بی ام و X6 از زمان معرفی در سال 2008، تصویری محو از یک شاسیبلند و یک خودرو اسپرت از خود نشان داده است. وقتی کمپانی بی ام و یک موتور دیزل روی این خودرو نصب کرد و یک حرف M هم به انتهای نام آن افزود، دهان افراد بسیاری از تعجب باز ماند؛ بله، کمپانی بی ام و تولید کننده شاسیبلند X6 سری M مجهز به موتور دیزلی است. متأسفانه، بی ام و X6 M50d در آمریکا به فروش نمیرسد و این روند تا سال 2015 که نسل دوم این خودرو به بازار عرضه میشود، ادامه خواهد داشت. البته طراحی و تولید نسل دوم X6 مدیون بی ام و X5 است، یعنی همان شاسیبلندی که پلتفرم خودش را با آن شریک است. در سال 2014، بی ام و X5 دستخوش تغییرات زیادی شد؛ ابعاد آن کمی بزرگتر شد تا فضای داخلی افزایش پیدا کند، طراحی خارجی مورد بازنگری قرار گرفت و طراحی داخلی جدیدی هم ارائه گردید. قرار است بی ام و X6 استاندارد، در زمستان سال 2014 به سواحل آمریکا برسد؛ البته مدل M50d در آمریکا عرضه نخواهد شد و خریداران در سایر نقاط جهان از گشتاور بالای موتور دیزل آن لذت خواهند برد. مدل M50d از یک موتور شش سیلندر خطی 3 لیتری مجهز به دو توربوشارژر بهره میبرد که با تولید 381 اسببخار نیرو و 740 نیوتنمتر گشتاور، ظرف 5.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. گفتنی است، با وجود چنین توان و قدرتی،مصرف سوخت این شاسی بلند زیبا به اندازه تویوتا پریوس میباشد؛ در تستی که در اروپا انجام گرفت، این خودرو شاسیبلند در هر صد کیلومتر 6 لیتر سوخت مصرف کرد که بسیار مطلوب است.
طراحی بدنه
طراحی بدنه مدل جدید بی ام و X6 در مقایسه با مدل قبلی قبلی زاویهدارتر و تهاجمیتر به نظر میرسد. جلو پنجره در هر طرف، بیش از شش ورودی هوا دارد که هوای خنک و تازه را به دمنده های داخلی موتور دیزل میرسانند؛ نمای بی ام و X6 از نیمرخ، دیگر مانند سابق نمایشی نیست.
زیر خط میانی، لبه هایی زاویهدار به چشم میخورند که با خطوط شیبدار رو به پایین هماهنگی خوبی دارند. نیمرخ سقف نیز، مانند یک خط منحنی بزرگ به نظر میرسد. میتوان گفت تقریباً هر سانتیمتر از بدنه بی ام و X6 از نوعی خط برجسته یا ویژگی جذاب برخوردار است.
در عقب خودرو، یک پنجره کوچک دیده میشود که صندوق عقب و سپر بزرگ، حق آن را خوردهاند. نیمه پایین سپر عقب هم، میزبان دو سر اگزوز کرومی است. روی درب صندوق عقب هم، دو چراغ ترمز بزرگ LED خودنمایی میکنند.
طراحی داخلی
با وجود اعمال تغییراتی در طراحی داخلی مدل جدید X6، کابین این شاسی بلند آلمانی هنوز هم خصوصیات یک بی ام و را دارد و راحتتر به نظر میرسد. صفحه نمایشگر تفریحات و سرگرمی، هنوز هم بالای داشبورد جا خوش کرده و دکمه های زیادی هم مهمان کنسول مرکزی هستند. دسته دنده هم مثل پنل کنترلگر iDrive آشنا به نظر میرسد. غربیلک فرمان با آن پره های نازکش، روکش چرمی ضخیمی دارد و پدال مخصوص استراحت پا هم تضمین میکند که جای راننده راحت است.
جالبترین قسمت، خروجی های هوای دو قلو در طرفین داشبورد هستند. طراحان کمپانی سازنده، جایی که میتوانست یک حفره بیریخت باشد را پیدا کرده، و آن را به بخشی زیبا تبدیل کردهاند که کارش را خوب انجام میدهد و هوا را به جهات مختلف میفرستد.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران بی ام و X6 M50d را موتوری تأمین میکند که قویترین موتور دیزل بی ام و به شمار میرود. این موتور شش سیلندر 3 لیتری، مجهز به دو توربوشارژر است. سیستم پاشش سوخت که مجهز به انژکتورهای Piezo است، سوخت را با سرعت باورنکردنی psi31908 به داخل سیلندر تزریق میکند. همه این عوامل دست به دست هم میدهند تا موتور، 381 اسببخار نیرو و 740 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در کنار یک گیربکس استپترونیک هشت سرعته قرار گرفته است که نیروی موتور را به هر چهار چرخ منتقل میکند. کمپانی بی ام و مدعی است سرعت این شاسیبلند میتواند ظرف 5.1 ثانیه از صفر به 100 برسد و حداکثر سرعت آن هم به 248 کیلومتر بر ساعت بالغ میشود.
قیمت
اگرچه خودروساز باواریایی هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت این شاسیبلند جدید منتشر نکرده است، ولی با در نظر گرفتن واقعیت، میتوان گفت این موضوع اهمیت چندانی ندارد؛ چرا که این شاسیبلند زیبا به زودی در بازار آمریکا عرضه نخواهد شد؛ در سایر مناطق دنیا هم، چیزی بین 80,000 تا 90,000 دلار قیمت خواهد داشت.
رقبا
مرسدس بنز G65 AMG: شاید مرسدس بنز G65 AMG هم، به اندازه بی ام و X6 M50d مضحک باشد. البته، مرسدس بنز به جای گازوئیل با بنزین کار میکند، ولی کجای دنیا میتوانید یک شاسیبلند آلمانی تندرو پیدا کنید؟ موتور مرسدس بنز G65 AMG بر خلاف موتور دیزلی و کم مصرف X6، یک موتور حجیم 12 سیلندر 6 لیتری مجهز به توربوشارژر دوگانه میباشد که 536 اسببخار نیرو و 999 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و آن را به یک گیربکس اتوماتیک هفت سرعته میفرستد. وقتی مرسدس بنز G65 AMG با تمام قوایش به میدان بیاید، ظرف 5.3 ثانیه به حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت آن هم، 227 کیلومتر بر ساعت است.
آئودی Q7 V-12 TDI: اگر کمی محافظهکارانه نگاه کنیم، شاسیبلند آئودی Q7 TDI هم در بازار موجود است که از نظر اندازه بزرگتر است، دارای سه ردیف صندلی است و کمتر میل به خودنمایی دارد. با تمام این حرف ها، ظاهرQ7 کمی نامأنوس است که کاربردی بودن و قدرت زیاد آن را تحت الشعاع قرار میدهد. این خودرو مجهز به یک موتور 12 سیلندر 6 لیتری توربو دیزل است که نیروی خارقالعادهای معادل 493 اسببخار و گشتاوری باور نکردنی برابر با 1000 نیوتن متر تولید میکند. این موتور 12 سیلندر در کنار یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته قرار میگیرد که نیرو را به هر چهار چرخ منتقل میکند. البته آئودی Q7 V-12 TDI هم، مثل بی ام و X6 M50d فقط در اروپا به فروش میرسد و در بازار آمریکا عرضه نمیشود. مصرف سوخت آئودی در سیکل ترکیبی 13 لیتر در هر صد کیلومتر است که باعث میشود پر کردن باک آن قدری گران تمام بشود.
نظر نهایی
میتوان گفت بی ام و X6 M50d با آن نیروگاه دیزلی، سیستم تعلیق اسپرت و مصرف سوخت پایین، واقعاً عملکردی عالی دارد. از طرفی این شاسیبلند قدرتمند، چندین نقطه ضعف هم دارد؛ اول این که وارد بازار ایالات متحده نمیشود تا هوادارانش در آن جا از آن لذت ببرند، دوم این که بی ام و X6 همیشه خودرویی عجیب و غریب بوده که بین شاسیبلند و سدان گیر کرده است. به هر حال اگر خارج از آمریکا زندگی میکنید، ظاهر این شاسیبلند را میپسندید و 90000 دلار پول هم توی جیبتان است، بی ام و X6 M50d میتواند همراه خوبی برای شما باشد.