صندوقی که از سوی جنرال موتورز برای جبران خسارت قربانیان خودروهای دارای سوئیچ احتراق معیوب تشکیل شده به کسانی که کیسه هوای خودرویشان در تصادف باز نشده خسارت پرداخت خواهد کرد.
کنت فاینبرگ، کارشناس خسارت که این صندوق را اداره میکند احتمالا تا هفته آینده جزییات پرداخت خسارت به قربانیان را اعلام خواهد کرد.
خانوادههای افرادی که در نتیجه این ایراد کشته یا مجروح شده اند در صورتیکه مایل به شکایت از جنرال موتورز هستند، میتوانند از قبول این خسارت امتناع کنند اما این شرکت اعلام کرده تحت اعلام ورشکستگی خود در سال 2009 هیچ مسوولیت محصولی متوجه این شرکت نیست.
جنرال موتورز اعلام کرده نمیداند چه میزان پول از طریق این صندوق پرداخت خواهد شد اما مرگ 13 نفر در تصادفات ناشی از مشکل سوئیچ احتراق را تایید کرده است.
بررسی وال استریت ژورنال از آمار سوانح فدرال حاکیست 309 راننده و سرنشین در تصادفاتی که در آن کیسههای هوای مدل فورد کار نکرده و اکنون مشمول فراخوان شده اند، جانشان را از دست داده اند. حدود 228 نفر دیگر نیز در این تصادفات زخمی شده اند.
جنرال موتورز رسیدگی به ادعاهای خسارت را از اول اوت آغاز خواهد کرد.
ماری باررا، مدیر عامل جنرال موتورز هفته گذشته در کنگره آمریکا حاضر شد و اعلام کرد تصمیم گیری برای پرداخت خسارت برعهده آقای فاینبرگ خواهد کرد و این شرکت قصد ندارد محدودیتی برای پرداخت خسارت اعمال کند.
وی مجاز خواهد بود 500 هزار دلار تا 7.1 میلیون دلار برای جبران خسارت کشته شدگان به خانوادههای آنها پرداخت کند و برای مجروحان نیز متوسط مبلغ خسارت دو میلیون دلار است و از 500 هزار دلار برای انگشت شکسته تا 8.7 میلیون دلار برای سوختگی درجه سه را شامل میشود.
کسانیکه از این صندوق پول بگیرند دیگر حق شکایت نخواهند داشت.
تاکنون 15 کارمند جنرال موتورز در ارتباط با نقش خود در این ایراد اخراج و پنج نفر دیگر تنبیه شدهاند.
جنرال موتورز از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 44 فراخوان داده که به حدود 20 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان بالغ شده است. این رقم بیش از مجموع فروش سالانه خودرو در آمریکاست. از فراخوانهای امسال، حدود 6.5 میلیون دستگاه خودرو از جمله بیش از نیم میلیون دستگاه شورولت کاماروس برای مشکل سوئیچ احتراق مشمول فراخوان شدهاند.