مدل جدید کیا سورنتو اواخر سال 2014 به بازار عرضه خواهد شد؛ با این حال، حتی مدل فعلی کیا سورنتو هم که از نسل دوم این خودرو است، در دنیای شاسی بلندهای هفت نفره رقیب سرسختی محسوب میشود. این خودرو، برادر بزرگتر شاسیبلند محبوب و پنج نفره اسپورتیج است که در سال 2009 به بازار عرضه شد و در سال 2012 بازنگری هایی کلی در آن صورت گرفت. در حال حاضر، کمپانی کیا به منظور پایین نگه داشتن قیمت و مصرف سوخت، سورنتو را فقط به صورت دیفرانسیل جلو به بازار عرضه میکند و مدل چهار چرخ محرک آن تولید نمیشود. قیمت تیپ Si این خودرو حدود 38,490 دلار و قیمت تیپ SLi حدود 40,990 دلار است. شایان ذکر است، اگر به طور خاص بخواهید مدل چهار چرخ محرک کیا سورنتو را سفارش بدهید، قیمت پایه آن از 39990 دلار شروع میشود؛ البته کمپانی کیا در کنار آن، مدل دو دیفرانسیل و نیمه AWD را نیز، به فروش میرساند.
مدل دیفرانسیل جلوی این شاسی بلند کرهای، مجهز به یک موتور شش سیلندر 3.5 لیتری بنزینی است، در حالی که مدل چهار چرخ محرک آن، با یک موتور توربو دیزل 2.2 لیتری به پیش میرود. موتور دیزلی مصرف سوخت پایینی دارد و طبق اعلام رسمی در هر صد کیلومتر فقط 7.3 لیتر سوخت مصرف میکند؛ مصرف موتور بنزینی کمی بالاتر است و به 9.8 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد (اگر رانندگی با گیربکس دستی برایتان راحت است، مصرف موتور دیزلی تا مرز 6.6 لیتر کاهش پیدا میکند). موتور دیزلی توان بالاتری دارد و با گیربکس اتوماتیک با دور موتور 1800 تا 2500 دور بر دقیقه، 436 نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ گشتاور تولیدی این موتور با گیربکس دستی حدود 421 نیوتن متر میباشد. این در حالی است که موتور شش سیلندر بنزینی با دور کمتر از 5000 دقیقه، قادر است فقط 335 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با همه این حرف ها، کیا سورنتو هنوز هم ویژگی هایی دوست داشتنی دارد. البته گاهی اوقات گیربکس شش سرعته اتوماتیک در سربالایی ها کم میآورد، ولی نعره موتور با دور بالا واقعاً شنیدنی است. همین امر باعث میشود کیا سورنتو در معابر شهری از سرعت و عملکرد بهتری برخوردار باشد.
وزن نسبتاً سبک (1831 کیلوگرم) و طول کمتر (4.7 متر) آن نیز، در مقایسه با رقبایی چون نیسان Pathfinder، تویوتا Kluger، و مزدا CX-9، سبب میشود پارک کردن این شاسی بلند کرهای آسانتر باشد. گفتنی است، برخورداری از امکاناتی چون دوربین دید عقب، و حسگرهای پارک جلو و عقب که هماهنگی بینظیری با هم دارند، نیز در این امر دخیل هستند.
جای گرفتن افراد در کابین بزرگ کیا سورنتو هم کار دشواری نیست؛ خم شدن صندلی سمت شاگرد در ردیف دوم، سوار و پیاده شدن سرنشینان ردیف سوم را راحت میکند. بهتر است بچه ها روی صندلی های ردیف سوم بنشینند، چون برای بزرگسالان فضای سر و پا کم است. این فضا در مقایسه با فضایی که شاسیبلندهای این خانواده ارائه میکنند نیز، کمتر است. برای همه ردیف ها، دریچه های هوا تعبیه شده است.
|
|
بزرگسالان هم روی صندلی های ردیف دوم که فضای پای زیادی دارد، حسابی راحت هستند. گفتنی است، صندلی های تیپ Si پارچهای و صندلی های تیپ SLi چرمی هستند. والدینی که نگران کثیف شدن صندلی ها توسط بچه ها هستند، میتوانند تیپی که صندلی چرمی دارد را انتخاب کنند. هندلینگ عالی این خودرو به گونهای است که نمیگذارد در ماشین به بچه ها حالت تهوع دست بدهد؛ البته کیا سورنتو به اندازه فورد Territoryراحت نیست، ولی این شاسیبلند کرهای بسیار جدی و با اعتماد به نفس ظاهر شده است. فرمان هم مثل فرمان های سنتی خودروهای کرهای خشک نیست و از عملکرد نرم و دقیقی برخوردار است. با این حال، سورنتو در سرعت های بالا و هنگام عبور از پستی و بلندی ها کمی خام و ناآزموده عمل میکند؛ اگرچه کمک فنرها تمام سعیشان را میکنند تا تکان های بدنه را کنترل کنند، ولی در جاده های ناهموار بیثبات و ناهماهنگ ظاهر میشوند.
برای خریدارانی که به قیمت خودرو بیشتر از کیفیت سواری آن اهمیت میدهند، هیوندای سانتافه میتواند گوی رقابت را، حتی با وجود ارائه گارانتی پنج ساله نامحدود توسط کیا، از سورنتو برباید؛ البته باید در نظر داشته باشید، خدماتی که کیا به مشتریانش ارائه میکند، چندان ارزان قیمت نیست؛ برای مثال ارائه خدمات به مدت سه سال یا 15000 کیلومتر رانندگی حدود 1013 دلار آب میخورد که با نصف این قیمت، میتوان یک جیپ گرند چروکی، نیسان Pathfinder یا مزدا CX-9 را به طور کامل تعمیر کرد. در همه تیپ های کیا سورنتو، علاوه بر حسگرها و دوربین دید عقب، امکاناتی چون چراغ های LED حرکت در روز، چراغ های مهشکن، صندلی برقی راننده ( قابل تنظیم در شش جهت در تیپ Si و هشت جهت در SLi)، کروز کنترل، اتصال بلوتوث، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای و نمایشگر لمسی و رنگی (4.3 اینچ در تیپSi و 7 اینچ در سایر تیپ ها) نیز، به چشم میخورد. سیستم مسیریاب ماهوارهای نیز به صورت سفارشی برای تیپ SLi قابل خریداری است. نمایشگر 7 اینچی این خودرو، یکی از بهترین صفحات نمایشگر در دنیای شاسیبلندهای هفت نفره میباشد؛ چرا که گرافیک آن وضوح بسیار بالایی دارد و چیدمان منو نیز، کاملاً منطقی است.
پنل ابزار TFT در تیپ SLi به صورت استاندارد عرضه میشود، طراحی داشبورد کیا سورنتو نیز، بسیار شیک و هوشمندانه به نظر میرسد؛ پرداخت ها و موادی که در طراحی داخلی به کار رفتهاند، در مقایسه با سایر رقبا، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. اگر تصمیم به خرید کیا سورنتو گرفتهاید و به سیستم چهار چرخ محرک هم نیاز چندانی ندارید، تیپ SLi بنزینی انتخاب خوبی است و 4500 دلار هم ارزانتر است. اگر کیا سورنتو را با دیگر خودروهای همتراز مقایسه کنیم،، میبینیم که جادارتر است و صندلی ها مانند صندلی های نیسان Pathfinder یا تویوتا Kluger، انعطافپذیرند و چیدمان هوشمندانهای دارند. با این وجود نمیتواند مانند خودروهایی چون Territory ،CX-9، یا گرند چروکی، رضایت راننده های تندرو را جلب کند. در عوض، کیا سورنتو هفت صندلی ارائه میکند که بسیار جادار هستند، موتور شش سیلندر خورجینی آن بسیار جنگنده است و کیفیت مواد داخلی و طراحی خارجی آن در مراحل بعد قرار میگیرند.