90 هزار خودرو در راه بازار ایران

90 هزار خودرو در راه بازار ایران

 

وعده واردات 90 هزار دستگاه خودرو در سال جاری مطرح شده است؛ عددی که در ظاهر امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند برای بازگرداندن تعادل به بازار، نه کافی است و نه ساختارمند.

 

در حالی که بازار خودرو کشور همچنان با التهاب قیمتی، کمبود عرضه و انحصار در تولید داخلی مواجه است، طبق آئین نامه واردات خودرو وعده واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری مطرح شده است؛ عددی که در ظاهر امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند برای بازگرداندن تعادل به بازار، نه کافی است و نه ساختارمند.

بنابراین برنامه دولت برای واردات خودرو در سال جاری، شامل ورود حدود ۹۰ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور است. این در حالی است که مجموع واردات خودرو طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به حدود ۱۱ هزار و ۶۴۷ دستگاه (واردات ۱۱ هزار و ۲۳۶ خودرو در سال ۱۴۰۲ و ۴۱۱ خودرو در سال ۱۴۰۱) محدود بوده و این عدد در سال ۱۴۰۳ به حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به کشور رسیده بود.

به این ترتیب، هدف‌گذاری امسال ۳۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۳ خواهد بود. با این حال، بررسی روندهای اجرایی، موانع واردات و وضعیت بازار نشان می‌دهد که تحقق این هدف با چالش‌های جدی روبه‌روست.

بازار، عطش دارد

مطابق برآورد کارشناسان، تقاضای واقعی بازار خودرو ایران سالانه حدود ۱.۵ میلیون دستگاه است. از سوی دیگر، تولید داخلی نیز با وجود ظرفیت اسمی بالا، در عمل کمتر از این عدد را پوشش می‌دهد؛ به‌طوری که در سال ۱۴۰۲، مجموع تولید خودروهای سبک و سنگین در کشور حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۳ حدود ۹۰۰ هزار دستگاه بود.

این یعنی دست‌کم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه کسری عرضه در سال وجود دارد؛ عددی که هیچ‌گاه از مسیر واردات جبران نشده است. حتی اگر وعده واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ محقق شود، کمتر از ۶ درصد از نیاز بلاتکلیف بازار را پاسخ خواهد داد.

کاهش قیمت‌ها؟ شاید، اما نه در بلندمدت

 

هدف اعلامی دولت از واردات خودرو، کمک به تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها عنوان شده است. ورود ۹۰ هزار خودرو می‌تواند در کوتاه‌مدت اثر روانی مثبتی بر بازار بگذارد و موجب ثبات یا کاهش قیمت خودروهای خارجی و چینی مونتاژ داخل شود. همچنین منجر به افزایش تنوع در انتخاب مصرف‌کننده شده و فشار بر بازار خودروهای بالای یک میلیارد تومان را کمی تعدیل می‌کند با این حال تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در غیاب سیاست‌های پایدار ارزی، نظارت بر عرضه و رقابت سالم، اثر این واردات موقتی خواهد بود.

البته باید اشاره شود که بر اساس آئین‌نامه جدید، تعرفه واردات خودرو ۲۰ درصد تعیین شده که در مقایسه با سال‌های گذشته، کاهش قابل‌توجهی محسوب می‌شود. این تصمیم می‌تواند در تئوری، به کاهش قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی و ایجاد نوعی تعادل در بازار کمک کند؛ چرا که خودروهای خارجی با هزینه‌ای کمتر نسبت به گذشته به دست مصرف‌کننده می‌رسند و در نتیجه فشار روانی ناشی از قیمت‌های سرسام‌آور خودروهای داخلی و مونتاژی کاهش می‌یابد.

با این حال، کارشناسان معتقدند اثرگذاری واقعی این تعرفه کاهش‌یافته، در گرو حجم واردات و تداوم آن است. در شرایطی که سقف واردات خودرو در سال جاری به ۹۰ هزار دستگاه محدود شده، این تعرفه ۲۰ درصدی نیز نمی‌تواند نقش مؤثری در تنظیم بازار ایفا کند؛ چرا که تعداد محدود خودروهای وارداتی، عملاً قدرت اثرگذاری این امتیاز تعرفه‌ای را کاهش می‌دهد و نمی‌تواند رقابت را به شکل معنی‌داری به بازار بازگرداند.

به عبارت دیگر، تعرفه پایین زمانی معنا پیدا می‌کند که با حجم بالای واردات همراه باشد؛ در غیر این صورت، صرف کاهش تعرفه نمی‌تواند باعث کاهش محسوس قیمت‌ها یا افزایش رضایت مصرف‌کنندگان شود.

90 هزار خودرو در راه بازار ایران

۹۰ هزار خودرو در راه ایران؛ بازار، عطش دارد

یک کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید که «تا زمانی که فرایند واردات خودرو، شفاف، رقابتی و مستمر نباشد، ورود مقطعی حتی ۹۰ هزار دستگاه نیز نمی‌تواند نیاز انباشته بازار را پاسخ دهد. بازار خودرو، قربانی تصمیمات کوتاه‌مدت و سیاست‌های ناپایدار است.»

موانع پیشِ رو برای تحقق وعده واردات

با وجود اعلام رسمی، تحقق کامل واردات ۹۰ هزار دستگاه با موانع جدی همراه است که از جمله آنها باید به کمبود منابع ارزی و اولویت‌بندی ارز برای کالاهای اساسی، سخت‌گیری‌های بروکراتیک در ثبت سفارش و ترخیص، ناهماهنگی میان نهادهای اجرایی و گمرکی و تحریم‌ها و مشکلات بانکی در نقل‌وانتقال پول و واردات از مبدأ اشاره کرد.

برخی واردکنندگان نیز از افزایش ناگهانی قیمت جهانی خودرو، هزینه‌های حمل‌ونقل و نرخ ارز آزاد به عنوان موانع جدی سوددهی واردات نام می‌برند.

 

واردات آزاد شد، اما نه واقعی

با وجود آن‌که واردات خودرو از سال ۱۴۰۱ -پس از حدود ۵ سال ممنوعیت- به‌طور رسمی آزاد شده، اما در عمل اجرای این سیاست به‌شدت محدود و کنترل‌شده بوده است. دولت به دلایل مختلف از جمله کنترل خروج ارز، ملاحظات تولید داخلی و حفظ انحصار، واردات را در سطح پایین نگه داشته و شرایط آن را محدود به خودروهای خاص کرده است.

به همین دلیل، واردات در سه سال گذشته نه‌تنها نتوانسته پاسخگوی تقاضای عمومی باشد، بلکه عملاً تأثیر محسوسی بر بازار نگذاشته است.

بر همین اساس نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که واردات باید بخشی از یک راهبرد جامع صنعت خودرو باشد. بدون اصلاح ساختارهای تولید داخلی، رفع انحصار، افزایش شفافیت و رقابت، واردات مقطعی تنها نقش مُسکن برای بازار بیمار خودرو را ایفا خواهد کرد.

یک تحلیلگر صنعت خودرو، در این باره می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل بازار خودرو ایران، نبود رقابت است. واردات باید نه‌فقط برای تأمین کمبود، بلکه برای شکستن انحصار و ارتقا استاندارد مصرف‌کننده انجام شود. وقتی واردات را محدود می‌کنیم، هم مصرف‌کننده زیان می‌بیند و هم تولیدکننده داخلی انگیزه بهبود کیفیت ندارد.»

به گزارش مهر، واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ اگرچه در مقایسه با عملکرد سه سال گذشته افزایشی چشمگیر محسوب می‌شود، اما به‌تنهایی نمی‌تواند معجزه‌ای در بازار خودرو رقم بزند. حجم تقاضا، عمق مشکلات ساختاری و ضعف سیاست‌گذاری، مانع از آن است که این واردات تأثیر پایدار بر قیمت، کیفیت و رضایت مصرف‌کننده بگذارد.

آن‌چه بازار خودرو ایران نیاز دارد، نه صرفاً واردات بیشتر، بلکه سیاست‌گذاری هوشمندانه، رقابت‌پذیری واقعی، و شفاف‌سازی زنجیره تأمین و قیمت‌گذاری است. بدون این‌ها، واردات تنها نقشی نمادین خواهد داشت؛ نه نجات‌بخش.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میرزایی : سلام زنگ بزنید دفتر مرکزی پیگیر شوید بهتر است
میرزایی : سلام زنگ بزنید دفتر مرکزی پیگیر شوید بهتر است
Fatemeh x5. اردبیل : سلام من در ۵ دی تو نمایندگی اردبیل x۵ ثبت نام کردم هنوز تکمیل وجه نشده به نظرتون چی کار کنم. برای بعضیا ماشین ثبت نامی دی ماه فاکتور شده ولی برای من نه
رضا : مبارکتون باشه و به دل خوش استفاده کنید
اسفندیار کورد : این شاهی چه مشکل داره سوزنش گیر کرده خدا شفا بده
Nt : سلام پلاک ۹تیر صادر شده و ۱۰ تیر اعلام ارسال مدارک
شهریور A5 مشکی : 7 تیر ماه تحویل گرفتم.
Nt : سلام پلاک ۹تیر صادر شده و ۱۰ تیر اعلام ارسال مدارک
Nt : سلام پلاک ۹تیر صادر شده و ۱۰ تیر اعلام ارسال مدارک
شاهین اتومات cvt : فقط تجمع مسالمت آمیز و گسترده جلوی شرکت بی دروپیکر سایپا نتیجه داره. سایپا پول رو گرفته ؛ عین خیالش نیس. مردم اصن مهم نیستن. مردم عزیز اوضاع ملتهب هستش. ممکنه دوباره جنگ شروع بشه و احتمالش زیاده دوباره درگیری دیریازود شروع بشه. مث فردا موتورز که بمب زدن توی کارخونه. مردم عزیز بمب💣 و موشک 🚀 بخوره ماشینا آتیش بگیره. شرکت سایپا هیچکاری نمیکنه ؛ تا الان که شرایط عادی بود تحویل نمیدادن. پیشگیری بهتر از درمان است. چرا بذاریم کار به اینجاها برسه و خاهشمندیم شرکت سایپا خودروهارو قبل از اینکه بمب بزنن تحویل مردم بده. هموطنان و مردم رو مقابل همدیگر (مردم برابر سایپا) قرار نگیرند اتحاد رمز پیروزی✌️
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده بهمن 6بهمن : این اکانت های شرکت سایپا لطفا مجل ندید ..وعده ما دوشنبه 16 تیر ساعت 10 صبح جاده مخصوص کیلومتر 11 روبه روی شرکت کروز بچه بنر ها آماده کنید شرکت سایپا تا مهر و آبان چیزی بنام ساینا تحویل فوق العاده نمیده اگر تجمع انجام بشه در دو هفته فاکتور میشین کلا...دقیقا شبیه اطلس تا قبل از تجمع یه دونه فاکتور نکردن بعد از تجمع ماه قبل همه دارن میدن
پاسخ به سینا : ببین لات مجازی شعور وادب نداشته خانوادگیت رو اینجا به رخ بقیه نکش حق فحاشی نداری اون زمانی که کامیون دارا توی اعتصاب بودن همتون لال مونی گرفته بودین ازشون حمایت میکردین الان باید فکر اینجا رو هم میکردین شرکت ماشین به وفور تولید کرده ولی بخاطره همون ایام که مشکل حمل داشتن تعهدات عقب مونده تا جبران بشه زمان میبره چرا تقصیر رو گردن تولید کننده می اندازی مشکل جای دیگس
محمد751 : سلام لطفا اگر قراره مشهد تجمعی شکل بگیره جلوی نمایندگی غفوریان باشه
پاسخ به نمایندگی سایپاغفوریان : جناب غفوریان حرفای اینا رو جدی نگیرید اینا چهارتا دلال هستن توی سایت ها پخش شدن مردم رو تحریک کنن برن دم شرکت برای خادمانشون مزاحمت ایجاد کنن ولی مردمان بصیر و فهمیده ایران شرکت رو درک میکنن میدونن درشرایط جنگی هستیم چون اعتصابات کامیون داران دوهفته طول کشید بخاطر همون تحویل با مشکل مواجه شد وگرنه شرکت درحال انجام تکالیفش هست و توی تحویل مشکلی نداره.
کاوه : بله شما جیبت پره نبایدم درک کنی حال ما بدبخت بیچاره ها رو،دوستان لطفا سرد نشید همگی دوشنبه بریزیم درب سایپا من با خبرنگارا هماهنگی میکنم،اونجا هم زنگ میزنیم صداوسیما بیان ازمون گزارش بگیرند حیثیت این بیشرف ها رو ببریم،یه مشت دزد شدن مدیر
سینا : زرتو پرت نکن.همون پولو جای دیگ سرمایه میکردن چند برابر میشد تو تعیین تکلیف نکن بقیه چیکار کنن.پلشت نون ب نرخ روز
احمد آریان : حاجی طرفدار شرکت نباش بلاخره شرکت بایستی به تعهداتش بموقع عمل کنه نه اینکه مردمو سرکار بزاره کسایی که مسئولن در شرکت و رفتار عمدی دارن مردمو اذیت میکنن خائن وطن هستن
Gxl مشهد : اصلا معلوم نیست هیچکس هم نمیدونه تا کی Gxl هارو فاکتور کردن خواهشا اگه کسی خبری چیزی داره بزاره ممنون
ساینا فوق العاده بهمن : بهترین کار همینه ک دوست عزیزمون انجام داد و یه تجمع کاملآ مسالمت آمیز برای گرفتن حق خودمون از شرکت بی پدر و مادر سایپا پایه ریزی کرد و به نظرم یه دست صدا نداره و همه ی اونایی ک مشکل دارن باید بیان و باید صدامون رو به گوش همه برسونیم
نمایندگی غفوریان مشهد : من نمیدونم شما مردم که صبر و تحمل ندارید چرا ماشین صر ثبت نام میکنید خب شما که حوصله نداری قید 100 میلیون سودش رو هم بزن برو از بازار آزاد ماشین بگیر شما مردم هم میخواید سودش رو جیبتون بزارید هم شرکت به موقع ماشین بهتون تحویل بده؟؟؟