افزایش لحظه ای قیمت لوازم یدکی خودرو

افزایش لحظه ای قیمت لوازم یدکی خودرو

 

قطعات خودروهای وارداتی و مونتاژی به شدت کم است و قیمت‌ها به صورت ساعتی تغییر می‌کند، در حالی که مصرف‌کنندگان برای تأمین نیازهای تعمیر و سرویس خودروهای خود سردرگم هستند.

 


به گزارش سنیم، بازار لوازم یدکی خودرو در ایران امروز بیش از آنکه صرفاً با کمبود یا گرانی قطعات مواجه باشد، با اختلالات ساختاری و ناکارآمدی نظام توزیع و نظارت دست‌وپنجه نرم می‌کند. این بخش، که ستون فقرات خدمات پس از فروش خودرو و بخشی از اقتصاد واقعی کشور است، اکنون تحت فشار سه‌گانه‌ای از رشد قیمت‌های غیرقابل پیش‌بینی، کمبود قطعات کلیدی و جریان غیرشفاف واردات قرار دارد. فعالان صنفی و کارشناسان معتقدند، این وضعیت نه تنها تجارت و تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه مصرف‌کنندگان را مجبور به خرید قطعات دست دوم یا بی‌کیفیت کرده و به طور مستقیم ایمنی و سلامت خودروها و سرنشینان را تهدید می‌کند.

 

رکود و کمبود؛ معضل قطعات مونتاژی و وارداتی

پیش از این، وفور قطعات چینی با قیمت پایین‌تر، دغدغه اصلی قطعه‌سازان و مشتریان بود، اما امروز حتی همین قطعات نیز با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها از دسترس بسیاری از مصرف‌کنندگان خارج شده‌اند. بازار لوازم یدکی این روزها علاوه بر رکود شدید، با کمبود قطعات به ویژه در خودروهای مونتاژی و وارداتی و گرانی قطعات داخلی و چینی مواجه است. این شرایط باعث شده بازار کالاهای دست دوم و قطعات کارکرده رونق گیرد، وضعیتی که هرچند موقتی نیاز مصرف‌کننده را پاسخ می‌دهد، اما پیامدهای ایمنی و اقتصادی جدی به همراه دارد.

در حال حاضر قیمت انواع قطعات به حدی بالا رفته که بسیاری از فروشندگان مجبور شده‌اند قیمت‌ها را حتی به صورت ساعتی اعلام کنند. در صدر کمبود و کسری قطعات، خودروهای مدل جدید، وارداتی و چینی قرار دارند و متأسفانه کسی پاسخگوی بلاتکلیفی مردم نیست. مصرف‌کنندگان مجبورند بین صبر برای تأمین قطعه یا خرید قطعات غیررسمی و پرریسک انتخاب کنند. در این شرایط هم  سازمان‌های نظارتی فعلاً سکوت کرده و نظاره‌گر بازار هستند.

 

 

رانت و جریان غیرشفاف واردات

از دیگر دغدغه‌های فعالان بازار، ورود واسطه‌ها و واردکنندگان غیرتخصصی به بازار است. این افراد با بهره‌گیری از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و دسترسی به ارز مبادله‌ای، قادر به واردات قطعات با کیفیت پایین هستند که با قیمت محصولات باکیفیت فروخته می‌شوند. این چرخه، نه تنها حقوق مصرف‌کننده را تضییع می‌کند، بلکه ایمنی خودروها و سلامت کاربران را به خطر می‌اندازد و اعتماد عمومی به بازار را کاهش می‌دهد.

 

کیفیت خودروهای مونتاژی و افزایش مصرف قطعات

کارشناسان معتقدند کیفیت پایین برخی خودروهای مونتاژی و وارداتی، یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف قطعات و مراجعه مکرر مالکان به بازار است. قطعات کم‌مصرف و گران‌قیمت خارجی، به دلیل تیراژ محدود و عدم صرفه اقتصادی تولید و واردات، به سختی در دسترس قرار می‌گیرند. این مساله باعث شده صاحبان خودروهای با تیراژ پایین، ناچار به خرید قطعات دست دوم یا غیررسمی شوند، وضعیتی که خطر حوادث و کاهش ایمنی خودروها را به همراه دارد.

 

پیامدهای اقتصادی و ایمنی

به گفته فعالان بازار و کارشناسان، وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی ایران نتیجه ترکیبی از رکود اقتصادی، سیاست‌های ارزی ناهماهنگ، ضعف در نظارت و کیفیت پایین خودروهای مونتاژی است. پیامد این وضعیت، افزایش قیمت‌ها، محدودیت دسترسی به قطعات، رشد بازار ثانویه و قطعات بی‌کیفیت و تهدید مستقیم ایمنی خودروها و سرنشینان است.

فعالان صنفی تاکید دارند که اصلاح نظام تخصیص ارز، نظارت دقیق بر بازار و حمایت واقعی از تولیدکنندگان داخلی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش دهد و بازار لوازم یدکی خودرو را به مسیر توسعه پایدار و امن بازگرداند.

سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو تاکید می‌کند که اصلی‌ترین مشکل بازار امروز، اختلال در تخصیص ارز و ورود غیرشفاف قطعات است: در یک سال گذشته، توزیع ناعادلانه ارز و طولانی شدن فرآیند دریافت آن، تولیدکنندگان واقعی را دچار مشکل کرده و بسیاری از آنها ناچار شده‌اند فعالیت خود را محدود یا متوقف کنند.

 

وی همچنین به مسئله ورود واسطه‌ها و واردکنندگان غیرتخصصی اشاره می‌کند: قطعات خودروهای نسل جدید چینی و مونتاژی در بازار بسیار محدود است و این کمبود باعث افزایش کاذب قیمت شده است. بسیاری از مالکان مجبور به خرید قطعات دست دوم یا غیررسمی می‌شوند که این خود ریسک ایمنی خودروها را افزایش می‌دهد.  

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت , قیمت لوازم یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتوماتیک : سلام ،02182272727 با این شماره تماس بگیرید داخلی صفر بگید میخواهید ثبت جریمه تاخیر کنید حساب میکنند بعد می‌گویند بهتون اگه زنگ نزنید خودشون بهت نمیدهند اون وسط هپلی هپو میکنند.
جواد : سلام پرداخت اولیه برج 12پارسال درست 4روز قبل از عید بود. دوره چهارم فک کنم. انتخاب نمایندگی که نوشتم
شاهین بلاتکلیف شدید : سلام من پرسیدم گفت مهلت مردودی ها تا ۱۹ آبان هست.بعد اون به شهریاری ها ارسال میشه.البته در روایتی دیگر شنیدم یه قسمت از مرداد هنوز مونده واول اونو خواهند فرستاد
حامد : روغن سیستم را تخلیه و باروغن دکسران 3 جایگزین کنید
بابائی : واریز وجه 3اردیبهشت فاکتور 11ابان پلاک 12ابان تحویل 13ابان میرم تحویل حضوری انشاالله همه به فاکتورشن
Hx5 : من آخر تیر 90 روز کاری گرفتم پرسیدم از نمایندگی از روز ثبت چک در سیستم که یک هفته طول کشیده 90 روز کاری بشمارید میاد نیمه آذر پنجشنبه ها و روزهایی که برق نبود را هم حساب کنید میشه تاریخ فاکتور نه تحویل تازه تو قرار داد گفته. حالا کی تحویل بدن ... نمایندگی گفت دو هفته که قطعا بیشتره اما به نظرم چون مدل 404 هستیم نه تاخیر در فاکتور بهمن ماه هستش و آخر سال تحویل میشه یعنی نیمه اسفند خیلی سخت نگیرید
۲۳ اردیبهشت : سلام انشاا.. به سلامتی و دل خوش لطف کن بعد از تحویل از کیفیت ماشین بنویس برامون. آیا همونی که انتظار داشتیم هست؟ ممنون
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : سلام پرداخت اولیه چ تاریخی بوده ودرچندمین دوره ثبتنام کردین یعنی هفتمین یاششمین چ تاریخی انتخاب نمایندگی کردین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارمین : سلام چطوری من ک 3شهربور نکمیل کردم فاکتور نشدم شما یک ماه بعد من تکمیل کردی فاکتور فاکتورشدی؟؟؟؟
عظمی : من تو چه بی کسیم وقتی تکیمون به باد
کوییک آر اس : یک خدا شناسی بیاد بگه کوییک آر اس فاکتور شده
علی : مشکل گشادی مسئول پلاک کار دولتیه براشون مهم نیست حقوق سر برج مییاد همشونم یا پارتی دارن یا سهمیه استخدام شدند بفکر من و شما هستند
علی : چرا نیسان فاکتور شده پلاک نمی کنند ؟ مشکلش الان چیه کسی اطلاع داره راهنمایی کند یعنی پلاک باید از تولید نیسان بیشتر زمان ببره 🤔 دادگاه هم که رای داده پلاک کن مهربون تو که آخر مجبوری بدی بده بره لعنت برای خودت نخر
207تحویل 30مهر : سلام شما در طرح اسکان و املاک ثبت نام کردید؟ چون میگم تا ثبت نام نکنید بیمه خودرو به نام شما ثبت نمیشه در نتیجه فعلا خودروتون هم فاکتور نمیشه.......
پیش بهمن تکمیلی 3مهر : سلام دوستان فاکتورشدم . تکمیلی 3مهر . پیش فروش بهمن طرح دهه تا آخر این برج همه تعهدات پارسال فقط تکسوز فاکتور میشن امسالی ها هم از برج بعد شروع و تا آخر دی ماه فاکتور میشن وتمام تعهدات امسال تا آخر بهمن تا هفته اول اسفند ماشین دستشونه واز بعداز تعطیلات عید 5فروردین ببعد دوگانه ها فاکتور و تا آخر خرداد تحویل فقط موردی که هست دارن سریع تولید میکنن و کیفبت خودروها قابل قبول نیستن درها نامیزون . کیفیت رنگ پایین دوپوششه نیست . موتورها ازدم پیچ تا پیچش داخلی و روغن کم کن. برقی هم درجه 5 چینی . ولی بازم شکر راه میره فعلا
بنیامین : داداشا عزیزا بگم خدمتون که ما همگی باهم به خرد کلی برسیم و بریم تبدیل بزنیم زورکی اونوقت دوگانه ها باد میکنه رودسشون یه هشتک نه به دوکانه هم بزنیم مجبور میشن همه را رنگ زرد بزنن تاکسی کنن . ازطرفی چون رنگشده تاکسی داران هم زبده و خبره میفهمن رنگیه نمیخرن باز باد میکنه رودسشون میزارن مزایده ازطرفی چون مزایده خرها بزخرن وزبده مجبور میشن نصف کمتر بدن و ازطرفی چون جای پارک ندارن مثه اونسال سیب زمینی ها میان میزارن سر چهارراه رایگان فکر خوبیه در دراز مدت نه؟ هرکی موافقه بزنه رو بعلاوه
بنیامین : هرجا را بزنن سایپا را نمیزنن چون بخاطر تولید انواع خوردرو چند ده کشور اعتراض میکنن سایپا و اسرانخودرو از دارایی های یونسکو ارزشمندتر هستن برای جهان سوم بعلت واردات قطعات از زیمباوه کرفته تا شاخ آفریقا و پهنه های تبت دور و کشورهای حاشیه خلیجه عن
پزشکان : موافقم العماع من الضرره العظیم و ما کل غنیمته بگا تا همه سرمایه شما بفنا نرفته تبدیل بزنید بنزین قراره واردات عظیم بشه تازه گاز هم برای موترهای m200 یورو5 فوق العاده مستهلکه