهای همیشگی مشتریان و مسوولان بوده است كه خودروسازان با پشتسر گذاشتن دو سال سخت در تولید، بهدنبال ایجاد تنوع در محصولات خود هستند؛ بهطوریکه دو خودروساز بزرگ كشور برنامههایی برای ورود 22 خودرو جدید به سبد محصولات خود دارند.
این خودروها در شرایطی قرار است تاپایان امسال و سال آینده وارد بازار شوند كه ده مدل از آنها محصولاتی چینی هستند. هرچند خودروسازان بارها به این نكته اشاره كردهاند كه همكاری با چینیها كمكی به خودروساز شدن آنها نمیكند، اما بهنظر میرسد تحریمهای بینالمللی منجر به حضور پررنگ خودروسازان چینی در صنعت خودروی کشور شده است.
اما به عقیده كارشناسان اگرچه 22 محصول وعده داده شده از سوی خودروسازان میتواند تنوع لازم را به سبد محصولاتی تولیدکنندگان بدهد، اما در بخش قیمتی مطلوبیتی برای مشتریان فراهم نخواهد کرد. كف قیمت تعداد زیادی از این خودروها كه شاملهاچبك، سدان و شاسیبلند میشوند، در حالی از 50میلیون تومان آغاز میشود كه طبق قانون از آنجا كه این خودروها بیشاز 45 میلیون تومان قیمت دارند، شورای رقابت نمیتواند در قیمتگذاری آنها دخالتی داشته باشد. این در شرایطی است که مدیر بازاریابی و فروش ایرانخودرو با مناسب خواندن قیمت خودروهایی كه قرار است وارد بازار شوند به «دنیای اقتصاد» میگوید: خودروساز نمیتواند محصولی را وارد سبد محصولات خود كند كه تبدیل به رقیبی برای محصولات فعلیاش شود، بنابراین ما خودروهایی را برای بازار انتخاب كردهایم كه در تولید آنها خلأ وجود داشته است.
22 خودرو جدید در راه بازار
اما هر چقدر تا پیش از این بازار خودرو از بیتنوعی محصولات رنج میبرد، ظاهرا قرار است خودروسازان با تزریق 22 مدل خودرو جدید، سبد محصولات خود را توسعه دهند.
بر این اساس ساپیا قصد دارد با كمك شركای خود در سال جاری 15 مدل خودرو جدید را روانه بازار كند و ایرانخودرو نیز با برنامهای مشابه تا اواسط سال آینده 7 خودروی جدید را به بازار معرفی خواهد كرد.
در این زمینه مدیربازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا به «دنیای اقتصاد» میگوید: ما با كمك شركای خود شامل سه شریك چینی، كیاموتورز، گروه رنو ونیسان مدلهای جدیدی را به بازار عرضه خواهیم كرد. به گفته حسن فروزانمهر از گروه كیاموتورز خودروی سراتو در دو مدل دندهای و اتومات در آیندهای نه چندان دور، به ترتیب با قیمت 69 میلیون و 900 هزار تومان و 89 میلیون و 900 هزار تومان وارد بازار خواهد شد.
این خودرو كه خط تولید آن در سایپا راهاندازی و تولید آزمایشی آن نیز آغاز شده است، در مدل دندهای دارای موتور 1600سیسی است و در مدل اتومات نیز با موتور 2000 سیسی به بازار عرضه خواهد شد. رنو كه محصولاتی از آن توسط هر دو خودروساز بزرگ كشور عرضه خواهد شد، در سایپا با شاسیبلند كلیوس وهاچبك ساندرو حضور خواهد داشت. كلیوس كه تاكنون نزدیك به 700 دستگاه از آن توسط سایپا وارد كشور شده، موتوری 2500 سیسی دارد و دنده اتومات است. فروزانمهر در رابطه با این خودرو شاسیبلند میگوید: برای تولید این خودرو در سال جاری برنامهای نداریم؛ اما سال آینده تولید آن را بررسی خواهیم كرد. به گفته فروزانمهر رنوساندرو كه خط تولید آن در سایپا راهاندازی شده است احتمالا قیمتی بین 50 تا 60 میلیون خواهد داشت و زمان شروع تولید آن نیز به نتایج مذاكرات هستهای بستگی دارد. اما محصولات چینی برای ورود به بازار زمان كمتری از سایپا گرفتهاند. به گفته مدیربازاریابی و فروش سایپا، خودروی S300 با همكاری شركت زوته چین با قیمت 76 میلیون تومان وارد بازار شده است. این سدان چینی كه نام ایرانی آن «آریو» است، پس از آنكه داخلی سازی شود قیمتی كمتر از 60 میلیون تومان خواهد داشت. دیگر همكار چینی سایپا شركت برلیانس است كه یك شاسی بلند به نام V5، یكهاچ بك به نام H320 و دو سدان با نامهایH200 و H330 را به محصولات سایپا اضافه خواهد كرد.
در حال حاضر قیمت شاسیبلند این شركت چینی برابر با 99 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است. چانگان هم یكی دیگر از شركای سایپا است. توسط ایرانخودرو، خودروهای این شركت چندی قبل پیشفروش شدهاند و حالا برای ورود به بازار در انتظار شمارهگذاری هستند. EADO با موتور 1600 سیسی و دنده اتومات یكی از خودروهای چانگان است. CS35 نیز كه خودرویی شاسیبلند با قیمت 83 میلیون و 900 هزار تومان است دیگر محصول چینی در سبد محصولات سایپا خواهد بود. در كنار سایپا، ایرانخودرو نیز دو شریك چینی دارد كه به گفته مدیربازاریابی و فروش این شركت محصولات آنها تا اوایل سال آینده قیمتگذاری و وارد بازار خواهند شد.
اما سایپا در كنار تمام سواریهایی كه به آنها اشاره شد، وانت نیسان پادرا با موتور 2400سیسی را نیز بهزودی به بازار عرضه میكند. نیسان پیكاپ ریچ نیز كه یك وانت دوكابین با قیمت 65 میلیون و 300 هزار تومان است، هماكنون وارد بازار شده است. شركت سایپا خود نیز مدلهایی جدید از خانواده ایكس100 و ایكس200 برای مشتریان بازار در نظر گرفته است. وانت پراید با قیمت 17 میلیون و 200 هزار تومان از خانواده ایكس100 است و تیبا2 و ساینا هم از خانواده ایكس200 هستند. اما ایران خودرو در كنار سه محصول چینی كه وارد بازار خواهد كرد، دو مدل از رنو را نیز برای بازار در نظر دارد. رنو كلیو و كپچر كه اولی هاچبکی شهری و دومی نیز یک کراس اوور سایز کوچک شهری محسوب میشود. به گفته بابایی قیمت این دو خودرو هنوز از سوی ایرانخودرو مشخص نشده است. پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ نیز محصولاتی هستند كه پیش از این زمزمههای ورود آنها شنیده میشد؛ این در حالی است كه بهنظر میرسد ورود این خودروها به ایران به تداوم مذاکرات هسته ای بستگی دارد.
ایرانخودرو در كنار محصولات خارجی خود، دنا و یك وانت جدید را نیز به سبد محصولات خود اضافه كرده است. دنا در مدل دندهای خود هماكنون در انتظار روشن شدن قیمتش است تا وارد بازار شود، مدل اتومات آن نیز احتمالا در نیمه دوم سال آینده وارد بازار خواهد شد. به گفته مدیر بازاریابی و فروش ایرانخودرو، وانت جدید ایرانخودرو نیز اواخر امسال روانه بازار میشود. بابایی همچنین در ادامه تاکید میکند که ایرانخودرو در یك همكاری مشترك با دانگفنگ چین، خودروهای H30 و S30 را که هر دو از موتور پژو بهرهمند هستند تولید و اواسط سال آینده عرضه خواهد كرد. همچنین ایرانخودرو یك شاسیبلند چینی به نام هایما را نیز از شركت هایما موتورز به بازار ارائه میكند.