برندگان و بازندگان بازی قیمت خودرو

برندگان و بازندگان بازی قیمت خودرو

اولین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 مقابل نیجریه، اگرچه بی‌کیفیت بود و کارشناسان از آن به‌عنوان ضعیف‌‌ترین بازی جام یاد کردند، اما برای مربیان و بازیکنان تیم و مسوولان ورزش کشور، نتیجه‌ای قابل‌قبول و حتی افتخارآفرین به حساب می‌آید، زیرا از دید آنها، همین که مقابل یکی از تیم‌های بزرگ آفریقایی و آن هم در معتبرترین تورنمنت فوتبالی جهان، نباخته‌ایم، کاری بزرگ و رضایت‌بخش انجام داده‌ایم.
در واقع آنها معتقدند؛ درست است که ضعیف‌‌ترین حریف گروهمان را نبرده‌ایم، اما مردم باید به همین تساوی هم راضی باشند و خدا را شکر کنند که مقابل نیجریه با دو سه گل مغلوب نشده و به اصطلاح آبروداری کرده‌ایم. با القای این طرز تفکر مربیان و بازیکنان و مسوولان ورزش کشور، حالا خیلی‌ها دیگر چندان به كيفيت بازی تیم‌ملی فوتبال و اینکه بازیکنان بیش از چند ثانیه حفظ توپ نداشتند، فکر نمی‌کنند و دلشان خوش است که نیجریه را متوقف کرده‌ايم. مشابه این ماجرا حالا در مورد قیمت‌گذاری خودرو نیز به‌نوعی رخ داده است، چه آنکه دولت می‌خواهد با ظرافتی تمام، بازی قیمت خودرو را به نفع خود تمام کرده و هم مردم را نسبتا راضی نگه دارد و هم خودروسازانش را.
طی دو سال گذشته، قیمت خودروهای داخلی به حدی رشد کرده که بسیاری از مشتریان توانایی خرید ندارند و بی‌صبرانه منتظر ارزانی هستند تا شاید بتوانند خودرویی شخصی برای خود دست‌وپا کرده یا نسبت به تعویض و نو کردن آن اقدام کنند. دولت (چه دولت قبل و چه دولت جدید) نیز چون می‌خواهد مردم را راضی نگه داشته و خلاف جهت آنها شنا نکند، همواره از مخالفت با افزایش قیمت خودرو صحبت به میان آورده و این در حالی است که خودروسازان معتقدند به دلیل رشد هزینه‌های تولید، خودرو باید گران شود.
این وسط اما ماموریت اصلی به شورای رقابت سپرده شده و این شورا در وسط هیاهوی دولت و خودروسازان، ناگهان خبر از افزایش قیمت خودروهای داخلی داده است، منتها نکته کلیدی اینجا است که این «افزایش قیمت» کمتر از انتظار خودروسازان بوده و از همین رو آنها تلویحا اعلام کرده‌اند زیر بار قیمت‌های جدید نخواهند رفت. 
به گفته خودروسازان، هنوز هیچ ابلاغ رسمی از سوی شورای رقابت مبنی‌بر اعمال قیمت‌های جدید، به دستشان نرسیده و آنها می‌خواهند شورا را برای افزایش قیمتی بیش از اینها (حدود 12 درصد) مجاب کنند. با این حال شورای رقابت تاکید کرده که هیچ اعتراضی را از سوی خودروسازان نمی‌پذیرد. 
اگرچه ظاهر ماجرا نشان می‌دهد که دولت نیز مخالف سرسخت افزایش قیمت خودرو است و به اصطلاح جلوی زیاده خواهی خودروسازان ایستاده، اما در عین حال سخنگوی دولت همواره بر جایگاه قانونی شورای رقابت تاکید کرده و به‌نوعی گفته که در ماجرای قیمت‌گذاری خودرو، حرف آخر را این شورا می‌زند.
به‌عبارت بهتر، دولت در عین حالی که بر طبل مخالفت با افزایش قیمت خودرو می‌کوبد، اما از شورای رقابت نیز حمایت می‌کند، آن هم در شرایطی که این شورا رای به گرانی خودروهای داخلی داده است. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در تازه‌‌ترین اظهارنظر خود گفته که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت خودرو ندارد و ملاک همان چیزی است که شورای رقابت تعیین کرده است. وی با انتقاد از روند کیفی خودروسازان، تاکید کرده که حمایت از صنعت خودرو به این معنا نیست که همواره پیش از رشد کیفیت، قیمت خودرو صعود کند. به گفته نوبخت، شورای رقابت در جایگاه قانونی خود با در نظر گرفتن نظر دولت (مخالف افزایش قیمت) و نظر خودروسازان (خواستار افزایش قیمت موردنظر خود) محاسباتی را انجام داد و در نهایت فرمول قیمت‌گذاری را ارائه کرده و دولت نیز از هر گونه تصمیم قانونی، حمایت لازم را به عمل می‌آورد.
به گفته وی، دولت همان‌طور که از صنعت خودرو حمایت می‌کند در پی جلب رضایت مردم نیز هست و چون آنها (مردم) با افزایش قیمت‌ها بدون افزایش کیفیت موافق و راضی نیستند بنابراین دولت موظف است در جهت تأمین نظر مردم برای کاهش قیمت‌ها تلاش کند. اظهارات سخنگوی دولت در شرایطی است که طبق تصمیم شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند با رعایت شروطی خاص، قیمت محصولات خود را بین 49/3 تا 9/6 درصد افزایش دهند و هیچ اعتراضی هم در این مورد وارد نخواهد بود. با این حال خودروسازان نسبت به تصمیم شورای رقابت معترض هستند و می‌گویند قیمت خودرو باید بیش از اینها افزایش پیدا کند، زیرا با این ارقام (افزایش 49/3 تا 9/6 درصدی) نمی‌توان ضرر و زیان دو سال گذشته را جبران کرد. به اعتقاد خودروسازان، قیمت خودروهای داخلی باید 12 درصد افزایش یابد تا آنها بتوانند ضرر و زیان گذشته خود را جبران کرده و توانایی تولیدشان را حفظ و حتی افزایش دهند. هرچند در ظاهر، دولت و شورای رقابت رو در روی خودروسازان قرار گرفته و می‌خواهند افسار گرانی خودرو را بکشند، اما گویا این وسط هیچ کس حواسش نیست که با وجود نارضایتی مردم و انتظار آنها برای ارزانی، قیمت خودرو باز هم افزایش یافته است.
در واقع وسط هیاهوی دولت و خودروسازان و شورای رقابت، خودرو افزایشی 49/3 تا 9/6 درصدی را تجربه کرده و این به معنای جهش میلیونی قیمت خودروهای داخلی خواهد بود. به‌عبارت بهتر، اگرچه دولت همواره تاکید کرده و می‌کند که قیمت خودرو نباید افزایش یابد و شورای رقابت هم برای افزایش قیمت شرط و شروط گذاشته، اما اتفاق مهم و اصلی كه رخ داده، صدور مجوز گرانی خودروهای داخلی، آن هم با وجود نارضایتی و مخالفت مردم است.
مردم تا همین دو سال پیش و قبل از رشد شدید قیمت خودروها نیز معتقد به گرانی خودروهای داخلی بودند و پراید هفت میلیونی و پژوی 14 میلیونی را هم برنمی تابیدند و وقتی هم که قیمت‌ها دو سه برابر شدند، نه تنها اعتراض مردم بیشتر شد؛ بلکه بسیاری حتی قدرت خرید خود را در بازار خودرو از دست دادند. از همین رو مردم بسیار امیدوار بودند که شورای رقابت بتواند قیمت خودرو را تثبیت و حتی ارزان کند، اما دست آخر بازی باز هم به نفع خودروسازان تمام شد و آنها توانستند با گرفتن مجوز افزایش قیمت حدودا هفت درصدی، به نصف آنچه می‌خواستند، برسند.
در این بین، باز هم این مردم بودند که دستشان خالی ماند و چیزی از این همه هیاهو و شلوغ بازی در ماجرای قیمت خودرو، نصیب آنها نشد و حالا نه تنها دیگر امیدی به کاهش قیمت ندارند، بلکه باید خود را برای گرانی بیشتر نیز آماده کنند. 
با این شرایط به نظر می‌رسد بازی قیمت خودرو به عمد به وقت اضافه کشیده شده تا تماشاچیان (مشتریان بازار خودرو) مطمئن شوند بازیکنان (دولت و شورای رقابت) تمام تلاش شان را برای متوقف کردن حریف (خودروسازان) انجام داده و انجام خواهند داد. در بازی فوتبال بارها پیش آمده که تماشاچیان و هواداران با وجود باخت یا نتیجه نگرفتن تیم محبوب شان، بلند شده برای بازیکنان خود دست زده‌اند، چون مطمئن بوده‌اند آنها تمام تلاش خود را برای کسب موفقیت انجام داده‌اند و بیش از این در توان شان نبوده است. حالا ظاهرا دولت هم می‌خواهد به مردم بگوید که با افزایش قیمت خودرو مخالف بوده و تمام سعی خود را برای جلوگیری از این اتفاق انجام داده، اما شورای رقابت پس از بررسی‌های لازم و با وجود تلاش برای تثبیت قیمت، چاره‌ای جز صدور رای گرانی نداشته است. طبعا شورای رقابت هم به هیچ وجه نمی‌خواهد خود را در مقابل مردم قرار دهد و از همین رو و برای آنکه کمی از تلخی گرانی خودروهای داخلی بکاهد، پنج شرط را بابت افزایش قیمت، پیش پای خودروسازان گذاشته است.
با این اوضاع، حالا دولت و شورای رقابت می‌توانند ادعا کنند که در ماجرای قیمت خودرو، بیشتر طرف مردم را گرفته اند تا خودروسازان؛ چه آنکه خودروسازان خواستار افزایش قیمت 12 درصدی بوده‌اند، اما آنها (دولت و شورای رقابت) این اجازه را نداده و حداکثر مجوز رشدی 9/6 درصدی را صادر کرده‌اند. این یعنی دولت و شورای رقابت نمی‌خواستند خودرو گران شود و همین که اجازه ندادند حرف خودروسازان (افزایش قیمت 12 درصدی) به کرسی بنشیند، مردم باید راضی باشند، همان‌طور که باید از نباختن به نیجریه رضایت داشته باشند؛ اما آیا مردم راضی‌اند؟! 

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , برنده , بازنده , ایران , نیجریه , قیمت , تشابه , مساوی , بازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

محمد
7

از ماست که بر ماست
متاسفم برای هممون
خدایا پس کی عدالت گسترت را خواهی فرستاد
خسته ایم...............
06:15  1393/03/29
گزارش
پاسخ دادن
علی
8

دولت خودشدستش تو جیب مردمه وگرنه وارداتو ازاد میکرد تعرفه ها رو هم برمیداشت از مردم باج نمیگرفت
مثل دوبی -ترکیه و ....
18:41  1393/03/28
گزارش
پاسخ دادن
فرشید
10

خوب این مساله که دولت می تواند ادعا کند که طرف مردم رو گرفته که از ابتدا مشخص بود چون دولت چه زمانی که طرف مردم رو میگیره و چه زمانی که برعکس عمل می کنه همین ادعا رو داره حتی اگر شواهد چیزه دیگه ای بگه با وقاهت تمام شواهد رو رد کرده و ادعا های خودشون رو تکرار می کنن. عادت کردیم که قیمت 50% بالا بره و کسی حرفی نزنه و با کاهش 5% قیمت تمامه رسانه ها شروع به بزرگنمایی کنن و ملت هم برای خرید صف بکشن ...
12:08  1393/03/28
گزارش
پاسخ دادن
حامد
11

بازنده ی اصلی کارمندان و کارگران بیچاره بودند
برنده اصلی هم صاحبان مشاغل و دلال ها بودن وبا بالا رفتن نرخ تورم و دلار سرمایه انها هم بالا رفت و مشاغل آزاد هم قیمت اجناسشون روز به روز گران کردن
11:54  1393/03/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عاطفه : سلام ، ببخشید این که می فرمائید ی مرحله برگشته عقب ، میشه توضیح بدید از کجا نگاه میکنید؟
شاهین : 4ماه پیش نقدادومیلیاردوسیصدوپنجاه میلیون بابتT9به حساب شرکت کرمان خودروپرداخت کردم قراربود90روزکاری نهایتااتومبیل تحویل بشه گفتن اگه قرمزبگیری زودترازموعدتحویل میشه درست 3ماه شدزمان تحویل گفتن بیست ودومیلیون وهفتصدبایدپرداخت بشه تاشرکت اقدام به کاری بکنه(اصطلاحامیشه زورگیری)ولی گفتن افزایش قیمته واونم نقدی واریزشد الان 4ماهه هیچ خبری نیست .هنوزفاکتورنشده وتکمیل وجه هم نشده.جالبه تماس میگیریم چندتادختربچه ماروبازی میدن🤣البته تعلیم دیدن برای همین کار. بدزمونه ای شده .هیچ جای دنیااینجوری نیست فقط بهترین کارنخریدنه
اکبر از اردبیل : سینا جان ارادت حالا اون قاطیش زیاد مهم نیست چون من مصرف کننده م برای فروش نگرفتم انشالا بهترینها برای شما و همه ایرانیان عزیز
نرگس : نگاه کردم چیزی ننوشته زنگ نمایندگی میگه ماشین شما با سمند ریل فرستادن دو هفته طول میکشه تا برسه
سهند 7اردیلهشت : من هرروز زنگ میزنم ولی خب حرفای تکراری میزنن میگن تا 27فروردین فاکتور شده تا اخر خرداد نوبت به من میرسه ان شاالله راست بگن قیمتارم که آزاد کردن
سینا : مبارکه برادر اکبر. منتهی زمان فاکتور شیر قاطیش می کنن میشه سفید شیری
شاهین : چراخریداتومبیل درایران باهمه دنیافرقت داره چندبرابرقیمت جهانی اول پول ازت میگیرن ۴ماه بعدتازه شروع میکنن بازی دادن ودبه کردن افزایش قیمت وتعرفه….هرجای دنیابلایی که سرمون میادروتعریف کنیم پناهندگی بهمون میدن.یاهیچکی نیست جلوشونوبگیره ولی بنظرمیادنبادجلوشونوبگیرن. وگرنه اگه قراباشه جلویه چیزگرفته بشه میشه .لابدلیاقتمون همینه
اکبر از اردبیل : با سلام و احترام تکمیل وجه 22 اسفند و احراز 27 الان وضعیت برگشته به عقب و قید شده تعهد شده و رنگ هم همون سفید مونده@@@@ به امید شادکامی برای همه عزیزان
شاهین جی اردیبهشت : سلام وقت همگی بخیر من امروز با سایپا 096550تماس گرفتم هم با نمایندگی تحویل ماشین هر دو گفتن شاهین جی با ترمزESCتا 1/24فاکتور شدن .به احتمال بخاطر افزایش قیمت ماشین ثبت نامی های قبلو زود تحویل بدن تا برن برای ثبت نام جدید
تسلسهحسستل : دوستان ماشین اگر شاستی بخوره چقدر بیعدش بیمه موشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفان : بابا ول کنین اینارو بیاین بگین تا چه تاریخ تحویلی فاکتور شدین؟ من چهاردهم طرح مادران هنوز نشدم رنگ سفید
کارشناس ایران خودرد 1404 : هنوز اولین روزه افزایش قیمتهاست چند هفته دیگه قیمتهای 1میلیارد و 200و300میلیونی 207 دنده ای و پانوراما دنده ای را مشاهده خواهید کرد اتوماتش هم میره به 1میلیارد و400الی 500میلیون را .....
4 تیر : بابا تیر ماهی ها خیلی ضعیفیم .خردادیا اینجا رو به آتیش کشیده بودن
207 پانا مرداد : سلام، شامل اون مبلغ واریزی اولیه نمیشه، شامل باقیمانده وجه میشه متأسفانه
بهروز : ن عزیزم 772800 شده
دنا 6 دنده تحویل مهر : سلام دوستان وقت بخیر نامردا بلاخره گرونش کردن میخواستم بپرسم مایی که نصف پول رو واریز کردیم افزایش چقدرش شامل ما میشه دنا کدکلاس 70906
مجید از تهران : جناب علیمراد کاملا موافقم با شما پارسال زمان ثبت نام خودم ساینا 345 بود بعد از ثبت نام افزایش قیمت خورد بهم ساینا شد 408 میلیون نزدیک به 70 افزایش قیمت داد یعنی زمان ثبت نام 170 داده بودم اگر افزایش نمی‌خورد باید باکسر سود مشارکت 170 دیگه میدادم اما چون افزایش بهم خورد نصف افزایش باید 35 میلیون بود میدادم اما کلا شرکت 197 از من گرفت باید تکمیل وجه... یعنی تقریبا 22 میلیون بابت افزایش قیمت گرفت نه 35 میلیون
حمید : سلام دوستان امروز مشخص شد چه تاریخ مجوز خروج هایی بارگیری شده انشاالله که مجوزهایه 13 خرداد بار گیری شده باشه
اطلس مشکی22 مهر تکمیل وجه : منم 22 مهر مشکی هستم چرا فاکتور نشدم؟
ایکس 55 پرو : سلام من فاکتور شدم اما کاستومر فاکتور نشده ولی نمایندگی گفت فاکتور شدی .کارمزد وام هم دو میلیون پرداخت کردم .کسی می دونه بعد واریز وام کی تحویل میدن ماشینو