اثر معكوس تجديدنظر در قيمت خودرو

اثر معكوس تجديدنظر در قيمت خودرو

سوت پایان بازی پرحاشیه «قیمت خودرو» در حالی هفته گذشته پس از مدت‌ها به صدا درآمد که با نگاهی به نتایج آن، مشخص می‌شود مردم برنده آن نبودند و این  بازی اگرچه به نام آنها بود، اما به کام خودروسازان و تاحدی هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد. «بازی قیمت» همچنین بازار را نیز چندان متاثر از خود نکرد و در حالی که گمان می‌رفت خرید و فروش خودرو جاني بگیرد، خبرها حکایت از تداوم سرما در این بازار دارد و از همین رو کارشناسان معتقدند قیمت‌های جدید نیز نتوانسته‌اند مردم را راضی کنند. اوضاع به شكلي است كه گويا مردم همچنان براي خريد و فروش خودرو، ترديد داشته و منتظر اتفاقات احتمالي در آينده هستند.
کمتر از دو ماه پیش بود که شورای رقابت پس از ماه‌ها انتظار، قیمت جدید خودروهای داخلی را با افزایشی 5/5 درصدی (رقم اعلام شده از سوي شورای رقابت) اعلام کرد و با وجود آنکه انتظار می‌رفت ماجرای قیمت به پایان برسد، ورود ناگهانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این ماجرا، پیش‌بینی‌ها را بر هم زد. اهالی بهارستان که افزایش 5/5 درصدی مورد ادعای شورای رقابت را قبول نداشتند و معتقد بودند قیمت خودرو تا مرز 30درصد بالا رفته، تاکید کردند قیمت‌ها باید پایین بیایند.
نمایندگان که طی سال‌های گذشته همواره در میان تمام چالش‌های کمی و کیفی صنعت خودرو کشور، بیش از هر مساله دیگری به «قیمت خودرو» پرداخته‌اند، این بار نیز بر کاهش حداقل 15درصدی قیمت‌ها اصرار کردند تا به‌زعم خود، حق مردم را از خودروسازان پس بگیرند. از همین رو بود که کارگروهی از بهارستانی‌ها برای بررسی چند باره قیمت خودرو تشکیل و قرار شد پس از برگزاری جلسات مشترک با شورای رقابت و خودروسازان، قیمت‌های جدید تعیین و اعمال شوند. این در شرایطی بود که رضا شیوا رئیس شورای رقابت چند هفته در برابر فشار نمایندگان مجلس سکوت پیشه کرد و واکنش خاصی به اصرار آنها مبنی‌بر کاهش قیمت خودرو نشان نداد تا همگان گمان کنند شورا در برابر بهارستانی‌ها تسلیم خواهد شد.
با این حال، شیوا سرانجام سکوتش را شکست و بر خلاف پیش‌بینی‌ها، موضعی مخالف در برابر نمایندگان مجلس گرفت و با صراحت تاکید کرد که قیمت‌های مصوب شورا، حساب و کتاب دارد و تغییر نخواهند کرد. تنها دو روز از این اظهارنظر قاطعانه رئیس شورای رقابت گذشته بود که وی در چرخشی 180 درجه ای، اعلام کرد قیمت خودروهای داخلی سه درصد کاهش خواهد یافت و این کار با درخواست شورا و وزارت صنعت و نظر مثبت خودروسازان انجام خواهد شد.
جدای از اینکه حالا مشخص شده «کاهش سه‌درصدی قیمت خودرو»، «تخفیف» و به درخواست رئیس‌جمهور بوده، نکته اصلی اینجاست که فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهایت به کاهش چندصد هزار تومانی خودروها ختم شد. این در حالی است که مجلسی‌ها به‌دنبال کاهش قیمتی بسیار بیش از اینها بودند و مردم نیز از پس «وعده بزرگ» آنها، انتظار افت چندمیلیون تومانی را در بازار خودرو داشتند. اگر «پراید» 20ميليوني را به‌عنوان خودرو مبنا در نظر بگیریم، با توجه به وعده نمایندگان مبنی‌بر کاهش حداقل 15درصدی قیمت، حالا پراید باید سه میلیون تومان ارزانی را به خود می‌دید، حال آنکه در نهایت کاهشی تنها 600 هزار تومانی نصیب آن شد.
به عبارت بهتر، نتیجه آن همه بحث و سخن، کاهش اندک قیمت خودرو و تداوم بلاتکلیفی و بی‌جاني بازار بود و در نهایت نیز مردم نه تنها راضی نشدند؛ بلکه حالا دیگر به بهارستانی‌ها نیز چندان دلگرم نیستند، چه آنکه آنها (نمایندگان مجلس) هم نتوانستند خودرو را چندان ارزان کنند. این اتفاق البته چندان هم عجیب و غریب نبود؛ زیرا تجربه نشان داده هرگاه قیمت خودرو دستوری و با اهرم فشار تغییر کرده است، عواقب مثبتی را به همراه نداشته و مردم نیز چندان راضی نبوده‌اند. آنچه هم در حال حاضر و از پس «دخالت بهارستانی‌ها در بازار خودرو» رخ داده، چیزی جز کاهش اندک قیمت، در پی نداشته است. حداقل اتفاقی که انتظار می‌رفت از پس دخالت مجلسی‌ها در ماجرای قیمت خودرو و کاهش سه درصدی قیمت‌ها رخ بدهد، راه افتادن بازار خودرو بود، حال آنکه همین هم رخ نداد و بازار همچنان بلاتکلیف است و خالی از مشتری.
آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، قیمت‌ها در بازار تغییر چندان چشمگیری نکرده و مردم نیز با وجود «کاهش سه درصدی» هنوز هم تمایلی به خرید و فروش ندارند. به گفته آنها، با توجه به فرا رسیدن شهریور، دیگر وقتی برای احیای بازار خودرو نمانده و اولویت اصلی مردم طی روزهای باقیمانده از تابستان، خرید کالاهایی غیر از «خودرو» است و بعید به‌نظر می‌رسد خريد و فروش قابل‌توجهی نصیب بازار خودرو شود. این در حالی است که اگر مجلسی‌ها وارد بازی قیمت نمی‌شدند و راهی دیگر برای کاهش قیمت خودرو انتخاب می‌شد، بازار خود به خود و تا حدی قیمت‌ها را متعادل می‌کرد و نیازی به استفاده از اهرم فشار بابت کاهش قیمت‌ها (آن هم سه درصد) نبود.
شکی نیست که بابت مشکلات کمی و کیفی خودروهای داخلی، انتقادات زیادی به خودروسازان وارد است و محصولات آنها در مقایسه با تولیدات خارجی، قیمتی بالا ولي کیفیتی پایین‌تر دارند، اما به‌زعم کارشناسان اقتصادی، راه کاهش قیمت خودرو، از جاده دستور نمی‌گذرد.
به اعتقاد کارشناسان، قیمت خودرو زمانی پایین خواهد آمد که علاوه بر رشد مناسب تیراژ، هزینه‌های تولید نیز کنترل شود، چه آنکه قیمت خودرو از همین دو ناحیه (کاهش تیراژ و رشد هزینه‌های تولید) صعود کرد.

بازی را که برد؟

با این شرایط اما به‌نظر می‌رسد «کاهش سه‌درصدی قیمت خودرو» به نفع نمایندگان مجلس تمام شده، چه آنکه همین اقدام کوچک می‌تواند به توشه‌ای برای آنها درشرح عملكردشان براي مردم تبديل شود. از آن سو اما خودروسازان نیز از ماجرای رخ داده، بی‌نصیب نمی‌مانند؛ زیرا همین تخفیف اندکی که به مردم داده‌اند، سبب می‌شود آنها به نوعی دست بالا را داشته باشند و قدرت دفاع شان در برابر انتقادات افزایش یابد. به عبارت بهتر، اگر در آینده باز هم انتقادی از قیمت خودروهای داخلی شود، خودروسازان از همین حرکت کوچک شان (تخفیف سه درصدی)، در راستای دفاع از خود استفاده خواهند کرد و شاید دیگر نتوان آنها را بابت قیمت محصولات شان، بازخواست کرد.
شاید از پس این ماجرا، خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به خوبی متوجه شده باشند که بازار خودرو مانند دیگر بازارها، دستور و بخشنامه را برنمی‌تابد و اگر قرار به کاهش قیمت و جلب رضایت مردم باشد، باید از راه دیگری وارد شد. این موضوع را ظاهرا دولتی‌ها به خوبی درک کرده و از همین رو دیگر دخالت مستقیمی در قیمت خودرو نمی‌کنند، اگرچه برای دل مردم هم که شده، همواره از مخالفت با افزایش قیمت، صحبت به میان می‌آورند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , خودروساز , بازی , برنده , شورای اسلامی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاوه
1

تنها را عزل مدیران فاسد و کارنابلد هست وهیچ
15:57  1393/06/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : سلام بر دوستان تکمیل وجه شده cvt. منم امروز واریز و سخا رو انجام دادم . ببینیم تا آخر سال فاکتور میکنن !!!
علیرضا ، تارا دستی ۳۰ اسفند : به منم همین را گفتم بازبینی و کنترل کیفی!! مثل سگ دروغ میگن
محمد علی ایکس ۵ : سلام آیا مبلغ عوارض گمرکی رو از مشتری خواهند گرفت یا خود شرکت میده با توجه به اینکه پلاک هم شدیم؟
مرتضی : سلام . بیزحمت زمان و آدرس رو یکی بزاره تا همهو بریم برای اعتراض. منم میام .دیگه واقعا خسته شدیم . الان برای مدیران خودرو مردم رفتن دادو بی داد کردن و رسانه ای شد . کلی ماشین از اون روز تحویل دادن . دوستم هم ثبت نام کرده بود اریزو ۶ تحویل گرفت . فقط زمان و آدرس رو اعلام کنید تا هرکی میتونه بیاد . ممنونم
محمد : ما هم در همین اندازه میدونیم. اپراتورهای سایپا هم همینو میگن
علیرضا x5 شهریور : سلام،طبق تعرفه ۱۴۰۴ و افزايش تعرفه و عوارض گمرکی،گمرک بم میگه من چه خودرویی که پلاک شده و چه خودریی که شاسی شده بلید باید عوارض گمرکی ۱۴۰۴ رو پرداخت کنید تا اجازه خروج خودرو خورده بشه،در غیر اینصورت هیچ خروجی انجام نمیشه،کرمان موتور هم براش مهم نیست پولش گرفته،نشسته داره به ریش ملت میخنده،ولی مدیران خودرو پرداخت کرده و محوز ۲۰۰۰ دستگاه رو گرفته، تا دیروز که اعتصاب بود،کامیون ها نمیومدن، دیروز بعدظهر اعتصاب کاميون داران شکسته شد و اعلام بار شروع شدو خدا رد شکر کاميون داران به حقشون رسیدند ولی ما نه
شاهین جی فوق العاده 28اذر : خود کارشناس های سایپا هم نمی‌دونن توقع داری یکی اینجا بدونه
محمدی v1pتیتانیوم : سلام آقا هادی این 30 ملیون که میگی باید بدیم فقط برای طرح فرسوده است ؟ یا طرح عادی و مادران هم هست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اف ایکس1403 : کی گفته اینو؟
رضا : برا ما داره میشه 8ماه که تو مرحله تخصیصه😪
وحید 29 بهمن : فاکتور میشی وقتی 29 بهمنی دارن فاکتور میشن توام با تاخیر چند ساعته ولی فاکتور میشی من ساعت 14 تکمیل وجع کردم البته پیش فروش باید باشیا
اطلس G : سلام .توی سایت زده آماده تخصیص.چقدر طول می کشه تحویل بدند؟
207پانا خرداد : چیزی نیس داداش اینا خوردن به ته دیگ از هر مسیری که شده دارن از مردم بدبخت پول میکنن، شدن زالو خدا لعنتشون کنه،داغون شدیم این سه ماه سی سال پیرمون کردن خدا لعنتتون کنه
وحید 29 بهمن : دوستان که 30 بهمن تکمیل کردن تا فردا شب حتما فاکتور میشن مطمعن باشید این بهمن لعنتی تموم میشه میره واسه اسفند
وحید 29 بهمن : ن خیر مابه تفاوت رو خودشون بر میدارن از سود تاخیرت طریقه فهمیدنشم اینه که برای چند ساعت ی مرحله به تکمیل وجع بر میگردی عقب بعدش میری دوباره به مرحله تخصیص .من پیش فروش بودم .تکمیل 29 بهمن سخا برای چند روز بعد بود .فاکتور شدن هم هیچ ربطی به سخا نداره به حرفای کارشناس های سایپا هم اصلا اعتماد نکنید گاوی بیش نیستن
پرستو اطلس دیماه : خدا ازشون نگذره هم افزایش قیمت دادن هم سود تاخیر در نظر نگرفتن برا سری سوم دیماه باید ازشون شکایت کنیم
فرزانه : پس خدارو شکر این همه دیر دادن تحویل 404 خورده
24مهر رشت : اگر نزدیک فاکتور شدین هستین و مهلت سخاتون گذشته زودتر تمدیدش کنید. من فاکتور شدم اما چون مهلت سخا تموم شده فعلا پلاک نشده و نمایندگی میگه حدود 1ماه طول میکشه تا راهور دوباره اقدام کنه