ابهام در مورد ادامه فعالیت رنو در ایران

ابهام در مورد ادامه فعالیت رنو در ایران

شرکت رنو سطح فعالیت‌های خود در ایران را به حداقل کاهش داده و گفته می‌شود اعتبار (مدت زمان) قرارداد تولید تندر 90 نیز به پایان رسیده است.
شرکت رنو تنها شرکت خودروسازی فعال در ایران بود که حتی پس از تحریم صنعت خودرو نیز فعالیت‌های خود در ایران را متوقف نکرد.
این موضوع و اطلاعات منتشر شده در آن زمان مبنی بر اینکه "رنو تنها شرکت خارجی بوده که در ایران سرمایه‌گذاری کرده است" موجب شد از این شرکت در ایران به خوش‌نامی یاد شود.
با این وجود براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، این شرکت در چند ماه اخیر حجم فعالیت‌های خود در ایران را به حداقل ممکن کاهش داده و در کنار آن نیز تاکنون از تمدید قرارداد تولید تندر 90 خودداری کرده است.
نمونه بارز کاهش فعالیت‌های رنو در ایران، افت تولید خودروی تندر 90 (به عنوان شاخص‌ترین محصول تولیدی رنو در ایران است) که هم‌اکنون تیراژ تولید آن در یکی از شرکت‌های خودروسازی به روزانه 30 دستگاه و در شرکت دیگر به روزانه 50 دستگاه کاهش یافته است.
علاوه بر آن تولید خودروی مگان نیز در چند ماه اخیر متوقف شده و هنوز دورنمای روشنی در زمینه سرنوشت تولید این خودرو در ایران وجود ندارد.
در چنین شرایطی یک مقام مسوول در صنعت خودرو با بیان اینکه رنو در انتظار مشخص شدن سرنوشت مذاکرات ایران و 1+5 است، خاطرنشان می‌کند: بعید نیست در صورتی‌که این مذاکرات به نتیجه نرسد رنو قید حضور در بازار ایران را بزند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه رنو به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که می‌تواند از آن سوی دنیا تولید تندر 90 در ایران را متوقف کند، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط رنو قرارداد تولید تندر 90 در ایران را که مدت زمان اعتبار آن نیز به پایان رسیده، تمدید نکرده است.
این وضعیت در حالی است که مدیرعامل ایران خودرو نیز چندی پیش در پاسخ به ایسنا درباره کاهش فعالیت‌های رنو در ایران، اظهار کرده بود: قرارداد تندر 90 قبلا توسط ایدرو منعقد شده بود و من در آن سال‌ها مطالبی را درباره نقاط ضعف این قرارداد بیان کردم که هم‌اکنون تحقق یافته است.
وی اظهار کرده بود: در این زمینه کافی است بررسی شود که چرا ایران خودرو می‌تواند 206 را بدون پژو داخلی‌سازی کند اما ایران خودرو و سایپا نتوانسته‌اند همین کار را در رابطه با خودروی تندر 90 انجام دهند.
اظهارات مدیرعامل ایران خودرو و همچنین اطلاعات رسیده به ایسنا مبنی بر آن‌که "شرکت رنو می‌تواند از آن سوی دنیا تولید تندر 90 در ایران را متوقف کند"، این پرسش را ایجاد کرده که چگونه می‌توان تولید یک خودرو را از چند هزار کیلومتر دورتر در خط تولید یک شرکت خودروساز متوقف کرد؟
در کنار این موضوع و در حالیکه در گذشته گفته می‌شد رنو در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، مدیرعامل ایران خودرو می‌گوید:" برخلاف برخی مطالب مطرح شده، رنو در ایران یک یورو نیز سرمایه‌گذاری‌ نکرده است. اگر شرکتی آمد و در فرآیند تولید قطعاتی مانند گیربکس در صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری کرد، می‌توان اسمش را سرمایه‌گذاری مشترک گذاشت".
با توجه به چنین اظهاراتی و کاهش شدید فعالیت‌های رنو در ایران در کنار عدم تمدید قرارداد تولید تندر 90، به نظر می‌رسد در آینده شاهد انتشار اخبار جدیدی درباره عملکرد رنو که تاکنون از آن به خوش‌نامی یاد می‌شد، باشیم؛ شرکت رنویی که مدیرعامل ایران خودرو در رابطه با آن گفته است: "هم رنو و هم پژو با دو شیوه مختلف اذیتمان می‌کنند. البته پژو مستقیم‌تر و رنو به شیوه دیگری. ما در رنو، پژو و باقی شرکت‌های خارجی، جو فروش گندم‌نما نمی‌خواهیم".

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , رنو , ایران , ابهام , فعالیت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: m&z
5

اتفاقا به نظرم بهترین نوع قرارداد با کشورهای زورگو رو رنو میبنده و برعکس پژو که اجازه میده هرقطعه آشغالی در خودروهاش استفاده بشه و با برند پژو فروخته بشه، رنو به هیچ عنوان اجازه استفاده از قطعات آشغال و ارزانقیمت چینی روی خودروهاش نمیده و هر محصولی که با برند رنو تولید بشه باید از حداقل استانداردهای این شرکت بهره مند باشه. نمونه بارزش توی هند هم اجازه تغییر و محلی سازی توی محصولاتش نداده و ماهیندرا-رنو هم همین ال 90 خودمان که مشهور به کیفیت و دوامه.
13:43  1393/07/29
گزارش
پاسخ دادن
حمزه
5

به نظر من منطقی نیست ! شرکتی که میخواست ایران پایگاه رنو خاورمیانه بشه! بیاد و فعالیتهاشو کم کنه!
تا اونجایی که یادم میاد ! تو این یکی دوسالی که خیلی تحریم بودیم! رنو پیش بینی قطعات خط تولید رو کرده بود و خودروسازها تو انبارهاشون از همونها استفاده کردن و تولید ال90 متوقف نشد.. .
(اصلا شک نکنید منافع ایران خودرو و سایپا در جای دیگه ای دنبال میشه! نه همکاری با شرکتی مثل رنو )
هر مسئله ای هست! از طرف ایرانی هستش نه از رنو .. .
23:30  1393/07/28
گزارش
پاسخ دادن
سعید
1

رنو بازار خوبی رو از دست خواهد داد
21:20  1393/07/28
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m.a7200
8

عجب بدبختی داریم ما تو ایران یدونه ماشین با کیفیت بود اونم رفت!!
12:01  1393/07/28
گزارش
پاسخ دادن
سهند
5

بریم دنبال چین تا همین هم از دستمون نرفته |
11:05  1393/07/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل تیر ۹۰ روزه : سلام شاسی ۸ آذر بیمه و پلاک ۱۸ آذر فعلا ارسال مدارک زرد هست کسی میدونه چقد طول میکشه تحویل بدن؟
شاهین جی ال تیر ماه : سلام دوستان ۵ تیر تکمیل وجه کردم به نظرتون کی فاکتور میشم
محمد کعبی : سلام خدا قوت. من تیر ماه ثبت نام کردم قرار بر این بود ۹۰ روز تحویل خودرو انجام بشه ولی تا الان خبری نیست ممنون میشم پیگیری کنید
علی مدبر : رز زرد بسوز فقط
علی مدبر : من امروز تحویل گرفتم
علی مدبر : از خودم گفتم یکم بخندیم
رسول : توبیجاکردی الکی حرف درنیار
رز زرد : مبارکه داداش امیر...ان شاءالله به سلامتی و دل خوشی ازش استفاده کنی🌼
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دناپلاس6دنده سفیدرینک تحویل بهمن : اگه فاکتور شده باشه که درحال فاکتور تیک میخوره فکر کنم داداش فاکتور نشدی😫 اول میگی فاکتور شدم بعد میگه در حال فاکتور میچرخه اگه تیک سبز نخوره یعنی فاکتور نشده
سمند : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید من براس سمند سورن صبت نام کردم اگه اسمم در نیاد میخام حوالشو بخرم تره فوق لاده میخاستم بدونم تحویلشون چه جوریه زود میدن یانه لطفا توضیح بدین ممنون
اطلس : احتیاجی نیست شما حقوق دقیق مدیران رو دربیاری، به قول خودتون سیصد میلیون میگیرین، آیا واقعا شایسته دریافت حقوق با این مقدار هستند وقتی که نتونستند پیش بینی درستی از تعداد عرضه یک خودرو رو داشته باشند و این همه آدم رو بدبخت کردند. منی که الان دارم ماهی 14 میلیون حقوق میگیرم به نظرت چند ماه کارکردم رو جمع کردم تا بدم دست این چنین مدیرانی و خودم هم مثل مرغ پرکنده باشم و هیچ کس هم نباشه یک جواب درست به من بده واقعا متاسفم اول برای برای خودم و بعد هم برای آدم هایی مثل شما.....
خوشخوان : پلاید ارقتا برچ 7 تحویل باید بدج 8 می بود چرا الان 10 شده ندادن بهمون باید هر زور بلیم نمایندگی جواب درست نمیده پول میگیرن ولی تحبیل نمی دهند
مهندس سایپا : دوست عزیز من خودمم مثل شما اطلس ثبت نام کردم. اما دنیا که به آخر نرسیده. همین الانشم مدیران بسیار تحت فشار هستن و دارن روی موضوع کار می کنن. می تونیم با صبر و حوصله مشکل و حل کنیم. همه ما اذیت شدیم ولی ضرر هنگفت که نکردیم. بله اگه طلا می خریدیم بیشتر سود می کردیم ولی الانشم که ضرر نکردیم، کمتر سود کردیم همین. همه ما قشر متوسط جامعه هستیم و بی ماشینی اذیتمون می کنه، اما کاریه که شده، باید صبر کنیم. مخصوصا اینکه به نام سایپا لطمه بزرگی وارد شده و جامعه نسبت بهش بی اعتماد شده. ولی اینطور نیست که فکر کنین از این وضعیت مدیرا خوشحال هستن و دارن بهمون می خندن، اتفاقا خیلی هم ناراحتن اما کاری از دست کسی برنمیاد. حالا ببینیم این تغییر مدیریت چند روز پیش به کجا میرسه. می خوان با کروز وارد مذاکره بشن. کمترین مشکل سایپا اطلسه، تعهدات شاهین خیلی بیشتره قطعات وارداتی هم خیلی بیشتر داره.
طهورا اطلس آذر : هر دم از این باغ بری می‌رسد پیام اومده درخواست حضوری بزنید تا ماشین تونو پلاک کنیم
میلاد : کوئیک rs
ایمان : آقا ایران خودرو برای 3 گواهی لسقاط چقد از واریزی مرحله دوم کسر. میکنه
اطلس : واقعا شما چرا اصرار داری بگی که مدیران دارند زحمت میکشند؟ میگن چیزی که عیان است چه حاجت بیان است، واقعا حال و روز ما رو یا نمیدونی یا از عوامل خود سایپا هستی و اومدی اینجا داری چرت و پرت میگی، همه ما الان یک سری آدم مضطرب، افسرده، عصبی و روانی شدیم که داریم چوب اعتماد به همین مدیریت نماها رو میخوری.
مهندس سایپا : سلام شما وقتی میگین ثروت اندوزی یعنی از هیچ چی خبر ندارین. حقوق مدیران خودروسازهای داخلی حدود سیصد میلیون تومنه. دقیقشم خواستین درمیارم بهتون میگم.