هیوندای الانترا مدل 2015 میتواند یکی از گزینه های مناسب برای خریداران علاقمند به سدانی جمع و جور با مصرف سوخت مناسب، طراحی امروزی و دارای ابزار سرگرمی به روز باشد. در درجه اول، هیوندای الانترا با ویژگی های استاندارد نسبتا ارزشمندی همانند قابلیت اتصال به بلوتوث و دوربین دید عقب به خریداران عرضه شد؛ صندوق عقب جادار، ضمانت نامه عالی و طراحی زیبای بدنه آن را به خودرویی با ظاهری زیبا و چشم نواز در کلاس خود بدل کرد.
کاهش فضای سر سرنشینان قد بلند ردیف جلو و مشکل در ورود و خروج افراد به صندلی های عقب به دلیل وجود سقف شیب دار، بی فروغ بودن شتاب این خودرو در مقایسه با برخی رقبایش همانند مزدا 3 به دلیل وجود موتور 1.8 لیتری که موجب مصرف سوخت مناسب (در سیکل ترکیبی حدود 8 لیتر) و کیفیت رانندگی خشک از جمله معایب این خودرو محسوب میشوند. با نگاه به دریای بیکران خودروهای جمع و جور امروزی در بازار، متوجه رقبای ارزشمندی برای هیوندای الانترا خواهیم شد؛ فورد فوکوس و مزدا 3 به دلیل ایجاد تغییرات فوق العاده و رانندگی هیجان انگیز در صدر جدول قرار دارند؛ هوندا سیویک، کیا فورته و فولکس واگن Jetta از جمله دیگر رقبای الانترا هستند؛ در مجموع میتوان گفت که الانترا علی رغم کسب رتبه B در تست Edmund، به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها در کلاس خود محسوب میشود.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هیوندای الانترا در سه تیپ SE، Limited و Sport به خریداران عرضه میشود. رینگ های آلومینیومی 15 اینچی، آینه های مجهز به گرمکن، ارایه تجهیزات به صورت برقی، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، صندلی های عقب تاشو با نسبت 40/60، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو با قابلیت خواندن CD، رادیوی ماهواره ای و درگاه اتصال USB/iPod از جمله تجهیزات استاندارد تیپ SE محسوب میشوند.
|
|
دو پکیج سفارشی با نام های Popular Equipment و Style برای تیپ SE و تنها با گیربکس اتوماتیک وجود دارد؛ پکیج Popular Equipment رینگ های 16 اینچی، چراغ های جلوی خودکار، چراغ های مه شکن، درگاه صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه، کنترل صدا، صفحه نمایشگر لمسی صوتی 4.3 اینچی و دوربین دید عقب؛ پکیج Style سانروف، روکش چرمی فرمان و چراغ های جلوی LED را به تجهیزات خودرو اضافه کرده است. به استثنای سانروف، تیپ Limited تمامی تجهیزات سفارشی بالا را به عنوان تجهیزات استاندارد، به همراه رینگ های 17 اینچی، چراغ های مه شکن، چراغ های عقب LED، روکش چرم، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت (با پشتی برقی)، صندلی های جلو و عقب مجهز به گرمکن و سیستم Blue Link را به خریداران عرضه میکند.
|
|
تیپ Sport تمامی تجهیزات بالا به استثنای صندلی های مجهز به گرمکن و سیستم Blue link، به همراه موتور 2.0 لیتری، سانروف، سیستم تعلیق تیونینگ اسپرت و دسترسی بدون کلید را به خریداران ارایه میدهد. تیپ Limited، با پکیج Limited Ultimate تجهیزاتی همانند دسترسی بدون کلید به اضافه نمایشگر لمسی بزرگ 7 اینچی، سیستم کنترل آب و هوای دو نقطه ای، مسیریاب ماهواره ای و سیستم صوتی ارتقا یافته را در اختیار خریداران قرار میدهد؛ و در تیپ Sport نیز، شاهد پکیج Tech با همین تجهیزات مشابه و اضافه شدن سیستم Blue Link به آن هستیم.
قدرت و عملکرد موتور
هیوندای الانترا در دو تیپ SE و Limited با موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری با توانایی تولید قدرتی معادل 145 اسب بخار و گشتاوری در حدود 176 نیوتن متر به خریداران عرضه میشوند؛ گیربکس شش سرعته دستی از جمله تجهیزات استاندارد تیپ SE و گیربکس شش سرعته اتوماتیک جزو تجهیزات سفارشی این تیپ محسوب میشوند؛ لازم به ذکر است که تیپ Limited تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود. در تست شتاب، هیوندای الانترا Limited در 9.7 ثانیه به شتاب صفر تا صد کیلومتر دست یافت که شتابی متوسط در این کلاس محسوب میشود؛ مصرف سوخت این سدان در تیپ SE مجهز به گیربکس دستی و تیپ Limited مجهز به گیربکس اتوماتیک در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 8، 10 و 7 لیتر؛ و در تیپ SE مجهز به گیربکس اتوماتیک به ترتیب 8، 9 و 7 لیتر تخمین زده شد؛ علی رغم وجود رقبای خاص این زیبای کره ای، میتوان گفت که تیپ های الانترا بهترین مصرف سوخت را در میان رقبا دارد. تیپ الانترا Sport دارای موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری با توانایی تولید قدرتی معادل 173 اسب بخار و گشتاوری در حدود 209 نیوتن متر است؛ گیربکس دستی جزو تجهیزات استاندارد و گیربکس اتوماتیک جزو تجهیزات سفارشی محسوب میشود؛ همچنین مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 9، 11 و 8 لیتر تخمین زده شده است؛ این در حالی است که مصرف سوخت آن با گیربکس اتوماتیک در سیکل ترکیبی 9 لیتر میباشد، این مقدار در بزرگراه کمی افزایش پیدا میکند.
ایمنی
ترمز دیسکی ضدقفل، سیستم کنترل در سربالایی و سراشیبی، کنترل کشش و کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی و پرده ای از جمله تجهیزات ایمنی تعبیه شده در هیوندای الانترا محسوب میشوند؛ دوربین دید عقب جزو تجهیزات سفارشی تیپ SE و جزو تجهیزات استاندارد برای تیپ های Limited و Sport است؛ سیستم Blue Link (جزو تجهیزات استاندارد تیپ Limited و سفارشی تیپ Sport) خدماتی همانند برقراری تماس خودکار با مراکز امداد بعد از بروز تصادف یا کنترل از راه دور برای والدینی که نوجوان در خانه دارند، را به خریداران خود ارایه میدهد.
در تست ترمز، الانترا بعد از طی 38 متر متوقف شد که برای خودرویی در این کلاس مسافتی طولانی محسوب میشود. در تست تصادف، الانترا موفق به کسب پنج ستاره در تمامی تست ها شد، که در این تست ها به کسب چهار ستاره برای ایمنی برخورد از جلو و پنج ستاره برای ایمنی برخورد از بغل نایل آمد؛ موسسه ایمنی بزرگراه ها، در زمینه محافظت از قسمت جلو و چپ شوندگی در برابر ضربات خفیف، رتبه "قابل قبول" و در زمینه محافظت از قسمت جلو و چپ شوندگی در برابر ضربات شدید رتبه "خوب" را به این کره ای زیبا داد؛ این سدان در زمینه مقاومت جانبی، مقاومت سقف و مقاومت پشتی و تکیه گاه صندلی هنگام بروز تصادف از عقب نیز، رتبه "خوب" را به دست آورده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
طراحی بدنه زیبا با استفاده از خطوط تهاجمی و سطوح جذاب، هیوندای الانترا را به خودرویی جذاب و زیبا تبدیل کرده است؛ کنسول مرکزی به خوبی با اشکال منحنی به کار رفته در طراحی داخلی ادغام و نیز، دکمه ها و دسته دنده به گونه ای تعبیه شدهاند که موجب دسترسی راحت و انتقال حس قدرتمندی به راننده میشود؛ یکی دیگر از نکات قابل توجه در این خودرو، استفاده از پلاستیک سخت در داخل کابین است که زیبایی آن را دو چندان میکند؛ همچنین وجود نمایشگر لمسی 7 اینچی و سیستم مسیریاب ماهواره ای به لطف وجود منوی راحت و دکمه های بزرگ، استفاده از آن را به کاری لذت بخش برای راننده تبدیل کرده است.
علی رغم وجود فضای کاملا جادار کابین، رانندگان قد بلند برای کاهش ارتفاع صندلی خود به دلیل کمبود فضای سر قسمت جلو، کمی با مشکل مواجه میشوند؛ صندلی های پشت نیز، دارای فضای کافی هستند و کودکان در آن کاملا احساس راحتی میکنند اما برای بزرگسالان قدبلند این قسمت نیز، مشکل آفرین است؛ گفتنی است که فضای بار این زیبای کره ای حدود 0.42 متر مکعب است که در مقایسه با رقبایش فضای بزرگی محسوب میشود و ارتفاع درب صندوق آن کم است.
تجربه رانندگی
عملکرد موتور 1.8 لیتری در تیپ های SE و Limited برای اکثر رانندگان رضایتبخش است؛ اما اگر انتظار بیشتری از این خودرو دارید، میتوانید تیپ Sport با موتور بزرگتر 2.0 لیتری را برای خود تهیه کنید؛ در دو تیپ SE و Limited، بعد از مدتی رانندگی احساس خشکی پدال گاز توسط راننده احساس میشود؛ در حالی که با وجود گیربکس اتوماتیک باید عملکرد نرمتری را از آن انتظار داشته باشیم، شاهد نوسان در بین تعویض دنده ها خواهیم بود. داخل کابین الانترا در سرعت بزرگراه کاملا آرام است و این موضوع یکی از محاسن مهم در بین خودروهای این کلاس محسوب میشود؛ همچنین این زیبای کره ای در پیچ ها عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد؛ شایان ذکر است که این خودروی زیبا عملکرد مناسبی به هنگام عبور از برآمدگی ها و ناهمواری ها از خود نشان نمیدهد و این یکی از معایب این خودرو در مقایسه با رقبای اصلی اش به حساب میآید.
مشخصات فنی تیپ پایه SE هیوندای الانترا مدل 2015
|
تعداد سیلندر |
4 |
حجم موتور (لیتر) |
1.8 لیتر |
قدرت موتور (اسب بخار) |
145 |
گشتاور (نیوتن متر) |
176 |
گیربکس |
شش سرعته دستی یا اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
9.7 ثانیه |
مسافت توقف از 100 کیلومتر بر ساعت (متر) |
38 متر |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
8 |
قیمت (تومان) |
حدود 100,000,000 تومان |
&nbs