تابستان زودرس براي بازار خودرو

تابستان زودرس براي بازار خودرو

هرچند اين انتظار وجود داشت كه با آغاز سياست‌هاي حمايتي دولت از خودروسازان براي ثابت نگاه داشتن قيمت‌ها و همچنين افزايش توليد خودرو بازار روي آرامش به خود ببيند، اما به‌نظر مي‌رسد بازار خودرو در جهت عكس اين اتفاق‌ها حركت مي‌كند.
 طي هفته‌اي كه حالا رو به اتمام است، دولت اعلام كرد زنجيره خودروسازي كشور از اين پس مي‌تواند براي خريد قطعات و مواد اوليه مورد نياز براي توليد خودرو، از ارز دولتي استفاده كند. اعلام آمادگي دولت براي در اختيار گذاشتن ارز مورد نياز خودروسازان اين پيش‌بيني كارشناسان را به همراه داشت كه اقدام دولت ثبات قيمت خودرو را در پي خواهد داشت. رشد توليد خودرو از ماه‌های پایانی سال گذشته نيز به اين پيش‌بيني كارشناسان قوت بخشيد. 
بر این اساس روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر عنوان کرده كه هم‌اکنون تولید خودرو با تيراژ خوبی در حال افزایش است و تولید یک گروه خودروسازی به تنهايي به 1800 دستگاه در روز رسیده است. 
در این زمینه برخی از فعالان بازار عقيده دارند مراجعه مشتريان به بازار براي خريد خودرو، با اين نگراني كه خودروسازان همچنان قصد افزايش قيمت دارند، در حالي ادامه دارد كه عرضه خودرو به بازار كافي نيست و هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا باعث دامن زدن به رشد قيمت‌ها شده است. اما شافعي عدم عرضه از سوی خودروسازان را رد مي‌كند و مي‌گويد: تلاطمات قیمتی ربطی به عدم عرضه ندارد، ضمن اینکه اکنون تولید مناسب است و قرار است تا خردادماه، همه تعهدات از سوی خودروسازان پاسخ داده شود و تمامی افرادی که ثبت‌نام خودرو و پیش خرید کرده‌اند، می‌توانند خودرو خود را تحویل بگیرند. به گفته مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تولید خودرو يكي از خودروسازان به 2500 دستگاه در روز خواهد رسید و خودروسازان به هیچ عنوان کاهش عرضه نخواهند داد. 
حال با وجود رشد توليدات خودروسازان و درحالي‌كه طبق اعلام دولت و بانك مركزي ارز مورد نياز خودروسازان تا اوایل هفته آینده به دست آنها خواهد رسيد، به‌نظر مي‌رسد نگراني مشتريان بابت افزايش قيمت خودرو توجيهي نداشته باشد. 
هرچند خودروسازان طبق روال هميشگي درخواست افزايش قيمت خود را به شوراي رقابت تقديم كرده‌اند، اما به‌عقيده كارشناسان؛ رشد توليد به واسطه تزريق ارزي كه براي خودروسازان گران تمام نمي‌شود، اتفاقي است كه مي‌تواند قيمت خودرو را به ثبات برساند. با ادامه پيدا كردن رشد توليد؛ عرضه خودروسازان به بازار نيز افزايش پيدا خواهد كرد و همين موضوع نيز تعادل را به بازار باز مي‌گرداند. به عقيده كارشناسان بازگشت تعادل به بازار به مشتريان نيز بستگي دارد، به اين ترتيب كه تحمل مشتريان براي عبور از شرايط فعلي مي‌تواند تلاطم قيمت‌ها را در بازار كاهش داده و عرصه را براي سوءاستفاده دلال‌هايي كه به‌نظر مي‌رسد بار ديگر راه ورود به بازار را باز ديده‌اند، تنگ كند. 
در این بین، رشد قيمت‌ها در بازار در حالي است كه هم توليدات خودروسازان با رشد همراه بوده است و هم به واسطه آغاز شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي، افزايش عرضه آنها به بازار قابل پيش‌بيني است. 
هرچند در حال حاضر با توجه به اظهارات خودروسازان مبني بر درخواست افزايش 10 درصدي قيمت خودرو، حالت انتظار تورمي در ميان مشتريان ايجاد شده است، اما به‌نظر مي‌رسد سياست دولت تثبيت قيمت‌ها است و با وجود اين سياست؛ مشتري‌ها مي‌توانند براي حفظ تعادل قيمت‌ها در بازار نقش تعيين كننده‌اي داشته باشند. 
بازار خودرو باز هم گرفتار حباب 
به‌نظر مي‌رسد در بازار حبابي خودرو امكان رخ دادن هر اتفاقي وجود دارد، زيرا نگاهي به بازار خودروهاي داخلي نشان مي‌دهد به‌رغم پيش‌بيني هفته گذشته فعالان بازار مبني بر اينكه قيمت داخلي‌ها بيش از اين كشش رشد قيمت ندارد؛ زياد درست از آب در نيامده است. 
رشد قيمت‌ها در بازاري كه راكد است به قدري زياد بوده كه قیمت 206 را به 39 ميليون و 500 هزار تومان رسانده است؛ خودرويي كه در شب عید با قیمت 35 میلیون و 600 هزار تومان عرضه می‌شد. مدل V8 اين خودرو نيز هم‌اكنون قيمتي برابر با 39 ميليون و 800 هزار تومان دارد. 
خودرو تندر90 كه مدل 93 آن هنوز به بازار عرضه نشده است، در مدل توليد ايران‌خودرو با 500 هزار تومان افزايش قيمت همراه بوده و به 39 ميليون تومان رسيده است درحالي‌كه مدل توليد پارس‌خودرو همچنان روي 40 ميليون و 500 هزار تومان ثابت مانده است. تندر90 دنده اتومات هم كه اين روزها توسط يكي از دو خودروساز در حال توليد است، در بازار قيمتي برابر با 50 ميليون تومان دارد. 
اما خودرو 405 بنزيني در مدل يورو4 قيمتي برابر با 31 ميليون تومان دارد و يورو2 آن نيز 29 ميليون تومان است. مدل دوگانه‌سوز اين خودرو نيز بدون تغيير بوده و روي 29 ميليون و 700 هزار تومان باقي مانده است. 
پارس سال مدل 93 در مدل يورو4 خود قيمتي معادل 44 ميليون دارد و مدل يورو2 آن نيز 37 ميليون تومان است. پارس دوگانه‌سوز هم 36 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد. 
سمند ال.ايكس مدل 93 طي هفته‌جاري با 200 هزار تومان افزايش قيمت به 32 ميليون تومان رسيد و دومين خودرو ملي ايران‌خودرو، يعني رانا نيز با رشدي 700 هزار توماني به 33 ميليون تومان رسيد. 
خانواده پرايد نيز طي هفته‌جاري تحت تاثير حباب بازار خودرو قرار گرفت و با رشد قيمت همراه بود. سايپا111 با 500 هزار تومان رشد تا 21 ميليون و 500 هزار تومان بالا آمد. 
مدل‌هاي ديگر اين خانواده؛ يعني 131 و 132 نيز هر كدام با 500 و 200 هزار تومان با قيمت 19ميليون و 500 و 18 ميليون و 900 هزار تومان معامله مي‌شوند. 
تيبا نيز از هفته گذشته تغييري نداشته و روي سقف قيمت خود يعني 24 ميليون تومان باقي مانده است. 
رشد قيمت‌ها در بازار خودرو در حالي همچنان ادامه دارد كه سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از اين اتفاقات عجيب به‌نظر مي‌رسد. به گزارش خبرگزاري مهر در روزهايي كه این سازمان باید وارد عمل شده و با سوداگری در بازار خودرو برخورد کند، چند ماهی است که این سازمان هیچ واکنشی نسبت به تغییر و تحولات بازار نشان نمی‌دهد. در اين ميان مردم متضرران اصلی حضور دلال‌ها در بازار خودرو هستند، چراکه سازمان حامی وجود ندارد و این سازمان به‌طور کلی از فرآیند تاثیرگذاری خارج شده است.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تابستان , سیاست , دولت , حمایت , قیمت , افزایش , تولید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

على
1

اگه سرعت نهاىى و کشش عالى مىخواهى جى ال اىکس عالى هسته ولى اگه مصرف بنزىن و کارکرد نرم و روان موتور براىت مهمه اس ال اىکس بگىر......در کل اس ال اىکس براى شهر مناسب تر هسته و جى ال اىکس براى جاده ....من خودم جى ال اىکس رو بىشتر قبول دارم ....اس ال اىکس تا دنده سه کشش خوبى داره اما تو دنده چها و پنج اصلا کشش نداره بخصوص دنده پنج به خاطر همىن تو سرعت نهاىى و کورس از جى ال اىکس عقب مىفته...موتور تى ىو فاىو هم اگه بهش فشار بىارى زود به صدا مىفته
00:29  1393/02/12
پاسخ دادن
mehdi
2

ماکه آخرش نفهمیدیم glxبهتره یاslx!!!!!!!!!
من2دلم یکی ببا ی دلیل قانع کننده بگه من کدومش رو بخرم؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
10:52  1393/02/11
پاسخ دادن
babri
0

man khodam glx daram. slx bekhari behtare.glx 94 hp ama sl 109 hp
masrafesham kamtare.gearboxesh narmtare.hydrolicesham behtare.motore 206 tip 5 rooshe dg.dar kol slx bhtare az glx.faqat safhe clutchesho avaz kon valeo green box bendaz age ziad gaz midi ba mashin
19:43  1393/02/11

نیما کمیل
0

جی ال ایکس فرانسه 100 اسب قدرت داره ایرانی ها هم 97 اسب 94 اسب بخار اگه جدیدا اومده باشه
19:33  1393/02/12

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد