هزینه‌ تولید خودرو با قیمت خودرو همخوانی ندارد

هزینه‌ تولید خودرو با قیمت خودرو همخوانی ندارد

 

در ماه‌های اخیر، شکاف میان هزینه‌های واقعی تولید خودرو و قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو به یکی از جدی‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاری صنعتی کشور تبدیل شده است.

 

به گزارش تسنیم، در ماه‌های اخیر، شکاف میان هزینه‌های واقعی تولید خودرو و قیمت‌های مصوب کارخانه‌ای به یکی از جدی‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاری صنعتی کشور تبدیل شده است. شکافی که نه‌ تنها تراز مالی خودروسازان را تحت فشار قرار داده، بلکه زنجیره تأمین، تولید و حتی اشتغال را نیز با ریسک‌های جدی مواجه کرده است.

صنعت خودرو به نقطه‌ای رسیده که تصمیم‌های سیاستی، بیش از آنکه نقش تنظیم‌گر داشته باشند، به عاملی تعیین‌کننده در تعمیق بحران تبدیل شده‌اند. 

بررسی داده‌های رسمی بورس کالا نشان می‌دهد که تنها در بازه تیر تا آذر 1404، میانگین قیمت نهاده‌های اصلی تولید خودرو بیش از 50 درصد افزایش یافته است. برای نمونه، قیمت هر کیلوگرم ورق سرد خودرویی از حدود 39 هزار تومان در تیرماه به بیش از 63 هزار تومان در آذرماه رسیده؛ رشدی معادل 61 درصد. ورق گرم خودرو افزایش 57 درصدی را تجربه کرده، ورق گالوانیزه 37 درصد، آلومینیوم 44 درصد، مس 41 درصد و پلیمر پلی‌پروپیلن با جهشی کم‌سابقه، حدود 69 درصد گران‌تر شده است. این ارقام نه برآوردهای ذهنی، بلکه قیمت‌های معاملاتی در بازار رسمی کشور هستند؛ بازاری که خودروساز ناچار است مواد اولیه را از آن تأمین کند.

این تحولات در حالی رخ داده که قیمت کارخانه‌ای خودروها طی همین مدت عملاً ثابت مانده یا با اصلاح‌هایی محدود و با تأخیر چندماهه همراه بوده است. در این شرایط خودروسازان خواستار افزایش قیمت‌هایی در محدوده 10 تا 20 درصد شده‌اند؛ رقمی که حتی در صورت تحقق نیز فاصله قابل توجهی با رشد واقعی هزینه‌های تولید دارد. با این حال، سیاست‌گذار با این درخواست‌ها مخالفت کرده و بر کنترل قیمت‌ها تأکید دارد.

مسأله اما صرفاً «افزایش یا عدم افزایش قیمت» نیست، بلکه زمان‌بندی تصمیم‌هاست. برای مثال اصلاح قیمت انجام‌ شده در مهرماه 1404، در واقع پاسخ به درخواست‌هایی بود که در تیر ماه ثبت شده بودند. این فاصله چندماهه در اقتصادی با تورم مزمن، به‌معنای آن است که قیمت مصوب از همان روز ابلاغ، عملاً از هزینه واقعی عقب مانده است. 

نتیجه این تأخیر، ناهماهنگی مزمن میان دخل و خرج بنگاه‌های تولیدی است. وضعیتی که در صورت تداوم، به افزایش زیان انباشته، کاهش توان پرداخت به قطعه‌سازان، افت سرمایه‌گذاری و در نهایت تضعیف تولید منجر خواهد شد.

 

تجربه سال‌های گذشته نشان داده که تثبیت دستوری قیمت‌ها، نه‌تنها مانع رشد قیمت در بازار نمی‌شود، بلکه با کاهش عرضه رسمی، زمینه شکل‌گیری بازارهای غیرشفاف و افزایش فاصله قیمت کارخانه و بازار را فراهم می‌کند. در این میان، مصرف‌کننده‌ای که قرار بود حمایت شود، در عمل با هزینه‌های بالاتر و دسترسی محدودتر مواجه می‌شود.

مسأله صنعت خودرو امروز، پیش از آنکه صنعتی باشد، مسأله حکمرانی اقتصادی است. اینکه آیا سیاست‌گذار حاضر است منطق هزینه–فایده را بپذیرد یا همچنان ترجیح می‌دهد با تأخیر، انکار و تعویق، صورت‌مسأله را پاک کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , هزینه تولید خودرو , قیمت خودرو , سود خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : ثبت نام ۱۱ مرداد نود روزه اقساطی
ایگل تیر ۹۰ روزه : سلام شاسی ۸ آذر بیمه و پلاک ۱۸ آذر فعلا ارسال مدارک زرد هست کسی میدونه چقد طول میکشه تحویل بدن؟
شاهین جی ال تیر ماه : سلام دوستان ۵ تیر تکمیل وجه کردم به نظرتون کی فاکتور میشم
محمد کعبی : سلام خدا قوت. من تیر ماه ثبت نام کردم قرار بر این بود ۹۰ روز تحویل خودرو انجام بشه ولی تا الان خبری نیست ممنون میشم پیگیری کنید
علی مدبر : رز زرد بسوز فقط
علی مدبر : من امروز تحویل گرفتم
علی مدبر : از خودم گفتم یکم بخندیم
رسول : توبیجاکردی الکی حرف درنیار
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 19 اسفند : 19 ام فاکتور شدم
اطلس بهمنی : سلام توی گوگل مشخصه اگه زحمت به خودت بدی سرچ بفرمایی
دناپلاس6دنده سفیدرینک تحویل بهمن : اگه فاکتور شده باشه که درحال فاکتور تیک میخوره فکر کنم داداش فاکتور نشدی😫 اول میگی فاکتور شدم بعد میگه در حال فاکتور میچرخه اگه تیک سبز نخوره یعنی فاکتور نشده
سمند : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید من براس سمند سورن صبت نام کردم اگه اسمم در نیاد میخام حوالشو بخرم تره فوق لاده میخاستم بدونم تحویلشون چه جوریه زود میدن یانه لطفا توضیح بدین ممنون
اطلس : احتیاجی نیست شما حقوق دقیق مدیران رو دربیاری، به قول خودتون سیصد میلیون میگیرین، آیا واقعا شایسته دریافت حقوق با این مقدار هستند وقتی که نتونستند پیش بینی درستی از تعداد عرضه یک خودرو رو داشته باشند و این همه آدم رو بدبخت کردند. منی که الان دارم ماهی 14 میلیون حقوق میگیرم به نظرت چند ماه کارکردم رو جمع کردم تا بدم دست این چنین مدیرانی و خودم هم مثل مرغ پرکنده باشم و هیچ کس هم نباشه یک جواب درست به من بده واقعا متاسفم اول برای برای خودم و بعد هم برای آدم هایی مثل شما.....
خوشخوان : پلاید ارقتا برچ 7 تحویل باید بدج 8 می بود چرا الان 10 شده ندادن بهمون باید هر زور بلیم نمایندگی جواب درست نمیده پول میگیرن ولی تحبیل نمی دهند
مهندس سایپا : دوست عزیز من خودمم مثل شما اطلس ثبت نام کردم. اما دنیا که به آخر نرسیده. همین الانشم مدیران بسیار تحت فشار هستن و دارن روی موضوع کار می کنن. می تونیم با صبر و حوصله مشکل و حل کنیم. همه ما اذیت شدیم ولی ضرر هنگفت که نکردیم. بله اگه طلا می خریدیم بیشتر سود می کردیم ولی الانشم که ضرر نکردیم، کمتر سود کردیم همین. همه ما قشر متوسط جامعه هستیم و بی ماشینی اذیتمون می کنه، اما کاریه که شده، باید صبر کنیم. مخصوصا اینکه به نام سایپا لطمه بزرگی وارد شده و جامعه نسبت بهش بی اعتماد شده. ولی اینطور نیست که فکر کنین از این وضعیت مدیرا خوشحال هستن و دارن بهمون می خندن، اتفاقا خیلی هم ناراحتن اما کاری از دست کسی برنمیاد. حالا ببینیم این تغییر مدیریت چند روز پیش به کجا میرسه. می خوان با کروز وارد مذاکره بشن. کمترین مشکل سایپا اطلسه، تعهدات شاهین خیلی بیشتره قطعات وارداتی هم خیلی بیشتر داره.
طهورا اطلس آذر : هر دم از این باغ بری می‌رسد پیام اومده درخواست حضوری بزنید تا ماشین تونو پلاک کنیم
میلاد : کوئیک rs
ایمان : آقا ایران خودرو برای 3 گواهی لسقاط چقد از واریزی مرحله دوم کسر. میکنه