در سال 2003 و بلافاصله پس از این که نسل اول پورشه کاین در اروپا عرضه شد، این خودرو توانست در بازار آمریکا نیز موفقیت هایی به دست بیاورد. مدل های کاین S و کاین Turbo جزو اولین مدل هایی بودند که به دست نمایندگی های فروش در آمریکای شمالی رسیدند. به دنبال آن تیپ پایه مدل V-6 و مدل Turbo S وارد بازار شدند، سپس کل محصولات کاین به بازار آمریکا عرضه شدند. در سال 2010 نسل دوم این شاسی بلند وارد میدان شد تا جایگزین نسل اول شود، و به همراه آن مدل های جدید نیز ظاهر شدند. در سال 2011 مدل هیبریدی و در سال 2013 مدل دیزل وارد بازار شد تا محبوبیت جهانی این شاسی بلند زیبا و قوی را افزایش دهد. نسل دوم پورشه کاین در حالی سال 2015 را آغاز کرد که دستخوش تغییرات زیادی در بدنه ظاهری، کابین و موتور شده است. این شاسی بلند آلمانی، نه تنها چهرهای تهاجمیتر دارد، بلکه قوی تر نیز شده است، کمپانی پورشه مدعی است که مصرف سوخت آن نیز بسیار کمتر شده است.
طراحی بدنه
با این که فقط تغییرات کوچکی در بدنه ظاهری صورت گرفته است، ولی پورشه کاین 2015 حکایت دیگری است. کمپانی پورشه تلاش زیادی برای بازنگری در نسل دوم این شاسی بلند انجام داده است و حاصل کار یک مدل کاملاً جدید و ارزشمند است. اگر یک نگاه گذرا به این مدل جدید بیندازیم، میبینیم که سپرها به کلی تغییر کردهاند، جلو پنجره بزرگتر و مستطیل شکل شده است، ورودی های هوا و تیغه های آن ها نیز تغییر شکل دادهاند. طراحی چراغ های جلو کاملاً جدید است، چراغ های LED مخصوص رانندگی در روز نیز شکل و ترکیبی کاملاً جدید دارند و اسپرت تر به نظر میرسند. کمی پایین تر، چراغ های مه شکن بازنگری شده به چشم میخورند که چهره پورشه کاین جدید را تهاجمی تر میکنند. بدنه انتهایی نیز دستخوش تغییراتی شده است. چراغ ترمزها نیز مانند چراغ های جلو کاملاً جدید هستند و ظاهری سه بعدی به خودشان گرفتهاند. خطوط میانی درب صندوق عقب، بسیار نازک تر و طولانی ترند و باعث میشوند پورشه کاین چهرهای دینامیک و پویا به خودش بگیرد. قاب پلاک عقب نیز به نوبه خودش کشیده تر شده است و خطوط افقی روی سپر عقب نیز چهرهای اسپرت و شیک به آن میدهند. سر اگزوزها نیز از یک طراحی جدید بهره میبرند و داخل دیفیوزر عقب جا گرفتهاند.
طراحی داخلی
کابین داخلی کمتر تغییر کرده است و مهمترین بخشی که به پورشه کاین مدل 2015 افزوده شده است، غربیلک فرمان جدید و چند منظوره است. این غربیلک بر اساس غربیلک فرمان پورشه 918 Spyder ساخته شده است و به صورت استاندارد، به همراه پدل شیفتر و سایر دکمه های کنترلی عرضه میشود و دارای طرحی اسپرت تر است تا با بدنه جدید سنخیت داشته باشد. صندلی های عقب نیز مورد بازنگری قرار گرفتهاند تا راحتی و تهویه بهتری داشته باشند. موارد دیگر دست نخورده باقی ماندهاند ولی مشکلی ایجاد نمیشود چون کابین کنونی پورشه کاین بسیار خوب و بی عیب و نقص است. خریداران این شاسی بلند از تجملات زیادی از جمله: روکش های چرمی اعلا، سطوح پوشیده شده از آلکانترا و فیبر کربن و آمپرها و دیگر جزییاتی برخوردار خواهند شد که موجب افزایش رفاه و راحتی میشوند.
قدرت و عملکرد موتور
بهتر است بدانید در مورد موتور اتفاق های بیشتری افتاده است و کمپانی پورشه عزمش را جزم کرده است تا هم عملکرد را بالا ببرد، هم مصرف سوخت را پایین بیاورد. بیشترین تغییر روی موتور S E-Hybrid صورت گرفته که جایگزین موتور S Hybrid شده است. مدل هیبریدی پورشه کاین به یک موتور الکتریکی قدرتمند با نیروی خروجی بین 47 تا 95 مجهز است که در کنار یک موتور شش سیلندر 3 لیتری قرار گرفته است که 333 اسب بخار نیرو تواید میکند. اگر هر دو موتور با هم و به صورت ترکیبی کار کنند، 416 اسب بخار نیرو و 590 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. این پیشرانه ترکیبی به پورشه کاین هیبریدی اجازه میدهد ظرف 5.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت 242 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. اگر این خودرو فقط با موتور الکتریکی به پیش برود، میتواند حداکثر 35 کیلومتر راه بپیماید و به سرعت 123 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. پورشه کاین مدل S، موتور هشت سیلندر و 4.8 لیتریاش را با یک موتور کوچک تر جایگزین کرده است که شش سیلندر است و 3.6 لیتر حجم دارد. این موتور جدید که به توربوشارژر دوگانه نیز مجهز است 420 اسب بخار نیرو و حدود 550 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. پورشه کاین S، به صورت استاندارد مجهز به یک گیربکس هشت سرعته تیپ ترونیک است و میتواند ظرف 5.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که تقریباً نیم ثانیه از صفر تا صد مدل قدیمی، کمتر است. اگر پکیج Sport Chrono را خریداری کنید، صفر تا صد این خودرو کاهش مییابد و به 5.1 ثانیه میرسد. پورشه کاین Turbo نیز مانند مدل های S و هیبرید، چند اسب بخار بیشتر نیرو دارد. تأمین نیروی این مدل بر عهده یک موتور هشت سیلندر و مجهز به توربوشارژر دوگانه گذاشته شده است که 520 اسب بخار نیرو و حدود 750 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. پورشه کاین توربو، یک شاسی بلند سریع و چالاک محسوب میشود چون میتواند در حالت استاندارد ظرف 4.2 از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. اگر پکیج Sport Chrono را خریداری کرده باشید این زمان به 4.1 ثانیه کاهش پیدا میکند. این اعداد و ارقام حیرتآور در کنار سرعت 277 کیلومتر بر ساعتی قرار میگیرند و شما را بیشتر به شگفتی وا میدارند. در آخر هم به بررسی پیشرانه پورشه کاین دیزل میپردازیم که شش سیلندر، 3 لیتری و مجهز به توربوشارژر است و میتواند 240 اسب بخار نیرو و حدود 550 نیوتن متر گشتاور تولید کند. صفر تا صد این خودرو برابر با 7.2 ثانیه است و میتواند به حداکثر سرعت 216 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. کمپانی پورشه اعداد و ارقام مربوط به مصرف سوخت هیچ یک از مدل ها را اعلام نکرده است ولی انتظار میرود در این زمینه نیز پیشرفت های زیادی صورت گرفته باشد.
قیمت
همانطور که میشد پیش بینی کرد، تغییراتی که روی پورشه کاین جدید صورت گرفته است، باعث شده قیمت آن چند هزار دلار بالاتر برود. قیمت پایه مدل دیزل از 61,700 دلار میشود که 5,100 دلار از قیمت مدل قدیمیتر بیشتر است. قیمت پورشه کاین S از 74,100 دلار شروع میشود که 7,300 دلار افزایش پیدا کرده است. قیمت پورشه S E-Hybrid از 76,400 دلار شروع میشود که 5,500 دلار از مدل S Hybrid بیشتر است. قیمت پایه پورشه کاین Turbo نیز از 113,600 شروع میشود که در مقایسه با مدل 2014 از که در مقایسه با مدل 2014 از 3,200 دلار افزایش قیمت برخوردار شده است.
رقبا
1.بی ام و X5
پورشه کاین جدید و فیس لیفت شده، هنوز هم رقبایی جدی مانند بی ام و X5 دارد. بی ام و X5 مدل 2014 به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته است و به ظاهر تهاجمیاش نیز میبالد. کیفیت مواد به کار رفته در کابین این شاسی بلند آلمانی بسیار بالاست، کابین راحت تر شده است و از فناوری های به روزتری نیز استفاده شده است که از نقاط قوت این خودرو به شمار میروند. خریداران میتوانند از بین سه نوع موتور، یکی را خریداری کنند. دو تیپ sDrive35i و xDrive35i، مجهز به موتورهایی شش سیلندر و 3 لیتری هستند که 300 اسب بخار نیرو و 407 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. تیپ xDrive50i از یک موتور قوی تر بهره میبرد که هشت سیلندر و 4.4 لیتری است و 445 اسب بخار نیرو و حدود 651 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مشتریانی که نگران هزینه های مربوط به سوخت هستند میتوانند تیپ xDrive35d را خریداری کنند که دارای یک موتور دیزل 3 لیتری و مجهز به توربوشارژر است و میتواند 255 اسب بخار نیرو و حدود 560 نیوتن متر گشتاور تولید کند. قیمت پایه بی ام و X5 از 52,800 دلار شروع میشود و مصرف آن با موتور دیزلی به 8.83 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.
2.مرسدس بنز M-Class
نسل کنونی مرسدس بنز M-Class نیز فیس لیفت شده است و قرار است در سال 2015 به بازار عرضه شود، یعنی درست همزمان با پورشه کاین بازنگری شده. مرسدس بنز M-Class بر خلاف رقیبش هنوز از لفافه بیرون نیامده است ولی کمپانی مرسدس بنز تصمیم دارد فقط تغییرات کوچکی در ظاهر و داخل آن صورت بدهد. خطوط بدنه در جلو و عقب تغییرات کوچکی خواهند کرد و کابین داخلی نیز مجهز به سیستم COMAND و یک غربیلک فرمان کاملاً جدید خواهد شد. موتور مرسدس بنز M-Class تغییری نکرده است ولی ظاهراً مدل هیبریدی نیز به بازار عرضه خواهد شد. تیپ ML350 دارای یک موتور شش سیلندر و 3.5 لیتری است که 302 اسب بخار نیرو تولید میکند. تیپ BlueTEC نیز از یک موتور توربودیزل 3 لیتری و شش سیلندر بهره میبرد که 240 اسب بخار نیرو تولید میکند و مصرف سوخت آن در بزرگراه نیز به 9.78 لیتر میرسد. اعداد و ارقام مربوط به تیپ ML550 از این نیز حیرتآورترند. موتور این تیپ هشت سیلندر، 4.6 لیتری و مجهز به توربوشارژر دوگانه است و 402 اسب بخار نیرو تولید میکند. در آخر هم تیپ ML63 AMG قرار دارد که هشت سیلندر و مجهز به توربوشارژر دوگانه است و 500 اسب بخار نیرو تولید میکند.
نتیجه گیری نهایی
پورشه کاین همیشه به عنوان یک شاسی بلند اسپرت شناخته میشده است، و اکنون تهاجمیتر و نیرومندتر شده است و چهره جدیدی نیز به خود گرفته است. البته در این چند سالی که از عمر این خودرو میگذرد، هرگز شاهد چنین تغییراتی نبودهایم، ولی آلمانی ها این کار را به نحوی تماشایی انجام دادهاند. پورشه کاین مدل 2015، نه تنها دستخوش تغییراتی در نمای ظاهری شده است، بلکه موتور نیز بسیار قوی تر شده است. شاید مهمترین تیپ از این خودرو، تیپ S E-Hybrid باشد که بسیار قوی است و مصرف سوخت پایینی نیز دارد و پورشه کاین را قادر میسازد در مقابل رقبای قدرش، تر و تازه و قوی ظاهر شود.