تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

آیا شما با هایپرمیلینگ (Hypermiling) و تکنیک های مختلف آن آشنایی دارید؟ این عمل که در حقیقت به معنی تنظیم خودرو و استفاده از تکنیک های مختلف رانندگی جهت کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت می‌باشد، همواره به عنوان یک حرکت خطرناک شناخته می‌شود، به ویژه هنگامی که راننده با شرایط جاده و محیط اطراف خود آشنا نباشد. تکنیک هایی که در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرند از ریسک بالایی برخوردارند، چرا که موفقیت آنها به هوشیاری و آگاهی راننده و توانایی وی در استفاده به موقع از آنها بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک ها و میزان خطر آنها با ما همراه باشید.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

در همین ابتدای امر ذکر این نکته الزامی است که عوامل مختلفی در خلاص کردن دخیل هستند که هر کدام خطرات خود را به همراه دارند، اما همین خطرات برای بسیاری از افراد هیجان‌آور می‌باشند. برای خلاص رفتن، شما باید پس از رسیدن به سرعت مورد نظر، دنده را در حالت خلاص قرار دهید و موتور را خاموش کنید؛ بدین ترتیب، تا چند کیلومتر را می‌توانید بدون مصرف قطره‌ای بنزین طی کنید. به محض کاهش سرعت و شتاب، می‌توانید موتور را مجددا روشن کنید و تا رسیدن به سرعت و شتاب مورد نظر، گاز بدهید و مجددا موتور را خاموش کنید. اما در نظر داشته باشید که این روش، هم برای شخص راننده و هم برای دیگر رانندگان خطرات بسیاری به همراه دارد؛ چرا که خاموش کردن موتور می‌تواند بر سیستم ترمز، فرمان، و دیگر عملکردهای خودرو تاثیر منفی بگذارد و آنها را از کار بیندازد و بدین ترتیب، راننده نتواند خودروی خود را کنترل کند و سبب بروز تصادف و حوادث ناگوار شود.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

برخی افراد به ظاهر شجاع و نترس، پا را از این فراتر گذاشته و با موتور خاموش، سپر به سپر اتومبیل جلویی رانندگی می‌کنند؛ حتی معتقدند هر چه خودروی جلویی بزرگتر باشد، بهتر است! اما این کار، حتی در بهترین شرایط نیز، بسیار خطرناک است؛ چرا که شما در نقطه کور راننده جلویی قرار دارید و در این حالت، عملا هیچ کنترلی بر خودروی خود نخواهید داشت. رانندگی سپر به سپر، حتی در حالت عادی و در صورت روشن بودن موتور نیز، بسیار خطرناک است! اما برخی رانندگان ادعا می‌کنند با استفاده از این راهکار تا 40 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده‌اند؛ اما این روش، به همان اندازه که مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

باد کردن بیش از حد تایر نیز، یکی دیگر از راه هایی است که با کاهش مقاومت چرخشی، مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهد و به همین دلیل رانندگانی که به هایپرمایلینگ علاقه دارند، از این تکنیک استقبال می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، در صورتی که لاستیک ها به اندازه کافی باد شده باشند، اصطکاک لازم بین آج لاستیک و سطح جاده به وجود می‌آید و همین امر، کنترل کشش مناسبی را برای خودرو پدید می‌آورد. چنانچه لاستیک ها کمتر از حد مجاز باد شده باشند، نمی‌توانند وزن خودرو را تحمل کنند و در نتیجه چرخ ها درست نمی‌چرخند؛ اگر تایرها بیش از حد نیز، باد شده باشند، سطح تماس کمتری بین آج و جاده به وجود می‌آید و با کاهش مقاومت چرخشی، سوخت کمتری نیز، مصرف می‌شود. در این حالت، فرسایش سریعتر تایر، سبب افزایش احتمال ترکیدگی لاستیک و عدم کنترل مناسب خودرو می‌شود.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

برخی مواقع، رانندگان تلاش می‌کنند با برداشتن بخش هایی از خودرو از جمله سیستم تهویه یا صندلی عقب، وزن اتومبیل خود را کاهش دهند و بدین ترتیب، از مصرف سوخت آن بکاهند. اما در نظر داشته باشید که باز کردن برخی قسمت ها از جمله آینه یا کیسه های هوا، اگرچه وزن خودرو را کاهش می‌دهد، اما به همان میزان ایمنی و راحتی خودرو را نیز، پایین می‌آورد. برخی از این تغییرات در عین حال که ناقض قوانین رانندگی می‌باشند، دیگر رانندگان و حتی عابرین پیاده را نیز، در معرض خطر قرار می‌دهند. اتحادیه هایپرمایلینگ نیز، در بسیاری از موارد، استفاده از این تکنیک ها را محکوم کرده است؛ چرا که ارزش جان انسان ها بسیار بیشتر از مصرف چند لیتر سوخت کمتر می‌باشد؛ اما متاسفانه برخی افراد حریص اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند. پس اگر با چنین افرادی برخورد کردید، بهتر است برای حفظ جان خود از آنها فاصله بگیرید و بگذارید این رانندگان بی توجه به مسیر خود ادامه دهند. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : هایپرمایلینگ , Hypermiling , خلاص کردن خودرو , کیسه هوا , ایمنی , مصرف سوخت , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

عمار کشاورز
1

ای بابا داشتیم این قدر صرف جوی که به قیمت جان تمام بشه جای سول داره
12:41  1393/06/29
گزارش
پاسخ دادن
سیا
3

بابا چه کاریه آخه؟ بسوزانید بنزینها را وگرنه 8 سال دیگه احمدی نژاد برمیگرده همه رو میریزه تو جیبش به ریش ماها هم میخنده.
12:49  1393/06/02
گزارش
پاسخ دادن
آرنولد
4

ایول گل گفتی
15:15  1393/06/02

گزارش
کاربر: Elantra
3

من قبلا برای صرف جوئی بنزین ، توی سرازیری ها اکثرا دنده رو خلاص میکردم البته هیچ وقت ماشین خاموش نمیکردم چون ریسک زیادی داره. یکبار که اتفاقا مسافر هم داشتم در حال خلاصی، یک سنگ که وسط جاده بود ندیدم لاستیک رفت روش و سنگ با صدای زیادی به زیر ماشین خورد، فرمون رو محکم گرفتم تا منحرف نشه، لاستیکم پنچر شد، متاسفانه زاپاس هم باد نداشت، سنگ هم چرخیده بود زیر ماشین چند تا سیم از جمله سنسور abs قطع کرده بود یه صد هزار تومنی ضرر کردم . این هم سود صرفه جوئی بنزین :(
09:27  1393/06/02
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
3

سلام عزیزم
ایشا... دیگه حادثه ای برات پیش نیاد ولی این ربطی نداشت با ماشین خاموشم شاید برات پیش میومد
13:37  1393/06/02

گزارش
کاربر: hm_hitcher
2

يبار يكي از دوستان ما ماشين رو خاموش ميكنه و واسه مصرف كمتر!!! كليد رو هم درمياره
جاده رو هم نميشناخته
آخر سرازيري كه پيچ بوده فرمان قفل ميكنه، دوستمون هم نميتونه به موقع وارد عمل بشه و ماشين رو روشن كنه، ماشين از جاده خارج ميشه و به گارد ريل برخورد ميكنه، فقط يه متر با دره و عزرائيل فاصله داشته فقط يه متر
08:23  1393/06/02
گزارش
پاسخ دادن
حسام
3

لازم نیست ماشینو خاموش کنید فقط دنده را خلاس کنید.
02:59  1393/06/02
گزارش
پاسخ دادن
گلوبایت
2

بعضی موارد جالبه همچون تنظیم باد
اما خاموش کردن خودرو آموزشش هم خوب نیست
21:11  1393/06/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین gl : من 20خرداد تکمیل کردم هنوز فاکتور نشده
شاهین مرداد پلاس : برو غلط زیادی نکن بی شرف
پویا : بله تارا دستی فروش فوری
شاهین مرداد پلاس : سایپا ی بی دین خجالت بکش
پویا : خاهش میکنم رنگ نقره ای متالیک طرح عادی فکر میکنم نذاشتن.چون از دیر کردم کم نکردن مابه اتفاوت هم پرداخت نکردم
علی تاراv1p : سلام آقا پویا ممنون از اطلاعتون شما فروش فوری تارا v1p سفید بودید؟ سوال بعد اینکه جسارتا ازتون پولی بابت sbr گرفتن یا از جریمه تاخیر کم کردن؟ یا اینکه کلا sbr نذاشتن؟
25اسفند : دوستان تجمع کنین سایپا مسخره هم اومده گفته که مثلاً نیایم ولی ما میایم پر قدرتم میایم
پویا : ان شااله فردا فاکتور میشید من ۸ صبح ۵ مرداد واریز داشتم امروز فاکتور شدم
ایگل : ❌❌ فراخوان تجمع برای پیگیری حقوق مشتریان کرمان موتور❌❌ دوستان عزیز در ماه های اخیر جمع زیادی از مشتریان کرمان موتور با بدعهدی این شرکت در انجام تعهدات خود مواجه شدند که این مورد باعث به وجود آمدن تاخیر چندماهه در تحویل تمامی مدل های این شرکت خودروساز شده و پیگیری های متعدد مشتریان با مرکز تماس، نمایندگی های فروش و سایر کانال های ارتباطی بی نتیجه باقی مانده و مسئولین این شرکت با عدم پاسخگویی و پایبندی به تعهدات خود، وقت و زمان مشتریان را هدر داده اند. با این توضیحات از تمامی مشتریان محترم با هر مدل خودروی ثبت نامی، خواهشمندیم برای دست یابی به حقوق قانونی خود، روز شنبه 22 شهریور ساعت 9 صبح مقابل ساختمان امور مشتریان این شرکت حضور به هم رسانید. 📍: تهران، خیابان جنت آباد جنوبی، انتهای بلوار لاله غربی، نبش خیابان بهمنی نژاد، پلاک 74 ⏰شنبه 22 شهریور ساعت 9 صبح
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : طرح چی هستید چندم تحویلتونه؟
محمد : من دیشب سوال پرسیدم چرا سایت منتشر نکرد
حامد : 45روز
مهدی : بله منم مثل شما نیومده هنوز
کوییک : دوستان پنجشنبه امکان داره پلاک بشه
دنا پلاس 6دنده پیش فروش 31 مردادماه : اون موردی ندارد،روال همینه کاکو اسناد تا یک هفته یا با پست میفرستن در خونه یا باید بری از نمایندگی تحویل بگیری.
حسن : ببخشید چرا بعد از مرحله آماده برای تحویل،صدور اسناد خودرو تیک سبز نخورده و و مرحله حمل خودرو جهت تحویل تیک سبز خورده؟این یعنی اسناد خودرو صادر نشده؟اگه کسی اطلاع داره راهنمایی کنه ممنونم
سورن 31 تیر پیش فروش : واسه ایران خودرو متاسفم. 8ماهه منتظرم. من پیش فروش عادی تحویل 31 تیر هستم. تکمیل وجه 30 اردیبهشت فاکتور و پلاک 11 شهریور بارگیری از سایت مازندران و رسیدن به پارکینگ ایدکو تهران 15 شهریور یه هفته داره رو قسمت تحویل به نمایندگی داره میچرخه ساکن پرند هستم و نمایندگی تحویلم رباط کریم هنوزم بهم تحویل ندادن
علی : من موعد 17مرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشدم سورن پلاس سفید موتور جدیدم شما هم همینه؟ تبدیل هم نزدی؟
ساینا : فردا بازم 11 بهمن فاکتور میشه و احتمالا تموم بشن11 بهمنیا