کنترل کننده ترمز 

کنترل کننده ترمز

وانت باری را در نظر بگیرید که در حال یدک کشیدن یک کاروان است؛ اگر به سادگی فقط اقدام به وصل کردن کاروان به وانت بکنید و روانه جاده شوید، به دلیل اضافه وزن موجود، کاهش سرعت و ترمز گرفتن مشکل تر خواهد شد. به همین دلیل در بسیاری از ایالت های آمریکا، صاحبان کاروان ها ملزم به نصب سیستمی به نام کنترل کننده ترمز بر روی کاروان خود شده اند. با نصب این سیستم، زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، کنترل کننده ترمز به سیستم ترمز کاروان این اجازه را می‌دهد که تشخیص دهد که چه مقدار نیروی ترمز برای توقف کاروان نیاز است. آیا می‌دانید چه نوع کنترل کننده های ترمزی وجود دارند؟ چقدر نیرو به ترمز های کاروان منتقل می‌شود؟ چگونه این سیستم نصب می‌شود؟ در ادامه به این سوالات جواب خواهیم داد.

 

انواع کنترل کننده های ترمز

کنترل کننده ترمز

اگرچه سیستم های متعددی وجود دارند، اما می‌توانیم آنها را در دو گروه اصلی دسته بندی کنیم: کنترل کننده های ترمز نسبی و کنترل کننده های تاخیری. کنترل کننده های نسبی از یک حسگر حرکتی که میزان سرعت توقف دو وسیله را اندازه می‌گیرد، استفاده می‌کنند. لحظه‌ای که راننده اقدام به ترمز گیری می‌کند، کنترل کننده ترمز همان میزان نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان اعمال می‌کند؛ بدین ترتیب، اگر وانت در حال توقف سریع باشد، کاروان هم با سرعت بیشتری متوقف خواهد شد و برعکس. در موقعیت هایی که نیاز به ترمز گیری های سنگین است، سیستم کنترل کننده ترمز نسبی باعث می‌شود که کاروان دقیقا همزمان با وانت بار ترمز کند. این مدل از کنترل کننده ها، نرمترین حالت ترمزگیری را فراهم می‌کنند و چون هر دو سیستم ترمز به یک میزان کار انجام می‌دهند، میزان فرسایش در سیستم ترمز هر دو وسیله کاهش می‌یابد. کنترل کننده های نسبی تحت عنوان کنترل کننده های پاندولی ترمز نیز، شناخته می‌شوند. دلیل آن روش تشخیص حرکت توسط این سیستم است. این دستگاه ها از موقعیت یک پاندول به عنوان دستگاه حسگر حرکت استفاده می‌کنند و رانندگان قبل از استفاده باید آنها را کالیبره کنند. زمانی که خودرو در یک سطح صاف و تراز قرار دارد و پاندول به صورت مستقیم به سمت زمین اشاره دارد،، کنترل کننده ترمز هیچ حرکتی را حس نمی‌کند و سیگنالی نیز به ترمزهای کاروان ارسال نمی‌کند. زمانی که خودرو در حال حرکت است، پاندول به سمت عقب خودرو حرکت می‌کند؛ به محض اینکه خودرو ترمز می‌گیرد، پاندول به سمت جلو تاب می‌خورد. بسته به مسافتی که پاندول تاب می‌خورد، کنترل کننده ترمز میزان متناسب از نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان می‌فرستد. کنترل کننده های ترمز تاخیری، نیروی ترمز از پیش تعیین شده ای را هنگام ترمزگرفتن به کاروان اعمال می‌کنند. میزان این نیروی ترمز بسته به وزن کاروان توسط راننده از قبل تعیین و تنظیم می‌شود. تاخیر، زمانی به وجود می‌آید که ترمزها فعال می‌شوند؛ این در حالی است که یک سوییچ به راننده اجازه تنظیم میزان تاخیر را می‌دهد. کنترل کننده های تاخیری استهلاک بیشتری را در سیستم ترمز ایجاد می‌کنند، اما ارزانتر از سیستم کنترل کننده نسبی هستند و نصب آنها نیز، آسان تر است.

 

نمایشگرهای سیستم کنترل کننده ترمز

کنترل کننده ترمز

بعضی وقت ها فقط نصب کردن سیستم کنترل کننده ترمز بر روی کاروان برای اطمینان کافی نیست. تقریبا تمامی کنترل کننده های ترمز از نوعی نمایشگر استفاده می‌کنند که زیر داشبورد و نزدیک پای راست راننده نصب می‌شوند و به راحتی قابل مشاهده هستند. صفحه نمایش دیجیتالی میزان ولتاژ ارسالی از کنترل کننده به ترمزها را نمایش می‌دهد. هرچه محکم تر و بیشتر پدال ترمز را فشار دهید، نیروی بیشتری به ترمز‌های کاروان منتقل می‌شود و هرچه نرمتر و آهسته تر ترمز بگیرید، نیروی انتقالی به ترمز‌های کاروان نیز کمتر خواهد بود. نمایشگر کنترل کننده ترمز در واقع میزان فشار و نیروی اعمالی به ترمز‌ها را منعکس می‌کند. این نمایشگرها همچنین به شما اطمینان می‌دهند که کاروان به صورت صحیح به وانت متصل شده است و در صورت بروز هرگونه مشکل الکترونیکی، که می‌تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد،، شما را آگاه خواهد کرد. با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های جدید کنترل ترمز، مخصوصا انواع الکترونیکی آن، آیتم های بیشتری را برای کنترل نمایش می‌دهند. بعضی از آنها مجهز به نمایشگرهای LCD هستند که اطلاعات و پیام های تشخیصی و کنترلی مهم را در معرض دید راننده قرار می‌دهند. برخی از سیستم ها حتی بنا به انتخاب راننده از نظر زبان و رنگ اطلاعات نمایش داده شده، قابل تنظیم هستند.

 

نصب کردن کنترل کننده ترمز

کنترل کننده ترمز

نصب کنترل کننده ترمز کار تقریبا ساده‌ای است. اولین قدم، نصب کنترل کننده در محلی است که به راحتی در دسترس باشد. اغلب افراد زیر داشبورد، بالای پای راست راننده را انتخاب می‌کنند، این باعث می‌شود که کنترل کننده همیشه در دید  باشد تا راننده بتواند در صورت بروز  هرگونه مشکل سریع متوجه آن شود. کنترل کننده های ترمز به طور معمول به 4 سیم خروجی که به سیم کشی سیستم ترمز متصل می‌شوند، مجهز هستند. این 4 اتصال عبارتند از:

. تغذیه کننده کاروان ، نیروی ترمز را به کاروان منتقل می‌کند.

. سیم ارت.

. سوئیچ ترمز، سیمی که به محض ترمز کردن نیرو را منتقل می‌کند.

. باتری که نیروی الکتریکی را در اختیار کنترل کننده ترمز قرار می‌دهد.

در صورت رعایت دستور العمل سازنده، در نصب کنترل کننده ترمز به احتمال زیاد مشکلی نخواهید داشت.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کنترل کننده , وانت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

جوادمطری
3

سلام خیلی جالب بود این کنترل کننده را از کجا میشه تهیه کرد
20:01  1395/12/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: baran22
12

1
20:54  1393/03/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : چه مشکلی داشته خودرو؟
مهدی شاهین پلاس : من از برج 6 پارسال واریزی 370 داشتم 6 اردیبهشت 423800داشتم هنوز که هنوز منتظرم خدا لعنت تون کنه
شاهین gl : سلام‌‌دوستان‌کسی‌هست‌ماشین‌تحویل‌گرفته‌باشه‌سود‌تا‌خیر‌میدن‌یا‌نه
نوروزی : برگ سبز پست میشه من هنوز نگرفتم کارت ماشین رو پست آورد. ۵ روز بعد تحویل سند آمد نمایندگی
cvt 19اسفند : ثبت درخواست با موفقيت انجام شد . پس از تخصيص پلاك و آماده ساري خودرو ، مراتب جهت تحويل حضوري از طريق پيامك اعلام خواهد شد لغو 11 تحویل حضوری قبول کردم ببینم چی میشه
سلگی : سلام الان 26روزه فاکتورشده هنوز پلاک نشده دوستان کسی مثل من هست
V1پلاس آذر : مشکل من با تارا دستی رینگهاش و جلو پنجرش هست آینه را با دست جمع میکنم
مهدی : عین چیز تو پارکینگ هاشون کوییک ریخته.. اول شاهین G ثبت نام کردیم ی هو شد شاهین GL بعدش تبدیل کردیم به کوییک ک شاید زودتر بدن.. والا دیک کم آوردیم از دست این شرکت.. 2 ساله قراره بهمون ماشین بده ولی کو ماشبن...
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام .۸ابان فاکتور شدم ۱۴ ابان تیک حمل به ساری سبز شد.سفید ‌ .تحویل ۹۰ روزه
راحیل : برادر من اطلس ثبت نام کرده و هشت ماه پیش تکمیل وجه کرده. هنوز به اینا ماشینی تحویل ندادن اون وقت دوباره پیش فروش گذاشتن. من خودمم که شش ماه قبل برای شاهین جی تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست.. فکر کنم سایپا میخواه از همه پول بگیره بعد یه دفعه مدیر عاملش غیبش بزنه 😂😂😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان : 😂😂😂 خوش به حالت تحویل گرفتی دعا کن اکستند های ما ام پلاک بشه ، ماشین زیر پامو فروختم تو خونه دیوونه شدم
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : شماره پذیرش من 12075576 البته تحویل تحویل ممکنه منم فاکتور بشم دعوتنامه با11 روز تاخیر مردادماه اومد وتکمبل وجهمون رو انجام دادیم
ساینا دوگانه : سلام دوستان پذیرش بهمن ماه سال 403 ساینا دو گانه موعد تحویل هفته چهارم تیر تکمیل وجه 11 مرداد بنظرتون کی فاکتور میشوم لطفا جواب بدید
تک : حاجی من تحول گرفتم نمدونم چرا عادت کردم بیام تو سایت
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : فرسوده کسی فاکتور نشده خواهش میکنم جواب بدید ..
قمی : من تحویل برج 5هستم شهریور هم تکمیل وجه کردم
فروش فوق العاده تیر : سلام فروش فوق العاده کسی فاکتور شد تا چند فروش فوق العاده فاکتور شدن
دنده خراب : دوستان امروز تحویل گرفتم اما اصلا دنده نمیشه عوض کرد به نظرتون مشکل از چی هست کسی بوده که همین مشکل داشته باشه درست بشه
به سوسن : سوسن میگی الان فاکتور شدم و بعد 25 روزه معطل پلاکم؟؟؟؟یعنی چی؟؟؟
علیرضا : تکسوز کسی تحویل گرفته؟