چه تعداد خودروی فرسوده در کشور داریم؟

چه تعداد خودروی فرسوده در کشور داریم؟

 

هرساله همراه با فصل سرد آلودگی هوا هم بیشتر می‌شود؛ یک روز بنزین بی‌کیفیت و دیگر روز مازوت‌سوزی را علت آن می‌دانند اما مسلم است وجود خودروهای بی‌کیفیت و فرسوده علت اصلی آلودگی هوا است.

 

به گزارش مهر، میانگین مصرف بنزین در مهر ماه به ۱۳۴ میلیون لیتر رسید رقمی که نشان دهنده رشد ۶.۵ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته است در حالی که به گفته مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میزان تولید بنزین در کشور ۱۲۰ میلیون لیتر است و بسیاری از کارشناسان افزایش مصرف بنزین و مازوت سوزی را قاتل خاموش مردم می‌دانند اما چرا مصرف بنزین به یکباره بالا رفت! خودروهای غیر استاندارد و فرسوده را می‌توان علت اصلی آلودگی هوا و حتی ناترازی بنزین دانست.

 

حمل و نقل سهم ۷۰ درصدی آلایندگی‌را دارند

به اعتقاد کارشناسان انرژی سهم مصارف خانگی با توجه به مصرف گاز در خانه‌ها در مقایسه با دیگر بخش‌ها در آلایندگی هوا، سهمی ناچیز است، زیرا صنایع و نیروگاه‌ها نیز در طول سال از سوخت گاز برای فعالیت بهره می‌برند اما با توجه به ناترازی گاز در فصول سرد، مصرف گازوئیل و مازوت، با بخشی از مصرف گاز آنها جایگزین می‌شود که بسته به میزان گوگرد و کیفیت آنها، آلایندگی‌های محلی ایجاد می‌کنند.با این حال، اگر سهم آلایندگی منابع مختلف را در سطح کلان و نه به صورت محلی، بررسی کنیم، بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد است و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخش‌های غیر حمل و نقل مثل نیروگاه‌ها، صنایع و مصارف خانگی و غیره بازمی‌گردد، در بخش حمل و نقل نیز عمده آلایندگی مربوط به بخش حمل‌و نقل زمینی است و سهم حمل‌و نقل هوایی و ریلی در آلایندگی هوا در مقایسه با سهم حمل‌و نقل زمینی بسیار ناچیز است. در واقع عمده آلایندگی هوا به مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حمل‌و نقل عمومی و خودروهای سواری بازمی‌گردد. به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه بر این باورند، در صورتی که خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و خودروسازان خودروهایی مطابق استاندارد جهانی تولید کنند نزدیک به ۶۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا می‌کند و به همان تناسب آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

خودروهای بی کیفیت و فرسوده را می‌توان همزمان عامل اصلی آلودگی هوا و ناترازی بنزین دانست، در ابتدا با نگاهی به تعداد خودروهای کشور متوجه می‌شویم، در سراسر کشور ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۱۴۸ دستگاه خودرو در حال تردد هستند که از این تعداد، ۲۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۱۴۰ دستگاه فرسوده هستند که شامل ۷ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۷۳۰ خودروی سواری، ۱۱ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۲۳۸ موتورسیکلت، ۲ میلیون و ۶۸ هزار و ۵۷۱ وانت، ۳۸۵ هزار و ۶۵ تاکسی، ۵۹ هزار و ۷۶۲ اتوبوس، ۹۷ هزار و ۴۵۷ مینی‌بوس، ۴۱ هزار و ۵۸۱ خودروی دولتی، ۲۱۴ هزار و ۴۲۱ کامیون، ۲۵ هزار و ۹۴۳ کامیونت، ۵۳ هزار و ۷۳۲ کشنده و تریلر، ۱۲۳ هزار و ۷۷۲ خودروی کار و ۸۳ هزار و ۸۶۸ سایر وسایل نقلیه فرسوده هستند. آماری که نشان می‌دهد نیمی از ناوگان کشور به‌طور جدی نیازمند نوسازی و خروج از چرخه تردد است. چرا که نیمی از مصرف لجام ‌گسیخته بنزین مربوط به این بخش است.

 

این ناوگان فرسوده اگر بهترین بنزین‌های جهان را هم مصرف کند باز هم آلایندگی بالایی دارد. ۴ درصد سواری‌ها اسقاطی هستند اما حداقل ۸۰ درصد خودروهای سواری از استاندارد لازم برخوردار نیستند. اینکه گفته می‌شود ۶۱ درصد ذرات معلق برای منابع متحرک و ۸۳ درصد گازهای آلاینده برای صنایع متحرک است در واقع این خودروها نفس مردم ایران را بریده‌اند. متأسفانه صنعت خودرو بازار را به‌شکل انحصاری در اختیار دارد و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی مزید بر علت شده تا خودروسازان محصول خود را با هر سطح استاندارد و کیفیتی تولید و به بازار عرضه کنند جایگزینی هم به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی وجود ندارد.

 

مصرف بالا، کیفیت بنزین را کاهش داد

پاییز و زمستان اوج آلودگی هوا به خصوص برای کلان شهرها است این شرایط موجب شده است تا نهادسازمان‌ها یکدیگر را مقصر بدانند اگرچه سال‌های گذشته انگشت اتهام به سمت مازوت سوزی نیروگاه‌ها گرفته می‌شد اما به نظر می‌رسد ریشه اصلی این مساله به خودروهای فرسوده و بنزین غیر استاندارد باز می‌گردد حتی بابک افقهی مدیر عامل پیشین شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی از تولید بنزین با اکتان پایین پرده برداشت و گفت: دولت به دلیل ناترازی بنزین این دست به تولید بنزین با اکتان پایین‌تر کرده است، در حالی که پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس توانایی تولید بنزین با اکتان بالا و بنزین سوپر را دارد که به دلیل ناترازی مجبور به تولید بنزین با اکتان ۸۷ و البته قیمت ارزان شدیم.

 

راندمان نیروگاهی وضعیت مناسبی دارد

بسیاری از کارشناسان مهمترین دلیل مصرف بالای سوخت توسط نیروگاه‌ها را راندمان پایین عنوان کرده‌اند این در حالیست که متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی جهان به ۳۹.۰۴ درصد رسیده، این رقم در پایان نیمه نخست امسال در ایران به حدود ۳۹.۵ درصد رسید و از متوسط جهانی بالاتر است.. در همین حال استفاده از مازوت مساله دیگری است که به آن زیاد پرداخته می‌شود و بسیاری آن را علت اصلی این ماجرا می‌دانند. این در حالیست که نیروگاه‌های مازوت سوز در سال جاری در مدار قرار نگرفته‌اند.

با توجه به شرایط پیش رو به نظر می‌رسد دولت باید راهکاری را در نظر بگیرد تا هر یک از ارگان‌ها دیگری را متهم به آلودگی و افزایش انتشار ذرات معلق در هوا نکنند. بهترین راه سرمایه گذاری بخش خصوصی در میادین گازی و بی نیازی از خوراک در فصل زمستان که از این طریق نیروگاه‌ها دیگری نیازی به استفاده از سوخت مایع پیدا نکنند و از آن مهمتر خروج خودروهای فرسوده از حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای جدید و با استانداردهای جهانی مهمترین راه برای برون رفت از روزهای نفس‌گیر و کاهش مصرف بنزین به شمار می‌آید.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خودرو فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهروز : حمید آقا من صحبت از جی ال میکنم احتمالا اون شهریوری ها که شما میگی جی باشن
سجاد تارا v4 : سلام دوستان کسی اتطلاع داره چرا خودرو تارا دو هفته طول میکشه بعد ارسال برسه به نمایندگی شرکت میگه با قطار میفرستن اگه اطلاعاتی دارین جواب بدین
یاسین : سلام دوستانی که برای j7 دو مرحله ای اردیبهشت ، براشون پیامک شاسی اومده ، لطفا بگید چندم تکمیل وجه کرده بودید و چه تاریخی پیامک اومده…ممنون
پلاس : دوستان سلام وقت بخیر ،بعد از اردیبهشت که فاتور بشه تکمیل وجه قبل از ۱۵ مرداد هم هستش ؟ یعنی خرداد و تیر کسی تکمیل وجه کرده؟؟؟
J7 ثبت نام خرداد : ن والا واس ما که چیزی نیومده بقیه چطور؟؟؟
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام وقت بخیر دوستانی که T9 نوشتن اعلام حضور کنن ببنیم چندسال دیگه به ماشین میرسیم!!! اون دوست عزیزی که گفت ثبت نام مرداد هستم شاشی شدم دقیقا چه طرحی بوده؟!
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام یاور جان کرمان موتور اولین فروش T9 که گذاشت برای سال ۱۴۰۴ پیش فروش آذر ماه بود که هنوز دعوت نامه نداده ۱/۲۰۰ گرفت پیش پرداخت ۱۰ روز بعدش فروش اقساطی قیمت قطعی گذاشت با پیش پرداخت ۱/۳۰۰ و ۱/۵۰۰ که من ۱/۵۰۰ رو زدم شما کی ثبت نام کردی که شاسی شدی؟؟
اردیبهشت2 : سلام دوستان آخه کجا دنیا اپراتور اینجوری جواب میده فقط آدم می پیچونن من 20 آبان پلاک شدم مگر برای پلاک نباید بیمه باشه چرا زمان مشخصی نداره ،توی همه مراحل خون جگیر کردن مردمو، سال تمام شد تحویل ماشین داستان شده خسته شدیم ....
J7 : سلام دوستان برا ثبت نام دو مرحله ای خرداد j7 برای کسی دعوتنامه اومده یا ن
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستان برای درخواست کارت سوخت انلاین من اون قسمتی که سریال سند وشماره پلاک رو میخاد رو وارد میکنم میگه همچین شماره سندی موجود نیست.کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان دوگانه آبی : سلام دوستان نیسان سوار کسی هست نیسان صفر بگیره بعد چند روز بوق دنده عقبش خود بخود قطع شده باشه؟
روستایی : سلام من توی روستا زندگی میکنم دستم کلی پینه بسته تا پول پیش پرداخت رو جمع کردم تا بچه هام خوشحال کنم ولی متاسفانه دلم به درد امده جلوی بچه هام سرافکنده شدم باور نمیکنن که مشکل از سمت نمایندگی فکر میکنن کم کاری از من بوده هر روز می پرسن باباماشین نیومده ،خبری نیست به خدا شرم بر شما خداوند صدای من رو بشنوه وشما رو از نزدیکترین عزیزان شما را آزار بده تا درد ما کارگرها را بفهمید شما را به خدا واگذار میکنم مخلص مردم ایران زمین بچه روستایی بیش نیستم
مهران : دوستان عزیز سورن دوگانه اگر کسی فاکتور شد یا اینکه طرح تبدیل به منبع بزرگ یا چیز دیگه بود لطفا اینجا اعلام کنید تا به همه اطلاع رسانی بشه ممنون از همراهی شما
ساینا : من زدم کمتراز24ساعت بعد فاکتور شدم
بهزاد : منم شکایت کردم، از چند جای مختلف هم شکایت خودمو ثبت کردم، یکم به خودتون بیاید ، بسه این همه حقارت، این وضعیت در شأن منه ایرانی نیست که 4 ماهه تکمیل وجه کردم و باید بدوم دنبال ماشینی که یکساله تمام و کمال پولشو پرداخت کردم
دودوش : خیالت راحت نمیدن
آرش : من فروختم 206 صندوقدار خریدم مدل 99 واقعا راضیم پارس موتور جدید اصلا خوب نیست صد رحمت به موتور قبلی
یاسمن : تو رو خدا جدی تاثیر داره که گزینه sbr را فعال کنم برای ساینا دوگانه تا فاکتور شود خواهشا جواب بدید
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : سلام دوستان من فروش فوق العاده مهر پارسال بودم ماشین رو قبل عید دادن حدود 25 ملیون طلبکارم از سایپا امروز زنگ زدم هر چی از دهنم در میومد بهشون گفتم میخواستم ببینم شکایت حقوقی میشه کرد واسه حق و حقوقمون؟ کسی سر در میاره؟
تبدیل به تک : تبدیل تک و تکمیلی 16 شهریور فاکتورنشدم