کروکی آنلاین ، دست و پا گیر شد!

کروکی آنلاین ، دست و پا گیر شد!

 

درحالی‌که بیمه مرکزی با بخشنامه جدید خود شرکت‌های بیمه را موظف به دریافت کروکی فقط از درگاه رسمی پلیس کرده، اسناد جدید نشان می‌دهد این تصمیم مناقشه‌ای جدی میان پلیس، شرکت‌های واسط و صنعت بیمه ایجاد کرده است.

 

به گزارش تسنیم، کروکی آنلاین که قرار بود روند رسیدگی به تصادفات را ساده‌تر و سریع‌تر کند، این روزها خود به موضوعی بحث‌برانگیز میان پلیس، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه تبدیل شده است.

بخشنامه تازه بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه را موظف کرده استعلام کروکی را تنها از درگاه رسمی پلیس دریافت کنند؛ اما در عمل، حضور شرکت‌های واسط، هزینه‌های نامشخص و اختلاف‌نظر درباره مرجع رسمی ارائه این اطلاعات، فضای مبهمی ایجاد کرده است.

در شرایطی که مردم انتظار دارند خدمات دیجیتال باعث کاهش زمان و هزینه شود، اسناد جدید نشان می‌دهد این اختلافات اداری ممکن است مسیر را وارونه کند و هزینه‌های تازه‌ای را به چرخه تصادفات و نهایتاً جیب مردم اضافه کند.

با ادامه کش‌وقوس میان پلیس، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه درباره نحوه دسترسی به «کروکی آنلاین»، اکنون نگرانی اصلی از سطح مدیران و نامه‌نگاری‌های رسمی فراتر رفته و مستقیماً به زندگی مردم رسیده است؛ چون نتیجه این درگیری اداری، می‌تواند به شکل افزایش هزینه بیمه‌نامه، طولانی شدن دریافت خسارت و حتی سوق دادن مردم به «هزینه‌های اجباری» تازه خود را نشان دهد.

اسناد دریافتی خبرگزاری تسنیم نشان می‌دهد پس از ابلاغ بخشنامه جدید بیمه مرکزی مبنی بر الزام شرکت‌های بیمه به دریافت کروکی فقط از درگاه رسمی پلیس، عملاً مسیرهایی که برخی شرکت‌های واسط برای دریافت پول باز کرده بودند با علامت سؤال جدی مواجه شده است.

اما آن‌طور که از نامه سندیکای بیمه‌گران برمی‌آید، صنعت بیمه نگران است که این آشفتگی نهایتاً به «تحمیل هزینه‌های جدید» تبدیل شود؛ هزینه‌هایی که اگر پایشان به صورت‌حساب مالی شرکت‌های بیمه باز شود، نهایتاً راهی ندارد جز اینکه روی حق بیمه مردم بنشیند.

در نامه سندیکا که خطاب به رئیس‌کل بیمه مرکزی ارسال شده، صراحتاً هشدار داده شده که تنظیم کروکی، چه کاغذی چه آنلاین، وظیفه حاکمیتی پلیس است و هرگونه «پولی‌سازی» این فرایند، از نظر قانونی بی‌پایه است. سندیکا همچنین یادآوری کرده که صنعت بیمه سال گذشته بیش از پنجاه‌هزار میلیارد ریال به شکل مستقیم برای تجهیز پلیس هزینه کرده و اکنون، تلاش برای باز کردن مسیرهای هزینه‌زا دوباره، فاقد هرگونه توجیه است.

از سوی دیگر، نامه‌ای از شرکت «افرا پردازش نگین» نیز منتشر شده که خود را ارائه‌دهنده خدمات استعلام کروکی با مجوز پلیس معرفی کرده و بابت این خدمات از شرکت‌های بیمه درخواست پرداخت دارد. این مسئله، ابهام تازه‌ای ایجاد کرده: اگر طبق بخشنامه جدید باید همه چیز مستقیم از پلیس انجام شود، پس نقش این شرکت چیست؟ و اگر قراردادی پشت صحنه میان پلیس و یک شرکت خصوصی باشد، چرا هزینه‌اش باید در نهایت از جیب مردم پرداخت شود؟

یک مقام آگاه در صنعت بیمه در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: «هر بار که یک واسطه جدید وارد فرایندهای تصادف و کروکی می‌شود، نتیجه‌اش یک چیز است: افزایش هزینه و طولانی شدن رسیدگی به خسارت. مردم همین حالا برای دریافت خسارت روزها در صفند؛ اضافه شدن هزینه‌های تازه، فقط روند را سخت‌تر و حق بیمه را گران‌تر می‌کند.»

موضوع فقط هزینه نیست. اگر اتصال شرکت‌های بیمه به سامانه پلیس با وقفه یا اختلاف ادامه پیدا کند، مردم در زمان تصادف با وضعیت بلاتکلیفی مواجه می‌شوند؛ یعنی یا باید هزینه اضافی بدهند، یا باید منتظر بمانند تا اختلاف اداری میان نهادها حل شود. هر دو حالت، مستقیم بر زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد.

بیمه مرکزی در بخشنامه تازه خود تأکید کرده که هدف از این اقدام، حذف واسطه‌ها و یکپارچه‌سازی داده‌هاست؛ اما صنعت بیمه در پاسخ می‌گوید اگر این یکپارچه‌سازی منجر به هزینه‌تراشی تازه شود، بدون تردید اثرش روی مردم ظاهر می‌شود. آن‌هم در رشته‌ای مثل شخص ثالث که همین حالا هم بر اساس ارقام رسمی، زیان‌ده است.

به نظر می‌رسد مسئله کروکی آنلاین دیگر صرفاً یک اختلاف فنی میان پلیس و بیمه نیست؛ بلکه آینده قیمت بیمه‌نامه‌ها، سرعت رسیدگی به خسارت و حتی سلامت روندهای حاکمیتی در این ماجرا گره خورده است.

در این میان، مردم ـ قربانیان واقعی تصادفات ـ تنها گروهی هستند که هیچ نقشی در این اختلاف ندارند اما بیشترین هزینه را می‌پردازند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , کروکی آنلاین , کروکی آنلاین خودرو , کروکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فرسوده چرت ترین طرح فروشه
بهروز : علی مدبر خدا لعنتت کنه من به خاطر راهنمایی های توآشغال تبدیل زدم والان رفتم تو صف جی ال هزارمرنبه خدا لعنتت کنه هم تو هم خاندانوو
شاهین اردیبهشت : ما باید حقمون از این شرکت بگیریم اونایی که تبدیل زدن از حقشون گذشتن ولی ما نمیگذریم
حمید57 : دعوتنامه شهریور ماه واسه کسی اومده؟
اردیبهشت : سلام منم دقیق مثل شما بودم ولی تبدیل زدم الان ۳ ماهه سوارم یه سانروف ارزش این همه انتظار نداره
Sr3 : سلام دوستان من هفته پیش بیمه شدم الان ۷ روز شد هنوز پلاک نکردن ، هم سخا هم املاک اسکان درسته ، خلافی هم ندارم ، نمایندگی زنگ زد گفت چهارشنبه برگشت از پلاک خورد ….. موردی داره پروندم یا پلاک میشه اخر ؟
ایمان : سلام عزیزان من اردیبهشت ثبت نام کردم باید مهرماه تحویل می گرفتم که شرکت بر خلاف تعهداتش تحویل نداده است به من حتی دعوتنامه تکمیل وجه هم تا الان صادر نکرده اند کسی هست که مثل من تحویلی مهرماه باشد که بگوید آخرین وضعیت ایشان در چه مرحله ای قرار دارد ؟
سهند اس اسفند : بچه ها کسی از حقوق سر در میاره ، همه با هم یه شکایت نامه دست جمعی محیا کنیم ؟؟ اگه تعداد مون همین باشه میتونیم قانونی فشار بیاریم ممنون میشم اگه کسی وکیل اشنا داره ، این شکایت نامه رو تنظیم کنه ، همه امضا کنیم بخوره تو سرشون پول دیر کرد ، بابا یک سال ک نیمه نه ماشین داریم نه پولی دستمونه
شاهین پلاس مرداد : تکمیل وجه خرداد ماه هست یانه خرداد ماه هم تکمیل وجه داریم
محسن : شماره پذیرشت‌ چنده؟طبق اون فاکتور میکنن؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن بنزینی 90روزه : سلام من فوق العاده تحویل23دی هستم ،فاکتور نشدم چطوری 25م فاکتور شده
گیلان کوئیک اس : 15شهریورفاکتورشدمنم3مهرتکمیل وجه
ماهان دنا 6 دنده رینگ : سلام دوستان دنا 6 دنده رینگ تحویل30 دی واریزی اول30 تیر و واریز مرحله دوم 9 آبان هنوز فاکتور نشدم طرح عادی هستم. چطور بعضی دوستان فاکتور شدن اونایی که فاکتور شدن میشه اعلام حضور کنن؟؟
حسین : اره ثبت نام کن سود خالص فقط. بخور حال کن عجله کن. ثبت نام کن.
گل محمدی : فاکتور نشدیم چرا ؟
کاظم پور از شیراز : شیرازی ها اعلام کنن ببینیم چند نفریم 8 تا هستیم که زود برامون بفرستن
کاظم پور از شیراز : اقا 20 مهر ثبت نام کردم چک کردم امروز زده بود فاکتور ، کی تحویل میشه کسی خبر داره؟
بهزاد : سایپا یدک کدوم قسمت شماره شاسی ماشینتون رو می بینید من وارد پنل مشتری میشم و داشبورد نوشته قسمت پایین ( خودروهای من ) شماره شاسی ماشینتون نوشته؟ لطفا راهنمایی کنید
علی : یه عکس بزار
فرسوده : میگم اگه اینقدر قطعه نداره چرا ساینا آبان ماه طرح فوق العاده گذاشته و ماشین و طلای منو نابود کرده؟؟ب خدا نیم رو 50 میلیون فروختم الان نیم 80 تومن، ماشین زیر پامم همون اول گرفتن،اگه نداری پس چرا طرح اینجوری میزاری ملت و میچزونی؟؟؟