هزینه 12 هزار میلیارد تومانی برای خودروهای وارداتی

هزینه 12 هزار میلیارد تومانی برای خودروهای وارداتی

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا فرآیند خودروساز شدن یک شرکت و رسیدن به تکامل در این مسیر را درطی 6 مرحله دانست که خودروساز پس از گذراندن این مراحل می تواند به تولید ناب برسد. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، سعید مدنی با اشاره به مراحلی که هر خودروسازی باید طی کند تا به مرحله تکامل برسد افزود: اولین مرحله افزایش تولید است که در سالهای 80 تا 85 برای صنعت خودرو کشور اتفاق افتاد. مرحله دوم افزایش درصد ساخت داخل است که با این کار قیمت تمام شده محصول کاهش می یابد. مرحله سوم بهبود کیفیت و مرحله چهارم توسعه محصول است که محصولات جدید باید وارد بازار شوند. مرحله پنجم بالا بردن توان مردم جهت خرید خودرو است که با افزایش و تشویق شرکتهای لیزینگ و فروش اقساطی انجام می شود و مرحله آخر تولید محصول ناب در صنعت خودرو است و این مرحله، تولید سفارشی محصول با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت صورت می پذیرد. مدنی گفت: در مرحله اول توانمندی خوبی وجود دارد و مرحله دوم نیز قطعات زیادی در داخل تولید شده است و بعضی از سازندگان داخلی در حد و اندازه قطعه سازان جهانی هستند و حتی قطعات به سایر کشورها صادر می کنند. در مرحله افزایش کیفیت نیز روند خوبی را طی کرده ایم و در مقایسه با سال های 79 و 80 که تولید به لحاظ کیفی با مشکلات فراوانی همراه بود الان در وضعیت نسبتا مناسبی به لحاظ کیفی قرار داریم و البته نیاز به بهبود در این زمینه همچنان وجود دارد. مرحله توسعه محصول نیز در حال انجام است و این موضوع در گذشته نقطه ضعف صنعت خودرو بوده و در سالهای اخیر در حال برطرف شدن است و بر همین اساس در گروه خودروسازی سایپا 13 محصول جدید تعریف شده و امسال تاکنون 4 محصول جدید وارد بازار شده و 2 محصول دیگر نیز تا پایان سال وارد بازار خواهد شد. مدیر عامل سایپا با اشاره به دو محصول جدید سایپا که به زودی وارد بازار می شود گفت: خودرو جدید 232 با عنوان ساینا است که در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد و طراحی آن تماما توسط متخصصان حوزه مهندسی سایپا و مرکز توسعه و تحقیقات انجام شده است، علاوه بر این پروژه ملی دیگری هم تحت عنوان پلت فرم SP100 با همکاری شرکت خارجی در حال انجام است و این پروژه با همکاری قطعه سازهای داخلی شروع شده است و تا 2 سال دیگر محصول وارد بازار خواهد شد. وی افزود: مساله مهمی که خودروسازیهای داخلی با آن درگیر هستند کمبود نقدینگی در شرکتهای خودروسازی است چراکه تغییر فضای کسب و کار در سال 91، سه برابر شدن ارز، گشایش اعتبار 130 درصدی به جای 10 درصدی و افزایش بهره‌های بانکی از 18 درصد به 30 درصد، عواملی بود که باعث کمبود نقدینگی شده است. او در رابطه با عملکرد بانکها گفت: در تمام دنیا سود بانکی برای تولید 2 تا 3 درصد است ولی در کشورمان حدود 30 درصد است و دریافت تسهیلات از بانک ها به جای کمک به تولید باعث غرق شدن بیشتر مراکز تولیدی می شود و در هیچ کجای دنیا اینچنین بهره هایی به تولید داده نمی شود. وی با اشاره به بهتر شدن فضای کسب و کار با استقرار دولت جدید افزود: با شروع به کار دولت تدبیر و امید فضای کسب و کار بهتر شده و شرایط واگذاری ارز مبادلاتی و اعتبارات مهیا شده است، جایزه صادراتی که حذف شده بود مجددا آغاز شده و مقررات گمرکی هم تسهیل شده ولی با این وجود کمبود نقدینگی که در دو سال اخیر برای ما ایجاد شده همچنان وجود دارد. مدنی با اشاره به افق 1404 و برنامه ریزی گروه سایپا برای تولید 3 میلیون خودرو در سال گفت: برای تحقق این هدف نیاز به سرمایه گذاری، همکاری و همدلی همه نهادها داریم. وی افزود: خودروسازی باعث افزایش اشتغال است و نقش بالایی در تولید ناخالص ملی دارد و این صنعت می تواند نقشی 5 درصدی در تولید ناخالص ملی داشته باشد، علاوه بر این در توزیع عدالت از نظر تولید ثروت نیز تاثیرگذار می باشد. او با انتقاد از واردات بی رویه خودروهای خارجی گفت: متاسفانه در 4 ماه گذشته تقریبا معادل 10 درصد تولید داخلی، خودرو وارد کشور شده است و پولی که صرف خرید این خودروها شده به اندازه هزینه کل صنعت خودرو داخلی است. وی افزود: در حدود 9 تا 12 هزار میلیارد تومان خودرو برای 30 هزار خودرو وارداتی هزینه شده است در صورتی که مجموع تولید خودروسازیهای داخل کشور در این مدت 300 هزار خودرو بوده و قیمت آن به 10 هزار میلیارد تومان هم نرسیده است. مدنی با اشاره به بعضی از خودروسازان خارجی که با وجود اعمال تحریمها و ندادن قطعات، اقدام به واردات خودروهایشان در کشور می شود گفت: متاسفانه بعضی از خودروسازان خارجی در شرایط تحریم حاضر به دادن قطعه به ما نیستند ولی به راحتی خودروهای تولیدیشان وارد کشور می شود و لذا این موضوع در شورای سیاست گذاری خودرو مطرح شد و وزیر صنعت در حال پیگیری این موضوع هستند تا خودروسازانی که به صورت CKD قطعه وارد نمی کنند اجازه واردات خودرو نیز نداشته باشند. وی آینده صنعت خودرو را درخشان دانست و گفت: خودروسازی کشور به جز تنوع محصول مشکل خاصی ندارد و آنهم تا دو سال آینده برطرف خواهد شد و به گفته خودروسازان جهانی که توانمندی های ما را دیده اند در رابطه با تولید، ساخت قطعات و ایجاد سیستم های تولید، هیچ چیزی کمتر از خودروسازان پیشرفته جهانی نداریم و اگر در فضای کسب و کار بستر سازی شود، بهره های بانکی کمتر شود، حمایت ارگانها و مجلس از این صنعت بیشتر شود، مشکلات حمل و نقل، گمرکی و گشایش اعتبار حل شود و مجلس نیز در جهت حمایت از تولید قوانین حمایتی تصویب و جاری کند قطعا آینده این صنعت روشن خواهد بود. مدنی خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا برای حاکمیت به ترتیب سهامدار و سرمایه گذار، شاغلین صنعت و مشتریان مهم هستند ولی متاسفانه در کشورمان بعضی نهادهای نظارتی و حاکمیتی به جای حمایت از سهامداران و سرمایه گذاران بیشتر از نگاه مشتری به این موضوع می پردازند و لذا اگر این حمایتها از بنگاه های اقتصادی و تولیدی بیشتر شود مشکلات برطرف خواهد ش و منافع آنها نهایتا به مشتری برخواهد گشت. وی با انتقاد از مسئولانی که با فضا سازی رسانه‌ای در جهت سرکوب کردن صنعت حرکت می کنند گفت: متاسفانه بعضی از مسئولان در روزهای اخیر مردم را تحریک به نخریدن خودرو می کنند و باید به این افراد گفت با نخریدن خودرو ضربه به خودروساز زده می شود یا به مملکت و نظام؟ چرا که با اینکار صرفا در گروه خودروسازی سایپا اشتغال 40 هزار نفر به صورت مستقیم و قطعه سازان و سایر صنایع وابسته دچار مشکل می شود و اینجور موضع گیری علاوه بر تاثیر در فروش خودروسازان در بحث صادرات محصول نیز اختلال ایجاد می کند و باید مسئولان با دقت نظر و بر اساس نظر کارشناسی شده موارد را مطرح کنند.


منبع

ایسنا

برچسب : سایپا , ساینا , SP100 , خودروساز , افزایش تولید , لیزینگ , تحریم , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

حمید
1

آره جان عمه اش!!! وی آینده صنعت خودرو را درخشان دانست و گفت: خودروسازی کشور به جز تنوع محصول مشکل خاصی ندارد (اصلا مشکل نداره!!!!) و آنهم تا دو سال آینده برطرف خواهد شد و به گفته خودروسازان جهانی که توانمندی های ما را دیده اند در رابطه با تولید، ساخت قطعات و ایجاد سیستم های تولید، هیچ چیزی کمتر از خودروسازان پیشرفته جهانی نداریم(قومپز اضافی...بترکی که مثل چیز خالی میبندی!) و اگر در فضای کسب و کار بستر سازی شود، بهره های بانکی کمتر شود، حمایت ارگانها و مجلس از این صنعت بیشتر شود، مشکلات حمل و نقل، گمرکی و گشایش اعتبار حل شود و مجلس نیز در جهت حمایت از تولید قوانین حمایتی تصویب و جاری کند قطعا آینده این صنعت روشن خواهد بود.(امر دیگه ندارید!! حمایت کس دیگه ای رو میخواید بگید من خودم براتون جور میکنم!! )(و شما با چپاول جیب مردم به هدف والا و مطهرتون میرسید!!) خیلی چیزی.....
11:31  1393/08/04
پاسخ دادن
امیر
7

خودروسازی داخلی باعث اشتغال است .کدام خورو؟خودرویی که پرمصرف و
بی کیفیت است و جان مردم را در جاده به علت نا ایمن بودن و در شهرها
بخاطر الودگی هوا از بین میبرد.!!!شما نمیخواهید بپذیرید الان خودروی 2000cc
فقط شش لیتر مصرف بنزین دارددر دنیا و پراید 1300 شما گاها تا ده لیتر هم مصرف داشته است.
10:39  1393/08/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام به بزرگواران راهنمایی کنید الان تاریخ چند فاکتور شد تاراv4 رنگ مشکی هستم تاریخ تحویل زده 1403/06/10 الان چند فاکتور شدن
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
علیرضا : سلام کسی می‌دونه تارا V1پلاس رنگ سفید تا چه موعودی فاکتور شده ؟
تارا v4lx : طبیعیه رنگهای نقره ای حدود یک هفته تا ۱۰ روز از بقیه رنگها عقب تره
وحید : چرت و پرت نگو مگه مدیر عامل سایپایی اینجور صحبت میکنی محکم
تارا v4lx : بستگی به رنگش داره ولی روالش اینه که نیمه اول بهمن تحویل میگیرین
تارا v4lx : تیتانیوم بین ۳۰ تا ۷۰ روز تاخیر داره
تارا v4lx : مشکلی نداره معمولا یه هفته ای زمان میبره تا ارسال مدارکی که نمایندگی ارسال کرده تایید بشه بعدش پیام میاد براتون
J7 : منظور از تایید چک و مدارک همون سبز شدن قرارداده یا مثل تحویل سیستمی باید از نمایندگی بپرسیم؟
علیرضا : سلام من اردیبهشت ماه ثبت نام داشتم قسمت تکمیل وجه گیر کرده تی 8از نمایندگی اراک بابا اینا خداوکیلی یه مشت کلاهبردارن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : تشکر مجید جان
صفدر : تبدیل دوگانه به شاهین رو پنجشنبه تایید نهایی کردم هیچ اتفاقی نیافتاد والان که دباره میرم تو تغییر مدل و رنگ این پیغام میاد: شما یک رکورد تغییر رنگ و مدل ارسال نشده به سایپا دارید و امکان تغییر رنگ و مدل مجدد ندارید
X22 : اونایی که میان چرت و پرت میگن یا ماشین ثبت نام نکردن یا مبانی تاخیر رو نمیدونن پسرداییم تو لندن میگه اونجا هم صفر بخری شاید تاخیر بخوره و تو قرارداد میارن
احمد ایکس 55 : با سلام ماشین من x55 pro پنجشنبه 29 شهریور فاکتور شد الان در انتظار صدور بیمه و پلاک هست. موعد تحویلم 14 مرداد بود صبر داشته باشید انشاالله ماشین شماهم فاکتور میشه و میاد
ساینا 85گانه. اهواز : سلام ساینا تک یا دوگانه بودین
حسین : این ایراخودرو هم کاراش خیلی فیلم هستش. پنج شنبه و جمعه طبق فرموده عزیزان دنا اتومات فاکتور کرد. امروز دیگ تعطیلش کرد. خسته شدن از این همه فاکتور طی دو روز... حالا رفت تا کی خدا عالمه دوباره شروع کنننن. دستتون درد نکنه از این همه برنامه ریزی قشنگتون. احسنت.
،،..مهدی : دقیقا منم ماشینم دنا پلاس 6 سرعته هستش که 24 اسفند اولین واریزی بوده که 11/5/1403 هم تکمیل وجه کردم ولی فاکتور نشده موعد تحویل خودرو هم 31/5/1403 بوده به نظرتون کی فاکتور میشه
بهنام مشهد : دنا اتوماتیک آبشنال 29مرداد فاکتور نشد🥺🥺🥺🥺 رنگ مشکی متالیک فرپش فوری 90روز اصلا راه افتاد فاکتور ها دنا اتوماتیک آبشنال
اقتصاد دان : با شروع نیمه دوم سال بعد از این قیمت خودروها هفته به هفته و ماه به ماه و حتی روز به روز افزایش قیمت خواهند داشت نیمه دوم سال با تورم و افزایش قیمت خواهیم بود و تا عید ادامه دار است
سعید اولویت تابستان403 تحویل آبان : سلام آقا آرمین، شما پیش فروش دنا آپشنال هستید؟