نیسان Xterra مدل 2014 علی رغم کاربرد بسیار مناسب و طرفداران نسبتا زیاد، به دلیل ظاهر نه چندان چشم نواز و کسل کننده به یکباره این محبوبیت را از دست داد و توجه خریداران را به سوی سایر مدل ها جلب کرد؛ اما باید بدانید که این زیبای ژاپنی از جمله خودروهای شاسی بلندی (SUV) است که به عملکرد و چند منظوره بودن بیش از ظاهر اهمیت میدهد که خوشبختانه کمپانی نیسان هر دو مورد را در این خودرو قرار داده است؛ همچنین هوشمندی، گنجایش فراوان، راحتی سرنشینان در سفرهای طولانی و عملکرد قابل قبول در جاده های آف رود از جمله خصوصیات مهم و ارزشمند این زیبای ژاپنی است که ظاهر نه چندان زیبای خود را در نظر خریدار بی اهمیت جلوه میدهد.
طراحی بدنه
نیسان Xterra از طراحی مدرن برای بدنه خود بهرهای نبرده است؛ هیبت قوطی شکل، سپر پهن و باربند از جمله کشش های زیاد برخی خریداران به این شاسی بلند عضله ای هستند؛ لازم به ذکر است که خریداران علاقه مند به شاسی بلندهای دارای طراحی جدی، ظاهر زمخت و آشفته نیسان Xterra را تحسین میکنند. طراحی بدنه مقاوم، فاصله محوری طولانی، سپر جلوی یکپارچه و جسورانه، رنگ جدید Hyper Silver برای جلو پنجره و گلگیر، چراغ های آف رود تعبیه شده سقفی برای مدل PRO-4X، چراغ های جلو و کاپوت بزرگ با ظاهری قدرتمند، چراغ های جلوی خاموش و روشن اتوماتیک برای مدل PRO-4X و کارآمدی فراوان باربند با درپوش از جمله دیگر خصوصیات بدنه این زیبای ژاپنی محسوب میشوند.
طراحی داخلی
داخل این خودرو نیز، همانند بدنه اش حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ انتظار دیدن آنچه که در طراحی خودروهای لوکس مشاهده میکنید را نداشته باشید؛ داشبورد معمولی و مفید چیزی است که کمپانی نیسان به خریداران خود عرضه میکند. جدای از داشبورد نامحسوس و نه چندان چشمگیر، با طراحی داخلی مواجه میشوید که از یک شاسی بلند با برندی مشهور انتظار دارید؛ ارتفاع بلند صندلی های هر دو ردیف با فضای سر و پای کافی، افزایش فضای بار با تاشدن صندلی های ردیف دوم از جمله خصوصیات مهم و برجسته این خودروی شاسی بلند محسوب میشوند که راحتی را برای کلیه سرنشینان و حتی افراد قد بلند به ارمغان میآورد. صندلی های تاشو با فضای بار قابل توجه، راحتی فضای کابین، روکش پارچه ای با کوک های متضاد برای مدل های PRO-4X، صندلی های چرمی گرافیتی برای مدل های PRO-4X با لوگوی گلدوزی شده، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 4 جهت (مدل های X) یا هشت جهت (مدل های S و PRO-4X)، صندلی های جلوی پارچه ای مجهز به گرم کن و صندلی های جلوی چرمی مجهز به گرم کن در صورت سفارش برای مدل PRO-4X، صندلی های تاشوی سه سرنشین عقب با نسبت 40/60 از جمله دیگر تجهیزات داخلی نیسان Xterra محسوب میشوند.
قدرت و عملکرد موتور
نیسان Xterra دارای موتور شش سیلندر خورجینی 4.0 لیتری است که قدرتی معادل 261 اسب بخار و گشتاوری معادل 381 نیوتن متر تولید میکند؛ شاید این میزان سرعت راننده را به هیجان نیاورد اما این قدرت به اندازه ای است که قابلیت بکسل تا 2,268 کیلوگرم را در اختیار این زیبای ژاپنی قرار میدهد؛ همچنین، این خودرو به صورت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک به خریداران عرضه میشود، و اگر شما بخواهید یکی از آنها را در پارکینگ خود داشته باشید، بهتر است مدل چهار چرخ محرک آن را خریداری کنید. لازم به ذکر است که قدرت موتور 4.0 لیتری این خودرو با گیربکس پنج سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل میشود، اما مدل های S و PRO-4X میتوانند به گیربکس شش سرعته دستی و یا پنج سرعته اتوماتیک مجهز شوند.
قیمت
این زیبای ژاپنی با موتور A/T شش سیلندر خورجینی 4.0 لیتری دیفرانسیل عقب با قیمتی مناسب در حدود 23,110 دلار به خریداران عرضه میشود؛ تیپ پیشرفته مجهز به موتور A/T شش سیلندر چهار چرخ محرک حدود 31,090 دلار است اما تمام چیزی را که از یک شاسی بلند انتظار دارید، به شما میدهد.
رقبا
تویوتا FJ کروزر با ظاهری محشر و قابلیت آف رود یکی از رقبای نیسان Xterra محسوب میشود؛ ذوق اکتسابی به ویژه با چراغ های گرد کروی و در عین حال نوستالژیک، تنها دلیل آرایش زیبایی یک خودرو محسوب نمیشود؛ این خودرو دارای موتور DOHC شش سیلندر خورجینی 4.0 لیتری است که قدرتی معادل 260 اسب بخار و گشتاوری معادل 367 نیوتن متر تولید میکند؛ این میزان نشانه خوبی برای جایگزینی این خودرو از نظر مصرف سوخت نیست؛ قیمت این خودرو برای تیپ 4x2 اتوماتیک حدود 27,030 دلار و برای تیپ چهار چرخ محرک اتوماتیک 28,620 دلار است که نسبت به نیسان قیمت بیشتری محسوب میشود.
زمانی که صحبت از یک خودرو با خوی وحشی به میان میآید، جیپ رنگلر به ذهن خطور میکند؛ همانند Xterra، جیپ رنگلر نیز، برخلاف ظاهر نه چندان زیبا با سپر غرورآمیز خود دارای کارایی زیادی است. یکی از دلایل رقابت رنگلر با Xterra، جدای از ظاهر خشن، موتور موجود در آن است؛ علی رغم وجود موتور کوچک شش سیلندر خورجینی 3.6 لیتری، قدرت 285 اسب بخاری آن دلیل برتری این آمریکایی زیبا نسبت به Xterra است. وجود تیپ های متعدد جیپ یکی از دلایل برتری آن نسبت به رقیب است؛ تیپ اسپرت (22,195 دلار)، تیپ port S با قیمت (24,495 دلار)، تیپ Sahara با قیمت (27,795 دلار)، تیپ Freedom Edition با قیمت (27,995 دلار)، تیپ Rubicon با قیمت (30,595 دلار) و تیپ Moab Edition با قیمت (32,995 دلار).
نظر نهایی
در مجموع میتوان گفت که نیسان Xterra خودروی شاسی بلند (SUV) و خانوادگی از نظر راحتی، عملکرد مناسب و دارای قابلیت آف رود است که راحتی را برای سرنشینان خود در سفرهای طولانی به ارمغان میآورد. چندمنظوره بودن Xterra یکی از نقاط ضعف این زیبای ژاپنی محسوب میشود؛ شما نیز، اگر به دنبال خودرویی مناسب برای مسیرهای بسیار ناهموار هستید، جیپ رنگلر میتواند گزینه بهتری برای شما باشد.
&nbs