سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control) با هدف کمک به رانندگان خودروهای شهری و مسابقه‌ای طراحی شد. از جمله خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند می‌توان به بی ام و سری M، برخی از محصولات گروه خودروسازی فولکس واگن مجهز به  سیستم انتقال قدرت مستقیم (برای مثال بوگاتی ویرونپورشه 911 (در حالت Sport++پورشه پانامرا توربو، برخی محصولات کمپانی جنرال موتورز، میتسوبیشی لنسر Evolution X MR/ MR Touring مجهز به گیربکس SST با کلاچ دوگانه در حالت S-Sport اشاره کرد. کمپانی نیسان نیز، اگرچه در مدل GT-R از سیستم Launch Control استفاده می‌کند، اما به دلیل آنکه برخی مشتریان استفاده از این سیستم را معادل غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری و در نتیجه بی اعتبار کردن گارانتی سیستم انتقال قدرت می‌دانند، خودروساز کره‌ای سیستم کنترل شروع حرکت را با نام دیگری معرفی کرده است. شایان ذکر است، در این خودرو شما می‌توانید با قرار دادن سیستم کنترل کشش در وضعیت R، از Launch Control استفاده کنید.

 

عملکرد سیستم کنترل شروع حرکت

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم Launch Control با استفاده از یک پدال گاز برقی و یک برنامه کامپیوتری کار می‌کند. این برنامه کامپیوتری با توجه به مشخصات موتور خودرو، میزان شتاب را کنترل می‌کند و بدین ترتیب، دور موتور با توجه به قدرت مجاز و به نرمی افزایش می‌یابد؛ این کار از هرزگردی چرخ ها، مشکلات موتور، کلاچ، و گیربکس جلوگیری می‌کند. در خودروهای مسابقه‌ای، به دلیل آنکه راننده در مدت زمان کوتاهی باید به شتاب مناسب برسد، و از طرفی دیگر، انتقال ناگهانی قدرت زیاد به گیربکس و چرخ ها ممکن است مشکل ساز شود و حتی رانندگان حرفه‌ای نیز، در برخی شرایط نمی‌توانند آن را مدیریت کنند، از سیستم کنترل شروع حرکت فقط در ابتدای مسابقه (هنگامی که خودروها در خط شروع بی حرکت ایستاده‌اند) استفاده می‌شود؛ در چنین شرایطی، پس از آنکه خودرو به سرعت مشخصی رسید، سیستم غیر فعال می‌شود.

 

تاریخچه

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

پیشرفت صنایع الکترونیکی در دهه 80 میلادی، زمینه ساز تولید و عرضه سیستم کنترل شروع حرکت شد. در سال 1985، کمپانی رنو با ذخیره اطلاعات خودروی مسابقه‌ای RE60 F1 بر روی یک دیسکت و بازیابی آنها در تعمیرگاه، اطلاعات جامع و کاملی در خصوص عملکرد خودرو حین مسابقه در اختیار مهندسان قرار داد. پس از مدتی، سیستم تله متری (دورسنجی) امکان برقراری تماس و ارسال اطلاعات بین تعمیرگاه و خودرو را از طریق امواج رادیویی فراهم کرد. با پیشرفت و توسعه تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در خودروها، مهندسان توانستند تنظیمات برخی پارامترها را حتی در حین مسابقه اصلاح کنند و بدین ترتیب، عملکرد خودرو را بهبود بخشند. خودروی Williams FW15C که سال 1993 در مسابقات فرمول 1 شرکت کرد، علاوه بر برخورداری از این سیستم، از امکانات دیگری همچون گیربکس نیمه اتوماتیک، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل کشش، و سیستم تعلیق فعال برخوردار بود.

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

با این وجود، در سال 1994 فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی با این تصور که این تجهیزات، اهمیت مهارت های راننده را کاهش می‌دهد، استفاده از آنها را غیر قانونی اعلام کرد. دورسنجی دوسویه نیز، اگرچه در آن زمان ممنوع شد، اما پس از مدت کوتاهی دوباره آزاد شد؛ چرا که در صورت عدم استفاده از این سیستم، تجزیه و تحلیل عملکرد خودرو و راننده و یافتن کدهای محرمانه ناقض قوانین، کاری سخت و دشوار بود. استفاده از گیربکس اتوماتیک و سیستم کنترل شروع حرکت، از مسابقات گرند پری اسپانیا در سال 2001 آزاد شد، اما در سال 2004 و به منظور کاهش هزینه های تیم های شرکت کننده در مسابقات فرمول 1، استفاده از آنها مجددا غیر قانونی اعلام شد.


منبع

WikiPedia

برچسب : کنترل شروع حرکت , Launch Control , کنترل پایداری , کنترل کشش , گرند پری , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا x5 مشهد : ثبت نام ۷ اسفند فاکتور ۵/۱۹ ماشین تولید شده داخل پارکینگ پلاک و شاسی هم تعلق گرفته برگ گمرک صادر نشده بود که چهارشنبه نمایندگی گفت صادر شده انشاالله یک شنبه بارگیری میشه خودروهای دیگه اسفند هم به زودی تحویل میشن راست و دروغش با نمایندگی
حسین : سلام و ارادت ،خدمت همه بزرگوارن یه سوال داشتم خدمتتون الان حدود ۶ روز پول یکجا واریز کردم ،ولی میرم تو ردیابی ،هنوز تیک پرداخت کل وجه نخورده ،فقط انتخاب نمایندگی تیک خورده. بنظرتون عادی یا نه ..؟
بهنام : تارادستی v1p, سلام دوستان کسی هست که 20 شهریوری تحویل باشه رنگ سفید....... هنوزفاکتور نشدم...... واریز مابه تفاوت برام اومده؟ اصلا هیچ آیتمی هم اضافه نکردم.... حتی کارت طلایی وتبدیل رنگ نانو سرامیکی.......
تبدیل ب تارا : سلام از کجا میفهمیم سود تاخیر تون چقدره
M j s : ملاک خود خودرو هستش فاکتور و کارت که به درد نمی خوره میشه با فاکتور سفر رفت ؟ بعدش ما چک دادیم سود گرفتن از ما یه چک هم وصول شده بله سود نمی گرفت می شد ولی اینها از ما سود رو برا چی گرفتن؟ برای این گرفتن که ما تیر خودرو می گیریم چک دادیم شهریور وقتی خودرو ندادن چرا من بابت چیزی که نگرفتم باید سود بدم؟
تارا دستی : چرا من فاکتور شدم
سعید : تیپ ترونیک ندارند چون سازمان استنادارد اجازه ترخیص نمیده و مدل 20233 سرس اول فقط دارند یک سری از اونها هم ندارند. میتونی خودت براش بزاری اما از گارانتی خارج میشه
ابراهیم : سلام مگه تکمیل وجه تحویل ابان رو اعلام کردن؟ ممنون میشم پیامک تکمیل وجه براتون اومد اینجا خبر بدین چون حواله خریدم و دسترسی ندارم به پیامکهای تکمیل وجه که ارسال می شود
حامدتاراv1 : دوستان کسی فاکتورنشده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جابر : اینطور که از پیام ها مشخصه رانا با یک ماه تاخیر از موعد تحویل داده میشه. کسی هست از موعد تحویلش بیشتر از دو ماه گذشته باشه ولی تحویل نگرفته باشه؟
امیر : سلام حمید جان می تونم بپرسم کدام شهر هستی من تاریخ پلاک هم 21بوده
سورن موتورجدید : سلام من یه وکالت نامه دادم ایرانخودروحالایه پیامک اومده ازدفترخانه فلان رضایت نامه غیره مالی شماثبت شدکسی هست مث من باشه
رسول efpدستی پیشفروش ت.ت.31 مرداد : سلام دوستان، (فاکتور شدم) دناef7pدستی پیشفروش تاریخ تحویل 31 مرداد رنگ مشکی آبنوس، شماره قرارداد 14600450، تاریخ واریز اول زمستان 1402/12/08، تاریخ تکمیل وجه تابستان 1403/05/08، تاریخ فاکتور 1403/06/30، سود تأخیر 5،537،000 میلیون، انشالله برای همه تون این اتفاق هرچه زودتر بیفته و به سلامتی استفاده کنید از ماشین تون،
SHAYAN ساینااس تک85گانه مهر : اقای احمدی حتی روزای تعطیلم تحویلت میدن برو دم در نمایندگیتون خب،، نمایندگی ما دیروز عصر باز بود ، مطمئن باش ماشینت اومده من دیروز صبح یه تریلی پلاک98 دیدم اومد براتون
مجید از تهران : سجاد عزیز فعلا بخشنامه ای نیومده اگر خبری زودتر بدستم برسه اطلاع رسانی میکنم
سعید اولویت تابستان403 تحویل آبان : سلام به آقا آرمین، من تبریز هستم، از کاستومر کنترل کردم، نیامده.
مجید از تهران : اختیار دارید امیر جان. کاری نکردم عزیز
سعید اولویت تابستان403 تحویل آبان : باسلام، دنااتومات آپشنال تحویل 6 مهر، ممنونم
مسعود : اگه منظورتون سخا هستش بله باید ببرید نمایندگی تحویل بدید